Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46/330d vm-00 Säteilylämmitin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • teamwerner
    Bimmer Rookie
    • Jan 2008
    • 175
    • Tampere/Kangasala

    E46/330d vm-00 Säteilylämmitin

    Eli lämmitintä ollaan asentamassa, mutta olen miettinyt että onko tuosta säteilylämmmittimestä mitään hyötyä? Lohkoahan näihin ei saa ja ainakin näin on minulle sanottu.

    Säteilylämmitinhän tulee öljypohjaan kiinni, joten pystyykö se oikeasti lämmittämään pakkasaamuna juuri lainkaan? Voisin kuvitella, että lämpö menee harakoille, ellei anna 3h puhaltaa.

    Onko mitään kokemuksia? Voihan sitä tietysti asentaa pelkän sisälämmittimen
  • WSE1
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 3242
    • Suomusjärvi

    #2
    Originally posted by teamwerner View Post
    Eli lämmitintä ollaan asentamassa, mutta olen miettinyt että onko tuosta säteilylämmmittimestä mitään hyötyä? Lohkoahan näihin ei saa ja ainakin näin on minulle sanottu.

    Säteilylämmitinhän tulee öljypohjaan kiinni, joten pystyykö se oikeasti lämmittämään pakkasaamuna juuri lainkaan? Voisin kuvitella, että lämpö menee harakoille, ellei anna 3h puhaltaa.

    Onko mitään kokemuksia? Voihan sitä tietysti asentaa pelkän sisälämmittimen
    kyllä se öljyn lämmittäminen, vaikka vähänkin, edesauttaa hyvinkin paljon moottorin käynnistyvyyttä ja pidentää ikää. Vaikka säteilylämmittimellä ei
    moottorin (jäähdytysnesteen) lämpömittari kovinkaan merkittävästi nouse on sen tuoma hyöty silti lähes samaa luokkaa lohkolämmittimeen verrattuna, kestävyyden kannalta olisi hyvä että että konetta pitää joutokäynnillä hieman pidempään startin jälkeen kuin lohkolämmittimellä lämmitettyä (koska vain öljy on lämmin ja notkea, eivät liikuvat osat).
    Säteilylämmittimen tehon täytyy olla rajoitettu sen vuoksi jotta öljyn ominaisuudet säilyvät (jotta pistekuumentaminen ei kiehuta öljyä).

    Comment

    • Arnolds
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2005
      • 3308
      • Kajjjaani

      #3
      Originally posted by teamwerner View Post
      Eli lämmitintä ollaan asentamassa, mutta olen miettinyt että onko tuosta säteilylämmmittimestä mitään hyötyä? Lohkoahan näihin ei saa ja ainakin näin on minulle sanottu.

      Säteilylämmitinhän tulee öljypohjaan kiinni, joten pystyykö se oikeasti lämmittämään pakkasaamuna juuri lainkaan? Voisin kuvitella, että lämpö menee harakoille, ellei anna 3h puhaltaa.

      Onko mitään kokemuksia? Voihan sitä tietysti asentaa pelkän sisälämmittimen
      Miksi öljy pohjaan kun löytyyhän noita myös lohkon kylkeen kiinnitettäviä.
      Ja kyllä hyötyä on joka väittää muuta ei ole sitä itse testannut tai sitten asennus ei ole mennyt oikein.
      F26 xDrive20d TwinPower

      EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

      Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

      Comment

      • teamwerner
        Bimmer Rookie
        • Jan 2008
        • 175
        • Tampere/Kangasala

        #4
        Okei luulin, että tulevat automaattisesti öljypohjaan. Eli kannattaako siis laittaa lohkon kylkeen? Menee ensi to:na pajalle, niin kerron sitten mitä pitää tehdä.

        Kiitos tiedoista, nämähän olivat verrattaen positiivisia. Saakelin skeptikot saivat jo minut empimään.

        Comment

        • Arnolds
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2005
          • 3308
          • Kajjjaani

          #5
          EX:ssä oli niitä kaksi ja nykyisessä yksi. Toimii.
          Tuosta öljypohjaan asennettavasta ei kylläkään ole kokemusta mutta tuo lohkossa oleva ainakin toimii.
          Kovilla pakkasilla(> -25) tosin joutuu pitämään pitempään päällä mutta väliäkö sillä kun toimii.
          F26 xDrive20d TwinPower

          EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

          Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

          Comment

          • surface
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2008
            • 257

            #6
            Defan lämppäri tulee ainakin öljypohjaan ja kyllä se niin pirun kuumaksi tulee, kun antoi olla vähänkin aikaa päällä (siis se itse vastus). Eikös se öljyjen lämmittäminen ole hiukan tärkempää kuin "pelkän" lohkon ja nouseehan se lämpö ylöspäin.
            E46 -03 330d * 160 kw * 500 Nm

            Comment

            • teamwerner
              Bimmer Rookie
              • Jan 2008
              • 175
              • Tampere/Kangasala

              #7
              Ajattelin tehdä tuossa vielä hintavertailua ennen säteilylämmittien ostoa?
              Muistaakseni minulle luvattiin hintaan 220€, onko kohtuullinen?

              Mistä kannattaisi näitä katsella?

              Comment

              • Arnolds
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2005
                • 3308
                • Kajjjaani

                #8
                Noissa hinnoissahan ne taitaa olla. Ihan varaosaliikkeethän noita myy.

                Piti ihan tutkia lisää ja eihän tuohon 330:iin ole näköjään saatavilla kuin tuo DEFA.n öljypohjaan tuleva ja Calixilla letkuun liitettävä.

                Itse olin siinä uskossa,että 530:ssä olis lohkoon tuleva mutta näkyy oleva tuo öljypohja lämmitin minkä saa tähänkin Defalta. Ei ole vielä fyysisesti tullut tuota katsottuakaan.
                F26 xDrive20d TwinPower

                EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

                Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

                Comment

                • Gonzalez
                  BTCF Member
                  • Jun 2003
                  • 2632
                  • Seinäjoki

                  #9
                  Laittelin tuohon omaan pirssiin viime viikonloppuna Defan säteilijän sisähaaralla. Sain vastuksen, johtosarjan ja sisähaaran "tingityn tingittynä" ad-varaosasta hintaan 260e.

                  Tässä vähän vinkkiä asennukseen, on erittäin helppo homma ja onnistuu poropeukaloltakin kun vetää vain johdon "maalaisjärjellä"/sitoo kunnolla nippusiteillä. Kannattaa myös katsoa, mikäli sisähaarankin laittaa, ettei köytä johtoa liian lähelle pakoputkea ja kiinnittää sen siten ettei se myöskään pääse jostain syystä sinne siirtymään.

                  -Vastuksen asennusta varten pitää irrottaa moottorin alusmuovi ja koneen alla oleva metallinen panssari joka on kiinni kahdella isolla pultilla joka kulmasta. Panssarin läpi tulee myös yksi pienempi (8mm hylsyllä avattava) lämpösuojan kiinnikeruuvi joka tulee irroittaa.
                  -Tuon jälkeen kunnon putsaus ko. kohdalle (pykälä taaksepäin öljypropusta) ja kiinnikkeet kiinni öljypohjan pultteihin. Ite putsailin ko.kohdan tinnerillä niin ei ainakaan takuulla jäänyt öljyistä liimapintaa tms. Pultit aukeaa myös (muistaakseni 8mm) hylsyllä ellei sopivaa torx-hylsyä satu olemaan.
                  -Vastus kiristetään paikalleen tahnan levityksen jälkeen kiinnikkeissä olevilla pulteilla jotka painavat sen öljypohjaa vasten. Itse vaihdoin etummaiseen kiinnikkeeseen pidemmän kiristyspultin (perus M6-pultti) sillä se jäi mielestäni löyhemmälle kuin taaempi.
                  -Tämän jälkeen piuhan veto keulalta vastukselle.

                  Kun laittelin myös tuon sisähaaran, tein niin että vedin kaikki johdot ns. "akkukoteloon" ja laitoin tämän haaroitussarjan mukana tulevan jakarin sinne. Jakarin sai fiksusti kiinni kotelon pellin kylkeen poraruuvilla ja vastukselta ja keulalta tuleville johdoille oli kuin tehty iso ja paksu neliskanttinen läpivientikumi siihen kotelon yläreunaan, kumiin tarvitsi vain porata 2 reikää mistä johdot veti kotelon puolelle. Maadoituspiuhan kiinnitin iskaritolpan pulttiin kotelon vieressä. Johtojen pituudet riitti tähän hyvin (haaroitussarja 1m+1m). Sisälämppärille saa vetää piuhan suoraan kotelon alanurkassa olevasta isosta läpivientikumista (johdon kokoinen nänni kumista pitkällä valmiiksi) ja tulee sopivasti oikealle kohdallekkin jalkatilaan. Sisältä joutuu purkamaan irti vain hansikaslokeron ja sen alla olevan peitelevyn, johon joutuu tekemään pienen kolon mistä tiputtaa piuhan pistokkeelle jalkatilaan.


                  Voin laittaa kuviakin johko jaksan, viitsin ja ehdin, mutta tuosta tekstistä pitäisi päästä jo kyllä kärryille...
                  Last edited by Gonzalez; 07-11-2008, 16:46.
                  530d GT F07 2010
                  325i E30 Cabriolet 1987

                  Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

                  Comment

                  • makkenakke
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2008
                    • 121

                    #10
                    säteilylämmittimen hinnat

                    defa elementti 132 johtosarja 44 haar.sarja 72 = 248~
                    calix elementti 87 johtosarja 48 haar.sarja 60 = 195~

                    tollaset hinnat oli 15.10.08 espoon motonetissä..

                    Mitä mieltä ootte että kannattaako sitä mielummi toi säteiliä ku letkulämmitin?

                    Comment

                    • Arnolds
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2005
                      • 3308
                      • Kajjjaani

                      #11
                      Originally posted by makkenakke View Post
                      säteilylämmittimen hinnat

                      defa elementti 132 johtosarja 44 haar.sarja 72 = 248~
                      calix elementti 87 johtosarja 48 haar.sarja 60 = 195~

                      tollaset hinnat oli 15.10.08 espoon motonetissä..

                      Mitä mieltä ootte että kannattaako sitä mielummi toi säteiliä ku letkulämmitin?
                      Omat äänet säteilijälle
                      F26 xDrive20d TwinPower

                      EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

                      Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

                      Comment

                      • Cojootti
                        Bimmer Rookie
                        • May 2007
                        • 155

                        #12
                        Ite laitoin sen ainoan kunnon lämmittimen eli webaston. Itse asensin(ei ollut paha) ja hintaa tuli kaikkineen alle 430e. Laite uusi jossa tehtaan takuu. Hommasin Saksasta.

                        Comment

                        • makkenakke
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2008
                          • 121

                          #13
                          Originally posted by Cojootti View Post
                          Ite laitoin sen ainoan kunnon lämmittimen eli webaston. Itse asensin(ei ollut paha) ja hintaa tuli kaikkineen alle 430e. Laite uusi jossa tehtaan takuu. Hommasin Saksasta.
                          mistä sä sen ostit?

                          Comment

                          • Jürgen_
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2008
                            • 2707
                            • Mylsä

                            #14
                            Originally posted by Cojootti View Post
                            Ite laitoin sen ainoan kunnon lämmittimen eli webaston. Itse asensin(ei ollut paha) ja hintaa tuli kaikkineen alle 430e. Laite uusi jossa tehtaan takuu. Hommasin Saksasta.
                            Ja hoidat itse takuut saksaan webaston tehtaalle
                            Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                            Comment

                            • uti
                              Bimmer Rookie
                              • Sep 2005
                              • 195

                              #15
                              Originally posted by Jürgen_ View Post
                              Ja hoidat itse takuut saksaan webaston tehtaalle
                              Mikä olis syy tähän. Käsittääkseni takuu on sama, ostaa laitteen mistä tahansa.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎