Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46:n perä kuin valaan pyrstö liukkaalla

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MayheM
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2008
    • 521
    • Oulu

    E46:n perä kuin valaan pyrstö liukkaalla

    Onko E46:ssa ihan perusominaisuutena tuo, että perä ei meinaa pysyä maantiellä alla ja heittelehtii urista miten sattuu? Itsellä ollut alla nyt pian pari vuotta 323i ja aina vähänkin liukkaammalla on kyllä tuskaa ajaa maantiellä. Ei meinaa 80:aa uskaltaa ajaa, kun perä tuntuu heittelehtivän puolelta toiselle todella villisti. Eli onko kyse vain auton " ominaisuudesta", vai liekö kärryssä jotain vikaa?

    Vasemmalla takaa on joku kolissut oikealla kaartaessa jo pidemmän aikaa (liekö koiranluut). Lisäksi viime aikoina on alkanut kuulua kimeää vinkumista samalta suunnalta. Lisäksi ajon päälle renkaan vieressä havaittavissa palaneen käryä ja usein auton pysäköintipaikalle on putoillut jotain tummaa jauhoa. Sen verran vilkaisin päällisin puolin, että jarrupalat on kunnossa ja rengas ei ainakaan hankaa mihinkään. Ja tuo ulina on mieelstäni paljon kimeämpää kuin laakerin ääni.

    Olen myös huomannut, että joskus kun olen ilman luistonestoa vähän kiihdyttänyt, niin perä heittää poikkeuksestta oikealle. Samoin muutenkin aina perä tuntuu luistavan huomattavasti helpommin nimenomaan oikealle. Renkaat on kohtuuhyvät HKPL4:t, eikä niissä pitäisi olla vikaa. Osaako joku sanoa onko tämä käytös normaalia E46:lle, vai onko kenties alustassa jotain vikaa, tai vastaako tuolla vasemmalla takana jonku renkaaseen? Katsastusmiehilläkään ei ole ollut mitään sanomista, vaikka olen erikseen kysellyt iskareiden, alustan ja renkaan ripustusten kunnosta aina.

    Edit: Niin, en ole tottunut ajamaan pelkästään uusilla autoilla, sillä alla on aiemmin ollut Ford Orionia, pari 90-luvun Vectraa ja vanhaa takavetoista Volvoa. Mikään ei ole ollut yhtä vikuri liukkailla keleillä.
    Last edited by MayheM; 10-01-2010, 10:43.
    BMW F11 520 da XDrive Touring -16 (2023->)
    BMW E61 530 xd(A) Touring 280 hp / 620 Nm -06,. (2016-2023)
    BMW E91 320 D Touring -06 (2013-2016)
    BMW E39 525 DA Touring -01 (2012-2013)
    VW Passat Highline Touring 2.0 TDI -06 (2011-2012)
    BMW E46 323i -98 (2008-2011)
    Opel Vectra (B) CD Sport 2.0 -96 (2005-2008)
    Opel Vectra (A) 1.8 -90 (2002-2005)
    Ford Orion 1.4 -87 (2000-2002)
  • Convertible
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2003
    • 2638
    • Turku

    #2
    Perä revennyt irti korista?
    F25 X3 35d
    E87 118i
    E46 330ti
    E46 M3
    E30 M3
    E30 M3 Convertible
    Z3 Roadster

    Comment

    • Tomi T
      BTCF Member
      • Apr 2003
      • 3831
      • Nokia

      #3
      Perän oikealle luistamiseen vaikuttanee kaksi asiaa: kaltevat tiet, ja se että lukottomat penarit sutivat oikealla pyörällä herkemmin, joku viisaampi voi kertoa miksi, tämä on vain kokemusperäinen tieto.
      ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
      ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
      BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93
      BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

      ex. 53*BMW

      Comment

      • fastandfurious
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 1731
        • Tampesteri

        #4
        Originally posted by Convertible View Post
        Perä revennyt irti korista?

        Tämä kannattaa minustakin tarkistaa. Ei ole kyllä normaalia käytöstä E46:lle tollanen!
        ---------------------------------------------------
        E91 325d M-Sport
        ex. E36 320 coupe -97, E46 320 sedan -99, Audi A3 2,0 Fsi -04,
        E46 330iA-02, Skoda Octavia RS -07, z3 roadster 1.9 -98

        Comment

        • Nifa
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2008
          • 292
          • Kymenlaakso™

          #5
          Minkälaiset ripustukset E46:ssa on verrattuna E36:een? Sillä esim E36:ssa tulee vastaavanlaisia oireita niin liukkaalla, soralla kuin esim. kaistaa vaihdattaessa kun ne takatukivarsien etummaiset puslat on finaalissa. Tietenkin uraherkkyyteen vaikuttaa pyöränkulmat (jotka todennäköisesti on päin ahteria jos puslat alkaa olemaan lopussa) ja rengaiden koko.

          Ja kyllä minä väitän että takavetoisen auton kuuluu suoraa mennä kohtuullisessa kiihdytyksessä, oli siinä sitten lukollinen tai lukoton perä.
          "That's ridiculous! Why would a shark follow a Volkswagen."

          Comment

          • kehveli
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2005
            • 276
            • Lappeenranta

            #6
            Originally posted by MayheM View Post
            Onko E46:ssa ihan perusominaisuutena tuo, että perä ei meinaa pysyä maantiellä alla ja heittelehtii urista miten sattuu? Itsellä ollut alla nyt pian pari vuotta 323i ja aina vähänkin liukkaammalla on kyllä tuskaa ajaa maantiellä. Ei meinaa 80:aa uskaltaa ajaa, kun perä tuntuu heittelehtivän puolelta toiselle todella villisti. Eli onko kyse vain auton " ominaisuudesta", vai liekö kärryssä jotain vikaa?

            Vasemmalla takaa on joku kolissut oikealla kaartaessa jo pidemmän aikaa (liekö koiranluut). Lisäksi viime aikoina on alkanut kuulua kimeää vinkumista samalta suunnalta. Lisäksi ajon päälle renkaan vieressä havaittavissa palaneen käryä ja usein auton pysäköintipaikalle on putoillut jotain tummaa jauhoa. Sen verran vilkaisin päällisin puolin, että jarrupalat on kunnossa ja rengas ei ainakaan hankaa mihinkään. Ja tuo ulina on mieelstäni paljon kimeämpää kuin laakerin ääni.

            Olen myös huomannut, että joskus kun olen ilman luistonestoa vähän kiihdyttänyt, niin perä heittää poikkeuksestta oikealle. Samoin muutenkin aina perä tuntuu luistavan huomattavasti helpommin nimenomaan oikealle. Renkaat on kohtuuhyvät HKPL4:t, eikä niissä pitäisi olla vikaa. Osaako joku sanoa onko tämä käytös normaalia E46:lle, vai onko kenties alustassa jotain vikaa, tai vastaako tuolla vasemmalla takana jonku renkaaseen? Katsastusmiehilläkään ei ole ollut mitään sanomista, vaikka olen erikseen kysellyt iskareiden, alustan ja renkaan ripustusten kunnosta aina.

            Edit: Niin, en ole tottunut ajamaan pelkästään uusilla autoilla, sillä alla on aiemmin ollut Ford Orionia, pari 90-luvun Vectraa ja vanhaa takavetoista Volvoa. Mikään ei ole ollut yhtä vikuri liukkailla keleillä.
            Itselläni ei ole tuollaisia ongelmia, kuulostaa että alustassa on nyt jotain väljää. Itselläni on samaiset renkaatkin talvisin.
            Katsastusmiehet hyväksyvät seillaisiakin autoja, joilla itse en uskaltaisi edes ajaa.
            Entiset autot: paljon malmikasoja ja sitten yks mersu ja föördi
            Nykyiset kehonliikuttimet: X5 3.0D, 325i

            Comment

            • 535SD
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2005
              • 1068
              • Lahti

              #7
              itsellä oli joskus samanlaisia ongelmia kesällä sadekelillä. syyksi paljastui takarenkaan etupuolella olevat puslat. kuluuko sulla renkaat takaa nopeasti?
              Olleita ja menneitä
              1XE21 2xE30 4xE46 1xE90 3xE91 1xE60 1xE70 1xE71(RIP)

              Tällähetkellä perseenalla mersu odotellessa että BMW osaa tehdä jotain muuta kuin 2010 luvulla

              Comment

              • petrolhead
                Moderator
                • Feb 2004
                • 13793
                • Hyvinkää

                #8
                Jos Pekka84 tarkoitti takakynkän helaa joka kiinnittyy koriin niin samaa veikkaisin.
                Heitetään lottoon vielä renkaan kudosvauriot , kaikkien neljän sivuvallit kannattaa kattoa huolella. Aiheuttavat mitä ihmeellisimpiä vikoja ajokäytökseen.
                Ei ole mitenkään eriskummallista että katsastusinssi ei tuomitse jotain multilink ripustuksessa olevaa vikaa. Vähän konstikkaampi löytää kuin normivessan taka-akselista nuo väljät
                2015 VW Crafter
                1984 BMW 316
                2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                Comment

                • MayheM
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2008
                  • 521
                  • Oulu

                  #9
                  Originally posted by Pekka84 View Post
                  itsellä oli joskus samanlaisia ongelmia kesällä sadekelillä. syyksi paljastui takarenkaan etupuolella olevat puslat. kuluuko sulla renkaat takaa nopeasti?
                  En ole noteerannut, että erityisen nopeasti kumit kuluisivat.

                  E: Sen verran vielä, että auton käytöksessä ei ole mielestäni ollut mitään poikkeavaa kesäkeleillä, tai vähän paremmalla talvikelillä. Mutta kun on vähän liukkaampaa, niin perä heittelehtii niin pirusti maantiellä 80 km/h vauhdissa. Renkaissa en ole huomannut mitään poikkeavaa, mutta pitää varmaan tutkia noita puslia ainakin tässä. Saattaapi olla, että raahaan auton jopa huoltoon tutkittavaksi lähiaikoina, jos en itse mitään löydä.
                  Last edited by MayheM; 10-01-2010, 13:06.
                  BMW F11 520 da XDrive Touring -16 (2023->)
                  BMW E61 530 xd(A) Touring 280 hp / 620 Nm -06,. (2016-2023)
                  BMW E91 320 D Touring -06 (2013-2016)
                  BMW E39 525 DA Touring -01 (2012-2013)
                  VW Passat Highline Touring 2.0 TDI -06 (2011-2012)
                  BMW E46 323i -98 (2008-2011)
                  Opel Vectra (B) CD Sport 2.0 -96 (2005-2008)
                  Opel Vectra (A) 1.8 -90 (2002-2005)
                  Ford Orion 1.4 -87 (2000-2002)

                  Comment

                  • petrolhead
                    Moderator
                    • Feb 2004
                    • 13793
                    • Hyvinkää

                    #10
                    Originally posted by MayheM View Post
                    En ole noteerannut, että erityisen nopeasti kumit kuluisivat.
                    Jos takakynkän hela on paskana ja toinen kumi auraa/harittaa väärin niin silloin se söisi renkaiden reunan , katoppa tarkkaan.
                    2015 VW Crafter
                    1984 BMW 316
                    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                    Comment

                    • Juppe
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2002
                      • 4541
                      • TURKU

                      #11
                      Kyllä toi tempoilu viittaa päin persettä oleviin pyöränkulmiin. Se voi aiheutua väljistä puslista tai sitten ne on muuten vaan pielessä. Joka ainoassa mun omistamassa bmw:ssä on ollut kulmat metsässä ihan tehtaan jäljiltä. Pulteista näki hyvin ettei niitä oltu koskaan avattu. Kaikista nistä on vetelyt kadonnut kun camberit on saatu kohdalleen.

                      Aurauksen muutoksella ei oo ollut puoliksikaan niin suurta vaikutusta. Ne saa olla tosi pahasti metsässä, ennen kuin ajo alkaa olla hankalaa. Cambereissa riittää pienikin heitto miinukselle ja johan alkaa vetelemään ja tempoilemaan urista. Sitten kun siihen lisätään kulunut takakynkän etupusla akaa ajo olemaan ihan oikeasti vittumaista ja ohituksista tuee niin pelottavia, että mielummin köröttää kiltisti karavaanareiden perässä.

                      Comment

                      • MayheM
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2008
                        • 521
                        • Oulu

                        #12
                        Originally posted by Juppe View Post
                        ...akaa ajo olemaan ihan oikeasti vittumaista ja ohituksista tuee niin pelottavia, että mielummin köröttää kiltisti karavaanareiden perässä.
                        Tämä on melkein juuri oma fiilikseni usein talvikeleillä ajellessa. Tuossa joulun tienoilla ajoin Parainen-Oulu-Parainen -reissun ja molempiin suuntiin mentäesessä oli selkeä läheltä piti -tilanne. Mennessä auto oli hyvin lähellä karata lapasesta ohituksen jälkeen, vaikka ohitin hyvin rauhallisin liikkein ja kelaamatta 150 km/h lasiin. Takaisin tullessa taas auto lähti heittelemään 80 km/h:n vauhdissa alamäessä ajaessani tyynenrauhallisesti keskellä autoletkaa... tuossa oli jo hyvin lähellä, ettei menty ojaan. Loppumatka tultiinkin sitten pintakaasulla ja alamäet kytkin pohjassa, kun niissä tuo perä tuntuu erityisesti heijaavan (ilmeisesti moottorijarrutuksen takia).
                        Last edited by MayheM; 10-01-2010, 13:31.
                        BMW F11 520 da XDrive Touring -16 (2023->)
                        BMW E61 530 xd(A) Touring 280 hp / 620 Nm -06,. (2016-2023)
                        BMW E91 320 D Touring -06 (2013-2016)
                        BMW E39 525 DA Touring -01 (2012-2013)
                        VW Passat Highline Touring 2.0 TDI -06 (2011-2012)
                        BMW E46 323i -98 (2008-2011)
                        Opel Vectra (B) CD Sport 2.0 -96 (2005-2008)
                        Opel Vectra (A) 1.8 -90 (2002-2005)
                        Ford Orion 1.4 -87 (2000-2002)

                        Comment

                        • jr66
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 16413
                          • Asikkala

                          #13
                          Valaan pyrstö liikkuu ylös-alas, haikalojen sivuttain

                          Ja juu, pyöränkulmat ja/tai puslat.

                          Comment

                          • Juppe
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2002
                            • 4541
                            • TURKU

                            #14
                            Muistui takavuosilta toinenkin juttu vielä mieleen. E36 compactista tuli ihan hirvee pideltävä, kun sen iskarit oli tulleet tiensä päähän. Se ei mennyt yhtään suoraan ja vaelteli koko ajan. Sitten kun sitä vaeltelua joutui korjailemaan se sai aikaan vain vielä pahempaa veltelua ja yleensä peräkin lähti heittelehtimään. Sitä sai oikeasti ajaa kieli keskellä suuta. Ei mulla oo yhdessäkään muussa autossa kuluneet iskarit saaneet tuollaista reaktiota aikaan. Iskareiden vaihdolla korjaantui. ihmeellisintä oli se, ettei iskareista ollut edes öljyt pihalla.

                            Comment

                            • petrolhead
                              Moderator
                              • Feb 2004
                              • 13793
                              • Hyvinkää

                              #15
                              Originally posted by Juppe View Post
                              Muistui takavuosilta toinenkin juttu vielä mieleen. E36 compactista tuli ihan hirvee pideltävä, kun sen iskarit oli tulleet tiensä päähän. Se ei mennyt yhtään suoraan ja vaelteli koko ajan. Sitten kun sitä vaeltelua joutui korjailemaan se sai aikaan vain vielä pahempaa veltelua ja yleensä peräkin lähti heittelehtimään. Sitä sai oikeasti ajaa kieli keskellä suuta. Ei mulla oo yhdessäkään muussa autossa kuluneet iskarit saaneet tuollaista reaktiota aikaan. Iskareiden vaihdolla korjaantui. ihmeellisintä oli se, ettei iskareista ollut edes öljyt pihalla.
                              Mut eikös 36 compactissa ole e30pin taka-akseli ? Joka on siis huono ihan ehjänäkin.. Tämä huomio ihan vaan siksi kun e30 takapäällä ei ole kauheasti (mitään) yhteistä e36/e46 :ista löytyvän multilinkin kanssa.
                              Last edited by petrolhead; 10-01-2010, 13:55.
                              2015 VW Crafter
                              1984 BMW 316
                              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎