Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 jouset (?) paukkuu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juppe
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2002
    • 4541
    • TURKU

    E46 jouset (?) paukkuu

    Autooni vaihdettiin hiljattain H&R madallusjouset ja bilstein iskarit keulaan. Samalla alustaan vaihdettiin uudet M-sport mallin tukivarret ja powerflex puslat etutukivarsiin. Tämän remontin jälkeen etupäästä on alkanut kuulua kolahtelua kuoppiin ajettaessa. Edes ajonopeudella ei juuri ole vaikutusta tuohon. Ääni ainakin uullostaisi tulevan jousista. Ne ovat kuitenkin oikein paikallaan. (saako niitä edes väärin jos yläpäät on kohdallaan?) Osat syynättiin moneen kertaan läpi, mutta mitään silmin nähtävää vikaa ei ole löytynyt. Yläpään laakerit vaikuttavat ehjiltä ja lähestulkoon kaikki muu on uutta. Jos renkaita veivaa paikallaan, ei mitään ääniä kuulu. Vakaajakin löysättiin ja kiristettiin uudestaan sitten kun auto oli laskettu nosturilta alas. Mistä tätä vikaa oikein lähtis etsimään?
  • Morkai
    BTCF Member
    • Sep 2005
    • 3197
    • Saarijärvi

    #2
    Mulla on ollu useemmassa autossa ongelmia löystyneiden vakiojousien ja ton paukunnan suhteen. Pari alinta kierrosta alkaa ottamaan yhteen ja välillä paukahtaen liikahtelee. Ongelmaan vois auttaa esim. polkupyörän sisärenkaan kumi pari kierrosta jousien alaosaan. Uusien H&R:ien kanssa ongelma voi olla kyllä jotain muutakin, tarkista vaikka aluksi ottaako kierrokset yhteen mistään kohtaan, kun auto on maassa.
    sigpic
    E23 728iA V8-projekti
    E38 730D -projekti
    E39 540iA -projekti
    I01 i3 -projekti

    Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

    Comment

    • Juppe
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2002
      • 4541
      • TURKU

      #3
      Ei ne ota kii. Eilen niitä katseltiin vielä nosturilla, eikä huomattu mitään tavallista poikkeavaa. Tänään katsastusmies katsasti auton ja sieltäkin se tuli puhtain paperein ulos. V*ttu että voi olla mystinen kolina... Missäs kohtaa noihin e46 alustoihin pitää laittaa niitä lyhyempiä koiranluita? Ei varmaan tämmösellä madalluksella ainakaan. Edellisessä compactissa oli sama setti ja ei sekään paukkunut.

      Comment

      • Pete83
        Bimmer Rookie
        • Nov 2008
        • 120
        • Raahe

        #4
        Minkälaisessa kunnossa on koiranluut? Ei ainakaan sattunut silmään että noita oli tuossa "vaihtolistalla"
        Toyota Avensis (=huoleton)
        ex: E46 320D Touring

        Comment

        • Dani
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2007
          • 3847
          • Espoo

          #5
          Mulla rutisi H&R CupKitin oikeanpuoleinen takajousi kun kuoppiin ajeli, monet kerrat tuli katottua eikä mitään vikaa ollut missään..no sitten kun vaihdoin renkaita niin nappasin jousesta kiinni, kiersin sitä edes takas niin paljon (vähän) kun sitä sais pyöritettyä niin loppu rutina..sen jälkeen ei ole ääntä pitänyt.
          sigpic
          Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

          Comment

          • creep
            Newbiemmer
            • Mar 2008
            • 8

            #6
            Suht saman efektin sai CupKitillä aikaan coupessa...
            Jokin siellä edessä toisella puolella satunnaisesti ääntelee. Asentaja ei keksiny mitään syytä, ei kuulu esim. joka töyssyssä, tai kurvissa...
            Tuntuu et on jotain tekemistä kuun asennon kanssa, milloin ääni edes haluaa tulla kuulluksi, ihanan mystinen.

            Comment

            • Juppe
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2002
              • 4541
              • TURKU

              #7
              Koiranluut oli kunnossa. Toinen takajousikin tekee samaa ajoittain. Se ei varsinaisesti vielä häiritse, mutta ton etupään kanssa menee hermot.

              Edit: Tunnistan kyllä sen äänen mikä risoista koiranluista tulee ja tää ei oo se.
              Last edited by Juppe; 17-04-2009, 19:46.

              Comment

              • petrolhead
                Moderator
                • Feb 2004
                • 13793
                • Hyvinkää

                #8
                No onko noi iskarit tarkoitettu toimimaan lyhyempien jousten kanssa?
                Jos ne on kovin helvetin jäykät niin helpostiko toinen pää menettää kontaktin jousilautasen kanssa kun pyörä tipahtaa kuoppaan
                2015 VW Crafter
                1984 BMW 316
                2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                Comment

                • Juppe
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2002
                  • 4541
                  • TURKU

                  #9
                  No kyllä noi samat jouset ovat toimineet vakiotolppien kanssa. Siitä on ihan itselläkin kokemusta edellisestä samanlaisesta compactista. Jouset istuvat suht tiukasti paikallaan. Jos koko keulan nostaa kevittimellä ilmaan ne saa kyllä vähän liikkumaan kun oikein kunnolla vääntää,mutta ei ne missään nimessä oo löysät. Ainoa ero bilsteinissa ja alkuperäisessä tolpassa on se, että alkuperäisessä iskarin varsi vetäytyy itsestään vähän sisäänpäin vapaana ollessaan. Siinä ei kuitenkaan puhuta semmoisista voimista mitkä jousta pystyisivät kontrolloimaan.

                  Edit: Seuraavaks tarttee varmaan laittaa jotain kumiletkua ekoihin jousen kierroksiin, että kolina loppuu ja silloin ollaankin tuunaamisen alkulähteillä, eli metsässä rankalla kädellä.
                  Last edited by Juppe; 17-04-2009, 21:32.

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    #10
                    Originally posted by petrolhead View Post
                    No onko noi iskarit tarkoitettu toimimaan lyhyempien jousten kanssa?
                    Jos ne on kovin helvetin jäykät niin helpostiko toinen pää menettää kontaktin jousilautasen kanssa kun pyörä tipahtaa kuoppaan
                    No justiinsa....

                    Comment

                    • petrolhead
                      Moderator
                      • Feb 2004
                      • 13793
                      • Hyvinkää

                      #11
                      Originally posted by Hemi View Post
                      No justiinsa....
                      Oikaise Hemi vaan jos mun kysymyksessä tai järkeilyssä on jotain oikaistavaa, toi kuitti ei vielä mulle avautunut.
                      2015 VW Crafter
                      1984 BMW 316
                      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                      Comment

                      • Dani
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2007
                        • 3847
                        • Espoo

                        #12
                        ..no ehkä se olis huomattu jo kasausvaiheessa että jousi pomppii ylösalas lautasten välissä
                        Mutta kumminkin, ei se jousi nyt niin lyhyt ole että tämmöstä pääsis tapahtumaan.
                        sigpic
                        Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                        Comment

                        • petrolhead
                          Moderator
                          • Feb 2004
                          • 13793
                          • Hyvinkää

                          #13
                          Originally posted by Dani View Post
                          ..no ehkä se olis huomattu jo kasausvaiheessa että jousi pomppii ylösalas lautasten välissä
                          Mutta kumminkin, ei se jousi nyt niin lyhyt ole että tämmöstä pääsis tapahtumaan.
                          Joo en mä tiedä millaista alustanrakentajaa tänne kirjoittelee. Yritän yleensä kysellä asioita joita itse selvittäisin/tarkastaisin ongelmatapauksissa, en niinkään arvaamaan suoraan mistä vika johtuu.

                          Kysyjä ei kertonut iskunvaimenrimien ja jousien -anteeksi heilahduksenvaimentimien ja iskunvaimentimien speksejä. Ei olisi eka kerta kun alla on jäätävän matalat vieterit normitolpassa.
                          Jos asentaa niin jäykän ja lyhyen jousen että se on normikuormalla lähellä vapaata pituuttaan ja McPhersonin lautasten väli ei riitä pitämään sitä jännityksessä, jousen saa kolahtamaan.
                          Edelleen , jos nimimerkki Hemi haluaa oikaista tai osoittaa vääräksi tämän väitteen niin luen sen avoimin mielin .
                          Last edited by petrolhead; 17-04-2009, 23:15.
                          2015 VW Crafter
                          1984 BMW 316
                          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                          Comment

                          • Juppe
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2002
                            • 4541
                            • TURKU

                            #14
                            Joo siis kyseessä ei oo mikään älytön setti, vaan 35/10mm madallus.

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎