Announcement

Collapse
No announcement yet.

e46 330d kolahtelua kardaanista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • parviainenp
    Bimmer Rookie
    • Nov 2007
    • 57
    • espoo

    e46 330d kolahtelua kardaanista

    Jahas, joo lisää kivoja efektejä, eli tossa on ilmaantunut kevään loppuvaiheilta asti jännää efektiä vedon alkamisen ja loppumisen rajoilla eräänlaisena "klonksahduksena" kardaanista. Eli kuvitellaan, että vaihde on kytketty 1. vaihteelle ja auto lipuu eteenpäin tyhjäkäynnin voimin - painan kaasua ja kuuluu "klonks", päästän kaasun ja kuuluu taas samanmoinen ääni, kuitenkin vasta sitten kun veto loppuu. (ilmeisesti tossa on aina pieni viive kun polkimen nostaa ennen kun veto loppuu). Äänen saa kyllä kuulumaan muillakin vaihteilla, mutta sillon täytyy provosoida enempi (terävämmin kaasua), kun taas ykkösvaihteella riittää ihan kaasun hipaisu.

    Tänään oli auto nosturilla ja pistettiin käyntiin, siinä sitten pumppailin kaasua, jarrua ja kytkintä suurinpiirtein yhtäaikaa; no perähän tumpsahteli ihan huolella, joten varmaan sielä kumit on loppusuoralla...
    hauska huomio tohon kun samalla tuli huomioitua kuolleet moottorintukikumit (päälle päin ihan hyvässä hapessa) jotka ilmeisesti aiheuttaa kivaa värinää joillain kierrosalueilla (mm. 2200rpm) .. harhauduin luulemaan kai vauhtipyöräksikin aikoinaan.. hommaa vatvottu täällä http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=139074
    Samaisessa threadissa tuli ihmeteltyä tärinää (tuntuu persuksessa) mut vois olla noi kelkan/perän kumit joten menee kohta vaihtoon. Tohonkin vaan on jo kokeiltu vaikka mitä, nyt vaan rupee olemaan tumpahtelut niin tiheessä, että rupee painottumaan ihan eri tyylillä (myös vatkaaminen/täristäminen on voimistunut reilusti). nojoo menee offtopikiks....

    Mutta tosiaan aikamoinen mekkalahan siinä kävi kun moottori raksutti ja yritin rääkkää ääniä ulos. Sisältä kun normiajossa kuuntelee niin kuullostaa ihan kun ne lonksahtelut tulis siitä kyynärnojan kohdalta, eli varmaankin jostain vaihdelaatikon kohdilta. Sielä auton alla ei pystynyt kyllä paikallistamaan sitä ääntä tarkkaan... joko tuli sieltä laatikon suunnalta tai sitten perästä.. ja sitten ehkä johtuu metallia pitkin päästä päähän..tiedä häntä. Moottori kun oli pysähdyksissä niin kardaania kun pienillä nopeilla liikkeillä kun heilutteli (pyöritteli) edestakas niin vähän saman tyylinen ääni kuului perästä.
    tosta kun kattoo http://www.realoem.com/bmw/showparts...97&hg=26&fg=10 niin kardaanihan ilmeisesti pujahtaa osan 14 sisälle ja kun sitä kardaania käänteli niin se kardaanin varsi liikku, mutta toi osa ei liikkunu mukana samantien, eli välystä? pitääkö sitä olla siellä? laakkosen mekanikko ei ollut törmänny vastaavaan ilmiöön ennen. ideoita? :think

    Sitten vaihdevivustossa tuntu olevan väljää, http://www.realoem.com/bmw/showparts...82&hg=25&fg=05 vissinkin osissa 7 (vai oliko 5) ja 12... voiskohan nää aiheuttaa tollasta klonksuntaa? tulis ainaki sieltä laatikon suunnalta.

    rättinivel on vaihdettu 40000 sitten, mutta tukilaakeria ei.

    joo, että sellasta.. onko viisaammilla ideoita?
    BMW e46 330D Touring -03
  • Artok123
    Newbiemmer
    • Jul 2009
    • 15
    • Helsinki

    #2
    niin kardaanihan ilmeisesti pujahtaa osan 14 sisälle ja kun sitä kardaania käänteli n

    Ei siinä kardaanissa välystä saa olla.
    Paljonko on muuten ajettu.

    Comment

    • minurmi
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2003
      • 222
      • Pirkanmaa

      #3
      Originally posted by parviainenp View Post
      Jahas, joo lisää kivoja efektejä, eli tossa on ilmaantunut kevään loppuvaiheilta asti jännää efektiä vedon alkamisen ja loppumisen rajoilla eräänlaisena "klonksahduksena" kardaanista. Eli kuvitellaan, että vaihde on kytketty 1. vaihteelle ja auto lipuu eteenpäin tyhjäkäynnin voimin - painan kaasua ja kuuluu "klonks", päästän kaasun ja kuuluu taas samanmoinen ääni, kuitenkin vasta sitten kun veto loppuu. (ilmeisesti tossa on aina pieni viive kun polkimen nostaa ennen kun veto loppuu). Äänen saa kyllä kuulumaan muillakin vaihteilla, mutta sillon täytyy provosoida enempi (terävämmin kaasua), kun taas ykkösvaihteella riittää ihan kaasun hipaisu.

      Tänään oli auto nosturilla ja pistettiin käyntiin, siinä sitten pumppailin kaasua, jarrua ja kytkintä suurinpiirtein yhtäaikaa; no perähän tumpsahteli ihan huolella, joten varmaan sielä kumit on loppusuoralla...
      hauska huomio tohon kun samalla tuli huomioitua kuolleet moottorintukikumit (päälle päin ihan hyvässä hapessa) jotka ilmeisesti aiheuttaa kivaa värinää joillain kierrosalueilla (mm. 2200rpm) .. harhauduin luulemaan kai vauhtipyöräksikin aikoinaan.. hommaa vatvottu täällä http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=139074
      Samaisessa threadissa tuli ihmeteltyä tärinää (tuntuu persuksessa) mut vois olla noi kelkan/perän kumit joten menee kohta vaihtoon. Tohonkin vaan on jo kokeiltu vaikka mitä, nyt vaan rupee olemaan tumpahtelut niin tiheessä, että rupee painottumaan ihan eri tyylillä (myös vatkaaminen/täristäminen on voimistunut reilusti). nojoo menee offtopikiks....

      Mutta tosiaan aikamoinen mekkalahan siinä kävi kun moottori raksutti ja yritin rääkkää ääniä ulos. Sisältä kun normiajossa kuuntelee niin kuullostaa ihan kun ne lonksahtelut tulis siitä kyynärnojan kohdalta, eli varmaankin jostain vaihdelaatikon kohdilta. Sielä auton alla ei pystynyt kyllä paikallistamaan sitä ääntä tarkkaan... joko tuli sieltä laatikon suunnalta tai sitten perästä.. ja sitten ehkä johtuu metallia pitkin päästä päähän..tiedä häntä. Moottori kun oli pysähdyksissä niin kardaania kun pienillä nopeilla liikkeillä kun heilutteli (pyöritteli) edestakas niin vähän saman tyylinen ääni kuului perästä.
      tosta kun kattoo http://www.realoem.com/bmw/showparts...97&hg=26&fg=10 niin kardaanihan ilmeisesti pujahtaa osan 14 sisälle ja kun sitä kardaania käänteli niin se kardaanin varsi liikku, mutta toi osa ei liikkunu mukana samantien, eli välystä? pitääkö sitä olla siellä? laakkosen mekanikko ei ollut törmänny vastaavaan ilmiöön ennen. ideoita? :think

      Sitten vaihdevivustossa tuntu olevan väljää, http://www.realoem.com/bmw/showparts...82&hg=25&fg=05 vissinkin osissa 7 (vai oliko 5) ja 12... voiskohan nää aiheuttaa tollasta klonksuntaa? tulis ainaki sieltä laatikon suunnalta.

      rättinivel on vaihdettu 40000 sitten, mutta tukilaakeria ei.

      joo, että sellasta.. onko viisaammilla ideoita?
      Itsellä hieman samaa ongelmaa. Sellainen pieni naksahdus kuuluu kun vetoa laittaa päälle ja pois.

      Yhdellä korjauspajalla kävin näyttämässä ja siellä ei kaveri ainakaan kardaanista löytänyt mitään poikkeavaa. Liekö sitten nuo kelkan kumit. Niitä ei tullut tutkittua. Toivottavasti ei oo koko perä irti...

      EDIT: 140 tkm mittarissa
      ** E92 330i Coupé M-Sport -11 **
      ex. E46 330 Ci M-Sport -03
      ex. E36 325i Coupé M-Technic -93
      ex. E36 316i -92

      Comment

      • Pasa
        Bimmer Rookie
        • Jun 2009
        • 71
        • Keski-Suomi

        #4
        saman tyyppinen tumpsahtelu kuuluu täälläkin, auto kylläkin 320 automaatti ja ääni ei ole omasta mielestä niin paha, että aina muistais sitä kuunnella. enemmänkin häiritsee tärinä tyhjäkäynnillä (=>moottorin tukikumit).

        tumpsahtelun syyksi epäilen kyllä tuota rättiniveltä, kun ajettu 227 tkm. laakerinkin vois vaihtaa, tiiä sitten millanen operaatio se on.

        ihme taas kerran, että merkkiliikkeen mekaanikolle kaikki on uutta...

        Comment

        • Artok123
          Newbiemmer
          • Jul 2009
          • 15
          • Helsinki

          #5
          Liekö sitten nuo kelkan kumit. Niitä ei tullut tutkittua. Toivottavasti ei oo koko perä irti...


          Kelkan välyksiä voi tutkia käsijarru päällä työntelemällä.
          Saa ainakin eliminoitua tuon voimansiirron äänet.

          Comment

          • Pasa
            Bimmer Rookie
            • Jun 2009
            • 71
            • Keski-Suomi

            #6
            löytyy muuten myös searchilla samasta aiheesta:

            http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=108184&highlight=e46+r%E4ttinivel
            ja

            Comment

            • parviainenp
              Bimmer Rookie
              • Nov 2007
              • 57
              • espoo

              #7
              Joo,

              artok123:lle: en justiinkaan oo varma onko se välystä, mutta tosiaan tollanen efekti siinä oli havaittavissa ja kun heilutteli edestakas ni piti sellasta "klok" "klok" soundia (huomattavasti hiljaisempaa kylläkin kun normiajossa) ja tuntuvat osat menevän hieman epätahdissa.

              minurmi:lle: ne kelkan kumit vissiin on lopussa mulla ainakin kun siinä nosturilla kun auto oli niin aika laajaa liikettä näytti tekevän. ja ne tumpsahdukset tosiaan aiheutuu niistä kelkan kumeista vissiin. Mutta toi "klok" ääni tuskin tulee kelkan tai perän kumien kuolemisesta. Mullei ainakaan näkyny repeämiä, joten siinä kohti saa huokasta

              pasa:lle: en tiedä että vaikuttaako noi kumit kuinka paljon tyhjäkäynnillä tärinään... mullei paljoa tärise. jos rupeen nostamaan kiekkoja johonkin ~900 kierrokseen (tosi kapea alue) niin alkaa vatkaamaan. samoin 2200rpm vauhdeissa saa auton etuosan värisemään jännästi. Mulla oli joskus 1 suutin kuollu ja se aiheutti tyhjäkäynnillä värinöitä. Vissiin aika normi-meininkiä näissä noiden suttimien vikaantumiset. Laakkonen huusi 550,- yhdestä uudesta, mutta tilasin 80:llä ebaystä kotiin kuljetettuna. Homma hoitu tolla.
              Jossen oo ihan väärin ymmärtäny niin toi rättinivel tuskin aiheuttaa tumpsahtelua perässä. Se rätti on siinä suurinpiirtein sun perseen tasolla ja laakerista olis kiva saada mielipiteitä viisaammilta bimmeristeiltä.

              niin ja mittarissa oli ~197tkm
              BMW e46 330D Touring -03

              Comment

              • sassi
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2008
                • 412
                • Nivala

                #8
                Nimenomaan rättinivel aiheutti minulla perässä thumpsahtelua, aivan kuten alkuperäisellä kirjoittajalla.
                Metalliholkit hölskyi vapaana siellä kumin sisässä, siitä tuli aika paljon välystä voimansiirtoon...

                Jos se kumilimppu on vaihettu 40tkm sitten, niin kannattaisi kuitenkin tarkistaa ensimmäiseksi, voihan se olla taas finaalissa.
                --
                Sassi
                - F10 530d
                - KTM 690 Enduro
                Ex. E90 330d, E46 330d

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #9
                  ...vakionopeusnivel....

                  Comment

                  • parviainenp
                    Bimmer Rookie
                    • Nov 2007
                    • 57
                    • espoo

                    #10
                    Originally posted by Hemi View Post
                    ...vakionopeusnivel....
                    voiko arvon herra selvittää vähä tarkemmin, kun en oo mikää kovin haka näissä autojutuissa ... eli mikä tossa varsinaisesti vois mättää ja mitä sille vois tehä?


                    niin ja sassille: eli voiko toi rättinivel aiheuttaa sitte "klok" ääntä? voiko noi tosiaan mennä noin vähällä ajolla? se on päällisin puolin ihan priima ja kun oli viimeks vaihdettu niin oli ollu ihan riekaleina. ainakin kun siitä just rättinivelen jälkeen suoritin sitä pyörittelyä niin aika jämptiltä tuntu.
                    BMW e46 330D Touring -03

                    Comment

                    • sassi
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2008
                      • 412
                      • Nivala

                      #11
                      Originally posted by parviainenp View Post
                      niin ja sassille: eli voiko toi rättinivel aiheuttaa sitte "klok" ääntä? voiko noi tosiaan mennä noin vähällä ajolla? se on päällisin puolin ihan priima ja kun oli viimeks vaihdettu niin oli ollu ihan riekaleina. ainakin kun siitä just rättinivelen jälkeen suoritin sitä pyörittelyä niin aika jämptiltä tuntu.
                      Siis minulla se kolahtelu johtui rättinivelestä, mutta siinä vaiheessa se oli jo niin selvä että ne metalliholkit oli irrallaan ja kaikissa oli välystä toista senttiä.
                      Lueskelin taannoin täältä foorumilta, että kumilimppu oli mennyt uudestaan kuukauden ajon jälkeen, mutta silloin oli kyseessä softattu 330d
                      Mutta jos kardaanista käsin pyörittelemällä ei välystä tunnu ja kumi näyttää ehyeltä, niin en usko että se siitä tulee.


                      Tuo Hemin heittämä vakinopeusnivel on tuossa osa nro 14.
                      Se on rakenteeltaan samantyyppinen kuin vetoakselin nivel.
                      --
                      Sassi
                      - F10 530d
                      - KTM 690 Enduro
                      Ex. E90 330d, E46 330d

                      Comment

                      • Clavurion
                        BTCF Member
                        • Feb 2005
                        • 9097
                        • Oulu

                        #12
                        Originally posted by sassi View Post
                        Tuo Hemin heittämä vakinopeusnivel on tuossa osa nro 14.
                        Se on rakenteeltaan samantyyppinen kuin vetoakselin nivel.
                        http://bmwfans.info/parts/catalog/E4...nst_vel_joint/
                        Eikä ole mahdoton homma irrottaa, purkaa ja tutkia. Jos ei ole kulumaa, eikä jumita, niin nippuun uusien rasvojen kanssa. Onpahan sitten sekin tehty.
                        E39 530dA -02 M-Sport
                        E53 X5 3.0dA -06 Sport
                        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                        Comment

                        • schwarze
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2004
                          • 2017
                          • Kangasala

                          #13
                          Originally posted by Clavurion View Post
                          Eikä ole mahdoton homma irrottaa, purkaa ja tutkia. Jos ei ole kulumaa, eikä jumita, niin nippuun uusien rasvojen kanssa. Onpahan sitten sekin tehty.
                          Josta tuli mieleeni että tuohon kuuluvat tiivisteet+rasvat pitääkin tilata. Tossa viikonloppuna vetäessäni henkee tuolla auoton alla, huomasin että vakionopeusnivel oli hikoillut rasvaa siinä yläpuolella olevaan lämpösuojukseen...oli ihan mustana se suojus.
                          Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
                          Jetzt: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity, BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                          Comment

                          • schwarze
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2004
                            • 2017
                            • Kangasala

                            #14
                            Lainaillaas lisää, vilkaisin TISsiä ja siellä työohjeissa mainittiin, että pitää purkaa pakoputkisto ja kardaani kokonaisuudessaan ennenkuin tuohon niveleen pääsee käsiksi, Onko näin?
                            Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
                            Jetzt: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity, BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                            Comment

                            • Bouma
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2007
                              • 3108
                              • Tampere

                              #15
                              Mikäs tuon osa nro 8 ja 9 suomenkielinen nimi on?

                              MB CLS-12 350CGI AMG

                              MYSTINEN.FI

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎