Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 M52B28TU ei lähde käyntiin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ipe
    Newbiemmer
    • Jul 2006
    • 13
    • Jyväskylä

    E46 M52B28TU ei lähde käyntiin

    Päivää.

    Koitin haeskella asiasta tietoa foorumilta, myös hieman jenkkifoorumeilta, mutta en löytänyt ratkaisua omiin ongelmiini.

    Eli 12/98 328i manuaali kyseessä, ongelmat alkoi hetkittäisellä eml-valon vilkahtamisella ja auton sammumisella liikenteessä. Eräänä päivänä olin lähdössä luetuttamaan vikakoodeja niin auto lähti käyntiin pari kertaa, kävi max. 15 sek molemmilla kerroilla ja sammui. Sen jälkeen ei enää eloa koneessa, joten kaverini tuli sitten pihaan lukemaan koodit. Tuolloin ei saatu oikein kunnolla luettua koodeja (INPA:lla koitettiin), muutaman yrittämisen jälkeen moottorinlämmöksi se kertoi -48 astetta (ulkolämpötila n. -5 C silloin). Kun kääntää virrat päälle niin lämpömittariin syttyy varoitusvalo ja viisari kiipeää yläasentoon.

    Vaihdoin kutospytyn imukanavan alle sekä alavesiletkuun tulevat lämpöanturit, ei vieläkään mitään eloa. Ei muuta kuin uudestaan lukemaan koodeja, tällä kertaa ei enää mitään selvää yhteyttä ecuun... INPA kuitenkin väitti nollanneensa koodit vaikkei ensin osannut näyttää yhtään. Reaalidatana osasi kertoa imuilman ja moottorinlämmöt, ne näytti sentään samaa tällä kertaa (tosin molemmat näytti +32C vaikka auto on +11C lämpöisessä hallissa).

    Kipinää tai bensaa ei tule pyöritettäessä, eikä kiekkamittari nouse, eli ei tule mitään pyörintätietoa. Akulta on ollut miinusjohto irrotettuna mutta ei ollut edes hetkellistä vaikutusta.

    Mistähän seuraavaksi lähtisi etsimään vikaa? Uutta ecua ei viitsisi testiks ostaa. Polttoainepuolen vika tuskin aiheuttaa näin mittavia ongelmia? Mahtaako auttaa pyörintäantureiden puhdistus tähän asiaan, ei oikein huvittaisi kuitenkaan enää irrottaa imaria että saa sen kampuran anturin esiin, oli aika haitarista se irroitus tuossa TU:ssa
  • Dunky
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2003
    • 4929
    • Kotka

    #2
    Nokan asentoanturi
    Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

    Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

    Comment

    • fastandfurious
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 1731
      • Tampesteri

      #3
      Minusta on kyllä vähän turhan fataaleja vikatiloja pelkästään nokkien asentoantureille? Kyllähän yleensä auto on vielä käymään lähtenyt kun jompikumpi noista antureista on poissa pelistä. :think
      ---------------------------------------------------
      E91 325d M-Sport
      ex. E36 320 coupe -97, E46 320 sedan -99, Audi A3 2,0 Fsi -04,
      E46 330iA-02, Skoda Octavia RS -07, z3 roadster 1.9 -98

      Comment

      • Dunky
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2003
        • 4929
        • Kotka

        #4
        Nokan asentoa jos ei DME tiedä niin ei se anna sytyskäkyäkään
        Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

        Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

        Comment

        • Jebbunen
          Bimmer Fanatic
          • May 2006
          • 514
          • Pirkkala

          #5
          Itsellä lähtee ainakin coupe käyntiin ilman asentoanturia
          Porsche

          Comment

          • Dunky
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2003
            • 4929
            • Kotka

            #6
            fastandfurious kirjoitti antureista, minunkin piti kirjoittaa monikossa...
            Siis nokasta ja kammesta jos ei saa DME tietoa käynnistyksen aikana niin ei anna sytyttää
            Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

            Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

            Comment

            • fastandfurious
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 1731
              • Tampesteri

              #7
              Originally posted by Dunky View Post
              fastandfurious kirjoitti antureista, minunkin piti kirjoittaa monikossa...
              Siis nokasta ja kammesta jos ei saa DME tietoa käynnistyksen aikana niin ei anna sytyttää
              Jep, no sitten jos molemmat kampi ja nokka-anturi on poissa pelistä, voi ollakin että sytkää ei tulekaan. Tuollaisesta tilanteesta ei olekaan kokemusta.
              ---------------------------------------------------
              E91 325d M-Sport
              ex. E36 320 coupe -97, E46 320 sedan -99, Audi A3 2,0 Fsi -04,
              E46 330iA-02, Skoda Octavia RS -07, z3 roadster 1.9 -98

              Comment

              • Ipe
                Newbiemmer
                • Jul 2006
                • 13
                • Jyväskylä

                #8
                Luulis tosiaan että ecuun saa yhteyden, vaikka pyörintäanturit pimenis.

                Mitenkäs jos ecu palaa, pitäisikö näyttää jotain "ecu fault"-koodia, vai onko dme-puoli pimeänä niin kuin tässä tapauksessa? Pari boksia löytyis varaosahausta, tietenkin jos joltain löytyy 5WK90329-numerolla boksia Keski-Suomen alueelta niin vois ottaa testiin

                Comment

                • fraatti
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 4582
                  • Tampere

                  #9
                  Originally posted by Dunky View Post
                  fastandfurious kirjoitti antureista, minunkin piti kirjoittaa monikossa...
                  Siis nokasta ja kammesta jos ei saa DME tietoa käynnistyksen aikana niin ei anna sytyttää

                  pelkällä kammen asentotiedolla kone alkaa toimimaan hukkakipinällä ja ruiskutus muuttuu pois sekventaalisesta.. nokanasento tunnistin ei ole edellytys koneenkäymiselle..

                  Tarkistapa koneelta/moottorin ohjaus yksiköltä lähtevä maajohto ja sen kiinnitys koriin. Tämä maapaikka on konehuoneesse oikeassa takanurkassa rintapellin luona.. Joskus oli itsellä jäänyt sen mutteri jostain remontista "sormikireydelle" ja mittarit näyttivät mitä sattuu ja auto sammui laakista.. Myös moottorinohjauksen sulakkeet sieltä samaisesta nurkasta löytyvästä boksista olisi hyvä tarkistaa..
                  F11 535dX LCI
                  Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                  Comment

                  • Ipe
                    Newbiemmer
                    • Jul 2006
                    • 13
                    • Jyväskylä

                    #10
                    Originally posted by fraatti View Post
                    Tarkistapa koneelta/moottorin ohjaus yksiköltä lähtevä maajohto ja sen kiinnitys koriin. Tämä maapaikka on konehuoneesse oikeassa takanurkassa rintapellin luona.. Joskus oli itsellä jäänyt sen mutteri jostain remontista "sormikireydelle" ja mittarit näyttivät mitä sattuu ja auto sammui laakista.. Myös moottorinohjauksen sulakkeet sieltä samaisesta nurkasta löytyvästä boksista olisi hyvä tarkistaa..
                    Täytyypä tarkistaa kun seuraavan kerran menen auton luo., kiitos.

                    Varmaan osa nro.1 tästä kuvasta olis hyvä tarkistaa myös, vai mitä tuo rele tekee?

                    Comment

                    • Ipe
                      Newbiemmer
                      • Jul 2006
                      • 13
                      • Jyväskylä

                      #11
                      Originally posted by fraatti View Post
                      Tarkistapa koneelta/moottorin ohjaus yksiköltä lähtevä maajohto ja sen kiinnitys koriin. Tämä maapaikka on konehuoneesse oikeassa takanurkassa rintapellin luona.. Joskus oli itsellä jäänyt sen mutteri jostain remontista "sormikireydelle" ja mittarit näyttivät mitä sattuu ja auto sammui laakista..

                      Suuret kiitokset hra. fraatille tästä vinkistä, mutteri oli "kireällä" (ei pyörinyt sormin), mutta johto pääsi pyörimään mutterin alla. Kirrasin mutskun ja tuo keksintö lähti oikein hytin puolelta avaimesta kääntämällä käyntiin.

                      On se joskus pienestä kiinni Vapaavalintaisen juoman tarjoan jos joskus osutaan naamatusten.

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎