Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 alkuperäinen xenon vilkkuu ajoittain

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rp
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2004
    • 246

    E46 alkuperäinen xenon vilkkuu ajoittain

    Olisiko hyviä ehdotuksia mistä voisi johtua? Toisen puolen tehdasasenteinen xenon lähivalo vilkkuu aina joskus. Tehnyt tätä jo monta vuotta silloin tällöin. Polttimo, ballasti ja se yksi pieni ohjainmokkula on vaihdettu ja silti vika pysyy. Pitäisikö seuraavaksi parannella johdotuksia? Onko jotain tyyppivikaa johdotuksissa? Jos sais tämän pikkuhäiriönkin joskus korjatuksi...

    Ja ei tapahdu käynnistyksen yhteydessä vaan satunnaisesti koska vaan.
  • Jukka_
    Bimmer Rookie
    • Aug 2009
    • 156
    • finland Keski-suomi

    #2
    Originally posted by rp View Post
    Olisiko hyviä ehdotuksia mistä voisi johtua? Toisen puolen tehdasasenteinen xenon lähivalo vilkkuu aina joskus. Tehnyt tätä jo monta vuotta silloin tällöin. Polttimo, ballasti ja se yksi pieni ohjainmokkula on vaihdettu ja silti vika pysyy. Pitäisikö seuraavaksi parannella johdotuksia? Onko jotain tyyppivikaa johdotuksissa? Jos sais tämän pikkuhäiriönkin joskus korjatuksi...

    Ja ei tapahdu käynnistyksen yhteydessä vaan satunnaisesti koska vaan.

    Samoja ominaisuuksia on täälläkin.
    Bmw X5 3.0DA 2005

    Comment

    • Dani
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2007
      • 3847
      • Espoo

      #3
      Mulla kans räpsy tänään ensimmäista kertaa kuskin puoleinen poltin, huomaa kyllä heti, todella ärsyttävä "ominaisuus".
      Ajattelin heti että poltin vetää viimesiä, mutta nyt kun tota ekaa postausta lukee niin eipä taida auttaa.
      Polttimoitten välinen sävyero on kuitenkin sama.
      sigpic
      Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

      Comment

      • rp
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2004
        • 246

        #4
        Siis yleensähän nämä ongelmat korjaantuu tuolla ballastin vaihdolla kuten täälläkin on usein keskusteltu, mutta mulla on nyt joku muu syy... Jostain muistaisin lukeneeni että maadoituksissa olisi ollut vikoja. Onko valolla joku oma maadotus runkoon?

        Comment

        • Jukka_
          Bimmer Rookie
          • Aug 2009
          • 156
          • finland Keski-suomi

          #5
          Originally posted by rp View Post
          Siis yleensähän nämä ongelmat korjaantuu tuolla ballastin vaihdolla kuten täälläkin on usein keskusteltu, mutta mulla on nyt joku muu syy... Jostain muistaisin lukeneeni että maadoituksissa olisi ollut vikoja. Onko valolla joku oma maadotus runkoon?
          Tärinästä tuntuu välkkyvän. Ballastit ja uudet polttimot vaihdettu välkkyy edelleen. :think
          Bmw X5 3.0DA 2005

          Comment

          • Valtsude
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2007
            • 739
            • Jyväskylä

            #6
            Itsellä sama tullut jälkiasenteisten kanssa. Joskus töyssystä tai nimismiehen kiharasta ajaessa tärähtelee toinen valokuvio ärsyttävästi. Polttimotkin vaihdoin ja kaikki kiinnitykset ja johdotukset parantelin tukevammiksi, muttei auttanut.
            E34

            Comment

            • antti79
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2003
              • 2499
              • Littoinen

              #7
              Samanlaista ongelmaa oli omassa E46:n orggis xenoneissa kun vaihdoin niihin 6000K polttimot. Orggis polttimoilla (4300K Philips) ei ongelmia. Niin ja ainoastaan kuskinpuoleinen vilkkui. Vika ilmeisesti siinä pikkuisessa umpion sisällä olevassa sytyttimessä tms. Nyt orggis polttimoilla vika loistaa poissaolollaan.
              sigpic
              Originally Posted by jari kihlman
              "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.

              Comment

              • Kippari-
                Newbiemmer
                • Mar 2007
                • 25
                • Hellsinki

                #8
                Saman tyylistä ongelmaa täälläkin! Apparin puolen Xenon sammu, oli väri sävy muutenkin jo aika punertavaan päin.. Vaihdoin molemmat polttimot, nyt apparin puolen xenon palaa vain pakkasella/kun auto seissyt kauan?! Heti kun lämpiää ei enää pala? Ideoita?

                -Kalle

                Comment

                • Pred
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2007
                  • 442
                  • E-Pohjanmaa

                  #9
                  Mulla väheni tuo välkkyminen kun vaihdoin akkun. Entinen oli vissiin aika loppu, niin virta ei meinannut riittää tjms. Koloissa ja nimismiehenkiharassa vähän tärisee mutta se nyt ei sillain haittaa kuin tuo ärsyttävä välkkyminen.
                  Tesla Model 3 Performance
                  EX: BMW F36 420d Gran Coupé x-drive M-Sport
                  EX: VW Touran 2.0 TDI
                  EX: VW R6 Polo GTI
                  EX: Audi 4F A6 Avant 3.0Tdi Quattro
                  EX: BMW E91 325dA M-sport
                  EX: BMW E46 320d touring M-sport
                  EX: VW Golf IV Variant 1.9 Tdi PD
                  EX: Seat Leon 1.9 Tdi PD
                  EX: Peugeot 605 3.0 v6 sr
                  EX: Ford Sierra 4D 2.0i DOCH

                  Comment

                  • joni_s
                    Newbiemmer
                    • Nov 2007
                    • 28
                    • Uplake

                    #10
                    Mulla ei nyt aivan villkumista esiinny, mutta xenon-valo ongelma kuitenkin!
                    Enkä pystynyt aloittamaan uutta threadiä, toivottavasti modeilla olisi siihen jonkunkainen vastaus

                    Mutta asiaan... ja autona on 330d touring vm.00, alkuperäiset xenonit.

                    Vika on hyvinkin ärsyttävä ja mystinen! Eli kun auton yrittää käynnistää valojen ollessa "päällä", niin kone ei suostu käynnistämään, mutta kun valot laittaa 0-asentoon niin hörähtää hyvin käyntiin. Jos taas tästä 0-asennosta laittaa valot päälle, niin se sammuttaa jo käynnissä olevan auton!
                    Kyseessä on vieläpä kuskin puoleinen xenon, koska jos siitä ottaa johdon pois ja vaikka valot olisivat päällä ja starttaa auton, niin silloin lähtee myös hyvin käyntiin.

                    Taistelin tämän vian kanssa viime syksynä ja vaihdoin ballastin ja yksikön siihen, sekä ballasteja päittäin. Tällä sain eliminoitua vian syksynä...ainakin niin luulin, kunnes se taas rupesi oireilemaan.
                    Vika tuli silloin kun kävin Donin luona luetuttamassa vikakoodit airbag-valon takia.
                    Mystinen vika ilman selvää diagnoosia. On luettu vikakoodit parinkiin otteeseen, mutta mitään ei selviä.

                    Onko kyseessä kenties viallinen johto, huono kontakti tai jotain muuta vastaavaa?? Tähän vikaan ei varmaan löydy sielunkumppania, koska korjaamoillakaan eivät olleet koskaan kuulleet moisesta viasta.
                    Sen tiedän, että kuskin puolen xenon-valossa se vika on!
                    G21 M340d
                    E92 Lci 335d

                    Comment

                    • EPDM
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2005
                      • 4620
                      • Lahti.

                      #11
                      Suurin osa näistä oireista liittyy liian matala virran saanista. Jos sitä ei ole alkuunkaan tarpeeksi niin xenon kaasu ei syty, sehän vaatii hetkelisesti 23kv ei noin 6-7A käynistys virtaa. mikä tippuu noin 3.5A käynistyksen jälkeen, mutta silti 85v jatkuva jännite tarve.

                      Polttimoissakin on ero. Eli se "pilleri" on poltimoiden A ja O. Halvoissa polttimoissa tingitään kalliista xenonkaasu määrästä ja sitä kompensoidaan lisäämällä painetta ( normaali on 3-5 baria) mikä helpottaa syttymistä, mutta lyhentää elinikää.

                      Testasin sattumalta eilen taas vaihteeksi muutamia sarjoja laittamalla ne mun vanhaan vm. 96 vr6 pasattiin. Lyhyille oli laatu hylyx merkkinen 35w ballasti yhdellä puolelle 50w polttimolla ( ja ihme kyllä on toiminut hyvin ainakin 6kk) toisella puolella ja joku kopio hylyx sarja 50w versiona. Molemmissa laatu cn poltin.

                      Pitkille olin laittanut 35w sarja näitä mun nyt 49€ tarjolla olevia sarjoja ( x-merkkinen semi-slim ballasti ja TC peruskauraa supervision poltin). Jätin kaikki valot pääle ja odotin kunnes ikivanha akku hytyy, ei tarvinut kauan odottaa...

                      Kaikki siis ensin hyvin. Sitten kuskin puolinen pitkä alkoi vilkkumaan, sitten väreilemään strobomaisesti, sama apukuskin puolelle, ja sammuivat. muutamia minuuttia ja sitten kopio 50w hylyx sanoi slyyt ja viimeksi (vajaa minuutin päästä) 35w ballasti 50w polttimon kanssa oleva hylux sarja. Akku oli todellakin tyhjä ei edes kääntynyt moottoria kertaakaan..ja tämä siis on käynistänyt auton ilman pientäkää ongelma vaikka asteita on -25c.

                      Eli "take home message" on että kyllä edullisimmat sarjat/polttimot toimii hyvin, kunnes vaan on tarpeeksi hyvä virransaanti.
                      Viviendo en Lahiti
                      BMW 2007 e91 335d pre lci Biturbo
                      Bmw 2008 x3 e83 lci 3.0sd biturbo
                      Vw Corrado vr6

                      Comment

                      • Kippari-
                        Newbiemmer
                        • Mar 2007
                        • 25
                        • Hellsinki

                        #12
                        Määki vähän lainaan tätä topikkia! Ongelmana ettei apparin puolen xenon pala kuin silloin kun on ihan järkyttävän kylmä?! -20->... lämpimämmällä ei syty ollenkaan.. vaihdoin molemmat polttimot kun tuo sitä alkoi tekemään. ei vaikutusta.. ballasti hajalla? maadotus ongelmaa? vikakoodien luvusta hyötyä?

                        -Kalle

                        Edit: Tuota sama ongelma vieläkin... Liitoksia ravisteltu, ei muutosta? Uutta ballastia ostamaanko?
                        Last edited by Kippari-; 12-03-2010, 14:20.

                        Comment

                        • Squamish
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2009
                          • 260
                          • HEL

                          #13
                          Täälläkin on ollut ongelmaa ajovalojen kanssa.

                          Syksyllä autosta paloi vasemmanpuoleinen xenon (OEM) aikansa reistailtuaan - ei syttynyt toisinaan, joskus taas sammui kesken ajon. Kun valo ei sitten lopulta syttynyt ollenkaan, niin kävin vaihdattamassa molemmat polttimot. Se auttoi vähäksi aikaa, mutta nyt taas sama polttimo on alkanut oireilla. Auton käynnistämisen jälkeen polttimon väri on hetken aikaa (10-20s) normaali 4300K, mutta sen jälkeen vaihtaa väriä enemmän purppuraan päin. Toisinaan esiintyy myös valon välkkymistä. Huomasin myös, että saman puolen takavalo palaa himmeänä, ja kerran tai kaksi on OBC:n näyttöön huomautus palaneesta polttimosta.

                          Olisiko niin, että vika ei välttämättä olisikaan itse xenoneissa, vaan liian alhaisessa jännitteessä, mikä sitten oireilisi sekä etu- että takavalojen oikutteluna? Tuumin, että tuo xenonin himmentyminen hetki käynnistyksen jälkeen viittaisi siihen, että se itse olisi terve? Kannattaisiko ensiapuna kokeilla akun uusimista? Vai olisiko vika ehkä huonossa maadoituksessa? Löytyykö tällaset viat vikakoodien luvulla? Paljon kysymyksiä, vähän vastauksia...
                          Byrokratian motto: älä tee mitään ensimmäistä kertaa

                          Comment

                          • Kippari-
                            Newbiemmer
                            • Mar 2007
                            • 25
                            • Hellsinki

                            #14
                            Originally posted by Kippari- View Post
                            Määki vähän lainaan tätä topikkia! Ongelmana ettei apparin puolen xenon pala kuin silloin kun on ihan järkyttävän kylmä?! -20->... lämpimämmällä ei syty ollenkaan.. vaihdoin molemmat polttimot kun tuo sitä alkoi tekemään. ei vaikutusta.. ballasti hajalla? maadotus ongelmaa? vikakoodien luvusta hyötyä?

                            -Kalle
                            Tuota sama ongelma vieläkin... Liitoksia ravisteltu, ei muutosta? Uutta ballastia ostamaanko? Vikakoodin luvusta hyötyä?!

                            -Kalle

                            Comment

                            • Dani
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2007
                              • 3847
                              • Espoo

                              #15
                              Mulla ei ole pitkään aikaan vilkkunu, tiedä sitten mikä on..
                              Vikakoodeja tuo ei jätä.

                              EDIT: millon viimeks Kalle käynnyt vikakoodeja lukemassa?
                              sigpic
                              Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎