Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 316i (N42) vaaleaa mönjää öljytikussa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tume3
    Bimmer Rookie
    • Jan 2006
    • 141
    • Iisalmi

    E46 316i (N42) vaaleaa mönjää öljytikussa

    Hakua käytetty mutta vastaanvanlaista tapausta ei silmääni löytynyt


    Eli asiaan. Auto ollut minulla parisen viikkoa ja katsoin tuossa muutama päivä sitten öljyt ja huomasin öljytikun alapäässä (vähän ennen kuin mistä alkaa se mittauksen yläraja) vaaleaa mönjää. Sitä ei ollut hirveästi mutta sen verran että sen huomasi ja sai pari kertaa käyttää tikkua alhaalla että kaikki lähti tikusta pois, tietenkin putsaten välillä.

    Autolla omassa käytössä tuo parisen viikkoa ajettu sellaista 80km matka- ajoa. Öljyt vaihdettu huoltokirjan mukaan n.1000km sitten, Castrol 0W40. Itse öljy on väriltään normaalin ruskeaa mutta siinä tikussa tuli sitä mönjää mukana.
    Nestettä ei ole hävittänyt, nesteen seassa ei mielestäni mitään normaalista poikkeavaa ja lämmöt nousevat normaalisti.

    Ajattelin tällä viikolla vaihdattaa siihen öljyt ja katsoa niiden kunnon ja seurata sen jälkeen tilannetta, taas...

    Auto toiminut muuten aivan moitteettomasti eikä mitään outoa ole ilmaantunut.

    Pelkäänkö jo pahinta että kannen tiiviste antanut periksi vai mitä olette mieltä:think

    Niin ja auto -02 ja ajettu 137tkm.
  • -Jo0nas-
    Bimmer Rookie
    • Oct 2009
    • 162
    • kouvola

    #2
    kyllä sanoisin että normaalia on ja en usko että kannentiivistekkään olisi palannut noin vähän ajetusta. Riippuu paljolti huollosta... mutta seuraile nyt tilannetta.

    Comment

    • Tume3
      Bimmer Rookie
      • Jan 2006
      • 141
      • Iisalmi

      #3
      Originally posted by -Jo0nas- View Post
      kyllä sanoisin että normaalia on ja en usko että kannentiivistekkään olisi palannut noin vähän ajetusta. Riippuu paljolti huollosta... mutta seuraile nyt tilannetta.
      Huoltokirjan mukaan kaikki huollot tehty ajallaan Laakkosella.

      Ja unohtui mainita että yläpäässä, öljykorkin luona ei ole näkynyt vaaleaa mönjää, ainoastaan tuolla öljytikussa.

      Comment

      • Juice
        BTCF Member
        • Apr 2003
        • 810

        #4
        Lienee huohotinsydeemin paluusta tikulle tullutta normi jäänteitä kaupunkiajoista.
        Last edited by Juice; 17-03-2012, 16:07.

        Comment

        • Janzki
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2005
          • 4947
          • Lohja

          #5
          Useinmiten jos tuollaista esiintyy vähän, on se tulosta lyhyistä ajoista joissa moottori ei kerkeä kunnolla lämpenemään käyntilämpöönsä.
          Luultavasti siis väärä hälytys.
          Sähköposti.
          IG: janzki_

          Comment

          • Risto113
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2005
            • 1203
            • GrassLake

            #6
            2 edellistä puhuu asiaa.

            Ja, älä nyt tuon takia vaihda 1000km ajettuja öljyjä! Niissä ei ole mitään vikaa, anna mennä vaan.

            Huohotinjärjestelmän putkia voi ottaa irti, ja katsoa onko tuota mönjää täynnä. Tarvittaessa putsaa...

            Comment

            • Nizu^
              Bimmer Rookie
              • Oct 2006
              • 86
              • Helsinki

              #7
              Olen törmännyt pariinkin N42moottoriin, jossa tuota valkoista mönjää on öljytikun päässä. Öljy ei kuitenkaan ole ollut valkoista, vaan mönjä on "irrallisena" tikun päässä.
              G30 520d Msport
              R1150R+Remus+Wunderlich engine tuning
              EX. E92 M3 DCT+Nothing
              EX. Z4 3.0SI Coupe+H&R Coilovers+BBS CH
              EX. Z4 2.5+Style 108+ACS suspension+ACS antirollbar+ACS strut bar
              EX. E91 325i+BBS CH+H&R cupkit
              EX. E46 Compact+Ac Schnitzer ACS3 Optic+H&R+BBS CH

              Comment

              • pankkiiri
                Newbiemmer
                • Jan 2008
                • 4

                #8
                Joo, sama ilmiö esiintyy täällä - eli vaaleita kokkareita öljytikun päässä. Peruskäyttö on puolisen tuntia ruuhkassa köröttelyä aamuin illoin, tiedä sitten pitäiskö sitä joskus kepittää vähän enemmänkin moottoritiellä. Ja kyseessä siis -03 mallinen 72 tonnia ajettu 316i.

                Comment

                • @Biimer
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2008
                  • 504
                  • Oulu

                  #9
                  Isännällä kans samaa töhnää kertyy sinne tikunpäähän 140tkm ajetussa N42 jolla kans körötellään pääasiassa lyhyitä matkoja kaupunki alueella. Ei oo haitannu menoa.

                  Comment

                  • Risto113
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2005
                    • 1203
                    • GrassLake

                    #10
                    Originally posted by pankkiiri View Post
                    Joo, sama ilmiö esiintyy täällä - eli vaaleita kokkareita öljytikun päässä. Peruskäyttö on puolisen tuntia ruuhkassa köröttelyä aamuin illoin, tiedä sitten pitäiskö sitä joskus kepittää vähän enemmänkin moottoritiellä. Ja kyseessä siis -03 mallinen 72 tonnia ajettu 316i.

                    ..."kepittämisestä" ei ole mitään hyötyä, vaan ainoastaan pidempi yhtäjaksoinen ajo poistaa tuota kondensioveden ja lämmönvaihteluiden aikaansaamaa "majoneesia" huohotinjärjestelmästä.

                    Mittatikussa sitä on siksi, että huohottimen separaattori joka huohotusilmasta erottelee öljyn, laskee sen öljyn mittatikun putkeen! Mukana tulee tietty tota mönjää, jos sitä huohotussysteemissä on.

                    Mitään haittaa tuosta ei ole, niinkauan kun mikään ei jäädy tukkoon...

                    Comment

                    • Tume3
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2006
                      • 141
                      • Iisalmi

                      #11
                      Originally posted by Nizu^ View Post
                      Olen törmännyt pariinkin N42moottoriin, jossa tuota valkoista mönjää on öljytikun päässä. Öljy ei kuitenkaan ole ollut valkoista, vaan mönjä on "irrallisena" tikun päässä.
                      Juurikin näin on tässäkin tapauksessa, että öljy on öljyn näköistä ja mönjä joka on sitä vaaleaa on tosiaan irrallisena tikun päässä, ei öljyssä.

                      Täytyy katsella nuo huohotinjärjestelmän putket josko niissä olisi jotain putsattavaa. Ja katsoa sitten että kerääkö se vieläkin sitä mönjää sinne.

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎