Pomps kolme ja puoli vuotta vanha topikki ylös. Miksi? Koska kysymys sinänsä ei ole vanhentunut vaikka alkuperäisen kysyjän ongelma lienee jo ratkennut. Asia nousee vielä joskus esiin ja tässä vastaus.. Tein homman irroittamatta palloniveliä, koska oman kokemukseni mukaan se on ainakin 6 cyl e46 hieman vittumaista apuunkoon kiinnitetyn pallonivelen osalta ja työ onnistuu näinkin.
e46 etutukivarren puslan uusiminen tukivarsi paikallaan (tehtynä mallivuoden 2001 M54B22 moottoriseen autoon)
-Auto ylös ja tukevalle pukille, pyörä irti (voi joutua hakkaamaan auton alla)
Itse laitan paikalleen ilman nosturia toimiessa myös jarrupolkimen painajan:
(tässä tapauksessa erikoistyökalu kakkkoskakkonen )
-Irroitin koiranluun iskaritolpasta jotta tolpalle saa enemmän liikkuvuutta eteen-taakse suunnassa (ei pakollista). Mutteri on 16mm avainvälillä, samoin kiinnityskohdan toiselle puolelle jäävät viisteet joihin avaimen laittamalla estät tapin pyörimisen mutterin mukana.
-Puslan kiinnitysosa palkista (2 pulttia 16mm avainväli) irti.
-Irroitin vanhan puslan työntämällä kumiin terävän Moran ja pyörittämällä ympäri. Tämän jälkeen kiinnitysosan saa muklattua irti puslan jämistä ja pois. Nyt tukivarren pään saa käännettyä ulospäin paikaltaan. Kumit ja kaulus pois tukivarren tapista katkaisemalla ne.
-Jos hankit pelkän kumipuslan ilman sitä kiinnitysosaa jossa on ruuvinreiät, vanhasta kiinnitysosasta irtoaa sisällä oleva metallikehä vähimmällä voimalla sahaamalla se poikki. Kun terä jää jumiin, kehä on poikki ja pitäisi tulla pois pienellä naputtelulla.
-Uusi kumihela sisään kiinnitysosaan(huomioi miten päin ja missä asennossa?)
-Tässä kohtaa uitin helan reiän ja tukivarren pään huolella silikonissa.
Jos laittaa helan suorassa tukivarrelle ja muuten oikeassa asennossa, sen pitäisi mennä painavalla vasaralla naputtamalla paikalleen ilman ylipääsemätöntä vastarintaa. Itse käytin vanhaa kiinnitysosaa lyijyvasaran ja uuden helan välissä. Ruuveja kiinnittäessä on huomioitava että kiinnitysosa asettuu oikein korin pohjaan, eikä jää kantamaan reikien ympärillä olevien "kohdistusholkkien" päälle.
-Irroititko koiranluun? Muista kiinnittää. Huomaa kallistuksenvaimentimen asento jos tuntuu vaikealta saada tappi tolpan reikään: paina tarvittaessa tunkilla tukivartta ylemmäs tai nosta toista puolta autosta niin pitäisi helpottua.
Apukuskin puolella jouduin irroittamaan pultin #4 ja kampeamaan osaa 3 alaspäin tilan saamiseksi.
"Joku" kirjoitti "joskus jossain" että olisi tehtävä ohjauskulmien tarkastus ja tarvittaessa säätö tämän työn jälkeen. Itse en ole koskaan tehnyt enkä huomannut ratin olevan vinossa tai muutakaan vääriin ohjauskulmiin liittyvää häikkää.
Jotkin kohdat ohjeesta ja osien nimityksistä on varmasti päin p:tä, oikaiskaa, kommentoikaa!
2015 VW Crafter 1984 BMW 316 2009 Kawasaki Ninja 250RRR petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Pomps kolme ja puoli vuotta vanha topikki ylös. Miksi? Koska kysymys sinänsä ei ole vanhentunut vaikka alkuperäisen kysyjän ongelma lienee jo ratkennut. Asia nousee vielä joskus esiin ja tässä vastaus.. Tein homman irroittamatta palloniveliä, koska oman kokemukseni mukaan se on ainakin 6 cyl e46 hieman vittumaista apuunkoon kiinnitetyn pallonivelen osalta ja työ onnistuu näinkin.
e46 etutukivarren puslan uusiminen tukivarsi paikallaan (tehtynä mallivuoden 2001 M54B22 moottoriseen autoon)
-Auto ylös ja tukevalle pukille, pyörä irti (voi joutua hakkaamaan auton alla)
Itse laitan paikalleen ilman nosturia toimiessa myös jarrupolkimen painajan:
(tässä tapauksessa erikoistyökalu kakkkoskakkonen )
-Irroitin koiranluun iskaritolpasta jotta tolpalle saa enemmän liikkuvuutta eteen-taakse suunnassa (ei pakollista). Mutteri on 16mm avainvälillä, samoin kiinnityskohdan toiselle puolelle jäävät viisteet joihin avaimen laittamalla estät tapin pyörimisen mutterin mukana.
-Puslan kiinnitysosa palkista (2 pulttia 16mm avainväli) irti.
-Irroitin vanhan puslan työntämällä kumiin terävän Moran ja pyörittämällä ympäri. Tämän jälkeen kiinnitysosan saa muklattua irti puslan jämistä ja pois. Nyt tukivarren pään saa käännettyä ulospäin paikaltaan. Kumit ja kaulus pois tukivarren tapista katkaisemalla ne.
-Jos hankit pelkän kumipuslan ilman sitä kiinnitysosaa jossa on ruuvinreiät, vanhasta kiinnitysosasta irtoaa sisällä oleva metallikehä vähimmällä voimalla sahaamalla se poikki. Kun terä jää jumiin, kehä on poikki ja pitäisi tulla pois pienellä naputtelulla.
-Uusi kumihela sisään kiinnitysosaan(huomioi miten päin ja missä asennossa?)
-Tässä kohtaa uitin helan reiän ja tukivarren pään huolella silikonissa.
Jos laittaa helan suorassa tukivarrelle ja muuten oikeassa asennossa, sen pitäisi mennä painavalla vasaralla naputtamalla paikalleen ilman ylipääsemätöntä vastarintaa. Itse käytin vanhaa kiinnitysosaa lyijyvasaran ja uuden helan välissä. Ruuveja kiinnittäessä on huomioitava että kiinnitysosa asettuu oikein korin pohjaan, eikä jää kantamaan reikien ympärillä olevien "kohdistusholkkien" päälle.
-Irroititko koiranluun? Muista kiinnittää. Huomaa kallistuksenvaimentimen asento jos tuntuu vaikealta saada tappi tolpan reikään: paina tarvittaessa tunkilla tukivartta ylemmäs tai nosta toista puolta autosta niin pitäisi helpottua.
Apukuskin puolella jouduin irroittamaan pultin #4 ja kampeamaan osaa 3 alaspäin tilan saamiseksi.
"Joku" kirjoitti "joskus jossain" että olisi tehtävä ohjauskulmien tarkastus ja tarvittaessa säätö tämän työn jälkeen. Itse en ole koskaan tehnyt enkä huomannut ratin olevan vinossa tai muutakaan vääriin ohjauskulmiin liittyvää häikkää.
Jotkin kohdat ohjeesta ja osien nimityksistä on varmasti päin p:tä, oikaiskaa, kommentoikaa!
Ite oon ainaki aina irrottanu alatukivarren ei mielestäni paha homma.. 1-1.5h per puoli ja uus pusla ja alatukivarsi paikallaan..
-Uutta puslaa laitettaessa alatukivarteen kannattaa käyttää vaseliinia menee ihan käsin painamalla paikalleen..
Ite oon ainaki aina irrottanu alatukivarren ei mielestäni paha homma.. 1-1.5h per puoli ja uus pusla ja alatukivarsi paikallaan..
-Uutta puslaa laitettaessa alatukivarteen kannattaa käyttää vaseliinia menee ihan käsin painamalla paikalleen..
Mikähän lienee työkalu jolla parhaiten pääsee käsiksi sisemmän pallonivelen mutteriin? Muistaakseni jatkoilla ja nivelellä ei onnistunut aikanaan (oikea puoli, lienee se vittumaisempi).
2015 VW Crafter 1984 BMW 316 2009 Kawasaki Ninja 250RRR petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Mikähän lienee työkalu jolla parhaiten pääsee käsiksi sisemmän pallonivelen mutteriin? Muistaakseni jatkoilla ja nivelellä ei onnistunut aikanaan (oikea puoli, lienee se vittumaisempi).
Mikähän lienee työkalu jolla parhaiten pääsee käsiksi sisemmän pallonivelen mutteriin? Muistaakseni jatkoilla ja nivelellä ei onnistunut aikanaan (oikea puoli, lienee se vittumaisempi).
Itse kun vaihdoin alatukivarret ja laitoin powerflexit pusliksi 330D:hen. Niin avasin nuo mutterit räikkälenkillä. Oli joskus aiemmin tullut todettua toi ahtaus...
''No smoke without a fire, but no fire without a diesel''
Tukivartta ei tarvitse, mutta kannattaa irrottaa. Jos joutuu kysymään onko tuo paha homma , veikkaan että puslan kanssa ähräämisestä ei tule auton alla hevon helvettiä.
Pallonivelten mutterit auki , sivusta lyömällä irti, helan korvakkeen ruuvit auki.
Helan vaihtoon rautasaha , silikonia ja reipasta asennetta.
2015 VW Crafter 1984 BMW 316 2009 Kawasaki Ninja 250RRR petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
- Ensin ostat uudet uretaanipuslat heloihin esim. Powerflexit, eivät maksa juuri mitään, kestää kulumista/rasitusta noin miljoon kertaa paremmin kun mitä orkkis.
- Sitten ostat uudet alatukivarret molemmin puolin.
Jep, ei muuta kun rupeet metsästää hydrauliikka prässiä esim. paikallisista korjaamoista, ammattikouluista, mistä vaan mistä löydät hydrauliikka prässin, menet kotiin ja irroitat alatukivarret ja helat. Sitten nappaat luurin käteen ja kyselet kavereiltasi että josko niiltä sais vähän jeesiä että pääsisit paikkaan missä tämä hydrauliikka prässi lymyilee, noh kun pääset vihdoin ja viimein pajalle niin nakkaat sopivan holkin helan päälle ja prässäät huittisiin sen löysän kumihelan. Aikaa menee ~2min./hela.
Powerflexit tilalle, ne eivät tarvitse prässiä vaan ihan ruuvipenkissä menee kun tähtää suoraan
Siks uudet alatukivarret koska ne menee vaihtoon kuitenkin ennemmin tai myöhemmin, nyt kun ne ovat irti niin helppo asentaa uudet kiinni takaisin.
..jos oikein rupeet hifisteleen niin tempaset vielä uudet koiranluut molemmin puolin niin johan kelpaa päristellä
Alatukivarret heloineen koiranluineen vaihdetaan AINA PAREITTAIN!!
Alatukivarret heloineen koiranluineen vaihdetaan AINA PAREITTAIN!!
Mistä tällainen ohje?
2015 VW Crafter 1984 BMW 316 2009 Kawasaki Ninja 250RRR petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Pikaisesti tis:ltä katsottuna pareittain vaihtamisesta ei puhuta mitään. Tärinöistä ja värinöistä sitäkin enemmän
1st Gen Chevrolet Monte Carlo 383cid SS F10 525d Xdrive comfort sitte Kerran kysyttiin pahin pelkosi Vastasin: Pelkään että sotkeennun omaan näppäryyteeni.Kerran luulin olleeni väärässä,mutta onneksi erehdyin. www.rotator.fi
Asia ei tietysti minulle kuulu mutta lämmitä vähän sitä tukivartta vaikka kuumailmapuhaltimella niin menee uusi hela heittämällä paikoilleen kun vielä kaveriksi laittaa vähän rasvaa. Vanha lähtee kun otat vaan reilusti kiinni ja pyörität sitä helaa siinä tukivarressa ja vedät samalla. Eikä niitä tarttee todellakaan vaihtaa pareittaan tai omat on rahas ihan sama mulle. T:Asentaja BMW huollosta
Comment