Announcement

Collapse
No announcement yet.

Huoltoapua E46 330d Touring

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • teamwerner
    Bimmer Rookie
    • Jan 2008
    • 175
    • Tampere/Kangasala

    Huoltoapua E46 330d Touring

    Morjesta!

    Olisin kysellyt yleisesti muutamia vinkkejä, kun tarkoitus olisi tehdä muutamia pikkuhuoltoja autoon niin ei tarvitsisi aina viedä pajalle pikkujuttujen takia.

    1. Aloitetaan tulpista. Tulpat on jo hankittu ja tänä aamuna hieman tutkailin, että kuinka moiset vaihdetaan tähän moottoriin. Sellainen nopea vilkaisu ja muutaman kopan avaus jätti hieman kylmäksi. On sitä tulppia vaihdettua tullut autoihin, mutta tästä en päässyt kovin hyvin jyvälle. Suoraan sanottuna en edes tiedä, että minkä takana tulpat ovat. Napsin muutaman kuvan, jotta osaan esittää asiani. Veikkaisin yhden kuvan osoittavat paikkaa, jonka takana tulpat ovat. Ulommaisten sylenterien tulpat ovat aika v- mäisessä paikassa, ja pitäisiköhän olla jokin erikoistyökalu että niihin pääsee käsiksi? Lisäksi yhdessä kuvassa näkyvä sähköosa kulkee sylenterien yli ja en heti keksinyt, miten irrottaa se.
    Joten vinkit ovat tervetulleita.

    2. Tarkoitus olisi vaihtaa etu- ja takajarruleyvyt sekä palat niiden mukana. Onnistuuko kotikonstein autotallissa ja pitääkö olla jotain erikoistyökaluja? Osat on jo hankittuna valmiiksi, mutta hieman funtsin että mitä on edessä.
    Jos jollain olisi vinkkejä asiaan tai lyhyttä kuvausta toimenpiteestä, niin olisin kiitolliinen.

    Kiitoksia vastauksista!
    Attached Files
  • Hammu
    Moderator
    • Nov 2006
    • 3971
    • Nurmijärvi

    #2
    Originally posted by teamwerner View Post
    1. Aloitetaan tulpista. Tulpat on jo hankittu ja tänä aamuna hieman tutkailin, että kuinka moiset vaihdetaan tähän moottoriin. Sellainen nopea vilkaisu ja muutaman kopan avaus jätti hieman kylmäksi. On sitä tulppia vaihdettua tullut autoihin, mutta tästä en päässyt kovin hyvin jyvälle. Suoraan sanottuna en edes tiedä, että minkä takana tulpat ovat.

    Diisseli, tulpat, häh?

    Hehkuja vaihtamassa vai mitä?
    Last edited by Hammu; 08-03-2009, 16:03.

    Comment

    • JonasG
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2006
      • 2160
      • Porvoo/Helsinki

      #3
      Jos hehkuja olet vaihtamassa niin kannattaa irroittaa imusarja niin pääsee hyvin käsiksi. Valmistaudu siihen että istuvat aika tiukassa ja kannattaa olla malttia kun löysäilet että ei pääse hehkut katkeamaan..
      Last edited by JonasG; 08-03-2009, 16:04.

      Comment

      • Clavurion
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 9141
        • Oulu

        #4
        Ehkä sittenkin pajalle... :think

        HEHKUtulppien vaihtamiseksi täytyy imusarja irrottaa. Toisessa kuvassa kuopan pohjalla on yksi imusarjan kiinnitysmuttereista, ei mitään muuta.

        Onko autosi muuten manuaali vai automaatti. Automaatissa imusarjan läpät kannattaisi ehdottomasti poistaa ja siinä samalla voi toki hehkutkin vaihtaa.

        Ohjeet hehkujen vaihtoon (530d). KLIK
        E46:ssa pitää ensin purkaa raitisilmakotelo pois tieltä.
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • Arnolds
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2005
          • 3311
          • Kajjjaani

          #5
          Ja jarrulevyt ja palat onnistuu omassa tallissa, siis jos meisselit pysyy kädessä.
          F26 xDrive20d TwinPower

          EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

          Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

          Comment

          • Paabo
            BTCF Member
            • Jul 2007
            • 4322
            • Lapinlahti City

            #6
            Jos meinaat dieseliin vaihtaa tulpat suosittelen pajalle vientiä...:think
            E39 M5

            Comment

            • petrolhead
              Moderator
              • Feb 2004
              • 13793
              • Hyvinkää

              #7
              Originally posted by teamwerner View Post
              Morjesta!

              Olisin kysellyt yleisesti muutamia vinkkejä, kun tarkoitus olisi tehdä muutamia pikkuhuoltoja autoon niin ei tarvitsisi aina viedä pajalle pikkujuttujen takia.

              1. Aloitetaan tulpista. Tulpat on jo hankittu ja tänä aamuna hieman tutkailin, että kuinka moiset vaihdetaan tähän moottoriin. Sellainen nopea vilkaisu ja muutaman kopan avaus jätti hieman kylmäksi. On sitä tulppia vaihdettua tullut autoihin, mutta tästä en päässyt kovin hyvin jyvälle. Suoraan sanottuna en edes tiedä, että minkä takana tulpat ovat. Napsin muutaman kuvan, jotta osaan esittää asiani. Veikkaisin yhden kuvan osoittavat paikkaa, jonka takana tulpat ovat. Ulommaisten sylenterien tulpat ovat aika v- mäisessä paikassa, ja pitäisiköhän olla jokin erikoistyökalu että niihin pääsee käsiksi? Lisäksi yhdessä kuvassa näkyvä sähköosa kulkee sylenterien yli ja en heti keksinyt, miten irrottaa se.
              Joten vinkit ovat tervetulleita.

              2. Tarkoitus olisi vaihtaa etu- ja takajarruleyvyt sekä palat niiden mukana. Onnistuuko kotikonstein autotallissa ja pitääkö olla jotain erikoistyökaluja? Osat on jo hankittuna valmiiksi, mutta hieman funtsin että mitä on edessä.
              Jos jollain olisi vinkkejä asiaan tai lyhyttä kuvausta toimenpiteestä, niin olisin kiitolliinen.

              Kiitoksia vastauksista!
              e46 takasatulat on muistaakseni 7mm kuusiokololla jota ei joka pakista löydy. Käsijarruhihnat pitää sitten säätää kauemmas rummusta ja levyn vaihdon jälkeen takaisinpäin nimenomaan pyörittämällä sitä "hammasratasta" joka näkyy pyöränpultin reiästä (about klo 2 :ssa vasemmalla puolella)
              Muistelen että kepin ruuveista kiristämällä saa hihnat vinoon tai jotain..
              takasatuloiden carrieri on muist. 16mm ja tämän huomasin kun pyöräytin 17mm:llä niistä kantit pyöreeksi.
              Oikaiskaa, hataria muistikuvia.
              Last edited by petrolhead; 08-03-2009, 16:43.
              2015 VW Crafter
              1984 BMW 316
              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

              Comment

              • teamwerner
                Bimmer Rookie
                • Jan 2008
                • 175
                • Tampere/Kangasala

                #8
                Termini näköjään herättivät hieman huvitusta ja hyvä näin Meikäläinen puhui tulpista vaikka toki hehkuista on kysymys, olivatpahan paketissakin hieman erinäköiset kuin tulpat...heh!
                Toivon mukaan kuitenkin oleellinen tuli selville, vaikka varmasti vaikeuksia on tuottanut. Näillä neuvoilla päästään jo eteenpäin. Pitänee siis varata mukaan kärsivällisyyttä, sekä varovaisuutta. Mietinkin,että tuo ilmansuodattimen kotelo täytyy varmaan purkaa alta pois.

                Auto on muuten manuaali, joten onko silloin tarvetta poistaa noita läppiä?

                Ruuvimeisseli pysyy vaihtelevasti kädessä Joten siis on mahdollista yrittää vaihtaa noita jarrulevyjä...

                Comment

                • tabasco
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2007
                  • 851
                  • fin

                  #9
                  Originally posted by petrolhead View Post
                  e46 takasatulat on muistaakseni 7mm kuusiokololla jota ei joka pakista löydy. Käsijarruhihnat pitää sitten säätää kauemmas rummusta ja levyn vaihdon jälkeen takaisinpäin nimenomaan pyörittämällä sitä "hammasratasta" joka näkyy pyöränpultin reiästä (about klo 2 :ssa vasemmalla puolella)
                  Muistelen että kepin ruuveista kiristämällä saa hihnat vinoon tai jotain..
                  takasatuloiden carrieri on muist. 16mm ja tämän huomasin kun pyöräytin 17mm:llä niistä kantit pyöreeksi.
                  Oikaiskaa, hataria muistikuvia.
                  Juu, takasatulan kiinnityspulttien kannat on 16mm. Ja juuri näin, harvemmin käsijarrua kannattaa siitä kahvan juuresta kiristellä, vaan nimenomaan reiästä meisselillä.

                  Comment

                  • Olsberg
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2006
                    • 349
                    • Jyväskylä

                    #10
                    Originally posted by tabasco View Post
                    Juu, takasatulan kiinnityspulttien kannat on 16mm. Ja juuri näin, harvemmin käsijarrua kannattaa siitä kahvan juuresta kiristellä, vaan nimenomaan reiästä meisselillä.
                    Eikös ne ollu 16mm myös edessä? Kannattaa vaikka ottaa remontoidessa joka vaiheesta kuva, jos ei ole ennen tehnyt. Tuossa jarrujen vaihdossa nyt ei paljon ole kuvattavaa. Alfamerin korjausopas on ihan hyvä apu noissa hommissa. Jarruhommassa kannattaa varata lähelle rautalankaa, jolla voi laittaa satulan roikkumaan levyjen vaihdon ajaksi, ettei turhaan venytä jarrulekuja ja muutenkin ole tiellä. Joku raskaampi lyöntiväline tai kaasuliekki olisi kätevä, jos levyt ovat ruostuneet kiinni.
                    Ex. e46 330iA -03, e46 320d Touring -04, e36 323i -97

                    Comment

                    • petrolhead
                      Moderator
                      • Feb 2004
                      • 13793
                      • Hyvinkää

                      #11
                      Originally posted by Olsberg View Post
                      Eikös ne ollu 16mm myös edessä? Kannattaa vaikka ottaa remontoidessa joka vaiheesta kuva, jos ei ole ennen tehnyt. Tuossa jarrujen vaihdossa nyt ei paljon ole kuvattavaa. Alfamerin korjausopas on ihan hyvä apu noissa hommissa. Jarruhommassa kannattaa varata lähelle rautalankaa, jolla voi laittaa satulan roikkumaan levyjen vaihdon ajaksi, ettei turhaan venytä jarrulekuja ja muutenkin ole tiellä. Joku raskaampi lyöntiväline tai kaasuliekki olisi kätevä, jos levyt ovat ruostuneet kiinni.
                      Mihin liekkiä
                      Isolla nuijalla kun LYÖ eikä naputtele niin levyt on irti piste
                      2015 VW Crafter
                      1984 BMW 316
                      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                      Comment

                      • Juubi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2004
                        • 999

                        #12
                        Takajarrujen purkamisesta kuvia:


                        Etujarrut meneekin oikeastaan ihan samalla tavalla, tosin ilman käsijarrua.

                        Tästä kuvia, jos joudut samalla vaihtamaan jarrukilpiä eteen:


                        Kuvat juurikin e46 330d(a) Touringista. Samoilta sivuilta löytyy sitten vesipumpun, alustan puslien ym. vaihtoihin kuvatuksia, jos innostut moisiin.

                        Comment

                        • surface
                          Bimmer Fanatic
                          • Sep 2008
                          • 257

                          #13
                          Originally posted by teamwerner View Post

                          Auto on muuten manuaali, joten onko silloin tarvetta poistaa noita läppiä?
                          kyllä ne läpät löytyy myös manuaalista ja kannattaa ehdottomasti poistaa samalla kun sen imusarjankin kerran pois ottaa!!!
                          E46 -03 330d * 160 kw * 500 Nm

                          Comment

                          • Clavurion
                            BTCF Member
                            • Feb 2005
                            • 9141
                            • Oulu

                            #14
                            Originally posted by surface View Post
                            kyllä ne läpät löytyy myös manuaalista ja kannattaa ehdottomasti poistaa samalla kun sen imusarjankin kerran pois ottaa!!!
                            Vanhemmassa M57 koneessa läpät vain automaatissa. Uudemmassa M57N koneessa vaihteistosta riippumatta.
                            E39 530dA -02 M-Sport
                            E53 X5 3.0dA -06 Sport
                            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                            Comment

                            • Olsberg
                              Bimmer Fanatic
                              • Apr 2006
                              • 349
                              • Jyväskylä

                              #15
                              Originally posted by petrolhead View Post
                              Mihin liekkiä
                              Isolla nuijalla kun LYÖ eikä naputtele niin levyt on irti piste
                              Vaihdettavaan jarrulevyyn tietysti, jos on kunnolla jummissa. Lämpölaajenemisen ansiosta lähtee hyvin pois... Yksi levy tuli otettua irti massiivisella ulosvetäjällä ja rekyylittömällä nuijalla, kun oli pahemman kerran jumiutunut. Ujo lämmitys olisi tehnyt asian varmaan paljon helpommaksi.

                              Edit. Eihän tuossa liekkiä välttämättä tarvitse, mutta jos sellainen on saatavilla ja levyt tiukassa, niin varmasti helpottaa.
                              Ex. e46 330iA -03, e46 320d Touring -04, e36 323i -97

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎