Announcement

Collapse
No announcement yet.

e46 330XDA Jarrut täristää

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • NokiLeka
    replied
    Originally posted by petrolhead View Post
    En muista oliko joku tekninen tiedote (en varmaksi muista lähdettä, saattaa olla ollut vaan Autodata), mutta jostain luin että e46 jarrutärinöitä voi aiheuttaa virheelliset pyöränkulmat.
    TIS kertoo ainakin tärinälle vielä toisenkin syyn, eli jos puslat ja nivelet sekä jarrut on käyty läpi eikä silti lopu tärinä / vapina jarrutuksessa, niin syynä saattaa olla etupään jarruissa oleva "paineen tasaaja" tai vastaava.. Voin sen tiedotteen illalla koneelta kaivaa, mutta lyhyesti siellä kuuluisi olla jonkinlainen tasaaja venttiili, joka jumittaessaan jakaa jarrupainetta epätasaisesti.

    Mutta ennenkuin kirjoitan enempää kakaa, niin tarkistan sen illalla koneelta..

    Leave a comment:


  • surface
    replied
    Itselläni vähän samaa probleema ilmassa. Ensiksi vaihdoin jarrulevyt eteen ja tärinä lakkasi kokonaan (tämä tärinä johtui selvästi jarrulevyistä). No ei siinä mennyt kuin muutama viikko, niin tärinää alkoi taas ilmaantumaan, tosin huomattavasti pienemmässä määrin. No tämän jälkeen alatukivarsien puslien vaihto (powerflex) ja jälleen tärinät lakkasit. Meni sitten taas reilu viikko ja alkoi taas täristämään hiukan, kun kovemmasta (yli 100) vauhdista jarruttaa voimakkaammin. Pyöränkulmat ovat kohdillaan, renkaat tasapainoitettu ja jarrut (liukutapit) herkistetty. On tämä kyllä ihme ongelma näköjään.

    Leave a comment:


  • Jonezu
    replied
    Originally posted by Jonezu View Post
    Eipä sittenkään ollut vielä ratkaistu.

    Korjamolla laittoivat uudet alatukivarsien puslat heloineen, jolloin jarrutärinät katosivat lähes täysin. Mutta ei siis kokonaan.

    Olivat todenneet aiemmin heittokellolla jarrulevyissä pientä kieroutta, joka oli silti hyväksyttävien arvojen sisällä. Vaihtoivat kuitenkin seuraavana uudet jarrulevyt ja tärinä lakkasi kokonaan. Jarrupaloja ei vaihdettu, koska olivat hyväkuntoiset.

    Jokohan sitä nyt pääsis nauttimaan huolettomista kilometreistä..
    Hetken sitä iloa riitti.. Nyt on taas alkanut ilmaantua silloin tällöin pientä nykimistä jarruttaessa ja ratti alkaa hienoisesti vatkata jarruttaessa. Vielä ei haittaa ajoa, mutta merkit vaikuttaa pahalta....

    Mitähän nyt kokeilis?
    Last edited by Jonezu; 09-06-2009, 20:03.

    Leave a comment:


  • Antsah
    replied
    Itse tilasin just ainakin www.tocar.fi ne powerflexit

    Leave a comment:


  • Smistik
    replied
    Jarruttaessa ratti vatkaa täälläkin. Luultavasti levyissäkin on jotain vialla, mutta haluaisin aloittaa puslista. Osaisiko joku ehdottaa paikkaa, josta kannatta tilata etupään Powerflexit? Osanumerot yms. menisi sitten oikein tilattaessa. Vaihtopaikalla/firmalla ei liene väliä.

    Leave a comment:


  • Jonezu
    replied
    Originally posted by petrolhead View Post
    Uusille levyille vanhat palat? ei meilläpäin
    Etujarrulevyt ja palat on vaihdettu 20 000 km sitten. Sanoivat korjaamolla, että sekä levyt että palat olivat aivan kuin uudet, paitsi levyt hitusen kierot. Hyvin tuntui pelaavan käytetyillä paloillakin..

    Leave a comment:


  • petrolhead
    replied
    Originally posted by Jonezu View Post
    Eipä sittenkään ollut vielä ratkaistu.

    Korjamolla laittoivat uudet alatukivarsien puslat heloineen, jolloin jarrutärinät katosivat lähes täysin. Mutta ei siis kokonaan.

    Olivat todenneet aiemmin heittokellolla jarrulevyissä pientä kieroutta, joka oli silti hyväksyttävien arvojen sisällä. Vaihtoivat kuitenkin seuraavana uudet jarrulevyt ja tärinä lakkasi kokonaan. Jarrupaloja ei vaihdettu, koska olivat hyväkuntoiset.

    Jokohan sitä nyt pääsis nauttimaan huolettomista kilometreistä..
    Uusille levyille vanhat palat? ei meilläpäin

    Leave a comment:


  • Jonezu
    replied
    Originally posted by Jonezu View Post
    Korjaamolta ilmoittivat, että alatukivarren taemmat puslat väljät.

    Jarrulevyt oli todettu suoriksi heittokellolla ja itse alatukivarretkin olivat ok kunnossa. Eli ongelma lienee ratkaistu.
    Eipä sittenkään ollut vielä ratkaistu.

    Korjamolla laittoivat uudet alatukivarsien puslat heloineen, jolloin jarrutärinät katosivat lähes täysin. Mutta ei siis kokonaan.

    Olivat todenneet aiemmin heittokellolla jarrulevyissä pientä kieroutta, joka oli silti hyväksyttävien arvojen sisällä. Vaihtoivat kuitenkin seuraavana uudet jarrulevyt ja tärinä lakkasi kokonaan. Jarrupaloja ei vaihdettu, koska olivat hyväkuntoiset.

    Jokohan sitä nyt pääsis nauttimaan huolettomista kilometreistä..

    Leave a comment:


  • petrolhead
    replied
    En muista oliko joku tekninen tiedote (en varmaksi muista lähdettä, saattaa olla ollut vaan Autodata), mutta jostain luin että e46 jarrutärinöitä voi aiheuttaa virheelliset pyöränkulmat.

    Mutta noita viimeisenä tarkastamaan, ensiksi tarkastaa alapallot, helat, muut etualkseliston väljät.
    Muistui nyt vaan tämmönen mieleen..

    Itsellä lähes hävisi jarrutärinä kevyesti jarruttaessa kun uusin tukivarren helat. Tosin en juuri koskaan kevyesti jarruta joten ei häirinnyt
    Last edited by petrolhead; 04-03-2009, 19:49.

    Leave a comment:


  • Jonezu
    replied
    Originally posted by Jonezu View Post
    Auto on e46 330XDA vm.2002, ajettu 200tkm. Jarrut edellisen omistajan mukaan uusittu 20tkm sitten (ilmeisesti ainakin palat + levyt).

    Jarrut on alkaneet noin 5tkm sitten täristää, tasaisessa ajossa ei täristä. Tärinä on pahin kun jarruttaa kovemmassa vauhdissa "normaalisti", kevyellä jarrulla ja kunnolla painamalla tärinä ei niin paha. Jostain syystä tärinä myös heikkenee kun lämpötila on plussalla ja auto sulaa täysin, lumikelillä ja pakkasella pahenee. Mutta aina silti täristää enemmän tai vähemmän.

    Ilmeisesti etuvetonivel on väljä, kun ratti linkussa kiihdyttää reilusti (tiedän, ei niin saa tehdä!) niin oikealla edessä rutisee. Eli normaalisti ajettaessa tätä ei huomaa ollenkaan. Voiko väljä vetonivel aiheuttaa jarrujen täristämistä?

    Lueskelin, että vika voisi olla melkein missä vaan etupäässä, joten mistä kannattaa aloittaa tutkiskelu?

    P.S. Tiedän että jarrujen tärinöistä on täällä ollut jo juttua. En vaan löytänyt searchilla nelivetoisten e46 jarrutärinöistä juuri mitään.
    Korjaamolta ilmoittivat, että alatukivarren taemmat puslat väljät.

    Jarrulevyt oli todettu suoriksi heittokellolla ja itse alatukivarretkin olivat ok kunnossa. Eli ongelma lienee ratkaistu.

    Leave a comment:


  • TiK
    replied
    Originally posted by Heguli 31 View Post
    Ihan pakko kysäistä,että teittekö te yleensä noille jarrusatuloille minkäänlaista huoltoa siinä vaiheessa,kun vaihtelitte mittavan määrän osia?Vai tuliko satulatkin uusittua kokonaan,kun "kaikki jarruhilut" vaihdettiin?Tämä nyt vaan tuli ensimmäiseksi mieleen.

    En väitä,että vika olisi satuloissa,mutta yleensä porukat vaan lukemani perusteella uusii levyt ja palat ja sitten takaisin ajoon ilman satuloiden kunnollista huoltoa.Niihinkin olisi joskus suoritettava täydellinen puhdistus ja kasattava sitten uusilla tiivisteillä ja liukusarjoilla.

    Remontti tehtiin korjaamolla, autoa viedessäni sanoin että katsokaa että satulat liikku ja herkistäkää.
    Se miten hyvin ne liikuu tai ei liikkunut sitä en sitten tiedä muuta kun toivon mukaan joku on asiaan kiinnittänny huomiota.

    Leave a comment:


  • make78
    replied
    Nuo jarrut on vielä todella helppo tsekata,joten ihan alkuun kävisin katsomassa missä kunnossa nuo yleensä ovat, ennen kuin mitään puslia vaihtaisin.
    Itse vaihdoin nuo alatukivarren puslat sen takia kun auto veteli urissa niin nyt mennään kiltisti suoraan.

    Leave a comment:


  • teamwerner
    replied
    Täydennän vielä, että minullakin satulat huollettiin huollossa jne. Jolla eliminoitiin virhemarginaalit, että oltaisiin vain vaihdettu uudet levyt + palat.

    Leave a comment:


  • teamwerner
    replied
    Itse painiskelin tuon tärinän kanssa menneenä syksynä. Auto ei tosin ole xd, vain pelkkä 330d mutta tuskin vaikuttaa tähän. Aluksi vaihdatin alatukivarren takapuslat, kuten kollegat ja palstalaiset suositteli. Ei vaikutusta asiaan. Syy löytyi jarrulevyistä, sekä jarrupaloista. Olivat jarrulevyt päässeet "urautumaan" sen verran, että ei enää pyörinyt tasaisesti. Nämä osat vaihtamalla täristys on jäänyt taakse ja taas niellään maantietä kovasti. Mutta hyvä sinänsä, että alatukivarrren takapuslat vaihdettiin, koska jossain vaiheessa ne kuitenkin olis mennyt vaihtoon

    Joten suosittelen tarkistamaan myös tuon jarruasian, jos ei halua suinpäin vaihtaa noita takapuslia.

    Leave a comment:


  • Heguli 31
    replied
    Originally posted by Dani View Post
    Kyllä, itse tein just jarrurempan niin vaihdettiin satulaan kaikki tiivisteet, liukutappien korkit+mäntää hiottiin kevyeesti 1200 hiekkapaprulla kaikki kupru pois / per satula. Uudet rasvat tapeille myös.
    Näinhän se kunnolla pitäisi tehdäkkin,mutta harvoin vaan kukaan osaa tai viitsii.Sitten ihmetellään muutaman tonniin ajon jälkeen,että ompas taas nopeasti uudet jarrulevyt kierot...

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎