Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 330D kytkin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Armas P
    Bimmer Rookie
    • Dec 2008
    • 74

    E46 330D kytkin

    Noniin isin pikku piltit. Setä kertoo pienen, kauniin tarinan autoilun ihmeistä.

    Eli potilas on manuaalivaihteinen, vm 2000 -mallinen kinneri, johon vaihdettiin Sachs:in kytkinpaketti vanhan luistavan kytkimen tilalle. Lähdin ajamaan autolla onnellisena, naama typerässä virneessä. Ensimmäisessä kiihdytyksessä huomasin saman efektin, täyskaasukiihdytyksessä kytkin alkaa luistamaan. Vääntöä kun tulee yli 2000rpm, niin kytkin alkaa luistamaan. Mukavaa, eikö totta. Vauhtipyörä oli kuulemma ihan OK, joten kertokaa yksinkertaiselle ihmiselle, mikä olisi oireenmukainen hoito. Itsellä on mielessä paalaus, tai Itämeri. Eli pää on täynnä sahajauhoa ja usko yläkerran ukkoon on koetuksella.
  • reddewil
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2003
    • 3015
    • West Coast

    #2
    Onko se lastutettu, jos vakiokytkin ei vaan pidä? Oisko vauhtipyörä / asetelma jääny putsaamatta pajalla? Tuliko sinne nyt oikea kytkin?
    ...

    Comment

    • Armas P
      Bimmer Rookie
      • Dec 2008
      • 74

      #3
      Originally posted by reddewil View Post
      Onko se lastutettu, jos vakiokytkin ei vaan pidä? Oisko vauhtipyörä / asetelma jääny putsaamatta pajalla? Tuliko sinne nyt oikea kytkin?
      Paha sanoa. Porvarina vein auton vaan pajalle ja totesin, notta ehjätkää. Mikäs kytkin sinne pitäisi sitten laittaa, jos vakio ei kestä? Lastutuksesta ei ole tietoa.

      Comment

      • Pekkiz
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2005
        • 341
        • Helsinki

        #4
        Paljonko kytkimellä on nyt ajettu? Jos se saksi pitää ajaa kunnolla sisään ensiksi?
        F36 ///M-Sport

        Comment

        • pheno
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2006
          • 1985
          • Tampere

          #5
          Mahtoivatko tehdä mitään, kuulostaa suorastaan kusetukselta. Itse veisin takaisin ja sanoisin, että ei toimi vieläkään. Onko kytkin yhtään eri tuntuinen kuin aiemmin ?

          Comment

          • Armas P
            Bimmer Rookie
            • Dec 2008
            • 74

            #6
            Originally posted by pheno View Post
            Mahtoivatko tehdä mitään, kuulostaa suorastaan kusetukselta. Itse veisin takaisin ja sanoisin, että ei toimi vieläkään. Onko kytkin yhtään eri tuntuinen kuin aiemmin ?
            Auto on pajalla parhaillaan, ollut nyt pari päivää. Kytkin alkoi luistamaan heti liikkeestä lähdettäessä, joten ajoin kinnerin takaisin heti samantien. Hajotuskuvia katsellessa itsellä tulee mieleen, olisikohan kaksoismassavauhtipyörä hajonnut.

            Vääntöä tulee n. 2200rpm lisää, jolloin veto häviää välittömästi. Eli joku luistaa ja pahasti. Kaksoismassa näytti rakenteeltaan olevan periaatteessa toinen kytkin, sulake.

            Jos jollakulla pyörii kaksoismassa nurkissa, niin semmoista voi jo tarjota varalta. Auto saa hoitoa ensiviikon lopulla, joten diagnoosin saaminen kestää hiukan.

            Comment

            • Gonzalez
              BTCF Member
              • Jun 2003
              • 2632
              • Seinäjoki

              #7
              Kaksoismassa ei voi luistaa. Se on niinkuin kiinteäkin vauhtipyörä mutta koostuu kahdesta lohkosta, jotka pääsevät jousien varassa liikkumaan toisiensa suhteen noin +-10mm ja ääripäihin tullessa pökkää kumityynyihin. Eli aivan kuin perinteinenkin kytkinpaketti mutta jousto on kytkinlevyn sijaan vauhtipyörässä. Eli luistaminen ei kaksoismassasta johdu.

              Joko sitä levyä ei ole edes vaihdettu, tai sitten se on saatu jotenkin väärin asennettua. Uusi levy ei luista jos se on oikein asennettu, vaikka autossa olisi millainen teholastu/ohjelma paikallaan.
              530d GT F07 2010
              325i E30 Cabriolet 1987

              Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

              Comment

              • Bm]V[^]V[3
                Bimmer Rookie
                • Dec 2003
                • 178
                • Uusimaa

                #8
                Noita tapauksia on ollut joilakin jo aikaisemmin...
                Vaihdettu kytkin mutta ei uusittu vauhtipyörää ...
                Siinä saatta mennä hetki että kytkinlevy tulee toimimaan vanhassa vauhtipyörässä...
                Varsinkin kun sitä on luistatettu jo edellisellä "LUISTAVALLA" kygällä ...
                Suositus olis että sisään aja sitä jonkin aikaa ja seurailet tilannetta....
                Ovat sitten iänmyötä asettunut ...
                Vaikka se hullulta kuulostaapi...
                Olisin kyllä itse uusinut samalla vauhtipyörän ja kytkinpaketin...
                Last edited by Bm]V[^]V[3; 10-01-2009, 10:40. Reason: kirjoitus virheitä

                Comment

                • Armas P
                  Bimmer Rookie
                  • Dec 2008
                  • 74

                  #9
                  Originally posted by Bm]V[^]V[3 View Post
                  Noita tapauksia on ollut joilakin jo aikaisemmin...
                  Vaihdettu kytkin mutta ei uusittu vauhtipyörää ...
                  Siinä saatta mennä hetki että kytkinlevy tulee toimimaan vanhassa vauhtipyörässä...
                  Varsinkin kun sitä on luistatettu jo edellisellä "LUISTAVALLA" kygällä ...
                  Suositus olis että sisään aja sitä jonkin aikaa ja seurailet tilannetta....
                  Ovat sitten iänmyötä asettunut ...
                  Vaikka se hullulta kuulostaapi...
                  Olisin kyllä itse uusinut samalla vauhtipyörän ja kytkinpaketin...
                  Kiitos ja kumarrus hyvistä vinkeistä. Auto on tosissaan pajalla vielä, olivat itsekin ihmeissään koko hommasta. Olivat kytkimen vaihtaessaan katsoneet vauhtipyörän ja se näytti olevan OK. Henkimaailman laitteita..

                  Comment

                  • Bm]V[^]V[3
                    Bimmer Rookie
                    • Dec 2003
                    • 178
                    • Uusimaa

                    #10
                    Originally posted by Armas P View Post
                    Kiitos ja kumarrus hyvistä vinkeistä. Auto on tosissaan pajalla vielä, olivat itsekin ihmeissään koko hommasta. Olivat kytkimen vaihtaessaan katsoneet vauhtipyörän ja se näytti olevan OK. Henkimaailman laitteita..
                    Kyllähän se näyttää katsottuna ok:lta mutta onkos se todellisuudessa
                    vaikka sitä hioi paperilla vähäsen mutta sekään ei tunnu auttavan asiaan ...
                    ajanmyötä sitten rupesi toimimaan niin kuin sen pitäisi
                    "taas säästettiin väärässä paikassa "

                    Comment

                    • Laurikl
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2007
                      • 36

                      #11
                      Ei kai nuo nyt sentään niin kulutusosaa ole että vauhtipyörä menee uusiks joka kytkimen vaihdolla? Samalla menee alakerran tasapainotukset ketuileen, eli alakerta auki, uudet laakerit+pultit ja kaikki tasapainotukseen... Eipä noita nyt onneksi tarvii olla joka vuosi uusimassa.

                      No mutta, vika selviää ensi viikolla ja taas kaikki on viisaampia.

                      Comment

                      • Bm]V[^]V[3
                        Bimmer Rookie
                        • Dec 2003
                        • 178
                        • Uusimaa

                        #12
                        Originally posted by Laurikl View Post
                        Ei kai nuo nyt sentään niin kulutusosaa ole että vauhtipyörä menee uusiks joka kytkimen vaihdolla? Samalla menee alakerran tasapainotukset ketuileen, eli alakerta auki, uudet laakerit+pultit ja kaikki tasapainotukseen... Eipä noita nyt onneksi tarvii olla joka vuosi uusimassa.

                        No mutta, vika selviää ensi viikolla ja taas kaikki on viisaampia.
                        Suositus kyllä olisi ohjeistuksen mukaan uusia vauhtipyörä kytkinremontin yhteydessä!

                        Comment

                        • Racink
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2004
                          • 840
                          • Jkl

                          #13
                          Originally posted by Laurikl View Post
                          Ei kai nuo nyt sentään niin kulutusosaa ole että vauhtipyörä menee uusiks joka kytkimen vaihdolla? Samalla menee alakerran tasapainotukset ketuileen, eli alakerta auki, uudet laakerit+pultit ja kaikki tasapainotukseen... Eipä noita nyt onneksi tarvii olla joka vuosi uusimassa.

                          No mutta, vika selviää ensi viikolla ja taas kaikki on viisaampia.
                          Eiköhän ne pyörivät osat ole tehtaalla ihan erikseen jokainen osa tasapainotettu, eikä yhtenä klimppinä kuten täälläpäin porukka tuuppaa thuuning vehkeisiinsä tekevän.

                          Comment

                          • Bm]V[^]V[3
                            Bimmer Rookie
                            • Dec 2003
                            • 178
                            • Uusimaa

                            #14
                            Originally posted by Racink View Post
                            Eiköhän ne pyörivät osat ole tehtaalla ihan erikseen jokainen osa tasapainotettu, eikä yhtenä klimppinä kuten täälläpäin porukka tuuppaa thuuning vehkeisiinsä tekevän.
                            Kumma juttu että ne tilataankin alustanumerolla....

                            Comment

                            • Racink
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2004
                              • 840
                              • Jkl

                              #15
                              Originally posted by Bm]V[^]V[3 View Post
                              Kumma juttu että ne tilataankin alustanumerolla....
                              Joka autoon/kampiakseliin "yksilöllisesti" tasapainotettu vauhtipyörä varaosamyyjällä? Eikai nyt sentään..

                              Edit:
                              En tiedä mitä ohjeistusta meinaat mutta ei TIS:stä ainakaan äkkivilkaisulla osunut silmään mitään tälläistä "suositusta":
                              Originally posted by Bm]V[^]V[3 View Post
                              Suositus kyllä olisi ohjeistuksen mukaan uusia vauhtipyörä kytkinremontin yhteydessä!
                              Ainoastaan: "Installation: Clean flywheel and check for wear and damage. Replace damaged flywheel."
                              Last edited by Racink; 10-01-2009, 14:50.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎