memebuy23buy

E46 320d (100kW) hyytyy täyskaasukiihdytyksessä **kunnossa tällä hetkellä**

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Jonsku
    replied
    Nyt menee ihan lonkalta heitoksi, mutta kokeillaan kuitenkin

    Originally posted by huupi View Post
    Ainoastaan jalan asennolla on merkitystä. Hätäisellä johtopäätöksellä voisi päätellä potikan toimivan oikein. Mielestäni siinä tapauksessa potikassa olisi vikaa, jos aina kaasun ollessa pohjassa esiintyy aaltoilevaa kiihtyvyyttä. Kertokaa ihmeessä jos menin metsään.
    Riippuu toki potentiometrin mallista / tyypistä, mutta jos on samantyylinen kuin esimerkiksi vanhemmissa ilmamäärämittareissa niin silloinhan voi olla hyvinkin niin, että kontaktipinta on kulunut tuolta tietyltä kohdalta enemmän kuin muualta. Nyt kun liikutaan tämän kuluneen kohdan ohi, voi signaaliin tulla "heittoa".

    Leave a comment:


  • Heke68
    replied
    Mulla myös 6/2001 valmistettu 320d. Toiminut hyvin viime syksyisen maffin vaihdon ja koodauksen jälkeen. Kiihtyvyys edelleen 4. vaihteella 80-120 km/h 8.5-9 s. Kaasu pohjassa 4. vaihteella kulutusmittari nousee 20 l:aan ja 5. vaihteella 16 l:aan. Mites teillä?



    Originally posted by huupi View Post
    Hyvältä kuulostaa... Tuo mun auto on viimeisiä 100kW versioita (6/2001), joten taitaa vaivata kaikkia tuolla moottorilla varustettuja. Erona tuohon veljesi tapaukseen mulla ahtopaineet eivät käyttäydy oikein live-datalla katsottuna. Lisäksi ihmetyttää, että turbon ohjaussolenoidi ohitettuna vetää hyvin tuon aaltoilevan alueen, mutta uudella (ja vanhalla) ohjaussolenoidilla hyytyy.

    Leave a comment:


  • huupi
    replied
    Lienee tuo potikka täällä http://www.realoem.com/bmw/showparts...89&hg=35&fg=15 nro. 1. Mulla myös jalka suorana meno 2000-3000 välillä on kuin pumppaisi poljinta. Mutta taas toisaalta ihan ala- ja yläkierroksilla vetää normaalisti. Eikö potikka kuitenkin toimi aina samoin, oli kierroksia minkä verran tahansa? Ainoastaan jalan asennolla on merkitystä. Hätäisellä johtopäätöksellä voisi päätellä potikan toimivan oikein. Mielestäni siinä tapauksessa potikassa olisi vikaa, jos aina kaasun ollessa pohjassa esiintyy aaltoilevaa kiihtyvyyttä. Kertokaa ihmeessä jos menin metsään.

    Originally posted by Tojopa View Post
    Tämä on kyllä ikävä vaiva näissä 136 hv koneissa. Kun tuota veljen 320d ajoin, niin tuo aaltoilu muistutti sitä, kun kaasupoljinta pumppaisi kiihdyttäessä. Kaasupoljinhan näissä on sähköinen, olisikohan tuo kaasupolkimen potentiometri syytä ottaa tarkastuksen alle? Bensavehkeissä viallisiin kaasuläpänantureihin törmää aina silloin tällöin, ja toimintaperiaate lienee noissa hyvin pitkälle sama.. :think

    Leave a comment:


  • Tojopa
    replied
    Tämä on kyllä ikävä vaiva näissä 136 hv koneissa. Kun tuota veljen 320d ajoin, niin tuo aaltoilu muistutti sitä, kun kaasupoljinta pumppaisi kiihdyttäessä. Kaasupoljinhan näissä on sähköinen, olisikohan tuo kaasupolkimen potentiometri syytä ottaa tarkastuksen alle? Bensavehkeissä viallisiin kaasuläpänantureihin törmää aina silloin tällöin, ja toimintaperiaate lienee noissa hyvin pitkälle sama.. :think

    Leave a comment:


  • huupi
    replied
    Hyvältä kuulostaa... Tuo mun auto on viimeisiä 100kW versioita (6/2001), joten taitaa vaivata kaikkia tuolla moottorilla varustettuja. Erona tuohon veljesi tapaukseen mulla ahtopaineet eivät käyttäydy oikein live-datalla katsottuna. Lisäksi ihmetyttää, että turbon ohjaussolenoidi ohitettuna vetää hyvin tuon aaltoilevan alueen, mutta uudella (ja vanhalla) ohjaussolenoidilla hyytyy.

    Originally posted by Tojopa View Post
    Vastaavanlaista ongelmaa pohdittu veljen autossa tässä ketjussa:



    Suutinrempalla vika tuntui poistuvan lähes kokonaan, mutta kun juhannuksena kävin kyseistä autoa ajamassa, niin aaltoileva/hyytyvä kiihtyminen tuntuu taas vaivaavan. Tuntuu olevan varsin yleinen vaiva näissä ensimmäisissä M47D20-koneissa..

    Leave a comment:


  • Tojopa
    replied
    Vastaavanlaista ongelmaa pohdittu veljen autossa tässä ketjussa:



    Suutinrempalla vika tuntui poistuvan lähes kokonaan, mutta kun juhannuksena kävin kyseistä autoa ajamassa, niin aaltoileva/hyytyvä kiihtyminen tuntuu taas vaivaavan. Tuntuu olevan varsin yleinen vaiva näissä ensimmäisissä M47D20-koneissa..

    Leave a comment:


  • huupi
    replied
    Ei ole kunnossa ei. Mietin myös voisiko turbo olla syynä. On nimittäin alkuperäinen ja kilometrejä 338t. En tiedä onko vika vai ominaisuus, että alavääntöjä (<2000 rpm) ei ole vähääkään. Siihen vaivaan tosin auttoi lastun laitto. Nyt alkaa veto siinä 1600 kierroksen paikkeilla, kunnes sitten hyytyy parissa tonnissa.

    Leave a comment:


  • kalkkuna
    replied
    Samaa vikaa löytyy myös omasta autosta. Eli ei kiihdy,kiihtyy,ei kiihdy,kiihtyy,ei kiihdy,kuski kiihtyy! Ihan sama vaikka olis osakaasu kiihdytys kunhan vaan on pitkä tasainen kiihdytys. Välillä toimii normaalisti ehkä hieman normia mopompi. Välillä taas tosi tehoton. Tein just huollon ja vaihdoin kaikki suodattimet ja öljyt. Kokeilin hieman liikutella turbon kellolta sitä tankoa. Se liikkui tosi herkästi. Täytyy testata ja kirjotella sitten tänne. Vai joko vika on kunnossa?

    Leave a comment:


  • huupi
    replied
    Polttoainesuodatin on vaihdettu viimeksi viime syksynä ennen pakkasten tuloa. Ja ilmansuodatin, ennen ku joku ehtii kysymään, nyt keväällä.

    Leave a comment:


  • MorningStar
    replied
    villi veikkaus... polttoainesuodatin...? milloin viimeksi vaihdettu? ja tämä iha vain ajatuksena tuli mieleen...

    Leave a comment:


  • huupi
    replied
    Päivitystä hieman. Ongelma on hivenen muuttanut muotoaan, sillä nyt tuo hyytyminen 2000 rpm kohdalla muuttunut nykimiseksi eli 2000 rpm hyytyy, 2300 kiihtyy normaalisti, 2600 hyytyy taas ja 3000-> vetää normaalisti. Ahtopaineanturin puhdistin, mutta sillä ei ollut vaikutusta kulkupuoleen. Vinkkejä vian selvitykseen kuultaisiin mieluusti.

    Leave a comment:


  • E46 320d (100kW) hyytyy täyskaasukiihdytyksessä **kunnossa tällä hetkellä**

    Ongelma on sellainen, että täyskaasukiihdytyksessä auton kiihtyvyys hyytyy selvästi 2000 rpm kohdalla kunnes hieman ennen 3000 rpm taas paranee selvästi. Osakaasulla kiihdyttäessä ongelmaa ei ilmene. Kysymys on, että mikä tämän mahdollisesti aiheuttaa? Vikaa on selvitelty sen verran, että vikakoodit on luettu -> ei vikoja. Myös live-dataa on luettu, mistä selvisi, että ahtopaineet nousevat hitaasti ollen vasta yläkierroksilla sen mitä pitääkin. EGR on otettu pois käytöstä ja imusarjaa puhdistettu. Ilmamassamittari on vaihdettu uuteen ja alkuperäiseen sekä ohjelmoitu. Turbon ohjaussolenoidi on myös vaihdettu uuteen ja alkuperäiseen. Lisäksi ohjaussolenoidia edeltävä alipainesäiliö on uusittu (entinen omistaja oli ohittanut vanhan rikkinäisen). Myös kaikki turbon ohjaukseen liittyvät alipaineletkut on uusittu. Seuraavaksi olisi tarkoitus vielä tarkastaa ahtopaineanturi.

    Testasin autoa siten, että ohitin turbon ohjaussolenoidin kokonaan ja kas, silloin veti hyvin tuon kierroalueen läpi. Onko kellään ajatuksia mikä mättää? Voisiko jakajapumppu oikutella tuolla tavoin? Toisaalta auto on ollut tuollainen jo useamman 10tkm eikä ongelma ole pahentunut.
    Last edited by huupi; 04-08-2010, 15:18.
Working...
X