Announcement

Collapse
No announcement yet.

e46 320d vesipumpun+termostaatin vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pete83
    Bimmer Rookie
    • Nov 2008
    • 120
    • Raahe

    e46 320d vesipumpun+termostaatin vaihto

    Olisi tässä kesälomilla tarkoitus tehdä otsikon mukainen remppa kun ei ole tietoa onko paikallaan vielä alkuperäiset (160tkm). Lisäksi käytin hihnaa irti ja pumpun akselissa oli pientä klappia. Asiaan: Tuleeko paljon nesteitä ulos kun kylmästi vain irrottaa pumpun moottorin kyljestä? Vai mistä kannattaisi ensin laskea nesteitä ulos? että suurimman osan saisi astiaan eikä tallin lattialle. Ja muitakin vinkkejä/neuvoja hommaan liittyen otetaan kiitollisuudella vastaan.
    Toyota Avensis (=huoleton)
    ex: E46 320D Touring
  • Gonzalez
    BTCF Member
    • Jun 2003
    • 2632
    • Seinäjoki

    #2
    Originally posted by Pete83 View Post
    Tuleeko paljon nesteitä ulos kun kylmästi vain irrottaa pumpun moottorin kyljestä? Vai mistä kannattaisi ensin laskea nesteitä ulos? että suurimman osan saisi astiaan eikä tallin lattialle. Ja muitakin vinkkejä/neuvoja hommaan liittyen otetaan kiitollisuudella vastaan.
    Ota puskurin takaa pohjamuovi irti ja päästä alavesiletkusta (jäähdyttimen apukuskinpuoleinen alanurkka) ne nesteet astiaan. Kun irroitat viskon ja syylärin edessä olevan suojamuovin niin viskossa on vastakkainen kierre ja avainkoko muistaakseni 32mm. Tee ilmaus huolellisesti kun kaadat uudet nesteet...
    530d GT F07 2010
    325i E30 Cabriolet 1987

    Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

    Comment

    • Pete83
      Bimmer Rookie
      • Nov 2008
      • 120
      • Raahe

      #3
      Entä tuleeko termarin "yläpuolelta" paljon nestettä kun sen irrottaa? Siis pumppu ja termari ei mahdu siitä välistä erikseenkään ilman että ottaa flektin päältä sen suojakopan pois?
      Last edited by Pete83; 04-07-2009, 10:03.
      Toyota Avensis (=huoleton)
      ex: E46 320D Touring

      Comment

      • Gonzalez
        BTCF Member
        • Jun 2003
        • 2632
        • Seinäjoki

        #4
        Tiedätköhän missä se pumppu oikeasti on ja millainen se on?
        ---> katso

        Vesipumppu on koneen etupäässä, ja vesipumpun akselissa on kiinni hihnapyörä joka sitä pyörittää ja sen perässä vielä koko viskotuuletin. Termari on kiinni pumpun rungon kyljessä. Et pysty vaihtamaan pumppua irroittamatta viskoa, ja viskon irroittaminen ei onnistu irroittamatta sen yläpuolella olevaa suojamuovia.

        -Nesteet alavesiletkusta ulos
        -Viskon yläpuolelta ilmanohjain irti
        -Viskon ympärillä olevan jäähdyttimen ilmanohjainkauluksen yläpäästä kiinnityspultti ja muovinasta irti jolla kaulus kiinni syylärin yläpäässä. Ja apukuskin puolella kauluksen kyljessä olevat johtosarjat ja anturit irti kauluksesta
        -Viskotuulettimen pultti auki (se 32mm vastakierteinen) ja koko viskotuuletin jäähdyttimen ilmanohjainkauluksineen ylös
        -Koneen moniurahihna irti
        -Vesipumpun päässä oleva hihnapyörä irti (pultit kannattaa pyöräyttää auki ennenkö irroittaa moniurahihnan niin onnistuu helpommin)
        -Vesiletkut irti ja vesipumppu termareineen koneen kyljestä irti
        -Kootaan päinvastaisessa järjestyksessä

        Tuossa nyt pikaisesti selostettuna, selvisikö?
        530d GT F07 2010
        325i E30 Cabriolet 1987

        Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

        Comment

        • Pete83
          Bimmer Rookie
          • Nov 2008
          • 120
          • Raahe

          #5


          En kehannu ottaa suojia pois, mutta kylläpä tuosta pitäs asian pointti selvitä
          Last edited by Pete83; 27-06-2009, 18:43. Reason: Linkki ei toiminut
          Toyota Avensis (=huoleton)
          ex: E46 320D Touring

          Comment

          • Pete83
            Bimmer Rookie
            • Nov 2008
            • 120
            • Raahe

            #6
            Onko näissä muuten tuo termari 105° vai?
            Toyota Avensis (=huoleton)
            ex: E46 320D Touring

            Comment

            • tabasco
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2007
              • 851
              • fin

              #7
              Kannattaa sitten varautua siihen, että niiden letkujen muoviosat (eli päiden kiinnitykset) saattavat olla aika mureaa tavaraa... itsellä seisoi auto monta päivää sen takia, kun piti oikeanlainen letku tilata (ei ollut Suomessa varastossa), kun vanhaa ei enää uskaltanut laittaa kiinni.

              Comment

              • Pete83
                Bimmer Rookie
                • Nov 2008
                • 120
                • Raahe

                #8
                Pitääpä tuo tosiaan ottaa huomioon ennen kuin laskee nesteet pois. Tänään tuli pumppu ja termostaatti, mutta kävi perinteiset. Pumppu ainakin mitä pysty paikallaan olevaan vertailemaan niin on oikea, jopa metallisella siipipyörällä. Sen sijaan termarin neljästä kiinnitysreijästä kaksi sattui pumpun kanssa yhteen että homma siirty hieman. Kysyin jo tätä post #3:ssa, mutta kysynpä uudelleen että mahtuuko termarin ja vesipumpun nostamaan pois flektin "kopan" ollessa paikallaan? Termari luultavasti mahtuu, mutta pumppu näyttäs olevan siinä ja siinä:think
                Toyota Avensis (=huoleton)
                ex: E46 320D Touring

                Comment

                • Pete83
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2008
                  • 120
                  • Raahe

                  #9
                  Omiin kysymyksiin vastaten:

                  Originally posted by Pete83 View Post
                  Onko näissä muuten tuo termari 105° vai?
                  Ei ole kuin 88° termari.

                  Originally posted by Pete83 View Post
                  Mahtuuko termarin ja vesipumpun nostamaan pois flektin "kopan" ollessa paikallaan? Termari luultavasti mahtuu, mutta pumppu näyttäs olevan siinä ja siinä:think
                  Mahtuu nostamaan erillään toisistaan. Pumppu mahtuu justiinsa EGR:lle menevän "pakokaasu-putken" ja flektin "kopan" välistä nousemaan pois. Kopan läppien täytyy vain olla kiinni-asennossa. Itse irroitin läppiä ohjaavan alipainekellon akselin irti, jolloin läppiä pystyy käsin liikuttelemaan.

                  Omat ohjeeni kun on sähkö-flektillä varustettu auto kyseessä:
                  -Moottorin alapuolelta suojamuovi ja päältä suojamuovit pois
                  -Jäähdyttimen paisuntasäiliön puoleisesta alanurkasta jäähdyttimen "tyhjennysroppu" auki (astia alle)
                  -Paisuntasäiliön korkki auki ja moniurahihnat irti (pitkää ei tarvitse irroittaa kuin vesipumpun osalta)
                  -Flektin kopan läppiä ohjaavan alipainekellon akseli irti läpistä ja laittaa läpät kiinniasentoon (ei kannata tiputtaa "sokkaa" kun voi olla vaikea löytää)
                  -Alavesiletkun yläpää irti termostaatista (kannattaa sitoa johonkin sivuun, muuten pyörii jatkossa tiellä)
                  -Termarin 4 ruuvia irti ja termarille tulevan muoviputken kiinnitysruuvi moottorista irti (helpottaa termarin irroitusta kun putki liikkuu vähän)
                  -Termari pois->vesipumpun 4 kiinnitysruuvia irti->vesipumppu pois->vanha vesipumpun tiiviste pois ja lopuksi tiivistyspinnan puhdistus.
                  -Kasaus päinvastoin ja uudet nesteet sisälle+huolellinen ilmaus
                  Toyota Avensis (=huoleton)
                  ex: E46 320D Touring

                  Comment

                  • magelius
                    Bimmer Rookie
                    • May 2004
                    • 99

                    #10
                    Hyvät ohjeet yläpuolella. Mulla alko kans vesipumppu ruikkaa vettä aina kun auton sammuttaa ja varmaan hikoilee/vuotaa ajonkin aikana. Pitääkö tuo termostaatin tiiviste vaihtaa samalla kun vaihtaa vesipumpun? Vai onko se tiiviste semmonen kuminen mikä joustaa, ja jos on ehjä niin voi käyttää uudestaan? Tuntuu aika moni vaihtavan tuon koko termostaatin samalla kun vaihtaa vesipumpun, mutta onko turha vaihtaa jos vanha toimii ja ehjä..? Vai onko jokin "suositus", että vaihdetaan aina molemmat?
                    e46 coupe -99

                    Comment

                    • magelius
                      Bimmer Rookie
                      • May 2004
                      • 99

                      #11
                      Originally posted by Pete83 View Post
                      Omiin kysymyksiin vastaten:



                      Ei ole kuin 88° termari.



                      Mahtuu nostamaan erillään toisistaan. Pumppu mahtuu justiinsa EGR:lle menevän "pakokaasu-putken" ja flektin "kopan" välistä nousemaan pois. Kopan läppien täytyy vain olla kiinni-asennossa. Itse irroitin läppiä ohjaavan alipainekellon akselin irti, jolloin läppiä pystyy käsin liikuttelemaan.

                      Omat ohjeeni kun on sähkö-flektillä varustettu auto kyseessä:
                      -Moottorin alapuolelta suojamuovi ja päältä suojamuovit pois
                      -Jäähdyttimen paisuntasäiliön puoleisesta alanurkasta jäähdyttimen "tyhjennysroppu" auki (astia alle)
                      -Paisuntasäiliön korkki auki ja moniurahihnat irti (pitkää ei tarvitse irroittaa kuin vesipumpun osalta)
                      -Flektin kopan läppiä ohjaavan alipainekellon akseli irti läpistä ja laittaa läpät kiinniasentoon (ei kannata tiputtaa "sokkaa" kun voi olla vaikea löytää)
                      -Alavesiletkun yläpää irti termostaatista (kannattaa sitoa johonkin sivuun, muuten pyörii jatkossa tiellä)
                      -Termarin 4 ruuvia irti ja termarille tulevan muoviputken kiinnitysruuvi moottorista irti (helpottaa termarin irroitusta kun putki liikkuu vähän)
                      -Termari pois->vesipumpun 4 kiinnitysruuvia irti->vesipumppu pois->vanha vesipumpun tiiviste pois ja lopuksi tiivistyspinnan puhdistus.
                      -Kasaus päinvastoin ja uudet nesteet sisälle+huolellinen ilmaus
                      Vaihdoin juuri vesipumpun. Noista ohjeista sen verran, että ei ole pakko irroittaa flektien läppien alipainekelloa. Itse painon läpät kädellä alas ja kiintoavain moottorin ja läppien väliin fylliks, että läpät pysyy kiinni. Termari ja vesipumppu mahtuu tulemaan yhtenä pakettina pois ja mahtuu laittamaan myös takaisin. Tohon koko vaihto-operaatioon menee aikaa varmaan 2-3h riippuen paljon ottaa kaljaa samalla.

                      Kiitoksia ohjeista!
                      e46 coupe -99

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎