Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pieni peltirysy, kohteena E46 -00

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Alweissi
    Bimmer Rookie
    • Oct 2006
    • 106
    • Etelä-Pohjanmaa

    Pieni peltirysy, kohteena E46 -00

    Hei,

    Autoni koki törmäyksen kuskin puolen etupyärään, noin 20kmh nopeudella (nelipyörä luisussa toinen auto päälle). Puskuri, sumarit ja vähä lokaria uusiksi.
    Mutta mikä menee ohjauksesta, kun täristää kääntäessä ja ohjaus muuttui jäykäksi.?
    Korjaamo sanoi että kunnossa on, mutta ei todellakaan ole entisensä. (mitään eivät alustalle tehneet)

    Olisiko jollain vinkkiä mitä vaadin tehdä. Tänään menossa takaisin pajalle. Silmin nähtävästi tolppa on liikahtanut yläpäästä millin sivuun. Näkyy siis vanhat ruuvin jäljet maalipinnassa.

    Hankala kun sanotaan että auto on ok, mutta 5 vuotta / 100tkm kyseistä autoa ajaneena tunnen että se ei käyttäydy samalla tavalla.

    Auto E46 sedan, vuosimalli 2000 (3.0D)
    Autossa alustasarja, noin vuosi sitten tehty kaikkien pyörien kulmien tarkastus/säätö.

    Kiitos etukäteen hyvistä vinkeistä.
    F10 525D M-sport sedan -10, e46 330d sedan -00
    "think wise, think geek, be a engineer"
  • Ceppo
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2005
    • 367
    • .

    #2
    Arvaillahan sitä voi pyöränkulmaa ja raidetankoa,mutta korjaamo toivottavasti hoitaa hommansa asianmukaisesti.
    Tarkka jos haluat olla,niin vaadit vähintäänkin etupyörien suuntaustodistuksen...

    Comment

    • Supa
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2005
      • 7597
      • Järvenpää

      #3
      Yleensä ensimmäisenä vääntyy raidentangon sisäpäät jos pyörä kolahtaa johonkin.
      Toisena veikkauksena tukivarsi vääntyy tai pelkän alapallo kiinityksensä kohdalta iskaritolppaan.
      Tommosessa rysäyksessä kannattaa ainakin raidetangot vaihtaa mutta itse vaihtaisin tukivarret täydellisinä alapalloineen sekä takaheloineen.
      Varsinkin jos ei ole ihan hiljattain uusittu niin paranee varmasti ajettavuus verrattuna vanhoihin ja väsyneisiin tukivarren takapusliin.
      Tietysti kummallekkin puolelle jotta hommassa olisi jotain järkeä.

      Esim. Saksasta saa Meylen täydellistä settiä kummankin puolen tukivarsista vahvistetuilla puslilla ~350e ja täydelliset raidetangot kummallekkin puolelle jossain 80e paikkeilla.
      Nämä vaihtaisin itse, tietysti se iskaritolppa sekä yläpää pitää tarkastaa onko kunnossa. Itse purkaisin kokonaan pöydälle jotta näkisi onko kunnossa.
      Last edited by Supa; 08-01-2010, 12:50.
      - E90 320i LCI M-sport -09
      - Porsche Boxster 987 2.7 -07

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #4
        Siis vaihdettiinko olkavarsi ja persson? Jos ei, niin korjausta ei ole tehty, vaan pelkkä meikkaus.

        Comment

        • Alweissi
          Bimmer Rookie
          • Oct 2006
          • 106
          • Etelä-Pohjanmaa

          #5
          Originally posted by Hemi View Post
          Siis vaihdettiinko olkavarsi ja persson? Jos ei, niin korjausta ei ole tehty, vaan pelkkä meikkaus.
          Ei ole vaihdettu mitään. Siitä tämä murhenäytelmä alkoikin. Nyt vein auton takaisin, viikon sitä pidin välissä, saapi seisoa siellä viikonlopun ja maanantaina vaihtavat ainakin puskurin uuteen, oli tarvike puskuri joka ei istunut yhtään. Koitin Supan kirjoituksia lainaten vaatia tutkimaan asioita =)

          Toivottavasti tulen kertomaan ensiviikolla tänne hyviä uutisia.





          "tarvikepuskuri"
          Mun mielestä se ei kyllä istu hyvin.. saa sanoa tarkaksi
          Last edited by Alweissi; 08-01-2010, 17:53. Reason: kuva
          F10 525D M-sport sedan -10, e46 330d sedan -00
          "think wise, think geek, be a engineer"

          Comment

          • fastandfurious
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 1731
            • Tampesteri

            #6
            Päin persettähän toi puskin istuu :think Tiedä sitten onko vika tarvikepuskurissa, vai asennuksessa ja alla olevista peltitöistä?

            Toivottavasti saat auton kuntoon ja entiselleen, ei kyllä vaikuta kovin laadukkaalta käyttämäsi korjaamo.
            ---------------------------------------------------
            E91 325d M-Sport
            ex. E36 320 coupe -97, E46 320 sedan -99, Audi A3 2,0 Fsi -04,
            E46 330iA-02, Skoda Octavia RS -07, z3 roadster 1.9 -98

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #7
              Siis koko puskuri+keula on jätetty sovittamatta. "Tarvike"=orggiksen saa siihen kyllä istumaan mikäli hiemankaan on ko.sovitustöitä tehty.
              Kuvan tällihän on pysähtynyt etupyörään, joten 100% varmuudella on olkavarsi ja todennäköisesti myös perssoni vahtokunnossa.
              Tuo olkavarsihan näistä menee jo hiemankin "rouhakkaammakka" kanttarinylityksellä ja sen jälkeen kulmia ei milloinkaan saa enään paikalleen.

              Comment

              • kye
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2008
                • 320
                • Forssa

                #8
                Tuo keulahan on ihan päin peetä kasattu; puskuri toisessa sivussa, konepelti erikorossa vasemman lokarin kanssa, konepelti valoihin verattuna toisessa sivussa, ym. E46:n nokassa on sentään ilman mitään viilaamistakin hyvin säätövaroja noissa osissa/niiden sovittamisessa. Mitenköhän ko korjaamo selviää sellaisesta autosta jossa ei ole likikään niin paljoa säätömahdollisuuksia kuin E46:ssa.
                Itse tulee puuhailtua kolariautojen kanssa ja ei tuollaista kyllä kehtaisi viedä katsastukseen. Ja aina kun suurin osa morkkaa lunastuttuja autoja niin tuon laatuisesta kolarista pitää aina olla vähintään katsastukseen liitteeksi nelipyöräsuuntaustodistus ja vielä sellainen että on toleranssien sisällä. Sekin on tuossa tapauksessa tainnut jäädä tekemättä jos ajokäytös ei ole normaali.
                Toivottavasti kaikki joiden autoja korjataan vakuutusyhtiön laskuun alkaisivat vaatia korjauksen luovutushetkellä vähintään suuntaustodistusta.
                - N62xxx moottoreiden venttiilivarsitiiviste korjaukset ja lisäilmajärjestelmän nuohoukset,
                - N42/46 jakopäät
                - N47 jakoketjuvikojen korjaukset

                tied. 0407247465

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #9
                  Originally posted by kye View Post
                  Tuo keulahan on ihan päin peetä kasattu; puskuri toisessa sivussa, konepelti erikorossa vasemman lokarin kanssa, konepelti valoihin verattuna toisessa sivussa, ym. E46:n nokassa on sentään ilman mitään viilaamistakin hyvin säätövaroja noissa osissa/niiden sovittamisessa. Mitenköhän ko korjaamo selviää sellaisesta autosta jossa ei ole likikään niin paljoa säätömahdollisuuksia kuin E46:ssa.
                  Itse tulee puuhailtua kolariautojen kanssa ja ei tuollaista kyllä kehtaisi viedä katsastukseen. Ja aina kun suurin osa morkkaa lunastuttuja autoja niin tuon laatuisesta kolarista pitää aina olla vähintään katsastukseen liitteeksi nelipyöräsuuntaustodistus ja vielä sellainen että on toleranssien sisällä. Sekin on tuossa tapauksessa tainnut jäädä tekemättä jos ajokäytös ei ole normaali.
                  Toivottavasti kaikki joiden autoja korjataan vakuutusyhtiön laskuun alkaisivat vaatia korjauksen luovutushetkellä vähintään suuntaustodistusta.
                  Juuri näin. Tämä on malliesimerkki "kolaroimattomasta" autosta joka kuitenkin on kolarikorjattu kuin juosten kustu ja säädöt+mittaukset on jätetty täysin tekemättä ja kulkee kuin ajokoira . Mitään uuttahan tässä ei ole, mutta nyt on todellakin menty siitä mistä aita on matalin.
                  Yksikään AVK:n kautta kulkenut kolaroitu auto ei tule rekisteröintikatsastuksesta yhtä heppoisalla "korjauksella", joten nyt on työn tekijä saatava pers/niskaotteella viemään homma loppuun, niin kuin kuuluu.

                  Comment

                  • Alweissi
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2006
                    • 106
                    • Etelä-Pohjanmaa

                    #10
                    Tästä on hyvä kaikkien ottaa oppia.

                    Ymmärrettävästi vakuutusyhtiöt haluavat että ensisijaisesti työ tehdään loppuun paikassa jossa ne on aloitettu.

                    Katsotaan mitä tuleman pitää. Asioilla on kuitenkin vielä täyden mahdollisuudet päättyä hyvin.
                    Last edited by Alweissi; 09-01-2010, 13:48.
                    F10 525D M-sport sedan -10, e46 330d sedan -00
                    "think wise, think geek, be a engineer"

                    Comment

                    • Alweissi
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2006
                      • 106
                      • Etelä-Pohjanmaa

                      #11
                      Hei,

                      Nyt on auton keula kunnossa. Alkuperäinen puskin ja uudet puskimen säätöpalat paikallaan. Ohjaus tuntuma on nyt hyvä, renkaat tasapainoitettu ja auto käyttäytyy mielestäni hyvin.

                      Katsastin auton ja kerroin katsastusmielle tilanteen ja yritimme yhdessä katsoa että kaikki on kunnossa.

                      Kolme kertaa auto kävi pajalla, mutta sitkeys palkittiin ja tilalle vittumaisen asiakkaan leima

                      Kiitos kommentoijille hyvistä vinkeistä.

                      btw. Onko kenellä tarjota edukkaasti tuota bmw merkkiä noukkapeltiin. Siitä on rumasti lähtenyt puolet väristä pois. Kuinkas sen saa nätisti irti?
                      F10 525D M-sport sedan -10, e46 330d sedan -00
                      "think wise, think geek, be a engineer"

                      Comment

                      • Tomi T
                        BTCF Member
                        • Apr 2003
                        • 3831
                        • Nokia

                        #12
                        Originally posted by Alweissi View Post
                        btw. Onko kenellä tarjota edukkaasti tuota bmw merkkiä noukkapeltiin. Siitä on rumasti lähtenyt puolet väristä pois. Kuinkas sen saa nätisti irti?
                        33,50e ovh merkkiliikkeessä, ainakin tässä kylässä.

                        Parhaiten lähtee kun laittaa paksun rätin ruuvarin ja konepellin väliin, ja kampeaa ruuvarilla varovasti merkin irti. Kannattaa mahdollisimman suoraan nostaa merkkiä, ettei katkea ne kaksi tappia joilla se on kiinni. Kannattaa myös harkita niiden kumituttien uusimista joihin nuo tapit tulevat kiinni, 1e/kpl hintaa niillä.
                        ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
                        ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
                        BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93
                        BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

                        ex. 53*BMW

                        Comment

                        • petrolhead
                          Moderator
                          • Feb 2004
                          • 13793
                          • Hyvinkää

                          #13
                          Originally posted by Ceppo View Post
                          Arvaillahan sitä voi pyöränkulmaa ja raidetankoa,mutta korjaamo toivottavasti hoitaa hommansa asianmukaisesti.
                          Tarkka jos haluat olla,niin vaadit vähintäänkin etupyörien suuntaustodistuksen...
                          Semisti off topic: Kaikkien neljän pyörän kulmat on katottava ja tarvittaessa säädettävä aloittaen takapäästä , kulkukulma on muuten vidurallaan.
                          2015 VW Crafter
                          1984 BMW 316
                          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            #14
                            Originally posted by Alweissi View Post
                            Hei,

                            Nyt on auton keula kunnossa. Alkuperäinen puskin ja uudet puskimen säätöpalat paikallaan. Ohjaus tuntuma on nyt hyvä, renkaat tasapainoitettu ja auto käyttäytyy mielestäni hyvin.

                            Katsastin auton ja kerroin katsastusmielle tilanteen ja yritimme yhdessä katsoa että kaikki on kunnossa.

                            Kolme kertaa auto kävi pajalla, mutta sitkeys palkittiin ja tilalle vittumaisen asiakkaan leima

                            Kiitos kommentoijille hyvistä vinkeistä.

                            btw. Onko kenellä tarjota edukkaasti tuota bmw merkkiä noukkapeltiin. Siitä on rumasti lähtenyt puolet väristä pois. Kuinkas sen saa nätisti irti?
                            ko.Autohan on kunnossa vasta sitten kun sinulla on kädessä vihreillä arvoilla oleva akselistosuuntaustodistus. Ennen sitä korjaus on edelleen tekemättä.
                            Talvisella ajotuntumalla tai silmillä tarkastellen ei akselistokulmista ja niiden oikeellisuudesta voi päätellä yhtään mitään. Ennen kuin väärät kulmat tuntuu normaali ajokäytöksessä tai ne näkyvät, ollaan jo oikein huolella pielessä.
                            Eli se ensimmäinen oire mikä pielessä olevat akselistokulmat itsestään ilmoittaa on auton ääritilannekäyttäytyminen. Sitten kun kiesi lähtee talvisessa ohitustilanteessa täysin varoittamatta lapasesta, on ko.todistusta enään turha kysellä ja voivotella että kaikki ei ihan kunnossa ollut sittenkään.

                            Comment

                            • Alweissi
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2006
                              • 106
                              • Etelä-Pohjanmaa

                              #15
                              Originally posted by Hemi View Post
                              ko.Autohan on kunnossa vasta sitten kun sinulla on kädessä vihreillä arvoilla oleva akselistosuuntaustodistus. Ennen sitä korjaus on edelleen tekemättä.
                              Tällaista todistusta heillä ei ollut antaa. Kysyin sitä kyllä.
                              F10 525D M-sport sedan -10, e46 330d sedan -00
                              "think wise, think geek, be a engineer"

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎