Announcement

Collapse
No announcement yet.

e46 330XDA Jarrut täristää

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • surface
    replied
    Kyllä ne mielestäni hyvin putsasin, että tuskin sinne pahemmin paskaa jäi.

    Leave a comment:


  • -kim81-
    replied
    Originally posted by Juppe View Post
    Kaverilla meni levyt kieroks juuri niin, että navan pintaa ei oltu putsattu teräsharjalla riitävän hyvin. Siellä ei saa olla yhtään paskaa/ruostetta.
    Tämä asennus moka myös on peruste sille ettei levyt menisi takuuseen.
    Sisäpinnasta näkee onko levy ollut kunnolla napaa vasten.
    (mm. työkseni näitä hylkäilen)

    Leave a comment:


  • Juppe
    replied
    Kaverilla meni levyt kieroks juuri niin, että navan pintaa ei oltu putsattu teräsharjalla riitävän hyvin. Siellä ei saa olla yhtään paskaa/ruostetta. Jos uudet levyt nakkaa suoraan vanhojen tilalle voi hyvinkin tulla kuvailemasi kaltaisia murheita. Täristääkö se sulla niin, että pikkasen tuntuu ratissa, kun aivan kevyesti paina jarrua? Kovemman jarrutuksen jälkeen ei välttämätä täristä edes kevyellä jarruttelulla? Kaverilla nuo ongelmat lakkasivat, kun ostettiin toinen kierros levyjä ja tällä kertaa tehtiin homma oikein....

    Leave a comment:


  • surface
    replied
    No joo, tää on just tätä, kun toinen sanoo toista ja toinen toista. Noh kattoo nyt, kyllä tuolla vielä ihan hyvin ajelee, vaikka vähän täristääkin. Tai sitten siellä on joku ketuillas, että heittää levyt aina kieroon, mutta tuon kaltainen tärinä taas ei viittais siihen.

    Leave a comment:


  • Juppe
    replied
    No kai nyt jokainen tajuaa tukivarret tarkastaa, jos puslia alkaa vaihtamaan ja aurauskulmia säätelemään(on säädettävä vaikka vaihtais pelkät puslat). Jos puslissa on enemmän väljää, kuin normaalisti, tuppaa ainakin e36 ja e46 vetelemään jarrutuksissa melkoisesti. Jos sulla on uudet powerflexit siellä, ei vika varmaan oo niissä. Mikään puolen millin välys ei niitä ongelmia aiheuta. Tukivarren kunto selviää helpoiten, kun iroittaa sen takakiinnityksestä ja olka akselista. Sitä liikuttelemalla selviää äkkiä, onko nivel ihan sohlo. Pieni vaste siellä pitäisi tuntua tai osa on kyllä hyvää vauhtia menossa rikki. Mun e46 compactissa kulahtaneet tukivarren pallonivelet eivät aiheuttaneet minkäänlaista tärinää jarrutettaessa. Niissä oli ihan välystäkin, alusta oli matala ja vanteet 18".
    Last edited by Juppe; 25-11-2009, 10:14.

    Leave a comment:


  • surface
    replied
    Originally posted by Juppe View Post
    Miks tukivarret pitäis vaihtaa jos ne ovat ehjät? Mulla tuohon ongelmaan auttoi powerflexin puslat. Tukivarsien nivelet olivat ihan ehjät. Vähän täristää ajoittain vieläkin, mutta nyt se on melkein olematonta. Veikkaan, että levyt ovat vaan karvan verrankierot.
    Olenko sanonut että ne ovat ehjät? Powerflexit on jo, jarrulevyt vaihdettu 3 kk sitten ja miten ihmeessä toteat onko tukivarsien puslissa väljää, koska pienikin välys varmasti tuntuu ajossa, jota ei "silmämääräisesti" huomaa? Alusta on vielä madallettu ja sitä kautta tietenkin jäykempi ja kyllä sieltä nyt kaikki värinät helpommin huomaa. Tärinästä päätellen tuo ei nyt tule levyistä, koska siitäkin on kokemusta, että levyt on kierot.

    Leave a comment:


  • Juppe
    replied
    Alatukivarret puslineen vaihtoon.
    Miks tukivarret pitäis vaihtaa jos ne ovat ehjät? Mulla tuohon ongelmaan auttoi powerflexin puslat. Tukivarsien nivelet olivat ihan ehjät. Vähän täristää ajoittain vieläkin, mutta nyt se on melkein olematonta. Veikkaan, että levyt ovat vaan karvan verrankierot.

    Leave a comment:


  • surface
    replied
    Originally posted by NokiLeka View Post
    Ei saa pelkkiä palloja, joten koko tukivarsi menee vaihtoon. Muistaakseni Meylellä on tukivarsia joissa on erillinen pallonivel, joita saa ostettua jälkikäteen heiltä. Mutta jos vaihdat yhden alatukivarren niin vaihda se toinenkin samalla, se loppuu luultavasti hyvin pian sekin eikä tarvitse montaa kertaa kontata siellä auton alla. Muutenkin on ajettavuuden kannalta parempi että molemmilla puolilla on samanlaiset osat.

    Ja elä osta Motonetistä niitä halvimpia, ne eivät kestäneet mulla edes vuotta auton alla, varsinkin jos on madallettu.
    Joo tottakai molemmat puolet samalla vaihtoon. Noista Motonetin tukivarsista olen myös lukenut vähän vastaava, kuin sinulla käynyt, eli hommaan ne jostain muualta. Mites tuo vaihto-operaatio, pitäisikö onnistua ihan kotikonstein, vai tarviiko jotain erikoistyökaluja? Pyöränkulmat on varmaan hyvä säädättää tuon jälkeen, vai?

    Leave a comment:


  • NokiLeka
    replied
    Originally posted by surface View Post
    Kannattaako vaihtaa koko alatukivarsi vai pelkät pallonivelet?
    Ei saa pelkkiä palloja, joten koko tukivarsi menee vaihtoon. Muistaakseni Meylellä on tukivarsia joissa on erillinen pallonivel, joita saa ostettua jälkikäteen heiltä. Mutta jos vaihdat yhden alatukivarren niin vaihda se toinenkin samalla, se loppuu luultavasti hyvin pian sekin eikä tarvitse montaa kertaa kontata siellä auton alla. Muutenkin on ajettavuuden kannalta parempi että molemmilla puolilla on samanlaiset osat.

    Ja elä osta Motonetistä niitä halvimpia, ne eivät kestäneet mulla edes vuotta auton alla, varsinkin jos on madallettu.

    Leave a comment:


  • surface
    replied
    Originally posted by Heguli 31 View Post
    Eikös tukivarsi ole puslakiinnityksellä vain takapäästä.Keskellä on pallonivel.Samoin kiinnitys pyörännapaan on pallonivelellä.Ja mikäli näissä pallonivelissä on väljää,niin varmasti aiheuttaa tärinää.Etenkin tuo pyörän puolimmainen,eli alapallonivel.
    Kannattaako vaihtaa koko alatukivarsi vai pelkät pallonivelet?

    Leave a comment:


  • Heguli 31
    replied
    Originally posted by surface View Post
    Onko noissa alatukivarsissa jottain etumaisia puslia mitkä vois vaihtaa esim powerflexeihin?
    Eikös tukivarsi ole puslakiinnityksellä vain takapäästä.Keskellä on pallonivel.Samoin kiinnitys pyörännapaan on pallonivelellä.Ja mikäli näissä pallonivelissä on väljää,niin varmasti aiheuttaa tärinää.Etenkin tuo pyörän puolimmainen,eli alapallonivel.

    Leave a comment:


  • surface
    replied
    Onko noissa alatukivarsissa jottain etumaisia puslia mitkä vois vaihtaa esim powerflexeihin? Alatukivarsien takimmaiset puslat on jo vaihdettu. Jälleen ilmenee hieman tärinää kovista nopeuksista jarruttaessa ja hiukan ajaessakin. Eli mitäs puslia ym. sinne keulalle kannattais vielä vaihdella? Levyistä tuo värinä ei kyllä enää johdu (jotka jo vaihdettu), niin kuin joskus aikaisemmin, on sen verran erilainen tuo värinä/tärinä (ravistaa niin tiheää tahtia).

    Leave a comment:


  • NokiLeka
    replied
    Jeps, eli tässä alku tuosta dokumentista:


    Eli ei koske topicin aloittajan autoa, ainakaan valmistajan mukaan. Mutta tuossa tarjotaan korjaukseksi rajoitinventtiilin asennusta ja alatukivarren takahelojen vaihtoa.

    Leave a comment:


  • Jonezu
    replied
    Mullakin kiinnostais se tiedote.

    Vaihdoin muuten uudet kesäkumit. Renkaat vaihtanut henkilö sanoi, että etuvanteet olivat kierot, takana olivat suorat. Vaihdettiin kierot vanteet taakse ja suorat eteen, kun se kuulemma on parempi niin päin. Se ei poistanut jarrujen täristämistä ja pitää hommata uudet vanteet joka tapauksessa pikapuoliin.

    Mutta.. Voiko kierot etuvanteet ja niistä aiheutuva vatkaus olla syynä etupään alatukivarsien puslien rikkoutumiseen ja sitä kautta jarrujen täristämiseen?

    Leave a comment:


  • surface
    replied
    Originally posted by NokiLeka View Post
    TIS kertoo ainakin tärinälle vielä toisenkin syyn, eli jos puslat ja nivelet sekä jarrut on käyty läpi eikä silti lopu tärinä / vapina jarrutuksessa, niin syynä saattaa olla etupään jarruissa oleva "paineen tasaaja" tai vastaava.. Voin sen tiedotteen illalla koneelta kaivaa, mutta lyhyesti siellä kuuluisi olla jonkinlainen tasaaja venttiili, joka jumittaessaan jakaa jarrupainetta epätasaisesti.

    Mutta ennenkuin kirjoitan enempää kakaa, niin tarkistan sen illalla koneelta..
    Mielenkiintoista, oletko löytänyt tiedotetta?

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎