Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hehkujen mittaus E46 330d

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4595
    • Tampere

    #16
    DDE 4 Hehkujen vastus arvo 0,5-2Ohm, voidaan mitata hehkujenreleen kannasta joka löytyy moottorinohjauselektroniikka boksista(oikealla takana konehuoneessa):
    nasta 9(mus/vih) -> 1. sylinterin hehku
    nasta 8(mus/vio) -> 2. sylinterin hehku
    nasta 7(mus/kel) -> 3. sylinterin hehku
    nasta 3(mus/pun) -> 4. sylinterin hehku
    nasta 2(mus/val) -> 5. sylinterin hehku
    nasta 1(mus/rus) -> 6. sylinterin hehku
    Sulakkeet F2(30A) moottorinohjauselektroniikka, e39 F105(100A), e46 F104(100A)

    Releen paikallistamista helpottaa se että sen vieressä on viiden moottorin ohjaus sulakkeen kanta.
    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

    Comment

    • Kine
      Newbiemmer
      • Feb 2007
      • 14
      • LPR

      #17
      Originally posted by fraatti View Post
      Tuolla pulttimopolla olisit varmaan mahdollisesti voinut saada aikaan tuhoa minkä korjaus hinnalla nykypäivänä saisi aika monta etuveto corollaa..

      Ei millään pahalla mutta kuinka jollain voi tulla edes mieleen laittaa jotain osia kiinni noinkin arvokkaaseen/herkkään osaan mutterimopolla?

      Itsellä on ainakin jonkinmoista "itsesuojeluvaistoa" laitteiden suhteen
      Ei millään pahalla, mutta tuo pulttimopo oli tarkoitettu ikäänkuin huumoripläjäykseksi tylsän asiatekstin sekaan. Ensi kerralla lupaan laittaa vilkkuvat hymiöt vastaavaan kohtaan.

      Et kai tosissasi ajatellut että laittaisin pulttimopolla mokomat tapit..?

      Ai niin; ja vaikka
      Saa käyttää haluamassaan kohdassa.

      Comment

      • Clavurion
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 9138
        • Oulu

        #18
        Originally posted by Kine View Post
        Et kai tosissasi ajatellut että laittaisin pulttimopolla mokomat tapit..?
        Näistä koskaan tiedä, kaikenlaisia sankareita on tullut nähtyä ja tulokset koettua.
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • Kine
          Newbiemmer
          • Feb 2007
          • 14
          • LPR

          #19
          Tilasin sen ohjausboksin, 127e maksoi Auto-Sunilla. Eipä ollut hyllyssä, Saksasta joutuivat tilaamaan.

          Eipä haittais vaikka laatikko tulis heti kohta; tänään nimittäin jätti kokonaan käynnistymättä vaikka kahta lisäakkua tarjottiin. -15C taisi olla auton mukaan pakkasta. Päivän mittaan yritin useaan otteeseen sahata käyntiin, mutta vasta nyt illalla yhdeksän aikaan toooosi pitkän kihnutuksen jälkeen päätti jäädä käymään. Mitähän starttimoottori tykkää tuommoisesta 20-40s startista?

          Kaksi talvea jo meni pimeillä hehkutulpilla, mutta toivottavasti ei enää kolmatta. Luulin että se kuuluu pö-koneen ominaisuuksiin tuo huono käynnistyvyys. Hehkujen valo on aina vilahtanut hetken kojetaulussa, jolloin ajattelin että se toimii. Vanhemmissa peleissä näin taitaa ollakin, että valon sammuessa voi startata.

          Pitääkös se akusta tuleva letku työntää johonkin reikään? En huomannut katsoa mistä se tuli kun nostin akun lataukseen. Joku kumitutti näytti olevan siinä akkusyvennyksen sivussa.

          Comment

          • _chris_
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2003
            • 442
            • Nokia

            #20
            Originally posted by Kine View Post
            Pitääkös se akusta tuleva letku työntää johonkin reikään? En huomannut katsoa mistä se tuli kun nostin akun lataukseen. Joku kumitutti näytti olevan siinä akkusyvennyksen sivussa.
            Joo akku hengittää letkun kautta ulkoilmaan, ettei jää akkuhöyryt sisälle. Jos reikä tosiaan löytyi niin tökkää siihen.
            BMW E31 850 CSi -93, BMW E38 735i -96
            Ex: Land Rover D4 SDV6 HSE -12, VW Touareg Hybrid -10, Land Rover D4 3.0 TDV6 HSE -10, BMW E53 X5 3.0dA -04, BMW E39 530dAT -00, Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited -98, BMW E34 525i -91

            Comment

            • MrCD
              Newbiemmer
              • May 2009
              • 1
              • Orimattila

              #21
              nyt on menty jo nii sekasin täs ku lueskelin et onkos tommoses e46:ses 320d:ssä ohjain boxilla vai rele ohjatut hehkut?

              Comment

              • Rahu
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2002
                • 6464
                • Tuusula

                #22
                Originally posted by MrCD View Post
                nyt on menty jo nii sekasin täs ku lueskelin et onkos tommoses e46:ses 320d:ssä ohjain boxilla vai rele ohjatut hehkut?
                Se vähän riippuu koneesta eli vm:sta?
                BMW Service
                P.o4oo925441
                [email protected]
                Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                Comment

                • Ironic32
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2010
                  • 148
                  • Finland

                  #23
                  Originally posted by Clavurion View Post
                  Tuossa uudemmassa M57N koneessa moottorinohjauksena on DDE 5.0. Hehkuille erillinen ohjausyksikkö, ei erillistä relettä. Diagnostiikan osalta tässä uudemmassa ongelma selviää suoraan vikakoodeilla. Samalla tarkistaa suuttimien korjausarvot.

                  Combustion preheating system DDE 5.0/5.1

                  The glowplug system consists of the following components:
                  • DDE control unit
                  • electronic glowplug control unit
                  • quick-start glowplugs
                  • Bit serial data interface (BSD) and electrical leads

                  A heater plug relay as in the case of DDE 4.0 is not fitted.

                  The quick-start glowplugs are designed for a voltage of between 5.3 and 7.8 Volts. In the initial heating stage, system voltage may also be applied for a short time.

                  The essential differences from the glowplug systems on previous models are as follows:
                  • control of the glowplugs is by pulse width modulation
                  • the glowplug relay has been dispensed with and its function taken over by electronic output stages on the glowplug control unit
                  • an emergency glowplug function has been introduced
                  • quick-start glowplugs have been introduced
                  • each of the four glowplug circuits can be diagnosed individually

                  To check the glow system, there are two adapter leads:
                  • 1-pin, order number 13 6 470
                  • 12-pin, order number 13 6 460
                  • in conjunction with 26-pin measurement box, order number 61 1 459

                  Function

                  The glowplug control unit communicates with the DDE control unit via the bit serial data interface.

                  The required heating output is determined by the DDE control unit on the basis of the following operational parameters:
                  • Coolant temperature
                  • Vehicle voltage

                  Two other operational parameters determine the point at which glowplug function is activated and deactivated:
                  • Engine speed
                  • Injection volume

                  The DDE control unit transmits the heating request to the glowplug control unit via the bit serial data interface. The glowplug control unit puts the request into effect by activating the glowplugs by means of a pulse-width modulated signal. In addition, the glowplug control unit sends diagnostic and status information back to the DDE control unit.

                  Preheating

                  At coolant temperatures below 25°C, there is a preheating period of 0.5 seconds. The preheating period increases as the temperature falls, reaching a maximum of 2.7 seconds at a coolant temperature of less than -25°C.

                  Activation of the glowplug system on the instrument cluster only occurs at coolant temperatures below 0°C.

                  After-heating

                  At coolant temperatures below 30°C, there is a temperature-dependent after-heating period to improve idling and exhaust emission characteristics.

                  Start preheating

                  Start preheating takes place for approx. 10 seconds if after the preheating time has elapsed the engine is not started and the ignition remain on.

                  Troubleshooting

                  The DDE control unit monitors communication with the glowplug control unit. In the event of a fault on the bit serial data interface, the DDE control unit stores the following fault code:
                  • 4203, Glowplug control unit, no communication via bit serial data interface

                  The glowplug control unit monitors activation of the individual glowplugs and is able to detect the following faults and store them for each glowplug:
                  • Short circuit to earth
                  • Break
                  • Excess temperature output stage

                  If the glowplug control unit detects a fault, it reports it to the DDE control unit which stores the fault in its fault memory.
                  Onkos tuossa 12/2003 E46 320d:ssä myös sama DDE 5.0?

                  Autossa ongelmana, ettei lähde pakkasilla käyntiin kuin sahaamalla ja apuvirran kanssa. Antaa vikakoodia joka hehkusta. Kaikki hehkut vaihdettu n. 1kk sitten ja juuri äsken vaihdettiin myös hehkujen ohjausyksikkö, eli lienee siis DDE 5.0?

                  Sillä vain kyselen, että onko näissä lisäksi mitään sulaketta / relettä tuon ohjausboksin lisäksi?

                  INPA:lla kun pystyy näemmä aktivoimaan Glow Plug Relayn päälle, mutta sillä saa ainoastaan vikakoodit joka hehkulle aikaiseksi.

                  Vielä ei ole siis kokemuksia kylmästartista ohjausboksin vaihdon jälkeen, mutta ajattelin tiedustella, että olisiko vielä jotain muuta vaihtokohdetta, jos tuokaan ei auta ongelmaan ja jatkaa vikakoodien antamista?
                  E350 BlueTec 4Matic, E39 530iA Individual
                  -------------------------------------
                  Ex: E90 320dA, E90 320d, E39 528iA, E61 530dA

                  Comment

                  • e46touring
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2003
                    • 1321
                    • Tornio

                    #24
                    Originally posted by Ironic32 View Post
                    Onkos tuossa 12/2003 E46 320d:ssä myös sama DDE 5.0?

                    Autossa ongelmana, ettei lähde pakkasilla käyntiin kuin sahaamalla ja apuvirran kanssa. Antaa vikakoodia joka hehkusta. Kaikki hehkut vaihdettu n. 1kk sitten ja juuri äsken vaihdettiin myös hehkujen ohjausyksikkö, eli lienee siis DDE 5.0?

                    Sillä vain kyselen, että onko näissä lisäksi mitään sulaketta / relettä tuon ohjausboksin lisäksi?

                    INPA:lla kun pystyy näemmä aktivoimaan Glow Plug Relayn päälle, mutta sillä saa ainoastaan vikakoodit joka hehkulle aikaiseksi.

                    Vielä ei ole siis kokemuksia kylmästartista ohjausboksin vaihdon jälkeen, mutta ajattelin tiedustella, että olisiko vielä jotain muuta vaihtokohdetta, jos tuokaan ei auta ongelmaan ja jatkaa vikakoodien antamista?
                    Autossasi on DDE 5,0

                    Hanskalokeron sulake taulussa sulake F2 / 20A

                    JOS SULAKE on ehjä ja edelleenkin antaa vikakoodia hehkuista niin mittaa
                    hehkujen liittimien ja + päävirtakaapelin ( startin tai laturin päävirta liitin) yleismittarin DIODI testaus alueella johtavuus välillä napaisuutta vaihtaen.

                    Tällä testillä VOI arvioida hehkureleen kuntoa. ts. onko FET ohjain trankku palanut oikkariin tai poikki.
                    JOS vaihdetut hehkut ovat jotain muita kuin BERU:n valmistamia niin rikkihän ne ovat mitä suuremmalla todennäköisyydellä.
                    __________________________________________________ ____________
                    Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

                    Comment

                    • exautisti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2007
                      • 1267
                      • oulu

                      #25
                      Originally posted by Ironic32 View Post
                      Onkos tuossa 12/2003 E46 320d:ssä myös sama DDE 5.0?

                      Autossa ongelmana, ettei lähde pakkasilla käyntiin kuin sahaamalla ja apuvirran kanssa. Antaa vikakoodia joka hehkusta. Kaikki hehkut vaihdettu n. 1kk sitten ja juuri äsken vaihdettiin myös hehkujen ohjausyksikkö, eli lienee siis DDE 5.0?

                      Sillä vain kyselen, että onko näissä lisäksi mitään sulaketta / relettä tuon ohjausboksin lisäksi?

                      INPA:lla kun pystyy näemmä aktivoimaan Glow Plug Relayn päälle, mutta sillä saa ainoastaan vikakoodit joka hehkulle aikaiseksi.

                      Vielä ei ole siis kokemuksia kylmästartista ohjausboksin vaihdon jälkeen, mutta ajattelin tiedustella, että olisiko vielä jotain muuta vaihtokohdetta, jos tuokaan ei auta ongelmaan ja jatkaa vikakoodien antamista?
                      nimimerkki jungalla vois olla muutama hyvä vinkki mitä kantsii tehdä ja mitä ei...sikäli kun sillä vielä vehkeet pelaa
                      -99 punane passatti

                      https://www.nettiauto.com/bmw/535/9505964

                      Tuikun softat
                      Webasto retrofitit (myös F sarjaan)
                      BMW Maahantuonti ammattitaidolla
                      Laatikon huuhtelut (myös F sarjaan)
                      Vuokraamme otsonaattoreita,painehuuhtelulaitteita ym..

                      www.mcars.fi

                      Kysy 041-5056506

                      https://www.facebook.com/MCarsOulu/

                      INPA DIS BMW Scanner VCDS OPCOM ,MB Star

                      Webasto,BMW,VW,OPEL,MB Vikakoodinluvut,Koodaukset,N47 jakopää remontit.RAVENOL öljyt edullisesti

                      Comment

                      • scheisse
                        BTCF Honorary Member
                        • Apr 2007
                        • 2798
                        • Kauhajoki

                        #26
                        Originally posted by e46touring View Post
                        Autossasi on DDE 5,0

                        Hanskalokeron sulake taulussa sulake F2 / 20A

                        JOS SULAKE on ehjä ja edelleenkin antaa vikakoodia hehkuista niin mittaa
                        hehkujen liittimien ja + päävirtakaapelin ( startin tai laturin päävirta liitin) yleismittarin DIODI testaus alueella johtavuus välillä napaisuutta vaihtaen.

                        Tällä testillä VOI arvioida hehkureleen kuntoa. ts. onko FET ohjain trankku palanut oikkariin tai poikki.
                        JOS vaihdetut hehkut ovat jotain muita kuin BERU:n valmistamia niin rikkihän ne ovat mitä suuremmalla todennäköisyydellä.
                        Eli siis, onko tässäkin nyt kuitenkin joku rele tuolle, Eikös tässä ko. mallissa ole vain se ohjausboksi?
                        - f30 330e M-Sport , -16
                        - e36 3.2 M3 cabrio individual

                        Comment

                        • Ironic32
                          Bimmer Rookie
                          • Mar 2010
                          • 148
                          • Finland

                          #27
                          Originally posted by e46touring View Post
                          Autossasi on DDE 5,0

                          Hanskalokeron sulake taulussa sulake F2 / 20A

                          JOS SULAKE on ehjä ja edelleenkin antaa vikakoodia hehkuista niin mittaa
                          hehkujen liittimien ja + päävirtakaapelin ( startin tai laturin päävirta liitin) yleismittarin DIODI testaus alueella johtavuus välillä napaisuutta vaihtaen.

                          Tällä testillä VOI arvioida hehkureleen kuntoa. ts. onko FET ohjain trankku palanut oikkariin tai poikki.
                          JOS vaihdetut hehkut ovat jotain muita kuin BERU:n valmistamia niin rikkihän ne ovat mitä suuremmalla todennäköisyydellä.
                          Eikös hanskalokeron sulaketaulussa paikat 1-4 pidä olla tyhjiä? Jos siis F2 = nro 2 sulake?

                          Berun hehkut siellä pitäisi olla.

                          Originally posted by scheisse
                          Eli siis, onko tässäkin nyt kuitenkin joku rele tuolle, Eikös tässä ko. mallissa ole vain se ohjausboksi?
                          No minä olen siinä käsityksessä, että tuossa uudemmassa olisi vain tuo ohjausboksi, joka korvaa releen, kuten tuossa Clavun postauksessakin todetaan:

                          "A heater plug relay as in the case of DDE 4.0 is not fitted."

                          "the glowplug relay has been dispensed with and its function taken over by electronic output stages on the glowplug control unit"

                          Mutta pitäisikö siis jossain sulaketaulussa olla tuolle ohjausboksille erillinen sulake (jos paikka nro 2 on tyhjä)?

                          Edit: Ei nimittäin lähtenyt auto käyntiin (pakkasta reilut 20 astetta). Jos INPA:lla yrittää dde -> activate -> activate glow plug relay, niin heittää vikakoodit joka hehkulle. Vaihdettu siis uudet hehkut + ohjainlaite.
                          Last edited by Ironic32; 06-12-2012, 14:46.
                          E350 BlueTec 4Matic, E39 530iA Individual
                          -------------------------------------
                          Ex: E90 320dA, E90 320d, E39 528iA, E61 530dA

                          Comment

                          • Clavurion
                            BTCF Member
                            • Feb 2005
                            • 9138
                            • Oulu

                            #28
                            Sulakkeella F2 tässä tapauksessa tarkoitetaan E-boxista löytyvää sulaketta viiden sulakkeen paketissa. KLIK

                            Tuon sulakkeen kautta tulee syöttö myös erinäisille antureille ja solenoideille. Eli viallisen sulakkeen tapauksessa sieltä löytyisi runsaasti muitakin vikakoodeja. Yleisin syy tuon sulakkeen palamiseen on huohottimen lämmitin, joka on mennyt oikosulkuun tai sen johdotuksen eriste on nirhautunut ja pääsee maadoittumaan lohkon kylkeen.

                            Mitään erillistä relettä ei ole, suora syöttö ohjainyksikölle.
                            Last edited by Clavurion; 06-12-2012, 15:58.
                            E39 530dA -02 M-Sport
                            E53 X5 3.0dA -06 Sport
                            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                            Comment

                            • Ironic32
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2010
                              • 148
                              • Finland

                              #29
                              Originally posted by Clavurion View Post
                              Sulakkeella F2 tässä tapauksessa tarkoitetaan E-boxista löytyvää sulaketta viiden sulakkeen paketissa. KLIK

                              Tuon sulakkeen kautta tulee syöttö myös erinäisille antureille ja solenoideille. Eli viallisen sulakkeen tapauksessa sieltä löytyisi runsaasti muitakin vikakoodeja. Yleisin syy tuon sulakkeen palamiseen on huohottimen lämmitin, joka on mennyt oikosulkuun tai sen johdotuksen eriste on nirhautunut ja pääsee maadoittumaan lohkon kylkeen.

                              Mitään erillistä relettä ei ole, suora syöttö ohjainyksikölle.
                              Kiitos infosta! Tuontiauto kyseessä, joten huohottimen lämmitintä ei ole. Ainoa jatkuva vikakoodi tulee Electric spare heaterista, joka kaiketi on tuo nestekanavassa oleva lisävastus?

                              Tämän lisäksi aiemmissa starttioperaatioissa on tullut rail pressuresta vikakoodia ja yhdessä startissa näki INPA:lla selvästi, ettei rail pressure noussut lähellekään pyydettyä. Vaihdettiin tämän johdosta pa-suodatin ja kokeiltiin siirtopumpun toimintaa INPA:lla ja myös virrat päällä ja kyllä nuo pumput hurisee oikein iloisesti.

                              Myöskin nuo rail paineet nousee, kunhan autoa saa tarpeeksi veivattua apuvirralla.

                              Osaisko kukaan sanoa, pitäiskö tuon DDE5.x tapauksessa pystyä INPAn kautta aktivoimaan tuota glow plug relay, vai onko tuo vaan INPAssa noita vanhempia malleja varten, joissa tuo hehkujen ohjaus on oikeasti releellä?

                              Ja edelleenkin lämpimällä tai edes tallilämpimällä (~5-8 astetta) koneella lähtee kuin palmun alta.
                              E350 BlueTec 4Matic, E39 530iA Individual
                              -------------------------------------
                              Ex: E90 320dA, E90 320d, E39 528iA, E61 530dA

                              Comment

                              • Clavurion
                                BTCF Member
                                • Feb 2005
                                • 9138
                                • Oulu

                                #30
                                Originally posted by Ironic32 View Post
                                Tämän lisäksi aiemmissa starttioperaatioissa on tullut rail pressuresta vikakoodia ja yhdessä startissa näki INPA:lla selvästi, ettei rail pressure noussut lähellekään pyydettyä.
                                Oletko mitannut suuttimien paluuvuodot?
                                E39 530dA -02 M-Sport
                                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎