Announcement

Collapse
No announcement yet.

e46, -03, rengaspaineiden valvontajärjestelmä oikuttelee.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • parjan_fin
    Bimmer Rookie
    • Oct 2008
    • 86
    • Rajamäki

    e46, -03, rengaspaineiden valvontajärjestelmä oikuttelee.

    Elikäs e46, -03, 330 d toureri. Kumit on 225/45/17 Continental WinterContact 5:n kitkakumit.

    Edessä on 2,6 bar ja takana 2,9 bar, mitattu -12 asteen pakkasessa. Tuntuu ainakin toimivan noilla paineilla ihan ok, mutta se perkuleen paineenseurantasysteemi ei ota toimiakseen oikein. Valo syttyy aina jokusen minuutin ajon jälkeen ja palaa oranssina, vaikka paineet itsessään ei vaihtele. Olen koittanut, ohjekirjan mukaan, calibroida systeemiä noille paineille, mutta en tiedä meneekö se sinne oikein.

    Ohjekirja neuvoo: Virrat päälle, ei käyntiin asti. Paina ko. nappia niin kauan että merkkivalo jää palamaan oranssina kojetaulussa. Käynnistä auto ja lähde ajamaan. Systeemi tunnistaa paineen ja jättää sen "muistiin". Valo sammuu kun systeemi on kalibroitu.

    No siltikin se valo alkaa palamaan hetken matkan päästä uudelleen, eikä sammu ennen kuin auton sammuttaa.

    Mitä siis teen väärin? Voiko tuota valvontatoleranssia isontaa vaikkapa 0,3 bar, ennen kuin valo alkaa palamaan? Vai pitääkö käydä huollossa nollaamassa joku muisti tms?

    Kesärenkailla systeemi toimi hienosti, vanteet pysyi samoina. Systeemi toimi alkusyksystä ihan hienosti, mutta nyt pakkasilla mennyt jotenkin "sekaisin".

    Kohta hommaan palan mustaa ilmastointiteippiä ja teippaan sen kohdan kojetaulusta pimeäksi.

    Olisiko arvon harrastajilla sekä tietäjillä neuvoja mitä kokeilla tai mistä voisi johtua?
    ==========
    Jos ainoa työkalusi on vasara, näyttää koko maailma naulalta.
  • touring39
    BTCF Member
    • May 2005
    • 3901
    • Kaarina

    #2
    Onkos e46:ssa samanlaiset anturit pyörissä kuin e39:ssäkin? Jos näin on, niin niistä on akku loppu? Odotettu elinikä tolla akulla on about 5 vuotta.
    Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

    Ex:
    e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

    Comment

    • parjan_fin
      Bimmer Rookie
      • Oct 2008
      • 86
      • Rajamäki

      #3
      Originally posted by touring39 View Post
      Onkos e46:ssa samanlaiset anturit pyörissä kuin e39:ssäkin? Jos näin on, niin niistä on akku loppu? Odotettu elinikä tolla akulla on about 5 vuotta.
      Ei minkään valtakunnan hajua... Voikos noita ladata tai vaihtaa? Vai pitääkö vaihtaa kaikki anturit? Jos pitää, niin minkä verran ne kustantaa?

      Varmaan tartteis sitten hommata samalla kesävanteisiinkin moiset.

      Tai jos noi maksaa hunajaa, mansikoita ja suklaata niin voiko tuon systeemin kytkeä jotenkin pois päältä ettei se valo mollota silmille sieltä ihan yhtenään?
      ==========
      Jos ainoa työkalusi on vasara, näyttää koko maailma naulalta.

      Comment

      • touring39
        BTCF Member
        • May 2005
        • 3901
        • Kaarina

        #4
        Originally posted by parjan_fin View Post
        Ei minkään valtakunnan hajua... Voikos noita ladata tai vaihtaa? Vai pitääkö vaihtaa kaikki anturit? Jos pitää, niin minkä verran ne kustantaa?

        Varmaan tartteis sitten hommata samalla kesävanteisiinkin moiset.

        Tai jos noi maksaa hunajaa, mansikoita ja suklaata niin voiko tuon systeemin kytkeä jotenkin pois päältä ettei se valo mollota silmille sieltä ihan yhtenään?
        Eipä niitä voi ladata. Tiskillä ne maksaa about satasen kappale, mutta kysypä nimimerkiltä buksin-1
        Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

        Ex:
        e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

        Comment

        • parjan_fin
          Bimmer Rookie
          • Oct 2008
          • 86
          • Rajamäki

          #5
          Kiitos infosta, tarttee kysellä noita.

          Onkos muuten tietoa että miten noita tarttee koodailla, vai tartteeko? Miten ko. toimenpiteen voi tehdä ja kuka mahdollisesti pystyy tekemään? Samainen "herra"?
          ==========
          Jos ainoa työkalusi on vasara, näyttää koko maailma naulalta.

          Comment

          • Clavurion
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 9157
            • Oulu

            #6
            Ensin olisi kuitenkin hyvä tietää, kumpi järjestelmä tässä autossa on. RDC on suora rengaspaineita mittaava järjestelmä. RPA on renkaiden pyörimisnopeuteen (kehämittaan) perustuva järjestelmä, joka käyttää pohjana ABS-systeemiä. RDC:n tunnistaa ulkoisesti sille ominaisista venttiileistä, lyhyt täysmetallinen. Joka tapauksessa piuhan päässä kannattaa tietysti ensin katsoa, miten järjestelmä käyttäytyy ja mistä herja aiheutuu.
            E39 530dA -02 M-Sport
            E53 X5 3.0dA -06 Sport
            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

            Comment

            • Rale
              BTCF Member
              • Jul 2005
              • 1482
              • Porvoo

              #7
              Ohjekirja neuvoo: Virrat päälle, ei käyntiin asti. Paina ko. nappia niin kauan että merkkivalo jää palamaan oranssina kojetaulussa. Käynnistä auto ja lähde ajamaan. Systeemi tunnistaa paineen ja jättää sen "muistiin". Valo sammuu kun systeemi on kalibroitu.

              Ainakin E39:ssä pitää vielä lisäksi kusken oven olla auki asennossa. Nappia pitää painaa niin kauan että check controlliin tulee teksti: set tyre pressure. Tällöin kalibrointi on tehty. Ja tämä silloin kun on RDC-systeemi, eli anturit vanteissa.

              Comment

              • parjan_fin
                Bimmer Rookie
                • Oct 2008
                • 86
                • Rajamäki

                #8
                Iso kiitos vastauksista.

                Eli tuossa on siis tuo RDC, koska siinä on tuollaiset todella nysät metalliset venttiilit.

                Tarttee vielä siis kokeilla tuota calibrointia uudelleen, sen kun epäilen menneen pieleen. Jos ei sekään lähde auttamaan asiaan niin sitten koodeja lukemaan piuhan päästä, tätä "Clavurion" kai tarkoitit tuolla piuhan päässä roikkumisella?

                Nyt tyhmä kysymys: - Mikä ja missä tuo check control on / näkyy?

                Vielä lisäksi mainittakoon että noiden venttiilien lisäksi siellä näyttäis olevan sisälokasuojan alla jokaisessa kotelossa sellainen 20 cm leveä ja 2 x 2 cm musta murikka, ikäänkuin anturi / antenni. Tämä ilmeisesti lukee tuota anturin lähettämää infoa?
                ==========
                Jos ainoa työkalusi on vasara, näyttää koko maailma naulalta.

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎