Announcement

Collapse
No announcement yet.

e46 alatukivarsien puslat edessä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rocket
    Bimmer Rookie
    • Apr 2005
    • 155
    • Ii

    e46 alatukivarsien puslat edessä

    eli vinkkejä kaipaan puslien vaihtoon... autohan on 316i E46
    ps.en vie korjaamolle
    EX:
    BMW E46 316i
  • petrolhead
    Moderator
    • Feb 2004
    • 13793
    • Hyvinkää

    #2
    Pomps kolme ja puoli vuotta vanha topikki ylös. Miksi? Koska kysymys sinänsä ei ole vanhentunut vaikka alkuperäisen kysyjän ongelma lienee jo ratkennut. Asia nousee vielä joskus esiin ja tässä vastaus.. Tein homman irroittamatta palloniveliä, koska oman kokemukseni mukaan se on ainakin 6 cyl e46 hieman vittumaista apuunkoon kiinnitetyn pallonivelen osalta ja työ onnistuu näinkin.

    e46 etutukivarren puslan uusiminen tukivarsi paikallaan (tehtynä mallivuoden 2001 M54B22 moottoriseen autoon)
    -Auto ylös ja tukevalle pukille, pyörä irti (voi joutua hakkaamaan auton alla)
    Itse laitan paikalleen ilman nosturia toimiessa myös jarrupolkimen painajan:

    (tässä tapauksessa erikoistyökalu kakkkoskakkonen )

    -Irroitin koiranluun iskaritolpasta jotta tolpalle saa enemmän liikkuvuutta eteen-taakse suunnassa (ei pakollista). Mutteri on 16mm avainvälillä, samoin kiinnityskohdan toiselle puolelle jäävät viisteet joihin avaimen laittamalla estät tapin pyörimisen mutterin mukana.

    -Puslan kiinnitysosa palkista (2 pulttia 16mm avainväli) irti.
    -Irroitin vanhan puslan työntämällä kumiin terävän Moran ja pyörittämällä ympäri. Tämän jälkeen kiinnitysosan saa muklattua irti puslan jämistä ja pois. Nyt tukivarren pään saa käännettyä ulospäin paikaltaan. Kumit ja kaulus pois tukivarren tapista katkaisemalla ne.

    -Jos hankit pelkän kumipuslan ilman sitä kiinnitysosaa jossa on ruuvinreiät, vanhasta kiinnitysosasta irtoaa sisällä oleva metallikehä vähimmällä voimalla sahaamalla se poikki. Kun terä jää jumiin, kehä on poikki ja pitäisi tulla pois pienellä naputtelulla.
    -Uusi kumihela sisään kiinnitysosaan(huomioi miten päin ja missä asennossa?)
    -Tässä kohtaa uitin helan reiän ja tukivarren pään huolella silikonissa.
    Jos laittaa helan suorassa tukivarrelle ja muuten oikeassa asennossa, sen pitäisi mennä painavalla vasaralla naputtamalla paikalleen ilman ylipääsemätöntä vastarintaa. Itse käytin vanhaa kiinnitysosaa lyijyvasaran ja uuden helan välissä. Ruuveja kiinnittäessä on huomioitava että kiinnitysosa asettuu oikein korin pohjaan, eikä jää kantamaan reikien ympärillä olevien "kohdistusholkkien" päälle.
    -Irroititko koiranluun? Muista kiinnittää. Huomaa kallistuksenvaimentimen asento jos tuntuu vaikealta saada tappi tolpan reikään: paina tarvittaessa tunkilla tukivartta ylemmäs tai nosta toista puolta autosta niin pitäisi helpottua.

    Apukuskin puolella jouduin irroittamaan pultin #4 ja kampeamaan osaa 3 alaspäin tilan saamiseksi.
    "Joku" kirjoitti "joskus jossain" että olisi tehtävä ohjauskulmien tarkastus ja tarvittaessa säätö tämän työn jälkeen. Itse en ole koskaan tehnyt enkä huomannut ratin olevan vinossa tai muutakaan vääriin ohjauskulmiin liittyvää häikkää.


    Jotkin kohdat ohjeesta ja osien nimityksistä on varmasti päin p:tä, oikaiskaa, kommentoikaa!
    Last edited by petrolhead; 01-02-2009, 11:02.
    2015 VW Crafter
    1984 BMW 316
    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

    Comment

    • tuRbo
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2005
      • 293

      #3
      Originally posted by petrolhead View Post
      Pomps kolme ja puoli vuotta vanha topikki ylös. Miksi? Koska kysymys sinänsä ei ole vanhentunut vaikka alkuperäisen kysyjän ongelma lienee jo ratkennut. Asia nousee vielä joskus esiin ja tässä vastaus.. Tein homman irroittamatta palloniveliä, koska oman kokemukseni mukaan se on ainakin 6 cyl e46 hieman vittumaista apuunkoon kiinnitetyn pallonivelen osalta ja työ onnistuu näinkin.

      e46 etutukivarren puslan uusiminen tukivarsi paikallaan (tehtynä mallivuoden 2001 M54B22 moottoriseen autoon)
      -Auto ylös ja tukevalle pukille, pyörä irti (voi joutua hakkaamaan auton alla)
      Itse laitan paikalleen ilman nosturia toimiessa myös jarrupolkimen painajan:

      (tässä tapauksessa erikoistyökalu kakkkoskakkonen )

      -Irroitin koiranluun iskaritolpasta jotta tolpalle saa enemmän liikkuvuutta eteen-taakse suunnassa (ei pakollista). Mutteri on 16mm avainvälillä, samoin kiinnityskohdan toiselle puolelle jäävät viisteet joihin avaimen laittamalla estät tapin pyörimisen mutterin mukana.

      -Puslan kiinnitysosa palkista (2 pulttia 16mm avainväli) irti.
      -Irroitin vanhan puslan työntämällä kumiin terävän Moran ja pyörittämällä ympäri. Tämän jälkeen kiinnitysosan saa muklattua irti puslan jämistä ja pois. Nyt tukivarren pään saa käännettyä ulospäin paikaltaan. Kumit ja kaulus pois tukivarren tapista katkaisemalla ne.

      -Jos hankit pelkän kumipuslan ilman sitä kiinnitysosaa jossa on ruuvinreiät, vanhasta kiinnitysosasta irtoaa sisällä oleva metallikehä vähimmällä voimalla sahaamalla se poikki. Kun terä jää jumiin, kehä on poikki ja pitäisi tulla pois pienellä naputtelulla.
      -Uusi kumihela sisään kiinnitysosaan(huomioi miten päin ja missä asennossa?)
      -Tässä kohtaa uitin helan reiän ja tukivarren pään huolella silikonissa.
      Jos laittaa helan suorassa tukivarrelle ja muuten oikeassa asennossa, sen pitäisi mennä painavalla vasaralla naputtamalla paikalleen ilman ylipääsemätöntä vastarintaa. Itse käytin vanhaa kiinnitysosaa lyijyvasaran ja uuden helan välissä. Ruuveja kiinnittäessä on huomioitava että kiinnitysosa asettuu oikein korin pohjaan, eikä jää kantamaan reikien ympärillä olevien "kohdistusholkkien" päälle.
      -Irroititko koiranluun? Muista kiinnittää. Huomaa kallistuksenvaimentimen asento jos tuntuu vaikealta saada tappi tolpan reikään: paina tarvittaessa tunkilla tukivartta ylemmäs tai nosta toista puolta autosta niin pitäisi helpottua.

      Apukuskin puolella jouduin irroittamaan pultin #4 ja kampeamaan osaa 3 alaspäin tilan saamiseksi.
      "Joku" kirjoitti "joskus jossain" että olisi tehtävä ohjauskulmien tarkastus ja tarvittaessa säätö tämän työn jälkeen. Itse en ole koskaan tehnyt enkä huomannut ratin olevan vinossa tai muutakaan vääriin ohjauskulmiin liittyvää häikkää.


      Jotkin kohdat ohjeesta ja osien nimityksistä on varmasti päin p:tä, oikaiskaa, kommentoikaa!

      Ite oon ainaki aina irrottanu alatukivarren ei mielestäni paha homma.. 1-1.5h per puoli ja uus pusla ja alatukivarsi paikallaan..
      -Uutta puslaa laitettaessa alatukivarteen kannattaa käyttää vaseliinia menee ihan käsin painamalla paikalleen..
      Last edited by tuRbo; 01-02-2009, 11:55.
      e30 325i M-tech II

      Comment

      • petrolhead
        Moderator
        • Feb 2004
        • 13793
        • Hyvinkää

        #4
        Originally posted by tuRbo View Post
        Ite oon ainaki aina irrottanu alatukivarren ei mielestäni paha homma.. 1-1.5h per puoli ja uus pusla ja alatukivarsi paikallaan..
        -Uutta puslaa laitettaessa alatukivarteen kannattaa käyttää vaseliinia menee ihan käsin painamalla paikalleen..
        Mikähän lienee työkalu jolla parhaiten pääsee käsiksi sisemmän pallonivelen mutteriin? Muistaakseni jatkoilla ja nivelellä ei onnistunut aikanaan (oikea puoli, lienee se vittumaisempi).
        2015 VW Crafter
        1984 BMW 316
        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

        Comment

        • tuRbo
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2005
          • 293

          #5
          Originally posted by petrolhead View Post
          Mikähän lienee työkalu jolla parhaiten pääsee käsiksi sisemmän pallonivelen mutteriin? Muistaakseni jatkoilla ja nivelellä ei onnistunut aikanaan (oikea puoli, lienee se vittumaisempi).
          Lenkillä alakautta..
          e30 325i M-tech II

          Comment

          • Pekuz
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2008
            • 687
            • Pirkanmaa

            #6
            Originally posted by petrolhead View Post
            Mikähän lienee työkalu jolla parhaiten pääsee käsiksi sisemmän pallonivelen mutteriin? Muistaakseni jatkoilla ja nivelellä ei onnistunut aikanaan (oikea puoli, lienee se vittumaisempi).
            Itse kun vaihdoin alatukivarret ja laitoin powerflexit pusliksi 330D:hen. Niin avasin nuo mutterit räikkälenkillä. Oli joskus aiemmin tullut todettua toi ahtaus...
            ''No smoke without a fire, but no fire without a diesel''

            Comment

            • arska84
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2006
              • 1356
              • Seinäjoki

              #7
              Onnistuu myös 4 cyl toi että tukivarsi paikallaan. Merkkiliikkeessä puslien vaihto+käsijarrun kiristys yhteensä 0,5h.
              BMW PREMIUM

              BMW E46 318

              Comment

              • Tapani K.
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2003
                • 423
                • Tampere

                #8
                e46 alatukivarsien puslat edessä

                Onko paha homma vaihtaa itse ja tarviiko tukivarret irroittaa, jotta puslan voi vaihtaa?

                Comment

                • petrolhead
                  Moderator
                  • Feb 2004
                  • 13793
                  • Hyvinkää

                  #9
                  Tukivartta ei tarvitse, mutta kannattaa irrottaa. Jos joutuu kysymään onko tuo paha homma , veikkaan että puslan kanssa ähräämisestä ei tule auton alla hevon helvettiä.
                  Pallonivelten mutterit auki , sivusta lyömällä irti, helan korvakkeen ruuvit auki.
                  Helan vaihtoon rautasaha , silikonia ja reipasta asennetta.
                  2015 VW Crafter
                  1984 BMW 316
                  2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                  petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                  "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                  Comment

                  • Dani
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2007
                    • 3847
                    • Espoo

                    #10
                    - Ensin ostat uudet uretaanipuslat heloihin esim. Powerflexit, eivät maksa juuri mitään, kestää kulumista/rasitusta noin miljoon kertaa paremmin kun mitä orkkis.
                    - Sitten ostat uudet alatukivarret molemmin puolin.

                    Jep, ei muuta kun rupeet metsästää hydrauliikka prässiä esim. paikallisista korjaamoista, ammattikouluista, mistä vaan mistä löydät hydrauliikka prässin, menet kotiin ja irroitat alatukivarret ja helat. Sitten nappaat luurin käteen ja kyselet kavereiltasi että josko niiltä sais vähän jeesiä että pääsisit paikkaan missä tämä hydrauliikka prässi lymyilee, noh kun pääset vihdoin ja viimein pajalle niin nakkaat sopivan holkin helan päälle ja prässäät huittisiin sen löysän kumihelan. Aikaa menee ~2min./hela.
                    Powerflexit tilalle, ne eivät tarvitse prässiä vaan ihan ruuvipenkissä menee kun tähtää suoraan

                    Siks uudet alatukivarret koska ne menee vaihtoon kuitenkin ennemmin tai myöhemmin, nyt kun ne ovat irti niin helppo asentaa uudet kiinni takaisin.
                    ..jos oikein rupeet hifisteleen niin tempaset vielä uudet koiranluut molemmin puolin niin johan kelpaa päristellä

                    Alatukivarret heloineen koiranluineen vaihdetaan AINA PAREITTAIN!!
                    sigpic
                    Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                    Comment

                    • petrolhead
                      Moderator
                      • Feb 2004
                      • 13793
                      • Hyvinkää

                      #11
                      Originally posted by Dani View Post

                      Alatukivarret heloineen koiranluineen vaihdetaan AINA PAREITTAIN!!
                      Mistä tällainen ohje?
                      2015 VW Crafter
                      1984 BMW 316
                      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                      Comment

                      • Dani
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2007
                        • 3847
                        • Espoo

                        #12
                        No ei kait tota tarvitse edes selittää?
                        Kait sä sukatkin vaihdat aina pareittain, vai?
                        sigpic
                        Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                        Comment

                        • Yltti
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 2792
                          • Kuopio suamen texas

                          #13
                          Pikaisesti tis:ltä katsottuna pareittain vaihtamisesta ei puhuta mitään. Tärinöistä ja värinöistä sitäkin enemmän
                          1st Gen Chevrolet Monte Carlo 383cid SS
                          F10 525d Xdrive comfort sitte
                          Kerran kysyttiin pahin pelkosi Vastasin: Pelkään että sotkeennun omaan näppäryyteeni.Kerran luulin olleeni väärässä,mutta onneksi erehdyin.
                          www.rotator.fi

                          Comment

                          • Dani
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2007
                            • 3847
                            • Espoo

                            #14
                            Ok, sanotaan niin ettei ole PAKKO (ei tule hylsyä konttorilla ei) mutta on helvetin SUOTAVAA vaihtaa nuo PAREITTAIN.
                            sigpic
                            Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                            Comment

                            • Guest's Avatar

                              #15
                              Asia ei tietysti minulle kuulu mutta lämmitä vähän sitä tukivartta vaikka kuumailmapuhaltimella niin menee uusi hela heittämällä paikoilleen kun vielä kaveriksi laittaa vähän rasvaa. Vanha lähtee kun otat vaan reilusti kiinni ja pyörität sitä helaa siinä tukivarressa ja vedät samalla. Eikä niitä tarttee todellakaan vaihtaa pareittaan tai omat on rahas ihan sama mulle. T:Asentaja BMW huollosta

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎