Announcement

Collapse
No announcement yet.

320d -03 pöläyttää kylmänä sinistä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Antsah
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2009
    • 1776
    • Oulu

    320d -03 pöläyttää kylmänä sinistä

    Elikkäs ongelma on sellainen, että auto tykkää pöläyttää kylmänä sinistä. Sitä ei tule paljon ehkä pari sekunttia ajallisesti. Tuon käynnistyksen jälkeen sinistä ei tule kaasutellessa/ajossa/kiihdyttäessä. Sitten kun auto seisoo päivän/yön parkissa niin tuo pöllähdys ilmenee. Auto ei syö öljyä vaihtovälillä ollenkaan. Ja konehan on M47N.

    Ajattelin, että hehkuja voisi olla palaneena, joten autosta luettiin vikakoodit. Yhdestäkään hehkusta ei ollut vikakoodeja. Suuttimien korjausarvot oli muuten ok, paitsi 1 pytty poikkesi hieman muista, mutta ei kuitenkaan ollut vielä hälyyttävä.

    Joten johtuuko tuo kylmänä tapahtuva sinisen "pöllähdys" tuosta 1pytyn sylinteristä vai jostakin muusta? Huohottimen suodatin on vaihdettu Vortex hässäkkään.

    Voiko dieseleissä venttiilivarren kumit aiheuttaa tätä niinkuin bensavehkeissä?

    Varsinaisesti tuosta ei ole ollut haittaa, mutta olisihan tuo mukava tietää mistä johtuu.
    Last edited by Antsah; 14-09-2009, 13:48.
  • Tomppa80
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2006
    • 2088
    • Raahe

    #2
    Tuli mieleen ekana turbo... Käsittääkseni niitä on jonkinverran vaihettu 320d malleihin.
    Mercedes Benz E -07
    BMW 523i -96
    Volvo v70t5 -99
    Harley Davidson Electra Glide -00
    Solifer SM -75

    Comment

    • Antsah
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2009
      • 1776
      • Oulu

      #3
      Minulla on taas turbosta sellainen käsitys, että pitäisi savuuttaa myös muulloinkin kuin kylmänä startatessa? Mutta voihan se ensioire toki olla.

      Comment

      • surface
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2008
        • 257

        #4
        Itselläni ainakin oli juuri tuollaiset oireet kun yksi suutin oli kaput. Auto tosin 330d, mutta sillä tuskin väliä. Aluksi tupprautteli juuri sinistä kuvaamallasi tavalla, eikä muita oireita ollut pitkään aikaan. Seuraavaksi kuvioon mukaan tulivat tottakai naputus ja huono käynti. Suuttimen vaihto, niin kaikki ongelmat hävisivät.
        E46 -03 330d * 160 kw * 500 Nm

        Comment

        • Antsah
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2009
          • 1776
          • Oulu

          #5
          Originally posted by surface View Post
          Itselläni ainakin oli juuri tuollaiset oireet kun yksi suutin oli kaput. Auto tosin 330d, mutta sillä tuskin väliä. Aluksi tupprautteli juuri sinistä kuvaamallasi tavalla, eikä muita oireita ollut pitkään aikaan. Seuraavaksi kuvioon mukaan tulivat tottakai naputus ja huono käynti. Suuttimen vaihto, niin kaikki ongelmat hävisivät.
          Samaa itsekkin olen vahvasti epäillyt, että tuo 1 pytyn suutin sen mahdollisesti aiheuttaa. Kannattaakohan tuota vielä vaihtaa vai vasta sitten kun alkaa käyntiäänestä huomata?

          Comment

          • surface
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2008
            • 257

            #6
            Originally posted by Antsah View Post
            Samaa itsekkin olen vahvasti epäillyt, että tuo 1 pytyn suutin sen mahdollisesti aiheuttaa. Kannattaakohan tuota vielä vaihtaa vai vasta sitten kun alkaa käyntiäänestä huomata?
            Itse vaihdoin vasta kun tuli noi muut oireet, tuskin siitä kauheasti haittaa jos vähän pöläyttelee (viisaammat korjatkoon). TOSIN, talvella kovassa pakkasessa saattaa tulla vähän ongelmia, jos tuo pahenee. Käykö sulla muuten kylmänä yhtään epätasaisesti tyhjäkäyntiä, vai onko heti ihan tasaista? Minulla (auto ollut noin vuoden) meinaa kävi aina kylmänä hiukan epätasaisesti vähän aikaa ja pölläytti sinistä. Myöhemmin alkoi käymään jo lämpimänäkin huonosti.
            E46 -03 330d * 160 kw * 500 Nm

            Comment

            • Antsah
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2009
              • 1776
              • Oulu

              #7
              Käynnissä ei ole kylmänäkään ollut mitään vikaan. Ihan normaalisti on pelannut. Auto on ollut maaliskuulta asti vasta minulla, mutta ehtihän tuossa maaliskuussa vielä olla Oulun korkeudella -25 asteisia kelejäkin

              Comment

              • Veeksi
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2003
                • 2175
                • Kuopio

                #8
                Jaa joo. Just kerkesin ruikuttaa jo toiseen topicciin tuosta, kun huomasin että M57 pölläytti kanssa kylmänä (alle 10 asteen lämpötilassa) vähän aikaa sinistä (sen pari sekunttia). Lämpimänä ei tule minkään väristä savua ja kehrää täydellisesti. Ehkä kylmänä vähän hakee sopivia kierroksia käynnistyksen jälkeen ja käynti on karkeampaa. Mutta niinpä ne on asiat ollu muittenkin autojen kanssa. Mitkäs tuollaiset suutin vian riskit on? Onko siellä siis väljää (tukkoutuminen taitaa saada tuhoa aikaan)? Mitkäs on laakkosen hinnat tuollaiselle?

                Öljynerottimen historiasta ei oo mitään tietoa, kun on vasta laivattu keväällä Saksasta. Jospa tuo erotin kärsis vielä 15tkm eli 4 kuukautta olemaan, niin vois sit öljynvaihdon yhteydessä vaihtaa...
                BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
                BMW E63 630iA '05

                Comment

                • Thuppu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2007
                  • 3626
                  • Seinäjoki

                  #9
                  Originally posted by Veeksi View Post
                  Öljynerottimen historiasta ei oo mitään tietoa, kun on vasta laivattu keväällä Saksasta. Jospa tuo erotin kärsis vielä 15tkm eli 4 kuukautta olemaan, niin vois sit öljynvaihdon yhteydessä vaihtaa...
                  Eipä tolla öljynvaihtojen kanssa mitään tekemistä ole, vaihda vaan heti ihan suosista ettei vaan käy niin että ekoilla pakkasilla jäätyy ja kone lykkää öljyt ahtimen kautta imuputkistoon.
                  BMW 740iA "ALPINA"
                  BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                  Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                  Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                  Comment

                  • Sampza
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2006
                    • 1398
                    • Rovaniemi

                    #10
                    Omia kokemuksia.

                    Viime talvena kun auoton laittoi käymään niin ei savutellut minkäänlaisia savuja kunnes lähti ajamaan niin hetken aikaa tuli sinistä savua (100-200m ajoa).

                    kevään mittaan pamahti sitten turbo.

                    Ei kannate alkaa hermoilemaan nyt että turbo olis menossa. mutta.... voi olla!
                    320d touring M-sport -09
                    320d -02
                    1250 Bandit S

                    Comment

                    • surface
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2008
                      • 257

                      #11
                      Originally posted by Veeksi View Post
                      Jaa joo. Just kerkesin ruikuttaa jo toiseen topicciin tuosta, kun huomasin että M57 pölläytti kanssa kylmänä (alle 10 asteen lämpötilassa) vähän aikaa sinistä (sen pari sekunttia). Lämpimänä ei tule minkään väristä savua ja kehrää täydellisesti. Ehkä kylmänä vähän hakee sopivia kierroksia käynnistyksen jälkeen ja käynti on karkeampaa. Mutta niinpä ne on asiat ollu muittenkin autojen kanssa. Mitkäs tuollaiset suutin vian riskit on? Onko siellä siis väljää (tukkoutuminen taitaa saada tuhoa aikaan)? Mitkäs on laakkosen hinnat tuollaiselle?
                      En mistään Laakkosista tiiä, mutta itselläni Boschin vaihtosuutin kustansi muistaakseni 280€. Suutin tilattiin ihan paikallisen korjaamon kautta (ei merkkihuolto).
                      E46 -03 330d * 160 kw * 500 Nm

                      Comment

                      • JTP
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2008
                        • 506
                        • Hpj

                        #12
                        Originally posted by surface View Post
                        En mistään Laakkosista tiiä, mutta itselläni Boschin vaihtosuutin kustansi muistaakseni 280€. Suutin tilattiin ihan paikallisen korjaamon kautta (ei merkkihuolto).
                        Noita commonrail -suuttimiahan voi myös kunnostaa/huoltaa, joten suuttimen uusiminen ei ole ainoa vaihtoehto...
                        Asiasta lisää tuolla http://www.ppdiesel.com/index.php?ni...9aa62d8c6ba27f
                        e90 330i lci -09
                        Opel Manta Gsi,yhteistä matkaa jo vuodesta -83
                        Ex: e46 330d Touring M-Sport II -04

                        Comment

                        • Antsah
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2009
                          • 1776
                          • Oulu

                          #13
                          Originally posted by Sampza View Post
                          Omia kokemuksia.

                          Viime talvena kun auoton laittoi käymään niin ei savutellut minkäänlaisia savuja kunnes lähti ajamaan niin hetken aikaa tuli sinistä savua (100-200m ajoa).

                          kevään mittaan pamahti sitten turbo.

                          Ei kannate alkaa hermoilemaan nyt että turbo olis menossa. mutta.... voi olla!
                          Itsellä se on tota kylmäkäynnistyksen pöläyttelyä harrastanut jo 40tkm, mutta seuraillaan

                          Comment

                          • Nettipepe
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2004
                            • 1341
                            • Kajaani

                            #14
                            Tuleeko pöllähdys vain kylmällä koneella käynnistettäessä?
                            Voi olla vain hehku palanut jostain pytystä.Itse huomasin moisen oireen edellisessä autossa ja hehkuhan siitä oli palanut.
                            F30 320xia
                            Ex E90 325da
                            Ex E90 320da
                            Ex E46 330D

                            Comment

                            • Veeksi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2003
                              • 2175
                              • Kuopio

                              #15
                              Originally posted by Thuppu View Post
                              Eipä tolla öljynvaihtojen kanssa mitään tekemistä ole, vaihda vaan heti ihan suosista ettei vaan käy niin että ekoilla pakkasilla jäätyy ja kone lykkää öljyt ahtimen kautta imuputkistoon.
                              No joo. Ei sinänsä. Mutta öljytkin on vaihdettu joskus vuos sitten Saksassa ja yleensähän ne noitakin uusii öljynvaihtojen yhteydessä. Vois samalla nistiä useamman kärpäsen yhdellä iskulla ja vaihdattaa öljyt, öljynerottimen, laatikon öljyt, egr-termarin (näkyy nousevan lämmöt enintään 75 asteeseen) ja "lohkolämppäri" ...kai tuosta saa jo jonkun paljous alennuksen. Ei uskalla tätä foorumia enää paljo lueskella, ku näkyy tosiaankin löytyvän kaikki e60:n "herkut" tästä yksilöstä...viikko sit se oli vielä ihan ehjä...

                              Uskaltaako näitä e60:ejä viedä mihkää nyrkkipajalle edes laitettavaks? On tuota sähköhärdelliä (dynamic drivet yms.) niin paljon, että hirvittää toimiiko siinä mikään sen jälkeen kun ne siellä erehtyy akusta vetämään piuhat irti...
                              BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
                              BMW E63 630iA '05

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎