Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hehkujen mittaus E46 330d

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mjk79
    Newbiemmer
    • Jun 2007
    • 4

    Hehkujen mittaus E46 330d

    Löysin oheisen threadin aiheesta:


    Mistä löytyy kyseinen releliitin X2283 E46:sta? Auton vuosimalli -03 204 hp koneella. Kuljettajan puolella etuikkunan edessä on relelaatikko mutta releitä siellä näyttäisi olevan niin paljon että pitäisi tietää tarkemmin mistä mitata.

    Auton oireina kylmällä kylmäkäynnistyksen jälkeinen epätasainen tyhjäkäynti ja "pätkiminen" noin 5-10 s verran. Sitä pahemmat oireet ovat mitä enemmän on pakkasta. Joten noista hehkuista voisi aloittaa vian etsinnän.
  • Clavurion
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 9135
    • Oulu

    #2
    Tuossa uudemmassa M57N koneessa moottorinohjauksena on DDE 5.0. Hehkuille erillinen ohjausyksikkö, ei erillistä relettä. Diagnostiikan osalta tässä uudemmassa ongelma selviää suoraan vikakoodeilla. Samalla tarkistaa suuttimien korjausarvot.

    Combustion preheating system DDE 5.0/5.1

    The glowplug system consists of the following components:
    • DDE control unit
    • electronic glowplug control unit
    • quick-start glowplugs
    • Bit serial data interface (BSD) and electrical leads

    A heater plug relay as in the case of DDE 4.0 is not fitted.

    The quick-start glowplugs are designed for a voltage of between 5.3 and 7.8 Volts. In the initial heating stage, system voltage may also be applied for a short time.

    The essential differences from the glowplug systems on previous models are as follows:
    • control of the glowplugs is by pulse width modulation
    • the glowplug relay has been dispensed with and its function taken over by electronic output stages on the glowplug control unit
    • an emergency glowplug function has been introduced
    • quick-start glowplugs have been introduced
    • each of the four glowplug circuits can be diagnosed individually

    To check the glow system, there are two adapter leads:
    • 1-pin, order number 13 6 470
    • 12-pin, order number 13 6 460
    • in conjunction with 26-pin measurement box, order number 61 1 459

    Function

    The glowplug control unit communicates with the DDE control unit via the bit serial data interface.

    The required heating output is determined by the DDE control unit on the basis of the following operational parameters:
    • Coolant temperature
    • Vehicle voltage

    Two other operational parameters determine the point at which glowplug function is activated and deactivated:
    • Engine speed
    • Injection volume

    The DDE control unit transmits the heating request to the glowplug control unit via the bit serial data interface. The glowplug control unit puts the request into effect by activating the glowplugs by means of a pulse-width modulated signal. In addition, the glowplug control unit sends diagnostic and status information back to the DDE control unit.

    Preheating

    At coolant temperatures below 25°C, there is a preheating period of 0.5 seconds. The preheating period increases as the temperature falls, reaching a maximum of 2.7 seconds at a coolant temperature of less than -25°C.

    Activation of the glowplug system on the instrument cluster only occurs at coolant temperatures below 0°C.

    After-heating

    At coolant temperatures below 30°C, there is a temperature-dependent after-heating period to improve idling and exhaust emission characteristics.

    Start preheating

    Start preheating takes place for approx. 10 seconds if after the preheating time has elapsed the engine is not started and the ignition remain on.

    Troubleshooting

    The DDE control unit monitors communication with the glowplug control unit. In the event of a fault on the bit serial data interface, the DDE control unit stores the following fault code:
    • 4203, Glowplug control unit, no communication via bit serial data interface

    The glowplug control unit monitors activation of the individual glowplugs and is able to detect the following faults and store them for each glowplug:
    • Short circuit to earth
    • Break
    • Excess temperature output stage

    If the glowplug control unit detects a fault, it reports it to the DDE control unit which stores the fault in its fault memory.
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • Happosetä
      Bimmer Rookie
      • Feb 2004
      • 171
      • Järvenpää

      #3
      Asiaa sivuten, mites kun mulla on e46 320d -04 niin pitäiskö mittaristossa syttyä joku merkkivalo/ilmoitus hehkutuksesta? hehkut uusittiin kaikki tossa syksyllä samalla kun imusarjan läpät poistettiin ja tuolloin 1 hehkuista oli pimeenä. Ja tuolloin ei kyllä antanut muuta vikakoodia kuin että näytti missä sylinterissä hehku on pimeenä.
      Last edited by Happosetä; 02-01-2009, 08:43.

      Comment

      • mjk79
        Newbiemmer
        • Jun 2007
        • 4

        #4
        Auto kävi tänään Laakkosella ja tuloksena oli hehkujen ohjauslaite rikki (12217801201 PREHEATING CONTROL UNIT). Kaikki hehkut kuulemma ok. Kustannusarvio hieman alle 300 euroa vaihdettuna. Sijaitseeko boksi missä ja onko itse vaihdettavissa? Osaa ei taida saada tilattua muualta kuin Laakkosen kautta?

        Comment

        • _chris_
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2003
          • 442
          • Nokia

          #5
          Originally posted by mjk79 View Post
          Auto kävi tänään Laakkosella ja tuloksena oli hehkujen ohjauslaite rikki (12217801201 PREHEATING CONTROL UNIT). Kaikki hehkut kuulemma ok. Kustannusarvio hieman alle 300 euroa vaihdettuna. Sijaitseeko boksi missä ja onko itse vaihdettavissa? Osaa ei taida saada tilattua muualta kuin Laakkosen kautta?
          Löytyi searchilla sopiva vanha aihe. Itselläni olisi sama kysymys, löytyisikö tähän joltain tietoa?

          Koneena M57N ja vikakoodeissa herjaa kaikista kuudesta hehkusta. Ajattelin vaihtaa tuon ohjausyksikön ensin, mutta vain mikäli onnistuu helpommin kuin hehkujen vaihto. Jos boksin vaihto edellyttää myös imusarjan irroitusta, niin taitaa olla viisainta sitten vaihtaa hehkut samalla kertaa.
          BMW E31 850 CSi -93, BMW E38 735i -96
          Ex: Land Rover D4 SDV6 HSE -12, VW Touareg Hybrid -10, Land Rover D4 3.0 TDV6 HSE -10, BMW E53 X5 3.0dA -04, BMW E39 530dAT -00, Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited -98, BMW E34 525i -91

          Comment

          • joko
            Bimmer Enthusiast
            • May 2004
            • 1964
            • Seinäjoki

            #6
            Originally posted by _chris_ View Post
            Löytyi searchilla sopiva vanha aihe. Itselläni olisi sama kysymys, löytyisikö tähän joltain tietoa?

            Koneena M57N ja vikakoodeissa herjaa kaikista kuudesta hehkusta. Ajattelin vaihtaa tuon ohjausyksikön ensin, mutta vain mikäli onnistuu helpommin kuin hehkujen vaihto. Jos boksin vaihto edellyttää myös imusarjan irroitusta, niin taitaa olla viisainta sitten vaihtaa hehkut samalla kertaa.
            Ainakin e60 (sama kone) boxi on myös imusarjan alla eli samalla ne hehkutkin kai sitten kannattais vaihtaa. Itselläni on tuo boxi jo ostettuna, pitäis hehkut käydä vielä hakemassa niin vois alkaa vaihtelemaan niitä...
            F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
            W906 319 sprinter - 14

            Comment

            • _chris_
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2003
              • 442
              • Nokia

              #7
              Originally posted by joko View Post
              Ainakin e60 (sama kone) boxi on myös imusarjan alla eli samalla ne hehkutkin kai sitten kannattais vaihtaa. Itselläni on tuo boxi jo ostettuna, pitäis hehkut käydä vielä hakemassa niin vois alkaa vaihtelemaan niitä...
              Ok, kiitti. Meni sitten itselläkin samalla myös hehkut tilaukseen.
              BMW E31 850 CSi -93, BMW E38 735i -96
              Ex: Land Rover D4 SDV6 HSE -12, VW Touareg Hybrid -10, Land Rover D4 3.0 TDV6 HSE -10, BMW E53 X5 3.0dA -04, BMW E39 530dAT -00, Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited -98, BMW E34 525i -91

              Comment

              • Evolius
                Newbiemmer
                • May 2007
                • 13
                • Helsinki

                #8
                Mun 320d -03 jäi eilen parkkipaikalle. Olin aikaisemmin lukenut vikakoodin 1. sylinterin hehkusta, ~2tkm sitten vaihdoin kaikki hehkut, mittasin vanhat ja kaikki näytti oikeita arvoja. Nollasin vikakoodit ja edelleen 1.sylinterin hehku antoi virheen.

                Tänään rupesin starttiongelmaa selvittämään ja huomasin että n. 700km sitten myös 2.syl hehkulta virhe ja tämänhetkisiltä kilometreiltä eli eiliseltä starttiyritykseltä myös 3. ja 4. sylinterien hehkut antavat virheen. Eli nyt olisi muka kaikki hehkut palaneet.
                Tässä on ilmeisesti tuon uudenmallinen DDE 5.0 -mallinen järjestelmä? Eli ei relettä vaan erillinen ohjainyksikkö? Voisiko vika olla siinä, vai pitäisikö silloin tulla ohjausyksiköstä virhe? Entä missä yksikkö sijaitsee? En muista kiinnittäneeni moiseen huomioita ainakaan imusarjan alla, TIS:iä yritin tulkita mutta oli hieman hankala, taisi ohjeistaa purkamaan altapäin roiskesuojat ja pohjapanssarin???

                En usko että 2kk vanhat tulpat olisivat entiset, enemmänkin luulen ettei ne koskaan ole vielä hehkuneetkaan.. Saako ohjainyksikön johtosarjasta mitattua hehktu kuten releestä ennenvanhaa?
                e46 320dA Touring M-sport II -03
                ex: e36 328i Coupé -95

                Comment

                • aapok
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2003
                  • 807
                  • Liperi

                  #9
                  Originally posted by Evolius View Post
                  Mun 320d -03 jäi eilen parkkipaikalle. Olin aikaisemmin lukenut vikakoodin 1. sylinterin hehkusta, ~2tkm sitten vaihdoin kaikki hehkut, mittasin vanhat ja kaikki näytti oikeita arvoja. Nollasin vikakoodit ja edelleen 1.sylinterin hehku antoi virheen.

                  Tänään rupesin starttiongelmaa selvittämään ja huomasin että n. 700km sitten myös 2.syl hehkulta virhe ja tämänhetkisiltä kilometreiltä eli eiliseltä starttiyritykseltä myös 3. ja 4. sylinterien hehkut antavat virheen. Eli nyt olisi muka kaikki hehkut palaneet.
                  Tässä on ilmeisesti tuon uudenmallinen DDE 5.0 -mallinen järjestelmä? Eli ei relettä vaan erillinen ohjainyksikkö? Voisiko vika olla siinä, vai pitäisikö silloin tulla ohjausyksiköstä virhe? Entä missä yksikkö sijaitsee? En muista kiinnittäneeni moiseen huomioita ainakaan imusarjan alla, TIS:iä yritin tulkita mutta oli hieman hankala, taisi ohjeistaa purkamaan altapäin roiskesuojat ja pohjapanssarin???

                  En usko että 2kk vanhat tulpat olisivat entiset, enemmänkin luulen ettei ne koskaan ole vielä hehkuneetkaan.. Saako ohjainyksikön johtosarjasta mitattua hehktu kuten releestä ennenvanhaa?
                  Kyllä omalla kokemuksella, veikkaisin tuota hehkujen ohjainta. Omassa antoi kanssa 1.ja2. syl. hehkun koodeja myös uusilla hehkuilla. Ohjainlaite ei antanut missään vaiheessa koodia itsestään.
                  -Aapo-

                  520da touring Lci M-sport -07
                  1600-2 -68 (kaveriprojekti)
                  Chevrolet Avalanche LTZ -09
                  Sea Ray 230 sundancer -94

                  Comment

                  • Evolius
                    Newbiemmer
                    • May 2007
                    • 13
                    • Helsinki

                    #10
                    Originally posted by aapok View Post
                    Kyllä omalla kokemuksella, veikkaisin tuota hehkujen ohjainta. Omassa antoi kanssa 1.ja2. syl. hehkun koodeja myös uusilla hehkuilla. Ohjainlaite ei antanut missään vaiheessa koodia itsestään.
                    Eli vaihdoit ohjainlaitteen ja rupes toimii? Osaatko sanoa missä se ohjainlaite sitten tarkalleen on?
                    e46 320dA Touring M-sport II -03
                    ex: e36 328i Coupé -95

                    Comment

                    • Rahu
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2002
                      • 6464
                      • Tuusula

                      #11
                      Originally posted by Evolius View Post
                      Eli vaihdoit ohjainlaitteen ja rupes toimii? Osaatko sanoa missä se ohjainlaite sitten tarkalleen on?
                      Sijaitsee siellä imusarjan alla. Eli imusarja irti niin pääsee käsiksi.
                      BMW Service
                      P.o4oo925441
                      [email protected]
                      Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                      Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                      Comment

                      • s-v
                        Newbiemmer
                        • Jan 2005
                        • 2

                        #12
                        Voisko joku kertoa kiristysmomentit hehkuille ja imusarjalle (M57N)?
                        "335"xd

                        Comment

                        • Ter0
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2003
                          • 297
                          • Tampere

                          #13
                          emergency glowplug function

                          Mikähän tuo emergency glowplug function on? Ja miten se toimii.. Mietin et oisko se joku kikkakolmonen miten hehkut vois pakottaa päälle.

                          Hehkut on uusittu, yksikköä ei vielä (eli tod näk paskana) eikä ole minkään valtakunnan lämmitintä saatavilla että vois lohkoa lämmitellä että sais vehkeen tulille..
                          Autona 530d -04
                          Last edited by Ter0; 03-01-2010, 12:16.
                          ______________________________
                          BP-2010 burnismestari \o/
                          ______________________________
                          -Ter0
                          [email protected]
                          TT-Speed Oy

                          Comment

                          • Kine
                            Newbiemmer
                            • Feb 2007
                            • 14
                            • LPR

                            #14
                            Kuinka tuttuja juttuja..

                            Otinpa tässä itsekin pässiä kiveksistä ja nostin kissan pöydälle.

                            Eikun siis.. ..imusarjan irti hehkujen vaihtoa, läppien poistoa ja egr:n tulppausta varten. Vikakoodit antoi ennen tätä kaikilta kuudelta hehkulta ja lisäksi joitain muita, mm. sisätilan lämmitysvastus?

                            Yhdellä hehkulla taisi olla 8-10 ohmia, mutta muut näytti normaalia 0,5. Vaihdoin silti kun uudet oli jo ostettu. Ensimmäinen tappi meinasi jo ruveta kairaamaan uutta jenkaa kanteen, aika tarkka kohdistuksestaan. Muutkin piti hivutella varovasti puoli kierrosta kerrallaan. En suosittele laittamaan pulttimopolla..

                            Läppien poisto oli tosi helppoa foorumin käyttäjien ohjeiden mukaan. Eivät olleet onneksi vielä minnekään lähdössä, hyvä niin. Katkesivat järjestään parilla taivutuksella ruuvinreijän kohdalta kuten olettaa saattaa. Heitin äkkiä roskikseen.

                            Egr:n tulppasin varmuudeksi peltilätkällä ja jätin ap-letkun irti tulpattuna. Samoin läppienliikuttajatangon ja ap-kellon jätin pois.

                            Egr:n tulppauksesti syttyi moottorin vikavalo, mutta ei haitannut katsastusta, kun eivät laita piuhoja kiinni kuin bensa-autoihin. Esitin tyhmää, niinkuin usein kannattaa. Myös selvästi hitaampaa tuo moottorin lämpiäminen kuten on moneen kertaan todettu.

                            Vielä ei ole kylmästä lähdetty, mutta vikakoodien luvusta jälleen kuusi hehkua "pimeänä". Eli ohjausboksi hankintaan, mistä halvimmalla. Saako muualta kuin virallisilta huoltoliikkeiltä? Täällä Auto-Suni ja Auto-Kilta. Mitä mokoma maksaa suurin piirtein?

                            Tai voiko vika olla vielä jossain muualla? Boksiltahan ei ole tullut mitään vikakoodia.

                            Itse imarin poisto kaikkineen ei ole niin iso homma etteikö tekisi toistekin. Nythän sen tekee parissa tunnissa.

                            Etuveto-corollan kytkimen vaihtaneena tämä oli suorastaan piece of cake.

                            Comment

                            • fraatti
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2002
                              • 4595
                              • Tampere

                              #15
                              Originally posted by Kine View Post
                              Kuinka tuttuja juttuja..

                              Ensimmäinen tappi meinasi jo ruveta kairaamaan uutta jenkaa kanteen, aika tarkka kohdistuksestaan. Muutkin piti hivutella varovasti puoli kierrosta kerrallaan. En suosittele laittamaan pulttimopolla..

                              Etuveto-corollan kytkimen vaihtaneena tämä oli suorastaan piece of cake.
                              Tuolla pulttimopolla olisit varmaan mahdollisesti voinut saada aikaan tuhoa minkä korjaus hinnalla nykypäivänä saisi aika monta etuveto corollaa..

                              Ei millään pahalla mutta kuinka jollain voi tulla edes mieleen laittaa jotain osia kiinni noinkin arvokkaaseen/herkkään osaan mutterimopolla?

                              Itsellä on ainakin jonkinmoista "itsesuojeluvaistoa" laitteiden suhteen
                              F11 535dX LCI
                              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎