Announcement

Collapse
No announcement yet.

330d M57N tehot puolessa, kulutusmittari pilvissä..VIKA LÖYTYI

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Gonzalez
    BTCF Member
    • Jun 2003
    • 2632
    • Seinäjoki

    330d M57N tehot puolessa, kulutusmittari pilvissä..VIKA LÖYTYI

    No niin, tulihan se ensimmäinen "bmw-diesel-vika" tähän uusimpaankin vehkeeseen...

    Potilas siis 330d vm.2004 M57N -koneella, mittarissa 207tkm.

    Pelannut kuin kello ja vedot viimeisenpäälle tallessa tähänasti ilman minkäänlaisia oireita, kulkenut löpön puolesta kuin pyhällä hengellä (1000km joka tankilla vaikka vähän kaupunkiajoakin matkassa) kunnes nyt kuin salamaniskusta menohalut puolittui ja löpöä hörppii.

    -Tehot tippui noin puoleen entisestä
    -Kulutusmittari hyppää pohjaan heti kun moottoria edes hieman vedättää, moottorijarrutuksessa esim. risteykseen tultaessa laski ennen nollaan kun nyt näyttelee 2-3 litraa, vapaalla risteykseen tultaessa näyttelee pari litraa enemmän ja seilaa ennen auton pysähtymistä. Moottoria ei pysty vedättämään siis yhtään ilman että neula tapissa. Tasakaasulla lukemat 2-3 litraa entisen yläpuolella
    -Käynti ok, ei nyi ajossa, ei vedottomia alueita vaan vedot kateissa tasaisesti läpi kierrosalueen, ei epämääräisiä ääniä tms.
    -Rail-paineanturin liitin putsattu+uusi liitin vaihdettu, polttoainesuodattimen juuri vaihdoin, eli "halvimmat" temput tehty ilman tulosta.
    -Ei minkäänlaisia oireita aiemmin, auto mm. katsastettu viime viikolla.
    -Moottorin vikavalo ei pala (tästä syystä kävinkin ensimmäisenä tuon rail-liittimen kimppuun edellisestä 330dA:sta oppineena)

    Omat veikkaukset lähtee ilmamassamittarin tai jonkun paineanturin suuntaan, piuhanpäähän ollaan menossa seuraavaksi.
    Mikäli täysin vastaavilla oireilla (siis ilman nykimisiä, käyntihäiriöitä jne.) on jollain tapaus ollut ja kuntoon tullut, niin reseptin saa kertoa.

    Päivittelen topikkia heti kun jotain selviää...


    Ps.Jostain syystä kun mainitsee korkean kulutuksen niin topikit menee gallupiksi ihmisten kulutuslukemista, pidetään tämä puhtaana niistä...
    Last edited by Gonzalez; 09-10-2009, 13:59.
    530d GT F07 2010
    325i E30 Cabriolet 1987

    Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007
  • Rahu
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2002
    • 6464
    • Tuusula

    #2
    Eipä tuota kannata lähteä arvailemaan, kun olet lukenut koodit jollain luotettavalla vehkeellä niin laita tulokset tänne niin ihmetellään sitten lisää.
    BMW Service
    P.o4oo925441
    [email protected]
    Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
    Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

    Comment

    • Gonzalez
      BTCF Member
      • Jun 2003
      • 2632
      • Seinäjoki

      #3
      Kävin tuossa katsomassa savutusarvon viimeviikon katsastuspaperista ja oli 1,84. Eli hieman koholla ollaan oltu näiden "normaaleista" lukemista konttorilla käydessä pienen googletuksen perusteella. Olisiko IMM ollut viittä vaille vainaa jo ennemmin, sotkenut seoksia ja nyt sitten laukesi kokonaan? Kunhan nyt tässä arvuuttelen aikani kuluksi...:think
      Last edited by Gonzalez; 05-10-2009, 23:07.
      530d GT F07 2010
      325i E30 Cabriolet 1987

      Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

      Comment

      • joko
        Bimmer Enthusiast
        • May 2004
        • 1964
        • Seinäjoki

        #4
        Originally posted by Gonzalez View Post
        Kävin tuossa katsomassa savutusarvon viimeviikon katsastuspaperista ja oli 1,84. Eli hieman koholla ollaan oltu näiden "normaaleista" lukemista konttorilla käydessä pienen googletuksen perusteella. Olisiko IMM ollut viittä vaille vainaa jo ennemmin, sotkenut seoksia ja nyt sitten laukesi kokonaan? Kunhan nyt tässä arvuuttelen aikani kuluksi...:think
        Nyppää piuha irti ja käy kokeilemassa? Menee varaohjelmalla ja auto liikkuu ihan ok. niinkin. Onkos imusarjan läpät vielä paikoillaan? ettei olis niitä mennyt kiertoon...
        F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
        W906 319 sprinter - 14

        Comment

        • Gonzalez
          BTCF Member
          • Jun 2003
          • 2632
          • Seinäjoki

          #5
          Originally posted by joko View Post
          Nyppää piuha irti ja käy kokeilemassa? Menee varaohjelmalla ja auto liikkuu ihan ok. niinkin. Onkos imusarjan läpät vielä paikoillaan? ettei olis niitä mennyt kiertoon...
          Ei ole paikallaan, itsetuho poistettu jo ensimetreillä. Itse en usko ollenkaan mekaaniseen vikaan tämän kohdalla, varsinkaan koneen ja turbokin on kunnossa, välyksen vasta kokeilin ja oli muutenkin äänetön/oireeton. Jossain anturissa se vika on...

          Piuhan irroitusta pitäis tänään koittaa, toisaalta jo huomenna tarkoitus päästä piuhan päähän...
          530d GT F07 2010
          325i E30 Cabriolet 1987

          Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

          Comment

          • Izzman
            Bimmer Rookie
            • Apr 2008
            • 97

            #6
            Mulla ainakaan INPAlla ei saanut mitään poikkeavia arvoja (sikäli kun en osannut niistä muuta etsiä kuin sitä n. 10% eroa norminal:n ja actual:n välillä) eikä IMM tuottanut mitään vikakoodeja, kuitenkin oli paskana ja se kävi heti ilmi kun piuhan irrotti.
            BMW 135is Coupe manuaali

            Comment

            • Gonzalez
              BTCF Member
              • Jun 2003
              • 2632
              • Seinäjoki

              #7
              Turbon ohjaus ainakin näyttäisi pelaavan ok, sammuksissa siivet auki, startatessa vetää kiinni ja kun kaasua polkee niin aukoo sitä mukaa eli tuolla sektorilla tuskin on vikaa.

              Maf-antureiden hintoja tuossa alustavasti tiedustelin, varaosaliikkeet pyytää Boschilaisesta 280 ekua parin päivän toimitusajalla ja www.maf-shop.com -nimisestä puljusta sais noin 225e toimituskuluineen...


              Aamulla katellaan "Thupun" kanssa koodit jne. läpi, josko sitten tulisi varma diagnoosi tällekkin.
              530d GT F07 2010
              325i E30 Cabriolet 1987

              Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

              Comment

              • Petri
                BTCF Member
                • Jun 2004
                • 3156
                • Nummela

                #8
                Originally posted by Gonzalez View Post
                Turbon ohjaus ainakin näyttäisi pelaavan ok, sammuksissa siivet auki, startatessa vetää kiinni ja kun kaasua polkee niin aukoo sitä mukaa eli tuolla sektorilla tuskin on vikaa.

                Maf-antureiden hintoja tuossa alustavasti tiedustelin, varaosaliikkeet pyytää Boschilaisesta 280 ekua parin päivän toimitusajalla ja www.maf-shop.com -nimisestä puljusta sais noin 225e toimituskuluineen...


                Aamulla katellaan "Thupun" kanssa koodit jne. läpi, josko sitten tulisi varma diagnoosi tällekkin.
                KL-varaosista Boschin IMM n. 230e rahteineen, tuli seuraavaksi päiväksi Matkahuoltoon...
                E36 323Ti Compact Sport Limited Edition -00
                E36 320i Cabriolet "M-Sport" -96


                Ex: E90 320dA LCI M-Sport -10 | E46 330xdA M-Sport II -03 | E46 320Ci M-Sport II -01 | E46 316i "Sport 2000" -00 | E39 523i Sedan M-Sport -99 | E36 320i Coupe M-Sport -95

                Comment

                • Gonzalez
                  BTCF Member
                  • Jun 2003
                  • 2632
                  • Seinäjoki

                  #9
                  No niin, nyt on vikakoodit ja livedatat luettu...

                  Jotain vanhoja oli muistissa mutta vanhat kun nollattiin ja käytiin ajamassa lenkki niin ainut mikä ilmeistyi oli nro. 103 joka tulkittiin saksankielestä 99% varmuudella varashälyttimen sireeniksi. Eli itse ongelmaan liittyviä koodeja ei ilmestynyt, ei edes koeajolenkin jälkeen.

                  Livedataa tutkiskellessa pyydetyt ja toteutuneet arvot seurasi polttoainepaineiden ja ahtojen osalta täysin pyydettyjä. MAF:in arvo vastasi myös suurinpiirtein pyydettyä, mutta arvon käyttäytyminen vähän ihmetytti:

                  -Tyhjäkäynnillä paikallaan jostain syystä MAF-arvo souti edestakaisin noin sadan haarukassa pyydetyn molemmin puolin. (muut pysyivät noin pyydetyssä kokoajan ilman minkäänlaisia seilailuja)

                  -Ajettaessa tehtiin pari täyskaasukiihdytystä kuudesta kympistä nelonen silmässä, MAF-arvo seurasi pyydetyn jäljessä noin satasen verran yläkierroksille asti.

                  -Tasakaasulla ajettaessa arvo näytti ajossa pyydettyä

                  Yksi huomio mikä tuli edellisten lisäksi tehtyä vielä mittausten jälkeen, oli kun lähdin kolmosella rampista kevyesti kiihdyttämään siten että kulutusmittarin neula ei noussut aivan loppuun asti ja kaasupoljin pysyi paikallaan, niin tuo hetkellisen kulutuksen mittari seilasi 16-18 litran väliä noin 3krt/sek syklissä, vaikutti äkksieltään samalta sykliltä millä MAF-arvo heitteli tyhjäkäynnillä edestakaisin. (jos auto olisi bensakoneella esim. 325i E36 bensa, sanoisin tuon perusteella että lambda paskana mutta tässä ku ei lambdaa ole)


                  Mikäs on eksperttien tuomio? Onko tuo MAF-arvojen käyttäytyminen normaalia? Ei ole tullut noita live-arvoja ennen katseltua... Ajattelin koittaa ensin puhdistaa MAF:in jonka jälkeen uutta tilalle jos ei tuosta tokene. Voiko vika olla missään muualla?:think Autolla ajettu tosiaan 207tkm, vaihdosta ei merkintöjä/tietoa eli saattaa olla alkuperäinenkin ja senkin puolesta voisi tietysti olla ikä täynnä...
                  Last edited by Gonzalez; 07-10-2009, 10:43.
                  530d GT F07 2010
                  325i E30 Cabriolet 1987

                  Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

                  Comment

                  • Lallevihtinen
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2006
                    • 690
                    • Tampere

                    #10
                    Kyllä toi kulutus mittarin seilailu vähä viittaisi tohon MAF-puoleen. Mutta monesti kulutus mittari ei mene isossa polkasussa pohjaan(20L) jos MAF on viallinen. Jos sulla alkuperänen MAF on niin vaihtasin kyllä sen ekana. Niihinhän painetaan valmistus vuosi kylkeen että siitä voisi saada jotain suuntaa että onko vaihdettu, tosin vaatii osan irrotuksen.
                    sigpic
                    BMW E93 335i & BMW M550Dx
                    EX:F30 320ix Performance, Audi A6 4G 3.0Tdi, Audi A5 Sportback, E46 M3 Cabriolet, X6 35d, X5 3.0sd, E92 335xi, Alpina B3 Cab, E60/E61 530d, Mini Cooper S, E46 330dAT
                    XHP Vaihteisto ohjelmoinnit Tampereella, kysy privalla.

                    Comment

                    • Gonzalez
                      BTCF Member
                      • Jun 2003
                      • 2632
                      • Seinäjoki

                      #11
                      Originally posted by Lallevihtinen View Post
                      Mutta monesti kulutus mittari ei mene isossa polkasussa pohjaan(20L) jos MAF on viallinen. Jos sulla alkuperänen MAF on niin vaihtasin kyllä sen ekana. Niihinhän painetaan valmistus vuosi kylkeen että siitä voisi saada jotain suuntaa että onko vaihdettu, tosin vaatii osan irrotuksen.
                      Jep, tässä tapauksessa tuo mittari pohjaa kokoajan kun pintakaasullakin kiihdyttää. Otan tuon MAF:in käteen kun pääsen töistä.
                      530d GT F07 2010
                      325i E30 Cabriolet 1987

                      Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

                      Comment

                      • Thuppu
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2007
                        • 3626
                        • Seinäjoki

                        #12
                        Tämä tosiaan on hieman hämärän puoleinen vika. Imm kyllä seuraa pyydettyä kohtuu hyvin, hieman jäi jälkeen keskivaiheilla mutta arvo nousee kuitenkin päälle tuhannen. Yleensä ne jää sinne 900 hujakoille vaikka olisivat kunnossa. Alle 800 niin huomaa jo selvästi kulussa... Ainoa mikä tossa käytöksessä pisti silmään oli tosiaan melko suuri heittely tyhjäkäynnillä ja kevyessä ajossa. Muuten kyllä ahdot, railpaineet ja ilmamäärät antoivat ihannelukemia.
                        BMW 740iA "ALPINA"
                        BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                        Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                        Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                        Comment

                        • Gonzalez
                          BTCF Member
                          • Jun 2003
                          • 2632
                          • Seinäjoki

                          #13
                          Ilmamassamittari putsattu, putsasin samalla myös liittimen ettei siinä ole kosketushäikkää---> Ei vaikutusta. Mittari ilmeisesti alkuperäinen, päivämäärä kyljessä 18.8.2003.

                          Nyppäsin piuhan irti ja kävin ajelemassa, hetkellisen kulutuksen mittari rauhoittui ja yhtä hanakasti ei hyppää pohjaan, koitin myös vedättää samanlailla kun päivällä kun sain mittarin sahaamaan edestakaisin ja tätä efektiä ei ainakaan testilenkillä esiintynyt.

                          Liitteenä maksimivedätyksessä otettu printscreen livedatasta.

                          Miksi MAF-arvojen edessä on huutomerkit?

                          Nimim.Uusi MAF-tilaukseen?
                          Last edited by Gonzalez; 01-07-2010, 20:24.
                          530d GT F07 2010
                          325i E30 Cabriolet 1987

                          Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

                          Comment

                          • JTP
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2008
                            • 506
                            • Hpj

                            #14
                            Originally posted by Gonzalez;1796363

                            [B
                            Miksi MAF-arvojen edessä on huutomerkit? [/B]

                            Nimim.Uusi MAF-tilaukseen?
                            Tuon huutomerkin se lykkää lukeman eteen sen takia, että lukemat menee reippaasti yli asteikon! Palkissa näyttää lukemat loppuvan 650:een....
                            e90 330i lci -09
                            Opel Manta Gsi,yhteistä matkaa jo vuodesta -83
                            Ex: e46 330d Touring M-Sport II -04

                            Comment

                            • Gonzalez
                              BTCF Member
                              • Jun 2003
                              • 2632
                              • Seinäjoki

                              #15
                              Originally posted by JTP View Post
                              Tuon huutomerkin se lykkää lukeman eteen sen takia, että lukemat menee reippaasti yli asteikon! Palkissa näyttää lukemat loppuvan 650:een....
                              Ok, kiitokset!

                              Piru vie, mitähän tämän kanssa oikein osaisi tehdä? Ei turhaan viitsisi tuota uutta massamittaria tilata kun maksaa kuitenkin ihan mukavasti, mutta kai se on pakko kohta nostaa lompakko otsalle...
                              530d GT F07 2010
                              325i E30 Cabriolet 1987

                              Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎