Announcement

Collapse
No announcement yet.

e46 330XDA Jarrut täristää

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • naukkis
    replied
    Originally posted by Jonezu View Post
    Auto on e46 330XDA vm.2002, ajettu 200tkm. Jarrut edellisen omistajan mukaan uusittu 20tkm sitten (ilmeisesti ainakin palat + levyt).

    Jarrut on alkaneet noin 5tkm sitten täristää, tasaisessa ajossa ei täristä. Tärinä on pahin kun jarruttaa kovemmassa vauhdissa "normaalisti", kevyellä jarrulla ja kunnolla painamalla tärinä ei niin paha. Jostain syystä tärinä myös heikkenee kun lämpötila on plussalla ja auto sulaa täysin, lumikelillä ja pakkasella pahenee. Mutta aina silti täristää enemmän tai vähemmän.
    Noilla kilsoilla on jokatapauksessa syytä vaihtaa etupyöränlaakerit, niitä kun ei rasvailla niin käyttötunnit tulevat noilla kilsoilla täyteen. Se laakeri ei vielä pidä välttämättä mitään ylimääräistä ääntä mutta antaa sen verran periksi että levy ei välttämättä pyöri täysin suoraan, tulee täristystä juuri kevyessä jarrutuksessa joka katoaa kovemmassa kun jarrusatulan puristusvoima riittää pitämään levyn suorassa. Ja levyt kieroutuvat pikkuhiljaa jos ajaa väljillä pyöränlaakereilla eli jos levyt on jo kierot niin kaikki tärinät eivät pelkällä laakerinvaihdolla poistu ainakaan heti.

    Oikenpuoleisen liikenteen takia(tiet kallellaan oikealle) ensin pettää yleensä oikeanpuoleinen etupyöränlaakeri, mutta rasvan puutteessa ne hajoavat kuitenkin loppupeleissä aika samaan aikaan.

    Leave a comment:


  • Bmw now and ever
    replied
    Originally posted by surface View Post
    Tuo jarrujen täristäminen on kyllä niin ihme juttu tässä autossa. Nyt sais vaihtaa jo kolmannen kerran vuoden sisään levyt. Nykyiset levyt mitattiin juuri heittokellolla yhdellä pajalla ja sen mukaan ei pitäisi johtua levyistä, mutta ei sitä väljääkään missään ole. Aikasemmin on aina korjaantunut levyjen vaihdolla. Tiiä sitten mitä tekis, pitäs varmaan vaan levyt vaihtaa taas. kohtalaisen raivostuttavaa. ekat levyt oli varmaan alkuperäiset, sitten Brembot ja nyt Zimmermanit, eli ei ainakaan levyistä pitäs olla kiinni. Tietty oma ajotyyli on semmonen, että tulee jarruteltua joskus vähän rajummin, mutta tiiä onko sitten tuosta kiinni. Radalla en ole metriäkään tuolla autolla ajanut.
    Vaihdoin tänään vuoden sisään kolmannet levyt. Ollut juuri samaa vikaa. Aiemmat levyt olleet zimmermannit, nyt otin jotkin tarvikelevyt. Tällä kertaa putsasin joka paikan kunnolla, koska mennyt mielenkiinto tähän, olisi muutakin käyttöä rahalle. Navat oli aika ruosteen peitossa, putsasin hiomalla levyn vastepinnat, voitelin satuloiden liukutapit, männät huilasivat hyvin, ei luulisi niissä olevan vikaa. Epäilen välystä olevan oikean alatukivarren helassa koska kuoppaan ajaessa hieman kovempaa oikelta tuntuu vapinaa joka tuntuu ratissa asti. Auto muuten on 330xd 2001. Auto ravistaa noin 80-90km/h vauhdissa muutenkin, tämä voi tietysti johtua vanteistakin.
    Last edited by Bmw now and ever; 29-05-2010, 19:32.

    Leave a comment:


  • Antsah
    replied
    Kävimpä nosturilla tutkimassa alustaa ja en kyllä löytäny mistään muualta väljyyttä kuin raidetangon sisäpäästä ilmeisesti vasemmalta. Kaipa sitten vaihdan sisä+ulkopäät nyt alkuun ja katson muuttuuku vipatus ratissa.

    Alatukivarret vaikutti aivan ehjiltä, vääntelin niitä rautatangollakin.

    Leave a comment:


  • Antsah
    replied
    En minäkään oikein usko, että se levyistä johtuu jos ne on mitattu suoriksi. Se tärinä pysyy varmaankin sen tehdas karkaisun takia aina hetken pois. Ilmeisestihän ne tukivarret/puslat voi aiheuttaa sen tärinän vaikka niissä ei käsin väljää tuntuisikaan. Jos on jotain vaihtamatta niin vaihtoon.
    Last edited by Antsah; 24-03-2010, 18:43.

    Leave a comment:


  • Cell
    replied
    Ei se levyistä ole ollut kertaakaan, eikä nytkään. Kieroksi niitä ei saa oikein kirveelläkään sitä vertaa että se tuntuisi (pieni heitto ei vaikuta mitään), mutta ne kitkakertoimen vaihtelut aiheuttaa vatkausta vaikka alustakin olisi kunnossa. Satula siellä jumittaa tavalla tai toisella. Aina se ei ole mäntä tai liukukumit mitkä jumittaa, voi olla myös syöpynyt carrieri jota vasten satulan väkäset makaa tms.

    Leave a comment:


  • surface
    replied
    Tuo jarrujen täristäminen on kyllä niin ihme juttu tässä autossa. Nyt sais vaihtaa jo kolmannen kerran vuoden sisään levyt. Nykyiset levyt mitattiin juuri heittokellolla yhdellä pajalla ja sen mukaan ei pitäisi johtua levyistä, mutta ei sitä väljääkään missään ole. Aikasemmin on aina korjaantunut levyjen vaihdolla. Tiiä sitten mitä tekis, pitäs varmaan vaan levyt vaihtaa taas. kohtalaisen raivostuttavaa. ekat levyt oli varmaan alkuperäiset, sitten Brembot ja nyt Zimmermanit, eli ei ainakaan levyistä pitäs olla kiinni. Tietty oma ajotyyli on semmonen, että tulee jarruteltua joskus vähän rajummin, mutta tiiä onko sitten tuosta kiinni. Radalla en ole metriäkään tuolla autolla ajanut.

    Leave a comment:


  • Antsah
    replied
    Pitänee nyt vaihtaa raidetangon sisä ja ulkopäät sekä molemmat alatukivarret. Noilla on ajettu pitkästi yli 100tkm.

    Leave a comment:


  • Smistik
    replied
    Originally posted by Antsah View Post
    Itse olen käsittänyt niin, että harvemmin näissä jarrulevyt on kierot. Ja jos on niin jotain muutakin on vitullaan, joka sitten kierouttaa levyt.
    Tietysti yleensä satula jumittaa jos menee kieroksi. Jotkuthan vannoo "alkuperäisten" levyjen perään, että ne ei kieroudu, mutta jos jumii niin kai sekin voi muotoaan muuttaa.

    Leave a comment:


  • Antsah
    replied
    Originally posted by Smistik View Post
    Pari kertaa levyt eteen vaihdettu. Jos vika on levyn kieroudessa, sen kyllä tuntee kevyesti jarruttaessa polkimen tutinana. Automaatilla helppo kokeilla eli ryömittää hiljaa eteenpäin. Tuntee kun poljin tekee pientä ylösalas -liikettä.

    Veikkaisin itse, että omassa on vasemmalla edessä pientä välystä jossain helassa tai puslassa, jota ei k-mies huomaa. Joskus harvoin tuntee vasemmalle kaarrettaessa pientä tutinaa ratissa ihan normiajossa.
    Itse olen käsittänyt niin, että harvemmin näissä jarrulevyt on kierot. Ja jos on niin jotain muutakin on vitullaan, joka sitten kierouttaa levyt.

    Leave a comment:


  • Smistik
    replied
    Pari kertaa levyt eteen vaihdettu. Jos vika on levyn kieroudessa, sen kyllä tuntee kevyesti jarruttaessa polkimen tutinana. Automaatilla helppo kokeilla eli ryömittää hiljaa eteenpäin. Tuntee kun poljin tekee pientä ylösalas -liikettä.

    Veikkaisin itse, että omassa on vasemmalla edessä pientä välystä jossain helassa tai puslassa, jota ei k-mies huomaa. Joskus harvoin tuntee vasemmalle kaarrettaessa pientä tutinaa ratissa ihan normiajossa.

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Originally posted by Antsah View Post
    Voiko väljä raidetanko aiheuttaa täristämistä jarruttaessa? Vai johtuuko tärinä aina alatukivarsista tai heloista?

    Ne isot alatukivarren helat on jo vaihdettu powerflexeihin aikaisemmin ja silloin katosi jarrutärinät.
    Mulla tällä hetkellä alatukivarressa väljää, mutta jarrut eivät täristä :think. 3 vuotta sitten talvella mullakin oli merkillistä tärinää kovissa jarrutuksissa - hävisi itsestään tai kesärenkaiden myötä... Eli en usko aiheutuvan em. asiasta. Tukivarret menossa mullakin vaihtoon.

    Leave a comment:


  • Antsah
    replied
    Voiko väljä raidetanko aiheuttaa täristämistä jarruttaessa? Vai johtuuko tärinä aina alatukivarsista tai heloista?

    Yritin parkkiksella kokeilla, että mistä löytyis väljää ja kuskin puolella raidetangon sisäpäässä tuntuis olevan väljyyttä kun piti raidetangosta vastaan ja kaveri heilutteli rattia autosta. Vänkärin puolella ei moista tuntunut raidetangossa. Samalla on tullut huomattua, että ratti olisi kääntyny ehkä 1 asteen oikealle kun ajaa suoraan.

    Ne isot alatukivarren helat on jo vaihdettu powerflexeihin aikaisemmin ja silloin katosi jarrutärinät.

    Onko esim Hemi:llä tästä kokemusta?
    Last edited by Antsah; 22-03-2010, 07:20.

    Leave a comment:


  • kuirikki
    replied
    Eilen vaihdettiin etuiskarit, toinen alatukivarsi ja molemmat tukivarren helat. Siihen loppui kolinat ja ratin tärinät jarruttaessa. Ainakin toistaiseksi... Hintaa lystille kertyi n. 650 €.

    Leave a comment:


  • surface
    replied
    Onko tässä autossa joku jarrupaineen säädin/jakaja tms. joka voisi aiheuttaa jarruongelmia? Jos on, niin missä se sijaitsee, onko paha vaihtaa jne?

    Leave a comment:


  • Jonezu
    replied
    Originally posted by Jonezu View Post

    Vaihdoin muuten uudet kesäkumit. Renkaat vaihtanut henkilö sanoi, että etuvanteet olivat kierot, takana olivat suorat. Vaihdettiin kierot vanteet taakse ja suorat eteen, kun se kuulemma on parempi niin päin. Se ei poistanut jarrujen täristämistä ja pitää hommata uudet vanteet joka tapauksessa pikapuoliin.

    Mutta.. Voiko kierot etuvanteet ja niistä aiheutuva vatkaus olla syynä etupään alatukivarsien puslien rikkoutumiseen ja sitä kautta jarrujen täristämiseen?
    Nyt on olleet uudet suorat vanteet alla muutaman kuukauden, eikä oo täristäny ollenkaan. En tiiä onko sattumaa vai ei...

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎