Announcement

Collapse
No announcement yet.

N42 - ongelmat kylmällä koneella

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • spudee
    Newbiemmer
    • Oct 2024
    • 5
    • Satakunta

    N42 - ongelmat kylmällä koneella

    Tulipa ostettua kasa ongelmia. Kylmällä moottorilla, kun antaa vähänkin kaasua, sammuu heti, ja uudelleenkäynnistäminen on työn ja tuskan takana. Moottorin lämmetessä alkaa pikkuhiljaa ottaa kaasua vastaan, mutta samalla alkaa rötätä ja tuntuu siltä, että käy vajailla. Moottorin vikavalo vilkkuu, ja sammuu jälleen. Kun moottorin saa kunnolla lämpimäksi, kaikki ongelmat katoavat: käy tasaisesti, eikä uudelleenkäynnistyksessäkään ole mitään ongelmia.

    Osaisiko joku sanoa, mistä tämä voisi johtua?​
  • TheRipper
    Bimmer Enthusiast
    • May 2012
    • 4971
    • Paimio

    #2
    Vikakoodit lukuun vaan ihan ensimmäiseksi muuten on ihan arpapeliä.
    F10 523iA 2010

    Ex: E39 528iA 1997
    Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
    Ex: E65 745iA 2003
    Ex: E46 318i 1998
    Ex: E34 525iA 1989

    Comment

    • spudee
      Newbiemmer
      • Oct 2024
      • 5
      • Satakunta

      #3
      "Nokka-akselin asentoanturi imupuolen nokka-akseli Oikosulku (plusjänn.)" kyseisen vikakoodin antaa. on kokeiltu vaihtaa uusi anturi (OEM) mutta ei vaikutusta.. johtoja mittailtu ja vaikuttaisivat ehjiltä

      Comment

      • Silmaauki
        BTCF Member
        • Jan 2015
        • 1782
        • Turku

        #4
        Onko tuo ainoa vikakoodi? Millä laitteella vikakoodit on luettu?
        E93 335i Aarre, Montego blue
        E90 318i talvipulkka

        Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

        Comment

        • spudee
          Newbiemmer
          • Oct 2024
          • 5
          • Satakunta

          #5
          Boschin testeri antoi tuon koodin ja jollain bilteman halpis testerillä antoi "P0343 Camshaft Position Sensor A Circuit High Bank 1 or Single Sensor"
          Rötäämisen jälkeen antoi myös "P1341 Multiple Cylinder Misfire with Fuel Cut Off" sekä "P1343 Misfire Cylinder 1 with Fuel Cut-Off" että "P1347 Misfire Cylinder 3 with Fuel Cut-Off" ja "P1349 Misfire Cylinder 4 with Fuel Cut-Off" Varmaan myös kakkos sylinteristä sama homma mutta siitä ei kuvaa tullut napattua

          Comment

          • Silmaauki
            BTCF Member
            • Jan 2015
            • 1782
            • Turku

            #6
            Olisi hyvä lukea noi koodit Istalla tai Inpalla. Nyt on sen verran omituisia heittoja. Yksi lukija antaa eri koodit kuin toinen.

            Jos on misfireä tullut, niin se viittaa - noiden oireiden ohella - siihen ,että suutimissa voi olla ongelmaa.
            E93 335i Aarre, Montego blue
            E90 318i talvipulkka

            Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

            Comment

            • spudee
              Newbiemmer
              • Oct 2024
              • 5
              • Satakunta

              #7
              Inpalla lukastu mitä oli muistissa
              kokolista mitä löyty: https://pastebin.com/tbNVP5x0
              Last edited by spudee; 10-11-2024, 20:52.

              Comment

              • spudee
                Newbiemmer
                • Oct 2024
                • 5
                • Satakunta

                #8
                Imupuoli ei säädy lainkaan.. antaa jatkuvasti 2781 vikakoodin
                Pysyy kokoajan tuossa 109.80

                Comment

                • Mppa
                  Bimmer Rookie
                  • May 2018
                  • 91
                  • Tampere

                  #9
                  Originally posted by spudee View Post
                  Imupuoli ei säädy lainkaan.. antaa jatkuvasti 2781 vikakoodin
                  Pysyy kokoajan tuossa 109.80
                  Mikäli nokka ei säädy lainkaan, kannattaa lähteä liikenteeseen seuraavasti: Vanos-solenoidin liittimen putsaus, itse solenoidin putsaus, ohmien mittaus ja liikkeen testaus virtaa siihen antamalla, lisäksi solenoidin tiivisteiden vaihto. Toki se täytyy sitten uusia, mikäli solenoidi ei liiku tai ohmit ovat väärät. Youtubesta löytyy läjäpäin testaukseen liittyviä videoita.

                  Mikäli nämä toimet eivät auta, on vika itse vanos-unitissa eli nokkapyörän päässä olevassa kiekossa, sen käsiin saaminen onkin sitten jo vähän suurempi homma (venakoppa auki, ketjun kiristin pois ja pyörän irroitus). Takaisinlaitto vaatii periaatteessa jakopään lukituskalut, mutta mikäli oikeasti tietää mitä tekee eivät ne ihan välttämättömät ole...

                  Veikkaisin lisäksi, että misfiret sylintereissä johtuvat erittäin todennäköisesti siitä, että nokan ajoitus on nyt väärä/ei säädy.
                  320iX GT F34, Alpinweiss 2, Stage 1, 2014
                  Ford Mustang GT, Colorado Red Coupe, 2005
                  Talviprojekti 316i E46, Mystic Blau, 2005

                  Ex-bimmerit:
                  525i M-Sport E60 Carbonswartz, 2006
                  130i M-sport E87 Le Mans Blau, 2005

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎