Announcement

Collapse
No announcement yet.

Webasto lämpiää, vesi ei kierrä. (E46, jälkiasennettu)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jopi__
    Newbiemmer
    • Nov 2009
    • 10
    • Oulu

    Webasto lämpiää, vesi ei kierrä. (E46, jälkiasennettu)

    Moro!

    Webasto lähtee normaalisti käyntiin, lämmittää veden tulikuumaksi webaston lähellä olevaan letkuun, jonka jälkeen termostaatti ilmeisesti pistää käynnin tauolle ettei ylikuumene ku vesi ei kierrä..vesi jäähtyy ja taas webasto käynnistyy. Webaston kiertovesipumppu toimii, auton oma sahköpumppu toimii, molemmmat aukasin ja tarkistin käynnistämällä webaston ku pumput irti. En ymmärrä miksi vesi ei sitten kierrä. Auton laittaa käyntiin niin vesi kiertää webastollakin letkun täydeltä, totesin irroittamalla letkuliitoksen webastolta, samaa ei tapahdu kun auto sammuksissa ja webasto päällä. Pari viikkoa sitten ei mitään ongelmaa. Webasto siis toimii normaalisti auton ollessa käynnissä, luulisin näin..sillon auton vesipumppu pistää nesteet liikkelle.

    Mikähän virka sillä magneettiventtiilillä on siinä auton oman sähköpumpun vieressä, liittyykö millään tapaa webaston toimintaan?

    Autohan on siis: vm.03 E46 330d

    Sekavaa teksitä, koittakee saaha selvää..
  • Ha2
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 1786
    • Oulu

    #2
    Miten oot jättäny ilmastoinnin säädöt, kun jätät auton parkkiin?

    Mulle sano Eberin asentaja,että ennen auton sammuttamista pitää näpytellä ilmastoinnista lämpötilat lähelle 30 astetta ja puhallusnopeus täysille tai sitten se tuulilasipuhallusasento (laseislle täyskuumaa täydellä puhallinnopeudella). Muuten ei välttämättä vesiventtiilit aukea lisälämmitinkäytössä.
    E61 525d LCI

    Comment

    • Jisv
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2008
      • 461
      • Pori

      #3
      En o kyllä tommosta ohjetta automaatti-ilmastoinnilla varustettuun autoon kuullu ikinä. Itte jätän aina lämpötilan siihen missä se on ollutkin ja puhaltimen säädän suht pienelle teholle akun säästämiseksi.
      Manuaalimallissa sen sijaan lämpö käännetään täysille, mutta ei sielläkään puhallinta täysille pistetä. Akkuhan siinä loppuu muuten....
      e46 non m-sport touring
      Dieselin kulutus

      Comment

      • Jopi__
        Newbiemmer
        • Nov 2009
        • 10
        • Oulu

        #4
        Edellinen omistaja anto ohjeen et tiputtaa manuaalisesti sen säädön aika pienelle, säästää virtaa, muuta virkaa sillä ei tainnu olla. On aikasemmi pelannu normaalisti oli lämmön säätö automaattisella tai manuaalilla.

        En tiedä tekeekö se tuosta systeemistä herkän ku nestekierrossa se webaston pumppu on korkeimmalla, auton oma sähköpumppu on vähä alempana. Aikasemmin kuitenki on pelannu hienosti ja lämmennytkin todella hyvin. Voisko olla vaan siitä kiinni et sieltä pitäs saaha ihan kaikki ilmat pihalle. Muuta en oikee keksi.. Tympäseehän se tuollane ku tuntuu et kaikki pelaa, mut ei kuitenkaa pelaa ku vesi ei kierrä. Vinkkiä saa laittaa tulemaan esim tuon systeemin järkevimmistä ilmaustavoista josko se vaikka auttais vaikka sitäki oon kyllä kovasti yrittänyt.

        Comment

        • Luntti
          2Wheel Driver
          • Jul 2003
          • 5021
          • Yka

          #5
          Originally posted by Jopi__ View Post
          Edellinen omistaja anto ohjeen et tiputtaa manuaalisesti sen säädön aika pienelle, säästää virtaa, muuta virkaa sillä ei tainnu olla. On aikasemmi pelannu normaalisti oli lämmön säätö automaattisella tai manuaalilla.

          En tiedä tekeekö se tuosta systeemistä herkän ku nestekierrossa se webaston pumppu on korkeimmalla, auton oma sähköpumppu on vähä alempana. Aikasemmin kuitenki on pelannu hienosti ja lämmennytkin todella hyvin. Voisko olla vaan siitä kiinni et sieltä pitäs saaha ihan kaikki ilmat pihalle. Muuta en oikee keksi.. Tympäseehän se tuollane ku tuntuu et kaikki pelaa, mut ei kuitenkaa pelaa ku vesi ei kierrä. Vinkkiä saa laittaa tulemaan esim tuon systeemin järkevimmistä ilmaustavoista josko se vaikka auttais vaikka sitäki oon kyllä kovasti yrittänyt.

          Minun autossa ei ainakaan haittaa miten jättää ilmastoinnin säädöt.
          Siis sama missä ne lämmöt on. Puhaltimen tehot kylläkin pudottanut, jotta akku riittää.
          Eli ei pitäisi tosiaan vaikuttaa se.

          Uskosin, että siellä on nyt ilma lukko. Joka on mahdollisesti siinä webaston vesipumpun kohdalla.
          Saako sitä pumppua pudotettua alemmas kuin orkkispumpun?

          Comment

          • Panzerfaust
            Bimmer Rookie
            • Oct 2009
            • 53
            • Oulu

            #6
            Nimimerkki JTP:n havainto tuolta Eberi-ketjusta oli, että jos ilmastoinnin paneelissa ovat olleet virrat päällä hiljattain, vesiventtiili on kiinni X minuuttia vielä sen jälkeenkin. Tämä on muuten ihan totta, ainakin Eberin kanssa sen huomaa siitä että auton puhallin käynnistyy suurinpiirtein samaan aikaan lämmittimen kanssa, vaikka normaalisti nestettä lämmitetään sinne 30 asteeseen asti ilman puhallinta.

            Mitenkäs Jopilla, ehtiikö auton puhallin reagoida mitenkään ennen Webaston sammumista?

            Comment

            • Jürgen_
              Bimmer Enthusiast
              • May 2008
              • 2707
              • Mylsä

              #7
              Originally posted by Jopi__ View Post
              Moro!

              Webasto lähtee normaalisti käyntiin, lämmittää veden tulikuumaksi webaston lähellä olevaan letkuun, jonka jälkeen termostaatti ilmeisesti pistää käynnin tauolle ettei ylikuumene ku vesi ei kierrä..vesi jäähtyy ja taas webasto käynnistyy. Webaston kiertovesipumppu toimii, auton oma sahköpumppu toimii, molemmmat aukasin ja tarkistin käynnistämällä webaston ku pumput irti. En ymmärrä miksi vesi ei sitten kierrä. Auton laittaa käyntiin niin vesi kiertää webastollakin letkun täydeltä, totesin irroittamalla letkuliitoksen webastolta, samaa ei tapahdu kun auto sammuksissa ja webasto päällä. Pari viikkoa sitten ei mitään ongelmaa. Webasto siis toimii normaalisti auton ollessa käynnissä, luulisin näin..sillon auton vesipumppu pistää nesteet liikkelle.

              Mikähän virka sillä magneettiventtiilillä on siinä auton oman sähköpumpun vieressä, liittyykö millään tapaa webaston toimintaan?

              Autohan on siis: vm.03 E46 330d

              Sekavaa teksitä, koittakee saaha selvää..
              Se magneetiventtiili on lämmönsäätöventtiili jota ohjaa ilmastoinnin ohjainlaite. Sen kuuluisi olla jännitteetömänä auki jolloin Webaston toimintaan sillä ei kylmänä pitäisi olla mitään vaikutusta.
              Ongelman syyksi epäilen ilmalukkoa lämppärin vesikierrossa. Sullahan se Webasto on ilmeisesti asennettu sinne oikeanpuoleiseen kaukaloon jolloin se on melko korkealla. Ilman kyllä pitäisi lähteä pois ihan ajamalla ja samalla pitämällä Webastoa päällä.
              Lämmön säätö vaikuttaa vasta kun auton sisälämpö nousee siihen asetettuun lämpötilaan. Paras tietysti olisi kääntää lämmöt täysille ja puhallin manuaali asennolla jotain 3-5 pykälän nopeudelle.
              Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

              Comment

              • Jopi__
                Newbiemmer
                • Nov 2009
                • 10
                • Oulu

                #8
                Ei ehdi puhallin reagoida mitenkää ku lämmöt ei nouse, kylmänä pitää automaatti asennolla puhallin nopeuden kahdessa pykälässä.

                Pitää koittaa tuota viimeisintä vinkkiä, vaikka ihmetyttääkin että mite ne ilmalukot ei ois lähteny ku webastolta ollu letkuliitos "huulilla" ku auto käynnis ja vesi kiertäny letkujen täydeltä läpi. Ilmasta se kuitenki johtuu, siit oon melko varma ku ei paljoa vaihtoehtoja. Pitäs vaa saaha selvyys et mite se niin nopeesti sen ilmaa ku auton sammuttaa, jossai siel on tyhjää vaik autos muute nestettä tarpeeks.

                Kiitokset ajatuksista!

                Comment

                • Patriot
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2007
                  • 274

                  #9
                  Webaston ollessa käynnissä, kojelaudan sisältä kuului napsutusta, kuuluuko asiaan?

                  Itselläni on pieni epäilys oman yksilön kohdalla, ettei sähköinen kiertovesipumppu kierrätä lämmintä vettä kunnolla sisäkierrossa. Esimerkiksi -10 asteen pakkasessa 30min käyttö ei sulata ikkunoita kunnolla, eikä kabiini ole mitenkään mukavan lämmin, ei kuitenkaan yhtä kylmä kuin ulkoilma. Näinkö sen kuuluisi toimia? Kaukosäätimestä olen antanut mukavuustasoksi C5, joka lie korkein taso. Akku on uusi.

                  Sisäkierronpumpusta lie ne hiilet menneet, kun suuremmilla kierrroksilla ajossa antaa kunnon lämpöhönkäyksen. Joskus se on siitä antanut vikakoodiakin. Vai onko niin, että webaston oma pumppu kierrättää vettä myös sisäkierrossa?
                  E39 540iA M62TUB44

                  Comment

                  • Jürgen_
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2008
                    • 2707
                    • Mylsä

                    #10
                    Originally posted by Patriot View Post
                    Webaston ollessa käynnissä, kojelaudan sisältä kuului napsutusta, kuuluuko asiaan?

                    Itselläni on pieni epäilys oman yksilön kohdalla, ettei sähköinen kiertovesipumppu kierrätä lämmintä vettä kunnolla sisäkierrossa. Esimerkiksi -10 asteen pakkasessa 30min käyttö ei sulata ikkunoita kunnolla, eikä kabiini ole mitenkään mukavan lämmin, ei kuitenkaan yhtä kylmä kuin ulkoilma. Näinkö sen kuuluisi toimia? Kaukosäätimestä olen antanut mukavuustasoksi C5, joka lie korkein taso. Akku on uusi.

                    Sisäkierronpumpusta lie ne hiilet menneet, kun suuremmilla kierrroksilla ajossa antaa kunnon lämpöhönkäyksen. Joskus se on siitä antanut vikakoodiakin. Vai onko niin, että webaston oma pumppu kierrättää vettä myös sisäkierrossa?

                    Se napsutus saattaa kuulua Webaston annostelupumpusta, oletko katsonut mihin se on asennettu.
                    Mitä se kauko-ojain näyttää auton sisälämpötilaksi esim. sen 30min. lämmityksen jälkeen?
                    Onko Webasto tehdasasenteinen jälkeenpäin lisätyllä kauko-ohjaimella?
                    Kyllä sen Webaston pumpun pitäisi kierrättää vettä siellä missä muidenkin pumppujen.
                    Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                    Comment

                    • Jopi__
                      Newbiemmer
                      • Nov 2009
                      • 10
                      • Oulu

                      #11
                      Noniin!

                      Syypää tuohon veden kiertämättömyyteen on auton oma sähköpumppu. Siitä kun nostaa liittimen irti niin webasto alkaa toimia normaalisti kun vesi kiertää kunnolla. Mikähän sen mahtaa tehdä, pyöriikö se pumppu väärään suuntaan jostain syystä tms? Toiminta palautuu samaksi kun liittimen painaa alas..eli jotai pitäis asialle tehdä. Kumma homma et itestään tullu tuollane "lisäominaisuus"

                      Comment

                      • Jürgen_
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2008
                        • 2707
                        • Mylsä

                        #12
                        Ei kai tuota Webaston vedenkiertoa ole laitettu väärinpäin, ettei ne vesipumput työnnä vettä toisiaan kohti :think

                        ...eihän se eka kerta ois kun ne letkut väärinpäin menee.
                        Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                        Comment

                        • Jopi__
                          Newbiemmer
                          • Nov 2009
                          • 10
                          • Oulu

                          #13
                          Sitä vaa et miks se tilanne ois yhtäkkiä muuttunu..ensimmäisen reilun kuukauden toimi iha normaalisti..

                          Comment

                          • vlehto
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2007
                            • 34
                            • Siikajoki

                            #14
                            Kummin päin kiertovesipumpussa nuolet pitäisi olla?... tai meneekö alempi putki webastolle päin ja ylempi pois päin?

                            Comment

                            • Patriot
                              Bimmer Fanatic
                              • Jun 2007
                              • 274

                              #15
                              Originally posted by Jürgen_ View Post
                              Se napsutus saattaa kuulua Webaston annostelupumpusta, oletko katsonut mihin se on asennettu.
                              Mitä se kauko-ojain näyttää auton sisälämpötilaksi esim. sen 30min. lämmityksen jälkeen? Onko Webasto tehdasasenteinen jälkeenpäin lisätyllä kauko-ohjaimella? Kyllä sen Webaston pumpun pitäisi kierrättää vettä siellä missä muidenkin pumppujen.
                              Tämäkin alkaa selvitä. Laitoin webaston käyntiin ja jäin kuuntelemaan lähteekö sähköinen kiertovesipumppu (osa 7) päälle. Pumppu lähti vasta pienestä jakarilla kopauttamisesta päälle, jolloin lämmin vesi alkaa kiertää sisäkierrossakin. Tämän jälkeen se on taas toiminut moitteetta, mutta parempi varmaan hakea marmorilta uusi. Webasto no jälkikäteen asennettu ja ohjaus tapahtuu pelkällä kauko-ohjaimella.
                              E39 540iA M62TUB44

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎