Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 & M52B25TU ongelmaa...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Driver22
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2006
    • 2093
    • *

    E46 & M52B25TU ongelmaa...

    Jo nyt muutaman kuukauden on ilmennyt seuraavaa ongelmaa. Joskus talvella syttyi moottorin häiriövalo joka paloi jonkin aikaa ja sammui sitten myöhemmin. Ei tässä mitään, mutta bensankulutus on noussut 0,5-0,7l/100km (Ajan paljon pitkiä matkoja vakkari päällä joten kulutuksen kasvu on ollut ihan todellinen, vaikkakin vain ajotietokoneelta katsottu), auto tuntuu sammuvan normaalia herkemmin lähdöissä jos ei vähän anna kierroksia, sekä vakkari päällä ajaessa ilmenee pientä aaltomaista tärinää ratista kun moottori kuormittuu esim. ylämäessä.

    Vikakoodit on luettu pariinkin otteeseen eikä mitään ongelmaan viittaavaa ole jäänyt muistiin.

    Autohan on siis e46 323ci, 128tkm ajettu.

    Itse en ole muuta keksinyt kuin sen perinteisen kampuran tai nokan asentotunnistimen...? Laittakaas jotain hyvää veikkausta niin ei tarvitsisi turhaan vaihtaa osia
    Last edited by Driver22; 26-05-2009, 18:49.
    F31 330D Xdrive M-Sport
  • Petri.Kekkonen
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2006
    • 7367
    • Oulu

    #2
    Ei varmaan välttämättä liity mitenkään sun ongelmiin, mutta itteäni samassa moottorissa kaivertaa tuo Vanoksen tiivistejuttu. Kun ei voi kai mistään tietää toimiiko Vanos enää kuten pitäisi.
    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
    E39 523i M Sport '00, Titansilber

    Comment

    • janne1974
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2006
      • 405
      • Kuopio

      #3
      Ei kai tuossa TU mallissa ole enää sitä perinteistä asentotunnistin ongelmaa.. Ainakin niin muistelen. Ootko katsonut ettei ole missään alipaine vuotoja.. Omassa olen taistellut niitten vuotojen kanssa jo melko paljon, ja parannusta on tullut paljon.
      Vielä on ongelmana juuri tuo sama liikkeelle lähtö... Jos ei muista antaa kierrosta tai luistaa hiukan kytkintä, niin liikkeelle lähtö on ainakin nykivää ellei sammu. Kone viheltää hiukan vieläkin vaikka kaikki huohottimen letkut ja separaattori on vaihdettu. Myös IMM ja kaasuläpän väliset haitariletkut on uudet. Niin ja Venakopan tiiviste myös. Taitaa mennä harkintaan se vanoksen tiivisteiden vaihto, jos se avittaisi. Tyhjäkäynti on ok. Kylmänä hiukan korkealla.. 1000-1500 hetken aikaa ennen kuin alkaa lämmetä.

      -Janne-
      -Janne-

      F10 535iX sedan -11
      ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
      ex. E39 528i touring -99
      ex. E36 325ia coupe -93

      Comment

      • Tumppa
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2003
        • 1812
        • Oulu

        #4
        Noissa vuotaa usein imuputkesta(IMM-Kaasuläppä) tyhjäkäyntimoottorille menevä heppoinen muovihaara, joka myös antaa sitten seurauksena lambdojen vikakoodia ja aiheuttaa satunnaista moottorin vikavalon palamista.
        F31 320d LCI

        Comment

        • Petri.Kekkonen
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2006
          • 7367
          • Oulu

          #5
          Originally posted by janne1974 View Post
          Omassa olen taistellut niitten vuotojen kanssa jo melko paljon, ja parannusta on tullut paljon.
          Miten noita kannattais etsiä muuten kuin visuaalisesti haitariletkuja tutkailemalla? Ainoa varsinainen "ongelma", mikä on nyt ehkä tullut jota ei aiemmin ole ollut on että joskus kun lähtee liikkeelle +5 - +10 asteen lämpötilassa niin tyhjäkäynti seilaa hetken liikkeellelähdön jälkeen. Muuten käy hyvin ja tasaisesti, eikä tyhjäkäynti ole kylmänäkään korkea.
          E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
          E39 523i M Sport '00, Titansilber

          Comment

          • petrolhead
            Moderator
            • Feb 2004
            • 13793
            • Hyvinkää

            #6
            Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
            Ei varmaan välttämättä liity mitenkään sun ongelmiin, mutta itteäni samassa moottorissa kaivertaa tuo Vanoksen tiivistejuttu. Kun ei voi kai mistään tietää toimiiko Vanos enää kuten pitäisi.
            M54 :ssa ainakin saa livedatana esiin molempien nokkien todellisen ja halutun ajoituksen.

            Originally posted by Tumppa View Post
            Noissa vuotaa usein imuputkesta(IMM-Kaasuläppä) tyhjäkäyntimoottorille menevä heppoinen muovihaara, joka myös antaa sitten seurauksena lambdojen vikakoodia ja aiheuttaa satunnaista moottorin vikavalon palamista.
            Täsmälleen nämä oireet ja vikakoodi + plus juuri tuo satunnainen mottivalo oli omassa. Justiin tuo IMM:ltä lähtevän haitarin haara oli paskana. Vähän ehkä vaikeassa paikkaa löytää imusatsin alla , pitää ne muovit purkaa pois.

            Last edited by petrolhead; 27-05-2009, 11:17.
            2015 VW Crafter
            1984 BMW 316
            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

            Comment

            • janne1974
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2006
              • 405
              • Kuopio

              #7
              Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
              Miten noita kannattais etsiä muuten kuin visuaalisesti haitariletkuja tutkailemalla? Ainoa varsinainen "ongelma", mikä on nyt ehkä tullut jota ei aiemmin ole ollut on että joskus kun lähtee liikkeelle +5 - +10 asteen lämpötilassa niin tyhjäkäynti seilaa hetken liikkeellelähdön jälkeen. Muuten käy hyvin ja tasaisesti, eikä tyhjäkäynti ole kylmänäkään korkea.
              Haitariputket kannattaa ottaa kokonaan pois paikoiltaan ja taivutella kaikki paikat. Muuten on hankala löytää vuotoa niistä. Vena koppa ilmoittelee itsestään niin että vuotaa öljyä pakosarjalle. Toiset on etsinyt vuotoja koneen käydessä, sumuttamalla vettä kaikkiin mahdollisiin paikkoihin --> Käynti pätkii... Tai sitten jotain palavaa --> Kierrokset nousee...

              Itse oon purkamalla ja käsin tutkimalla löytänyt vuodot. Nyt kun vaan keksisi syyn tuohon outoon liikkeelle lähtö ongelmaan.

              -Janne-
              -Janne-

              F10 535iX sedan -11
              ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
              ex. E39 528i touring -99
              ex. E36 325ia coupe -93

              Comment

              • Supa
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2005
                • 7597
                • Järvenpää

                #8
                Eräässä e39:ssä samalla moottorilla samaa vikaa, eipä siinä jäänyt paljoa muita vaihtoehtoja kuin ne vanoksen tiivisteet, kun kaikki muut katottiin läpi. Mutta jos joku tuon rempan tekee niin kiinostaa kyllä itseäkin miten tuo vanos tiivisteiden vaihto auttaa tuplavanos koneissa. Singlevanos koneista löytyy enemmän juttua ja kokemuksia, myös itelle pitäisi tiivisteet vaihtaa projektiautoon.
                - E90 320i LCI M-sport -09
                - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                Comment

                • janne1974
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2006
                  • 405
                  • Kuopio

                  #9
                  Jossain olevinaan kuulin huhun että uudelleen ohjelmoimalla ois kaiketi saatavissa tuon vanoksen aiheuttamaa vikaa pois.. En muista kuollakseni missä siitä kuulin. Vai oisko ollu sitten unta... Hyvää sellaista..

                  -Janne-
                  -Janne-

                  F10 535iX sedan -11
                  ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
                  ex. E39 528i touring -99
                  ex. E36 325ia coupe -93

                  Comment

                  • Dani
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2007
                    • 3847
                    • Espoo

                    #10
                    Kyllä ne vanoksen o-renkaat on pakko näin fyysisesti vaihtaa, ei ne korjaannu mitenkään muuten.
                    sigpic
                    Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                    Comment

                    • Driver22
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2006
                      • 2093
                      • *

                      #11
                      Originally posted by Tumppa View Post
                      Noissa vuotaa usein imuputkesta(IMM-Kaasuläppä) tyhjäkäyntimoottorille menevä heppoinen muovihaara, joka myös antaa sitten seurauksena lambdojen vikakoodia ja aiheuttaa satunnaista moottorin vikavalon palamista.
                      Oisko kenelläkään heittää linkkiä realoem:mään mistä osasta on kyse?
                      F31 330D Xdrive M-Sport

                      Comment

                      • janne1974
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2006
                        • 405
                        • Kuopio

                        #12
                        Originally posted by Driver22 View Post
                        Oisko kenelläkään heittää linkkiä realoem:mään mistä osasta on kyse?


                        Tuosta osa nro 5 on yleisin syyllinen.

                        -Janne-
                        -Janne-

                        F10 535iX sedan -11
                        ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
                        ex. E39 528i touring -99
                        ex. E36 325ia coupe -93

                        Comment

                        • Supa
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2005
                          • 7597
                          • Järvenpää

                          #13
                          Originally posted by janne1974 View Post
                          http://www.realoem.com/bmw/showparts...43&hg=13&fg=15

                          Tuosta osa nro 5 on yleisin syyllinen.

                          -Janne-
                          Allekirjoitan myös tämän. Mielestäni se on hieman huonosti suuniteltu koska miten tahansa sen asentaa paikalleen, jää pieni letku aina hieman kurttuun.
                          Eli liian jyrkkä kurvi mitä letkuun on suuniteltu.
                          - E90 320i LCI M-sport -09
                          - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                          Comment

                          • -PT-
                            Bimmer Fanatic
                            • Sep 2006
                            • 580
                            • Rovaniemi

                            #14
                            Kannattaa tarkistaa myös imusarjan päällä oleva alipaineletku varsinki siitä taivutus kohdasta, että se ei ole murtunut. Se lähtee muistaakseni jostain siitä imusarjasta 1 ja 2-sylinterin välistä. Näitä tapauksia on jonku verran ollu, että se letku on murtunut. Mulla oli tuossa omassa kipossa tuo ko. letku murtunut ja se aiheutti jos jonkinlaista vikakoodia. Vian pystyi sitten paikallistamaan imuilmavuodoksi livedatan perusteella.
                            Peugeot 407 HDi 136 -04
                            Ex: E46 320i -00
                            Ex: Nissan Primera 2.0 eGT -93

                            Comment

                            • Slonko
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2007
                              • 116
                              • Lappeenranta

                              #15
                              Onko driver22 löytäny mistä vika johtuu?
                              Last edited by Slonko; 25-03-2015, 08:21.
                              BMW E91 325i Touring

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎