Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 330 täristää moottoritiellä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • NokiLeka
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 2341
    • Eurajoki

    #16
    Etuiskareiden ylätukilaakerit, etuiskarit, alatukivarsien sisemmät puslat, raidetankojen sisä- tai ulkopäät ja navan laakerit. Siinä listaa etupäästä.

    Alatukivarsien sisemmät puslat jos on päästäneet öljyt ulos niin varmasti täristää. Rikkinäinen etuiskari tai niiden yläpää voi myös aiheuttaa tärinää. Raidetangoissa oleva väljyys samoin. Kaikki kokeiltavissa itsekin.
    "I do everything my Rice Crispies tell me to"

    Comment

    • teamwerner
      Bimmer Rookie
      • Jan 2008
      • 175
      • Tampere/Kangasala

      #17
      Kuulemma oli hyvin pajalla käyty läpi nämä etupään mahdolliset ongelmakohdat. Ainoa mikä löytyi, oli viallinen alatukivarsi. Se vaihdettiin, mutta tähän tärinään sillä ei ollut vaikutusta.

      Tuohon ratin asentoon olen erittäin kiinnostunut kuulemaan kommentteja, nimittäin siitä että onko tämä voinut aiheutua tukivarren vaihdon yhteydessä. Kollega oli aivan varma, että tämä ongelma on ilmennyt kyseisen vaihdon jälkeen.

      Comment

      • NokiLeka
        Bimmer Enthusiast
        • May 2006
        • 2341
        • Eurajoki

        #18
        On voinut mennä vaihdon yhteydessä. Luultavasti ovat irroittaneet vaihdon ajaksi myös raidetangon, jonka säätö voinut siirtyä.

        Kyllä ne aina pajalla katsoo tarkkaan läpi, mullakin oli molemmista päistä alatukivarsien sisemmät puslat aivan loppu ja silti ei kuulemma ollut mitään vikaa.. Kiihdytyksissä perä heilahti aina rajusti sivulle ja etupyörät liikkuivat pituussuunnassa ihan tolkuttoman paljon. Tällaisia "pieniä" ajoon vaikuttavia seikkoja ei juuri huomata, mutta kaikki hiukankin kalliimpien osien kuluminen kyllä huomataan (Ei mitenkään katkera, mutta kuitenkin )
        "I do everything my Rice Crispies tell me to"

        Comment

        • Cell
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 7037
          • Uusikaupunki

          #19
          Yleisesti ottaen:

          Jos tärinän aiheuttaja sijaitsee etupäässä, tuntuu se myös aina ratissa.

          Jos tärinän aiheuttaja sijaitsee voimansiirrossa, kuormitus yleensä vaikuttaa siihen, mutta voi täristä kuormasta riippumattakin samoin. Tämäkin täristys tuntuu takavedoissa vain autossa, ratti ei vatkaa.

          Jos tärinän aiheuttaja sijaitsee taka-akselistossa, koko auto tutisee mutta ratti ei.

          Jos tärinä kasvaa suht lineaarisesti vauhdin mukana, on kyseessä todella usein epätasapaino. Jos tärinä tulee vain tietyillä nopeuksilla, esim. 90km/h ja 120km/h, on kyseessä vika alustan komponentissa. Tämä johtuu puslien ominaistaajuuksista, tietyissä nopeuksissa ne ovat jonkin resonanssitaajuuden monikerran kohdalla ja alkavat hakata joustovarojensa äärilaidasta toiseen hallitsemattomasti. Löystyminen laskee puslalle ominaista resonanssitaajuutta ja mahdollistaa siten tuon tapahtuman ajossa.

          Tukivarren vaihdon jälkeen pitää ehdottomasti säätää auraukset kohdalleen, jo pelkästään siksi että jos viallisella nivelellä on säädetty viimeksi, on nyt kulmat muuttuneet kun nivel on taas ehjä. Lisäksi useissa kiinnityksissä on "pelivaraa", joten niiden avaaminen muuttaa aina kulmia, samaan kohtaan ei palikoita saa kiristettyä. Tukivarren vaihdossa joutuu avaamaan paikkoja joissa on tuota "pelivaraa".

          Onko varma ettei ole tullut ajettua vain routakuoppaan ja nyt on vanne kierossa/epätasapainossa?
          325i -08
          i3 REx -17
          M5 -98 Imolarot
          535i -90 N/A project (maatumassa)

          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

          Comment

          • teamwerner
            Bimmer Rookie
            • Jan 2008
            • 175
            • Tampere/Kangasala

            #20
            Tämäkin ongelma on sitten selvinnyt. Käynti ammattilaiselle auttoi asiaan. Kollegan täristys poistui totaalisesti aurauskulmien säädöllä, vanteiden painotuksella.

            Sinänsä pienoinen, että ammattikorjaamolla jossa aikaisemmin olemme kolleegan kanssa asioineet eivät saaneet asiaan kuntoon. 400€:lla vaihdettiin kyllä muita osia, joilla ei ollut tähän asiaan vaikutusta.

            Pitänee ilmeisesti tulevaisuudessa analysoida missä autoansa käyttää.

            Mutta problem is solved ja nyt kelpaa taas kollegan niellä maantietä.

            Kiitos vastauksista!

            Comment

            • Juzbe
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2004
              • 1066
              • Pori

              #21
              Tuntuu olevan tyyppivika nuo etupään alatukivarren puslat,viimeviikolla vaihdoin e46 farkkuu molemmille puolille kun tuli hylky katsastuksessa. Parhaiten huomasi kun jarrutti pienestä vauhdista ja eturengas muljahti huomattavasti taaksepäin..

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎