e46 330XDA Jarrut täristää

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • ruikki
    replied
    Originally posted by ruikki View Post
    varmaan kerkeät ennen minua vaihtaa ne puslat.
    mullon niin sama ku lakulla että vika toimii vaihtelevasti ja en oo itekkää nyt putsaillu vanteita.
    se oli vaa sillo yks talvi ku tartti sitä tehä.
    oon kuitenki kysyny etutukivarsien takapään puslia: wetteriltä 83,26 kpl
    kl-varaosat vastas näin: Nelivetoisiin sopivat maksaa 70 eur / sarja. Ja ovat pelkät puslat, toisin
    kuin takavetoisissa (tulevat helojen kanssa).
    Löytyvät hyllystä.

    että jos tuo "sarja" tarkottaa kahta puslaa nii on tosi halvat mutta epäilen kuitenki että ois kappale??
    mutta jos on molemmissa kpl hinta nii kl-varaosilta saa 13,26e halvemmalla /kpl.
    Originally posted by make78 View Post
    Normi 330D farkkuun vaihdoin krapulassa sunnuntaina(11.1) puslat eteen. Eli juuri nuo alatukivarren takimmaiset puslat.
    Ostin ne muuten "moponetistä" ja sarja maksoi jotain 80 euroa,joten siinä tuli molemmat puolet mukana.
    En usko että puslat voivat maksaa tuplaten nelikkomalliin.
    Rohkeasti vaan vaihtamaan,sillä auton käytös voi muuttua merkittävästi.
    Itse en vaihtanut koko alatukivartta,sillä katsoin että niillä on vielä käyttöikää.
    varmaan wetterin hinta ollu sitten kans tarkotettu parin hinnaksi vaikka äijä kirjotti että kpl.

    Leave a comment:


  • Dani
    replied
    Originally posted by Heguli 31 View Post
    Ihan pakko kysäistä,että teittekö te yleensä noille jarrusatuloille minkäänlaista huoltoa siinä vaiheessa,kun vaihtelitte mittavan määrän osia?Vai tuliko satulatkin uusittua kokonaan,kun "kaikki jarruhilut" vaihdettiin?
    Kyllä, itse tein just jarrurempan niin vaihdettiin satulaan kaikki tiivisteet, liukutappien korkit+mäntää hiottiin kevyeesti 1200 hiekkapaprulla kaikki kupru pois / per satula. Uudet rasvat tapeille myös.
    Sitten uudet navat (pyöränlaakerit), uudet levyt+palat, jarrunesteet niin nyt toimii kun unelma.

    ..rupes vituttamaan tuo vatkaus niin tehtiin sitten perusteellinen korjaus.

    Leave a comment:


  • Cell
    replied
    Satuloista se syy kieroihin levyihin useimmiten löytyy, jumittaa jostain kohtaa. Sekin riittää että on ollut vettä jarrunesteessä ja männät hapettuneet hieman.

    Leave a comment:


  • Jamppa
    replied
    Originally posted by TiK View Post
    Omassa autossa vaihdettu kaikki jarruhilut, alatukivarret puslineen ja raidetangot muutama tuhat kilometriä takoperin ja nyt alkoi taas kevyessä jarrutuksessa ravistamaan.
    En keksi enää muuta kun renkaat/vanteet tai pyöränlaakerit...
    Tulee ihan mieleen ajat kun oli sierra...
    Itsellä sama tilanne... Alkaa ideat loppumaan tärinän eliminoinnissa.. :(

    Leave a comment:


  • Heguli 31
    replied
    Originally posted by TiK View Post
    Omassa autossa vaihdettu kaikki jarruhilut, alatukivarret puslineen ja raidetangot muutama tuhat kilometriä takoperin ja nyt alkoi taas kevyessä jarrutuksessa ravistamaan.
    En keksi enää muuta kun renkaat/vanteet tai pyöränlaakerit...
    Tulee ihan mieleen ajat kun oli sierra...
    Ihan pakko kysäistä,että teittekö te yleensä noille jarrusatuloille minkäänlaista huoltoa siinä vaiheessa,kun vaihtelitte mittavan määrän osia?Vai tuliko satulatkin uusittua kokonaan,kun "kaikki jarruhilut" vaihdettiin?Tämä nyt vaan tuli ensimmäiseksi mieleen.

    En väitä,että vika olisi satuloissa,mutta yleensä porukat vaan lukemani perusteella uusii levyt ja palat ja sitten takaisin ajoon ilman satuloiden kunnollista huoltoa.Niihinkin olisi joskus suoritettava täydellinen puhdistus ja kasattava sitten uusilla tiivisteillä ja liukusarjoilla.

    Leave a comment:


  • TiK
    replied
    Omassa autossa vaihdettu kaikki jarruhilut, alatukivarret puslineen ja raidetangot muutama tuhat kilometriä takoperin ja nyt alkoi taas kevyessä jarrutuksessa ravistamaan.
    En keksi enää muuta kun renkaat/vanteet tai pyöränlaakerit...
    Tulee ihan mieleen ajat kun oli sierra...

    Leave a comment:


  • make78
    replied
    Normi 330D farkkuun vaihdoin krapulassa sunnuntaina(11.1) puslat eteen. Eli juuri nuo alatukivarren takimmaiset puslat.
    Ostin ne muuten "moponetistä" ja sarja maksoi jotain 80 euroa,joten siinä tuli molemmat puolet mukana.
    En usko että puslat voivat maksaa tuplaten nelikkomalliin.
    Rohkeasti vaan vaihtamaan,sillä auton käytös voi muuttua merkittävästi.
    Itse en vaihtanut koko alatukivartta,sillä katsoin että niillä on vielä käyttöikää.

    Leave a comment:


  • ruikki
    replied
    varmaan kerkeät ennen minua vaihtaa ne puslat.
    mullon niin sama ku lakulla että vika toimii vaihtelevasti ja en oo itekkää nyt putsaillu vanteita.
    se oli vaa sillo yks talvi ku tartti sitä tehä.
    oon kuitenki kysyny etutukivarsien takapään puslia: wetteriltä 83,26 kpl
    kl-varaosat vastas näin: Nelivetoisiin sopivat maksaa 70 eur / sarja. Ja ovat pelkät puslat, toisin
    kuin takavetoisissa (tulevat helojen kanssa).
    Löytyvät hyllystä.

    että jos tuo "sarja" tarkottaa kahta puslaa nii on tosi halvat mutta epäilen kuitenki että ois kappale??
    mutta jos on molemmissa kpl hinta nii kl-varaosilta saa 13,26e halvemmalla /kpl.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by Jonezu View Post
    Kiitos kaikille vastauksista! Entäs etuvetonivel, voiko vaikuttaa jos on väljä? .
    Ei tämä pitäisi mitenkään vaikuttaa jarrutärinöihin.
    Jos kaikki nivelet ovat 100% välyksettömiä, on vika etutukivarsien takapään löystyneissä puslissa. Missään tapauksessa ongelma ei johdu jarrulevyistä.

    Leave a comment:


  • Jonezu
    replied
    Kiitos kaikille vastauksista! Entäs etuvetonivel, voiko vaikuttaa jos on väljä? En tunne ollenkaan etupään rakennetta...

    Ruikille: Olis mukava kuulla korjaantuiko vika, jos vaihdat tukivarret ja puslat heloineen.. Ellen sitten itte ehdi ensin, siitä kai minäkin sitten aloitan korjailun..
    Last edited by Jonezu; 13-01-2009, 13:44.

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Mullakin oli tuota vikaa jo vuonna 2007 talvella lähes 50tkm sitten. Itsestään vika hävisi ja on muutamaan otteeseen uusiutunut häviten sitten taas itsestään . Tällä hetkellä vikaa ei ole pitkään aikaan ilmennyt (*koputtaa puuta*). Oudointa tosiaan on se, etten ole putsaillut vanteita, enkä tehnyt asialle juuri mitään. Levyt ja palat yhä alkuperäiset. Auto ajettu siis n. 110tkm ja 330xda touring -02.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Alatukivarret puslineen vaihtoon.

    Leave a comment:


  • ruikki
    replied
    viimetalvena oli samaa hommaa. keräs jäätä vanteisiin sen verran että tärräs ja sitte niitä puhistellessa lähti painoja vanteista ja täryytti.
    painepesurilla ku piti vanteet puhtaana nii ei tärryyttäny.
    jonku verran tärrää joskus vieläki ja luultavasti etu alatukivarren takimmaiset puslat heloineen menee vaihtoon tässä joskus.
    niistä ne kuulemma nuo jarrutärinät johtuu ku jarryttaessa renkaat pääsee liikkumaan väljien puslien takia.
    elä ainakaan mee ensimmäisenä levyjä vaihtamaan.
    mullaki on 330xd.

    Leave a comment:


  • Jonezu
    started a topic e46 330XDA Jarrut täristää

    e46 330XDA Jarrut täristää

    Auto on e46 330XDA vm.2002, ajettu 200tkm. Jarrut edellisen omistajan mukaan uusittu 20tkm sitten (ilmeisesti ainakin palat + levyt).

    Jarrut on alkaneet noin 5tkm sitten täristää, tasaisessa ajossa ei täristä. Tärinä on pahin kun jarruttaa kovemmassa vauhdissa "normaalisti", kevyellä jarrulla ja kunnolla painamalla tärinä ei niin paha. Jostain syystä tärinä myös heikkenee kun lämpötila on plussalla ja auto sulaa täysin, lumikelillä ja pakkasella pahenee. Mutta aina silti täristää enemmän tai vähemmän.

    Ilmeisesti etuvetonivel on väljä, kun ratti linkussa kiihdyttää reilusti (tiedän, ei niin saa tehdä!) niin oikealla edessä rutisee. Eli normaalisti ajettaessa tätä ei huomaa ollenkaan. Voiko väljä vetonivel aiheuttaa jarrujen täristämistä?

    Lueskelin, että vika voisi olla melkein missä vaan etupäässä, joten mistä kannattaa aloittaa tutkiskelu?

    P.S. Tiedän että jarrujen tärinöistä on täällä ollut jo juttua. En vaan löytänyt searchilla nelivetoisten e46 jarrutärinöistä juuri mitään.
    Last edited by Jonezu; 12-01-2009, 21:40.
Working...
X