Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 330Cd,M57N:Outo"ääni"konehuoneesta+pakkasella tärinää käynnistäessä/sammuttaessa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DannyBoy
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2005
    • 721

    #16
    Onko tämä selvinnyt!?

    Tämä tuli tänään aiheelliseksi, kun oma e46 330d alkoi tärisee tyhjäkäynnillä. Viat on tismalleen samat kun topikin aloittajalla.

    Kun tuo alkoi tuossa työmatkalla, niin tärinä oli ihan järkyttävä. no, kotiin päästyäni. Kävin syömässä ja uudelleen testaamaan. Tärinä on yhä, mutta tosin paljon miedonpana

    Omaan koslaani on vaihdettu kytkin kesällä. joten tuskin vikaa ainakaa sieltä löytyy.
    Kokovartalokyrpä

    Nyt ajossa:
    BMW X5 E45 M-Sport -20
    BMW X5 Sport package -07
    EX: Pirusti Pemareita

    Comment

    • Iltsu
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2004
      • 778
      • Espoo

      #17
      Itselläni 320da:ssa samaa vikaa...nyt varsinkin kylmällä ilmalla tyhjäkäynnillä kun painaa vähän kaasua ja nostaa, niin kierrokset tippuu 100-150 kierrosta ja nousee samantien takas tonne ~700.
      Lisäksi täristää aika huolella, ja kun nostaa kierrokset tonne ~800 niin tärinä loppuu.
      Ei vikakoodeja ja hehkut on uusittu. Ideoita? Suuttimet, IMM?

      Vaikka onkin eri kone, niin vois luulla että on sama vika?
      Tesla Model Y Performance
      E36 318iS "jäärata/rallicross"

      Comment

      • rasanttu
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2007
        • 530
        • Tuusula

        #18
        Originally posted by Iltsu View Post
        Itselläni 320da:ssa samaa vikaa...nyt varsinkin kylmällä ilmalla tyhjäkäynnillä kun painaa vähän kaasua ja nostaa, niin kierrokset tippuu 100-150 kierrosta ja nousee samantien takas tonne ~700.
        Lisäksi täristää aika huolella, ja kun nostaa kierrokset tonne ~800 niin tärinä loppuu.
        Ei vikakoodeja ja hehkut on uusittu. Ideoita? Suuttimet, IMM?

        Vaikka onkin eri kone, niin vois luulla että on sama vika?
        Moottorin tukikumit ensimmäisenä tutkinnan alle. Tuo kierrosten ylös alas heilahdus kevyen kaasutuksen jälkeen on ihan normaali piirre ainakin M57:n kanssa.

        Suutinvika on kuulemma enemmän rynkyttävä. Kokeile lisätä naftan sekaan desi-pari 2T öljyä tapahtuuko käynnissä muutosta.
        Freude am Fahren

        Comment

        • Iltsu
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2004
          • 778
          • Espoo

          #19
          Mitä lie tykkää commonrail-kone tosta 2t-öljystä? Eikös noihin vanhempiin ole laitettu...
          Tesla Model Y Performance
          E36 318iS "jäärata/rallicross"

          Comment

          • henri
            BTCF Member
            • Aug 2002
            • 5752
            • Kiuruvesi/Iisalmi

            #20
            Ei ole selvinnyt mitään, surinat "outo ääni" kuuluu edelleen, IMM pitäs tarkastaa...moottorin tukikumit on uudet, ei vielä vaihdettu, hehkut pitäs vaihtaa ennen talvee...ei ole tärinöitä ilmennyt nyt kesän aikaan (hehkuja kaksi tosiaan pimeenä)...ainoo minkä on huomannut että kytkinpohjassa sammuttaessa ei auto tärähdä...eli luultavasti kytkin/vauhtipyörä siellä ei ole enää täysin voimissaan.

            ainoo millon auto tärisee on tyhjäkäynnillä ilmastointi päällä, ku pikkuse painaa kaasua tärinä loppuu. Ja jospa ne kylmänilman tärinät häviää sitte uusilla hehkuilla
            Nykyään E46 330Cd M-Sport II -03
            Ex. E30 320i 2d GTS -88


            E46 330Cd (projekti V.2)


            ----------------------------

            Comment

            • Izzman
              Bimmer Rookie
              • Apr 2008
              • 97

              #21
              Originally posted by henri View Post
              IMM pitäs tarkastaa...moottorin tukikumit on uudet, ei vielä vaihdettu, hehkut pitäs vaihtaa ennen talvee...
              Jos laitat kuvan konehuoneesta ja ympyröitynä se resonoiva polttoaineen paluulinja (koska en tiedä missä se on ) niin voin kokeilla omastani täriseekö tahi naputtaako.

              Mun M57N (> 90 tkm) vavahtelee kans sammuttaessa eli "sanoo" about "rororoKLOH!" sen jälkeen kun avaimesta sammuttaa. Uskon sen johtuvan (kuten sullakin) noista tukikumeista. Työkaverin hiukan vähemmän ajettu vastaava sammuu ihan eri tavalla. Tosin kyllä käynnistyykin ihan eri tavalla, mut se onkin jo eri tarina. En oo kokeillu tota kytkintä painaa sillon mutta jos se vaikka vaikuttaiskin niin kysehän voi olla vain siitä, että kun kytkin on pohjassa niin liikkuvaa massaa on hiukan vähemmän tärähtelemässä pikemminkin kuin että se koko homma olisi jotenkin kytkimestä johtuvaa.

              Ei millään jaksa uskoa, et hehkut tulis tohon vaikuttamaan, eikö ne mee kylmilläkin keleillä heti pois päältä kun auto on käynnissä? Ittelle vaihdettiin perjantaina kaikki 6 (3 oli pimeenä) ihan talvea ajatellen (myös IMM vaihdettiin kun savutti niin perhanasti). Hehkut btw kannattaa vaihtaa kaikki kun sullakin selvästi tulleet käyttöikänsä päähän ja vaihtamisessa on suurin homma sen imusarjan irrotus, eli kaikkien vaihtaminen on kerralla on selvästi mielekkäämpää kuin että vaihtais nyt ne kaksi ja jonkin ajan päästä taas jokusen.
              BMW 135is Coupe manuaali

              Comment

              • henri
                BTCF Member
                • Aug 2002
                • 5752
                • Kiuruvesi/Iisalmi

                #22
                Originally posted by Izzman View Post
                Jos laitat kuvan konehuoneesta ja ympyröitynä se resonoiva polttoaineen paluulinja (koska en tiedä missä se on ) niin voin kokeilla omastani täriseekö tahi naputtaako.

                Mun M57N (> 90 tkm) vavahtelee kans sammuttaessa eli "sanoo" about "rororoKLOH!" sen jälkeen kun avaimesta sammuttaa. Uskon sen johtuvan (kuten sullakin) noista tukikumeista. Työkaverin hiukan vähemmän ajettu vastaava sammuu ihan eri tavalla. Tosin kyllä käynnistyykin ihan eri tavalla, mut se onkin jo eri tarina. En oo kokeillu tota kytkintä painaa sillon mutta jos se vaikka vaikuttaiskin niin kysehän voi olla vain siitä, että kun kytkin on pohjassa niin liikkuvaa massaa on hiukan vähemmän tärähtelemässä pikemminkin kuin että se koko homma olisi jotenkin kytkimestä johtuvaa.

                Ei millään jaksa uskoa, et hehkut tulis tohon vaikuttamaan, eikö ne mee kylmilläkin keleillä heti pois päältä kun auto on käynnissä? Ittelle vaihdettiin perjantaina kaikki 6 (3 oli pimeenä) ihan talvea ajatellen (myös IMM vaihdettiin kun savutti niin perhanasti). Hehkut btw kannattaa vaihtaa kaikki kun sullakin selvästi tulleet käyttöikänsä päähän ja vaihtamisessa on suurin homma sen imusarjan irrotus, eli kaikkien vaihtaminen on kerralla on selvästi mielekkäämpää kuin että vaihtais nyt ne kaksi ja jonkin ajan päästä taas jokusen.

                Samantapaiset sammutusäänet on jos tosiaan avaimesta sammuttaa (omalla ajettu nyt 137tkm)...pitää ottaa se kuva tässä jossain vaiheessa...ja hehkut tosiaan menee kaikki vaihtoon kerralla, kuhan ne vaihdetaan
                Nykyään E46 330Cd M-Sport II -03
                Ex. E30 320i 2d GTS -88


                E46 330Cd (projekti V.2)


                ----------------------------

                Comment

                • sassi
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2008
                  • 412
                  • Nivala

                  #23
                  Minulla myös tärähtää ja kuuluu tuollainen klonk-klonk-klonk -ääni, kun sammuttaa normaalisti, kytkin pohjassa sammuttaessa ei kuulu ylimääräisiä ääniä.
                  Jossain toisessa topicissa tuota samaa aihetta puitiin ja siellä todettiin että äänen aiheuttaa kaksoismassavauhtipyörä. Ja ko. ääni on normaalia.
                  Minun 330d:ssä kilometrejä nyt 192tkm. Ostin tuon 122tkm ajettuna ja sama klonksahdus kuului silloinkin sammuttaessa.

                  Ja tuosta paluulinjan ääntelystä, minulla alkoi tuossa keväällä se kuskin kohdalla, pohjan alla oleva polttoaineen siirtopumppu pitämään ääntä. Resonanssi johtui polttoaineputkia konehuoneeseen saakka ja auton sisällä kuulosti kuin ääni kuuluisi mittariston takaa. Mutta kun nöyrtyi kontalleen kuskin oven kohdalle ja kurkki pohjan alle, niin sieltähän se ääni kuului...
                  Uusi pumppu ja äänet lakkasi.

                  Soitin Kust-Carille ja sieltä huoltoneuvoja sanoi, että pumpun jurina on ensioire ja se kannattaa vaihtaa heti, koska pumpusta saattaa irrota metallimoskaa polttoainejärjestelmään joka rikkoo sitten muutakin. Ja ääntelevä pumppu ei muutenkaan pyöri enää kauaa...
                  --
                  Sassi
                  - F10 530d
                  - KTM 690 Enduro
                  Ex. E90 330d, E46 330d

                  Comment

                  • henri
                    BTCF Member
                    • Aug 2002
                    • 5752
                    • Kiuruvesi/Iisalmi

                    #24
                    Originally posted by sassi View Post
                    Minulla myös tärähtää ja kuuluu tuollainen klonk-klonk-klonk -ääni, kun sammuttaa normaalisti, kytkin pohjassa sammuttaessa ei kuulu ylimääräisiä ääniä.
                    Jossain toisessa topicissa tuota samaa aihetta puitiin ja siellä todettiin että äänen aiheuttaa kaksoismassavauhtipyörä. Ja ko. ääni on normaalia.
                    Minun 330d:ssä kilometrejä nyt 192tkm. Ostin tuon 122tkm ajettuna ja sama klonksahdus kuului silloinkin sammuttaessa.

                    Ja tuosta paluulinjan ääntelystä, minulla alkoi tuossa keväällä se kuskin kohdalla, pohjan alla oleva polttoaineen siirtopumppu pitämään ääntä. Resonanssi johtui polttoaineputkia konehuoneeseen saakka ja auton sisällä kuulosti kuin ääni kuuluisi mittariston takaa. Mutta kun nöyrtyi kontalleen kuskin oven kohdalle ja kurkki pohjan alle, niin sieltähän se ääni kuului...
                    Uusi pumppu ja äänet lakkasi....
                    sama pumppu pohjan alle vaihdettu tossa munki omassa, mutta ei vaikutusta ääneen...kuulostaa kyllä niin tutulta tuo polttoaineputkissa oleva resonanssi ja että se kuuluis mittariston takaa, mutta pohjan alta kuuluu vieläki surinaa...ja mielestäni sitä ei ennen vanhalla pumpulla kuulunut, siis ennen kuin se ääni alkoi kuulumaan -> pumppu vaihdettiin uuteen -> ei vaikutusta
                    Last edited by henri; 21-09-2009, 17:31.
                    Nykyään E46 330Cd M-Sport II -03
                    Ex. E30 320i 2d GTS -88


                    E46 330Cd (projekti V.2)


                    ----------------------------

                    Comment

                    • Dunky
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2003
                      • 4929
                      • Kotka

                      #25
                      Sulla on ollut vaihdossa jo puolivuotta nuo hehkut? Miksi et vaihda niitä ja moottorin kumi tassuja? MAF:fi ei anna vikakoodia jos ja kun se on "kulunut"! Ja kun vaihdat sen niin osta alkuperäinen!
                      Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

                      Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

                      Comment

                      • henri
                        BTCF Member
                        • Aug 2002
                        • 5752
                        • Kiuruvesi/Iisalmi

                        #26
                        Originally posted by Dunky View Post
                        Sulla on ollut vaihdossa jo puolivuotta nuo hehkut? Miksi et vaihda niitä ja moottorin kumi tassuja? MAF:fi ei anna vikakoodia jos ja kun se on "kulunut"! Ja kun vaihdat sen niin osta alkuperäinen!
                        Moottorin kumitassut on hommattu jo...hehkuja ei paljoo ole kesällä tarvinnu, mitn ongelmia oo ollu...joten ne menee vaihtoon tässä ennen ku pakkaset tulee, samalla ku öljynvaihtoon/jäähd.nesteenvaihtoon menee. Ja toi MAF:fi homma on tiedossa, että ei anna vikakoodia. Ja alkuperästä laitetaan tilalle jos ja kun tarve tulee.
                        Nykyään E46 330Cd M-Sport II -03
                        Ex. E30 320i 2d GTS -88


                        E46 330Cd (projekti V.2)


                        ----------------------------

                        Comment

                        • 324tdic2d
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2004
                          • 136
                          • Kemi, Oulu, Vaala

                          #27
                          Voin kokeilla omasta (330d 150kW 170tkm) tuota polttoaineen paluulinjaa, että resonoiko se mulla.
                          Samalla vk-loppuna selvitän sen, kun on muutenkin moottorin suojamuovien irroittamista tiedossa..

                          Oletko tämän oireen selvittänyt/korjannut?

                          "Elikkäs kävin äsken tuolla asioilla ja nyt kiinnitin enemmän huomiota tohon kiekkamittarin käyttäytymiseen...Pistin radion äänettämömäksi, että kierrosten nousu kuuluisi paremmin, jos ne oikeasti mittarin mukaan nousevat ja kas kummaa, kun äänet eivät häviä risteyksiin tultaessa rengasmelun sekaan, niin kylläpä se moottori oikeasti muutti kierroksiaan, eikä vain pelkkä kiekkamittari. Eli vapaalla ollessa tai kytkin pohjassa vaihdesilmässä risteykseen tultaessa juuri ennen kuin vaihti alkaa loppumaan ja sitten kun auto pysyähtyy kiekat käy normaalia alempana ja sitte auto "yskäisi" ne ylemmäksi jonka jälkeen palautui normaaliksi tyhjäkäyniksi. Sellainen yksi "rykäisy" aina, tapahtui tossa pari kertaa reilun 2.0km matkalla ja vain kun auto rullasi eka vapaalla risteykseen ja vauhti oli vähäinen tai pysähtymässä."

                          Ilmamassamittari vai?

                          Omani tekee tuota melkein jokaiseen ristaukseen pysähtyessä ja alkaa pikkuhiljaa pännimään ja epäilyttämään, että mitä tulee vian kehittyessä. Tänään moottori melkein sammui, kierrokset kävi mittarin mukaan melkein nollissa, mutta pysyi kuin pysyikin käynnissä!

                          Ainiin ja kyllä mullakin sammuttaessa rymisee ja kori heilahtelee..
                          325iA Cabriolet 3/1987
                          330d 6/2003

                          Comment

                          • henri
                            BTCF Member
                            • Aug 2002
                            • 5752
                            • Kiuruvesi/Iisalmi

                            #28
                            Originally posted by 324tdic2d View Post
                            Voin kokeilla omasta (330d 150kW 170tkm) tuota polttoaineen paluulinjaa, että resonoiko se mulla.
                            Samalla vk-loppuna selvitän sen, kun on muutenkin moottorin suojamuovien irroittamista tiedossa..

                            Oletko tämän oireen selvittänyt/korjannut?

                            "Elikkäs kävin äsken tuolla asioilla ja nyt kiinnitin enemmän huomiota tohon kiekkamittarin käyttäytymiseen...Pistin radion äänettämömäksi, että kierrosten nousu kuuluisi paremmin, jos ne oikeasti mittarin mukaan nousevat ja kas kummaa, kun äänet eivät häviä risteyksiin tultaessa rengasmelun sekaan, niin kylläpä se moottori oikeasti muutti kierroksiaan, eikä vain pelkkä kiekkamittari. Eli vapaalla ollessa tai kytkin pohjassa vaihdesilmässä risteykseen tultaessa juuri ennen kuin vaihti alkaa loppumaan ja sitten kun auto pysyähtyy kiekat käy normaalia alempana ja sitte auto "yskäisi" ne ylemmäksi jonka jälkeen palautui normaaliksi tyhjäkäyniksi. Sellainen yksi "rykäisy" aina, tapahtui tossa pari kertaa reilun 2.0km matkalla ja vain kun auto rullasi eka vapaalla risteykseen ja vauhti oli vähäinen tai pysähtymässä."

                            Ilmamassamittari vai?

                            Omani tekee tuota melkein jokaiseen ristaukseen pysähtyessä ja alkaa pikkuhiljaa pännimään ja epäilyttämään, että mitä tulee vian kehittyessä. Tänään moottori melkein sammui, kierrokset kävi mittarin mukaan melkein nollissa, mutta pysyi kuin pysyikin käynnissä!

                            Ainiin ja kyllä mullakin sammuttaessa rymisee ja kori heilahtelee..
                            En oo tota kiekkamittari hommaa (ilmeisesti ilmamassamittari tai ainaki jossain 320d:ssä oli samoja oireita, tosin kiekat hyppi useemman kerran peräkkäin ja vika oli ilmamassamittarissa), enkä oikeen muutakaan kerenny tutkimaan...tekee tota aika harvakseltaan ja ei oo rahaakaan nyt viiä minnekkään "tohtoriin", että laittakaa prkl kuntoon makso mitä makso . Muuten auto toimii ihan moitteitta, lähtee käyntiin, ei nyvi, ei pätki, pyörii tasasesti jne.

                            Tuo rumahdus taitaa olla ominaisuus näissä 330d:ssä (manuaali) sillon kun osat-> kytkin, kaksoismassavauhtipyörä alkaa olla ei niin uusia...katotaan mitä vaikuttaa ku vaihtaa nuo uudet moottorintukikumit jossain vaiheessa.
                            Nykyään E46 330Cd M-Sport II -03
                            Ex. E30 320i 2d GTS -88


                            E46 330Cd (projekti V.2)


                            ----------------------------

                            Comment

                            • Iltsu
                              Bimmer Fanatic
                              • Jun 2004
                              • 778
                              • Espoo

                              #29
                              Originally posted by rasanttu View Post
                              Moottorin tukikumit ensimmäisenä tutkinnan alle. Tuo kierrosten ylös alas heilahdus kevyen kaasutuksen jälkeen on ihan normaali piirre ainakin M57:n kanssa.

                              Suutinvika on kuulemma enemmän rynkyttävä. Kokeile lisätä naftan sekaan desi-pari 2T öljyä tapahtuuko käynnissä muutosta.
                              Yritin tänään kattoa niitä tukikumeja, mutta ei osunut silmään. Jos ottaa ne suojamuovit pohjasta pois niin onko ne tukivarren yläpuolella (siis auton alta katsottuna)?
                              Vai pääseekö konehuoneesta niihin käsiksi?
                              Tesla Model Y Performance
                              E36 318iS "jäärata/rallicross"

                              Comment

                              • Jamppa1983
                                BTCF Member
                                • Jan 2005
                                • 739
                                • Pirkanmaa

                                #30
                                Joku puhui polttoainelinjan kolinasta?? Yksi syy voi olla eripaksuinen polttoaineensuodatin. Ainakin mulla oli uusi ohuempi joten kiinnitysrengas ei tukenut sitä hyvin ja se olisi päässyt varmasti resonoimaan. Laitoin peltiä väliin, tuli tukeva ja ei äännä.
                                Tyytyväinen ihminen on kehityksen jarru!

                                M3 e90 & "M3" e30 turbo

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎