Announcement

Collapse
No announcement yet.

e46 sähkövika(ko)?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bnnt
    Bimmer Rookie
    • Jul 2009
    • 109
    • Nokia

    e46 sähkövika(ko)?

    Noniin kaikki kanssataapertajat, konsultointia kaivataan. Tällainen vika ilmeni aivan kuin salama kirkkaalta taivaalta:

    Kesken ajon alkoi mökki täyttymään mukavasta sähkön tuoksusta. Siinä sitten ajelin parkkipaikalle vikaa ihmettelemään. Vikaa en paikantanut nopealla silmäyksellä ja ajattelin että "kyllä se siitä".

    Ajon aikana syttyi ensimmäiseksi akun valo mittaristoon palamaan. No, siinäpä sitten taas parkkipaikalle katsastamaan kiilahihnat jotka olivat aivan loistavassa kunnossa sekä tarkastettu laturi päällisin puolin jossa ei silminhavaittavaa mekaanista vikaa löytynyt. Mielessä kävi tässä kohtaa että laturi tai hiilet ovat pikkuhiljaa siirtymässä ehtoopuolelle.

    Matka kohti kotopihaa alkoi kun mielenkiinto klo 02:00 yöllä väsyneenä nyt oli mitä oli. Matkan aikana syttyikin sitten turvatyynyn symboli sekä jarrupalojen merkkivalo mittaristoon. Pikkuhiljaa matkan aikana myös tipahteli muita sähköhärpäkkeitä kuten esimerkiksi raatio, sisätilan valo, kaukokeskuslukitus sekä sahköikkunat.

    Kotopihaan saapuessa lähdinkin konehuoneen ihmeeliseen maailmaan pyörimään yleismittarin kanssa jolla sain aivan positiivisiä tuloksia ilmoille. Moottorin maadoituskin tuntui olevan kunnossa.

    Autossa ei ole toistaiseksi mitään omia viritelmiä hifi-laitteiston suhteen joiden johdotukset saattaisivat aiheuttaa jonkun sortin oikosulku autoon (lukuunottamatta jäliasennettua Pioneerin mankkaa). Vikakoodeja ei ole vielä luettu (laitteen puutten vuoksi joten vikakoodi diagnoosiakin pitää odotella maanantaihin asti.

    Onko tässä kohtaa kenelläkään ehdotuksia mistä kyseinen mahdollinen sähkövika-inkarnaatio saattaisi johtua? Autohan on e46 318 touring vm -99.

    Kiitos!
    "The best car safety device is a rear-view mirror with a cop in it." -Dudley Moore

    Entiset:

    e46 318
    e46 328
    e30 320
    e34 525


  • antti79
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2003
    • 2499
    • Littoinen

    #2
    Tarkista laturin toiminta, lataako ollenkaan. Kuulostaisi vähän siltä että laturi olisi lopettanut toimintansa (akun merkkivalo) sitten jännite lähtenyt laskuun ja laitteita tippunut pois päältä yksi toisensa jälkeen. Toinen vaihtoehto on akku joka on sanonut sopimuksen irti eikä ota enää virtaa vastaan, kennot oikosulussa tms.
    sigpic
    Originally Posted by jari kihlman
    "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.

    Comment

    • Ac Naisseri
      Bimmer Rookie
      • May 2007
      • 109
      • N/A

      #3
      Niinku yllä mainittiin, mittaa latausjännite. Oireet tosiaan viittaa laturin hiilien loppumiseen ja samalla kannattaa tarkistaa myös liukurenkaiden kunto laturista.

      Comment

      • bnnt
        Bimmer Rookie
        • Jul 2009
        • 109
        • Nokia

        #4
        Joo tuota laturin jännitettä siinä mittailin ja näytti aina 13,2V tuonne 13,7V asti.. Silti hieman ihmetyttää että vaikka jännite näyttää ihan asialliselta niin esimerkiksi ajovalot himmenevät huomattavasti kun puhalluksen kääntää täysille. Pikadiagnoosi itselläkin viime yönä oli tuo laturi. Katsotaan nyt huomenna kun saadaan kikkarista vikakoodit ihmisten ilmoille.
        "The best car safety device is a rear-view mirror with a cop in it." -Dudley Moore

        Entiset:

        e46 318
        e46 328
        e30 320
        e34 525


        Comment

        • Bouma
          Bimmer Enthusiast
          • May 2007
          • 3108
          • Tampere

          #5
          Maajohto.....?
          MB CLS-12 350CGI AMG

          MYSTINEN.FI

          Comment

          • petrolhead
            Moderator
            • Feb 2004
            • 13793
            • Hyvinkää

            #6
            Originally posted by bnnt View Post
            Joo tuota laturin jännitettä siinä mittailin ja näytti aina 13,2V tuonne 13,7V asti.. Silti hieman ihmetyttää että vaikka jännite näyttää ihan asialliselta niin esimerkiksi ajovalot himmenevät huomattavasti kun puhalluksen kääntää täysille. Pikadiagnoosi itselläkin viime yönä oli tuo laturi. Katsotaan nyt huomenna kun saadaan kikkarista vikakoodit ihmisten ilmoille.
            Mistä sä mittasit on 13,2 ja 13,7? Akun navoilta vai laturin luota? Jos siellä on sähkö tuoksunut ajon aikana niin voisinpa veikata että joku oikari on käynyt ja polttanut jonkun (pää)sulakkeen. Mut tää nyt on vaan amatööri-sähkömies Pimiän arvailua

            Saako laturi ohjauksen/herätteen vaimikäseon?
            Last edited by petrolhead; 10-01-2010, 15:19.
            2015 VW Crafter
            1984 BMW 316
            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

            Comment

            • Jamppa1983
              BTCF Member
              • Jan 2005
              • 739
              • Pirkanmaa

              #7
              Originally posted by bnnt View Post
              Joo tuota laturin jännitettä siinä mittailin ja näytti aina 13,2V tuonne 13,7V asti.. Silti hieman ihmetyttää että vaikka jännite näyttää ihan asialliselta niin esimerkiksi ajovalot himmenevät huomattavasti kun puhalluksen kääntää täysille. Pikadiagnoosi itselläkin viime yönä oli tuo laturi. Katsotaan nyt huomenna kun saadaan kikkarista vikakoodit ihmisten ilmoille.
              Mittaa eri kierrosalueilla, ja siilon kun sulla on se puhallin, pitkät, penkin, takalasin yms läppärit päällä.Siis kuormitat sitä laturia niinpaljon kun mahdollista. Jos sillon työntää sen +14-15V niin laturi ok ja akku sökö jos jännite tippuu reilusti niin uusi jännitesäädin/hiilipaketti noin 130€...
              Last edited by Jamppa1983; 11-01-2010, 19:22. Reason: Jäi 1-puuttuu hinnan edestä...
              Tyytyväinen ihminen on kehityksen jarru!

              M3 e90 & "M3" e30 turbo

              Comment

              • Jamppa1983
                BTCF Member
                • Jan 2005
                • 739
                • Pirkanmaa

                #8
                Originally posted by petrolhead View Post
                Mistä sä mittasit on 13,2 ja 13,7? Akun navoilta vai laturin luota? Jos siellä on sähkö tuoksunut ajon aikana niin voisinpa veikata että joku oikari on käynyt ja polttanut jonkun (pää)sulakkeen. Mut tää nyt on vaan amatööri-sähkömies Pimiän arvailua

                Saako laturi ohjauksen/herätteen vaimikäseon?
                Se on joku mangnetointijännite mikä tulee ainakin vanhemmissa autoissa mittarin lampunkautta. Elikkäs jos lamppu on palanut/ei vilahda autoa käynnistäessä myöskään laturi ei rupea lataamaan.
                Tyytyväinen ihminen on kehityksen jarru!

                M3 e90 & "M3" e30 turbo

                Comment

                • bnnt
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2009
                  • 109
                  • Nokia

                  #9
                  Noniin tuossa tomerana ihmisenä lähdin sitten tutkiskelemaan notta mikähän tuolla auton sisuksissa mahtaakaan olla vikana. Löyty olikin mitä mielenkiintoisin: Jokaikinen sulake sulanut ja mennyt poikki...

                  Siinä kohtaa löin hanskat tiskiin ja ajoin lähimpään bmw-huoltoon jotta saavat rauhassa etsiä notta mikähän sieltä nyt kajahti.

                  Ilmoittelen taas lisää kunhan huoltamosta tuomion kuulen..
                  "The best car safety device is a rear-view mirror with a cop in it." -Dudley Moore

                  Entiset:

                  e46 318
                  e46 328
                  e30 320
                  e34 525


                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎