Olisi tässä kesälomilla tarkoitus tehdä otsikon mukainen remppa kun ei ole tietoa onko paikallaan vielä alkuperäiset (160tkm). Lisäksi käytin hihnaa irti ja pumpun akselissa oli pientä klappia. Asiaan: Tuleeko paljon nesteitä ulos kun kylmästi vain irrottaa pumpun moottorin kyljestä? Vai mistä kannattaisi ensin laskea nesteitä ulos? että suurimman osan saisi astiaan eikä tallin lattialle. Ja muitakin vinkkejä/neuvoja hommaan liittyen otetaan kiitollisuudella vastaan.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
e46 320d vesipumpun+termostaatin vaihto
Collapse
X
-
Originally posted by Pete83 View PostTuleeko paljon nesteitä ulos kun kylmästi vain irrottaa pumpun moottorin kyljestä? Vai mistä kannattaisi ensin laskea nesteitä ulos? että suurimman osan saisi astiaan eikä tallin lattialle. Ja muitakin vinkkejä/neuvoja hommaan liittyen otetaan kiitollisuudella vastaan.530d GT F07 2010
325i E30 Cabriolet 1987
Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007
-
-
Tiedätköhän missä se pumppu oikeasti on ja millainen se on?
---> katso
Vesipumppu on koneen etupäässä, ja vesipumpun akselissa on kiinni hihnapyörä joka sitä pyörittää ja sen perässä vielä koko viskotuuletin. Termari on kiinni pumpun rungon kyljessä. Et pysty vaihtamaan pumppua irroittamatta viskoa, ja viskon irroittaminen ei onnistu irroittamatta sen yläpuolella olevaa suojamuovia.
-Nesteet alavesiletkusta ulos
-Viskon yläpuolelta ilmanohjain irti
-Viskon ympärillä olevan jäähdyttimen ilmanohjainkauluksen yläpäästä kiinnityspultti ja muovinasta irti jolla kaulus kiinni syylärin yläpäässä. Ja apukuskin puolella kauluksen kyljessä olevat johtosarjat ja anturit irti kauluksesta
-Viskotuulettimen pultti auki (se 32mm vastakierteinen) ja koko viskotuuletin jäähdyttimen ilmanohjainkauluksineen ylös
-Koneen moniurahihna irti
-Vesipumpun päässä oleva hihnapyörä irti (pultit kannattaa pyöräyttää auki ennenkö irroittaa moniurahihnan niin onnistuu helpommin)
-Vesiletkut irti ja vesipumppu termareineen koneen kyljestä irti
-Kootaan päinvastaisessa järjestyksessä
Tuossa nyt pikaisesti selostettuna, selvisikö?530d GT F07 2010
325i E30 Cabriolet 1987
Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007
Comment
-
-
Pitääpä tuo tosiaan ottaa huomioon ennen kuin laskee nesteet pois. Tänään tuli pumppu ja termostaatti, mutta kävi perinteiset. Pumppu ainakin mitä pysty paikallaan olevaan vertailemaan niin on oikea, jopa metallisella siipipyörällä. Sen sijaan termarin neljästä kiinnitysreijästä kaksi sattui pumpun kanssa yhteen että homma siirty hieman. Kysyin jo tätä post #3:ssa, mutta kysynpä uudelleen että mahtuuko termarin ja vesipumpun nostamaan pois flektin "kopan" ollessa paikallaan? Termari luultavasti mahtuu, mutta pumppu näyttäs olevan siinä ja siinä:thinkToyota Avensis (=huoleton)
ex: E46 320D Touring
Comment
-
-
Omiin kysymyksiin vastaten:
Originally posted by Pete83 View PostOnko näissä muuten tuo termari 105° vai?
Originally posted by Pete83 View PostMahtuuko termarin ja vesipumpun nostamaan pois flektin "kopan" ollessa paikallaan? Termari luultavasti mahtuu, mutta pumppu näyttäs olevan siinä ja siinä:think
Omat ohjeeni kun on sähkö-flektillä varustettu auto kyseessä:
-Moottorin alapuolelta suojamuovi ja päältä suojamuovit pois
-Jäähdyttimen paisuntasäiliön puoleisesta alanurkasta jäähdyttimen "tyhjennysroppu" auki (astia alle)
-Paisuntasäiliön korkki auki ja moniurahihnat irti (pitkää ei tarvitse irroittaa kuin vesipumpun osalta)
-Flektin kopan läppiä ohjaavan alipainekellon akseli irti läpistä ja laittaa läpät kiinniasentoon (ei kannata tiputtaa "sokkaa" kun voi olla vaikea löytää)
-Alavesiletkun yläpää irti termostaatista (kannattaa sitoa johonkin sivuun, muuten pyörii jatkossa tiellä)
-Termarin 4 ruuvia irti ja termarille tulevan muoviputken kiinnitysruuvi moottorista irti (helpottaa termarin irroitusta kun putki liikkuu vähän)
-Termari pois->vesipumpun 4 kiinnitysruuvia irti->vesipumppu pois->vanha vesipumpun tiiviste pois ja lopuksi tiivistyspinnan puhdistus.
-Kasaus päinvastoin ja uudet nesteet sisälle+huolellinen ilmausToyota Avensis (=huoleton)
ex: E46 320D Touring
Comment
-
-
Hyvät ohjeet yläpuolella. Mulla alko kans vesipumppu ruikkaa vettä aina kun auton sammuttaa ja varmaan hikoilee/vuotaa ajonkin aikana. Pitääkö tuo termostaatin tiiviste vaihtaa samalla kun vaihtaa vesipumpun? Vai onko se tiiviste semmonen kuminen mikä joustaa, ja jos on ehjä niin voi käyttää uudestaan? Tuntuu aika moni vaihtavan tuon koko termostaatin samalla kun vaihtaa vesipumpun, mutta onko turha vaihtaa jos vanha toimii ja ehjä..? Vai onko jokin "suositus", että vaihdetaan aina molemmat?e46 coupe -99
Comment
-
-
Originally posted by Pete83 View PostOmiin kysymyksiin vastaten:
Ei ole kuin 88° termari.
Mahtuu nostamaan erillään toisistaan. Pumppu mahtuu justiinsa EGR:lle menevän "pakokaasu-putken" ja flektin "kopan" välistä nousemaan pois. Kopan läppien täytyy vain olla kiinni-asennossa. Itse irroitin läppiä ohjaavan alipainekellon akselin irti, jolloin läppiä pystyy käsin liikuttelemaan.
Omat ohjeeni kun on sähkö-flektillä varustettu auto kyseessä:
-Moottorin alapuolelta suojamuovi ja päältä suojamuovit pois
-Jäähdyttimen paisuntasäiliön puoleisesta alanurkasta jäähdyttimen "tyhjennysroppu" auki (astia alle)
-Paisuntasäiliön korkki auki ja moniurahihnat irti (pitkää ei tarvitse irroittaa kuin vesipumpun osalta)
-Flektin kopan läppiä ohjaavan alipainekellon akseli irti läpistä ja laittaa läpät kiinniasentoon (ei kannata tiputtaa "sokkaa" kun voi olla vaikea löytää)
-Alavesiletkun yläpää irti termostaatista (kannattaa sitoa johonkin sivuun, muuten pyörii jatkossa tiellä)
-Termarin 4 ruuvia irti ja termarille tulevan muoviputken kiinnitysruuvi moottorista irti (helpottaa termarin irroitusta kun putki liikkuu vähän)
-Termari pois->vesipumpun 4 kiinnitysruuvia irti->vesipumppu pois->vanha vesipumpun tiiviste pois ja lopuksi tiivistyspinnan puhdistus.
-Kasaus päinvastoin ja uudet nesteet sisälle+huolellinen ilmaus
Kiitoksia ohjeista!e46 coupe -99
Comment
-
Comment