Announcement

Collapse
No announcement yet.

320d (M47N) huohottimen rakenne?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ai
    Bimmer Rookie
    • Mar 2004
    • 92
    • Kurikka

    320d (M47N) huohottimen rakenne?

    Tässä viimeisimmillä pakkasilla alkoi auto vuotaa jonkin verran öljyä öljykorkin juuresta, joten päätin tarkastaa huohottimen mahdollisten tukosten varalta. Puolen tunnin ahertamisen ja autotallin lattialle kertyneen kuution muovikasan jälkeen pääsin käsiksi itse huohottimeen.

    Venttilikopan päältä löytyi vortex -mallinen separaattori, joka oli ihan ok kunnossa, osa numero 11 http://www.realoem.com/bmw/showparts...12&hg=11&fg=15 . Hieman kylmälimaa kannen alla, mutta kumikalvo oli ehjä ja erottelija näytti muutenkin ihan kunnossa olevalta. Seuraavaksi tarkastin huohotinputken, osa numero 7 http://www.realoem.com/bmw/showparts...62&hg=13&fg=20 , joka oli ilman sähkövastusta olevaa mallia. Kylmälimaa oli jonkin verran, putken halkaisija oli ehkä vain puolet alkuperäisestä. Putsasin huohotinputken. Itse turbon imuputkessa ei ollut ylimääräistä tavaraa. Lopuksi putsasin vielä ilmanputsarin kotelon alapuolella olevan putkiyhteen (osa numero 2 edellisestä linkistä) niin syvältä kuin sormilla ylsin. Sielläkin oli tavaraa milli kaksi putken seinämillä.

    Nyt itse kysymyksiin: Minne tuo ilmanputsarin kotelon alapuolelta menevä putki johtaa? Onko sitä mahdollista putsata kunnolla ilman venttiilikopan irrotusta? Onko putkea ylipäätään tarpeellista enempää rassata vai onko öljyvuoto johtunut aiemmin havaituista "ahtauksista"? Varsinaista tukosta ei siis ole löytynyt mistään. Öljykorkin tai sen tiivisteen viallisuuten en usko. Kun koneen käydessä raottaa öljykorkkia varovasti, kuuluu koneesta voimakasta pärinää ja öljyä roiskuu. Onko normaalia vai oireileeko kuitenkin rikkinäisestä vortex huohottimesta? Jos venttilikopan joutuu aukaisemaan täydellisen huohotinjärjestelmän siivoamisen suorittamiseksi, niin pitääkö todellakin irrottaa imusarja, polttoainelinjat, suuttimet ja hehkut ennen kuin saa kopan irti. Uusi venttiilikopan tiiviste on jo aiemmin ostettu, joten kopan irrottaminen ja tiivisteen vaihtaminen olisi kyllä muutenkin perusteltua.

    Toivon pikaisia vastauksia, sillä projekti odottaa uutta oikean mallista termaria ja vielä olisi mahdollisuuksia tehdä "helposti" lisähuoltotoimenpiteitä huohotinjärjestelmälle. Noista termostaateista löytyy M47 ja M57 koneisiin kahta mallia vesipumpusta riippuen, joten olkaa tarkkoja. Itse sain tietenkin juuri väärän mallisen ja oikea olikin tilaustavaraa.
    320dA -04
    _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
    523i -97
    320dA touring -03
    530dA touring -03
    528iA touring -97
    525dA touring -01
    525tds touring -93
    525i -95
    520iA -89
    316i -89
    316 -84
  • Ai
    Bimmer Rookie
    • Mar 2004
    • 92
    • Kurikka

    #2
    Pikaista asiantuntija apua kaivataan?! Kai nyt joku on M47 koneesta huohotinjärjestelmää tutkinut tai venttiilikopan irrottanut? Termarin pitäis tulla tänään ja olis tarkoitus laittaa auto nippuun.
    320dA -04
    _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
    523i -97
    320dA touring -03
    530dA touring -03
    528iA touring -97
    525dA touring -01
    525tds touring -93
    525i -95
    520iA -89
    316i -89
    316 -84

    Comment

    • Sakke78
      Newbiemmer
      • Mar 2008
      • 19
      • Rovaniemi

      #3
      Sen kummemmin en osaa sun juttuun kommentoida tai auttaa, kuin että mullakin samantapaista vikaa korkin kanssa, mutta autona e46 318i (n42B20) -03. Eli öljyä valuu öljykorkin välistä/juuresta, joskus vähän enempi ja joskus taas vähempi ja välistä ei ollenkaan... no mut kuiten sen verran, että sotkenut jo konetilan/moottorin paikoitellen öljyyn. Korkin kun aukaisee, niin paineet vaikuttais olevan ihan ok...pärskii vähän öljyä pisaroina avonaisesta täyttöreiästä...myös auton käynti muuttuu heti, eli tyhjäkäynti/kierrokset laskee vähän ja kone niinkö vähän "hörähtelee", mutta ei kuitenkaan sammu...tuokin kait on ihan normaalia??? En usko minäkään, että vika olisi välttämättä korkin tiivisteessä. Ja sinänsä autoon ei ole tarvinnut lisäillä juuri ollenkaan nytkään öljyä, eli vuoto korkista on kuitenkin loppupeleissä melko vähäistä. Juu ja ostin jo uuden korkinkin, mutta en oikein uskalla kiertää paikoilleen, koska jos nyt semmoinen tuuri, että huohotin käy jäässä ja vanha öljykorkki antaakin "sopivasti" periksi ja päästää ylimääräiset paineet ulos...vai onkohan tuo korkki suunniteltukin tuollaiseksi :think.

      Comment

      • e46touring
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2003
        • 1321
        • Tornio

        #4
        huohotin

        moro

        se huohotin putki johtaa sinne vortexin juuresta löytyvään pieneen suorakaiteen malliseen koloon. kannattaa puhdistaa liuotinaineella/paineilmalla/pienipulloharja. vortexin suunnasta.
        laita huohotinputkeen letkunpätkä niin et sotke koko konehuonetta.
        vaihda samalla sähkölämmitin malliksi se huohotin. kannattaa !!
        wds:stä löytyy kytkentäkaava mihin kytket ne 2kpl johdinta.
        voin kaivaa kytkennän esiin jos tarvetta.

        t:e46touring




        Originally posted by Ai View Post
        Tässä viimeisimmillä pakkasilla alkoi auto vuotaa jonkin verran öljyä öljykorkin juuresta, joten päätin tarkastaa huohottimen mahdollisten tukosten varalta. Puolen tunnin ahertamisen ja autotallin lattialle kertyneen kuution muovikasan jälkeen pääsin käsiksi itse huohottimeen.

        Venttilikopan päältä löytyi vortex -mallinen separaattori, joka oli ihan ok kunnossa, osa numero 11 http://www.realoem.com/bmw/showparts...12&hg=11&fg=15 . Hieman kylmälimaa kannen alla, mutta kumikalvo oli ehjä ja erottelija näytti muutenkin ihan kunnossa olevalta. Seuraavaksi tarkastin huohotinputken, osa numero 7 http://www.realoem.com/bmw/showparts...62&hg=13&fg=20 , joka oli ilman sähkövastusta olevaa mallia. Kylmälimaa oli jonkin verran, putken halkaisija oli ehkä vain puolet alkuperäisestä. Putsasin huohotinputken. Itse turbon imuputkessa ei ollut ylimääräistä tavaraa. Lopuksi putsasin vielä ilmanputsarin kotelon alapuolella olevan putkiyhteen (osa numero 2 edellisestä linkistä) niin syvältä kuin sormilla ylsin. Sielläkin oli tavaraa milli kaksi putken seinämillä.

        Nyt itse kysymyksiin: Minne tuo ilmanputsarin kotelon alapuolelta menevä putki johtaa? Onko sitä mahdollista putsata kunnolla ilman venttiilikopan irrotusta? Onko putkea ylipäätään tarpeellista enempää rassata vai onko öljyvuoto johtunut aiemmin havaituista "ahtauksista"? Varsinaista tukosta ei siis ole löytynyt mistään. Öljykorkin tai sen tiivisteen viallisuuten en usko. Kun koneen käydessä raottaa öljykorkkia varovasti, kuuluu koneesta voimakasta pärinää ja öljyä roiskuu. Onko normaalia vai oireileeko kuitenkin rikkinäisestä vortex huohottimesta? Jos venttilikopan joutuu aukaisemaan täydellisen huohotinjärjestelmän siivoamisen suorittamiseksi, niin pitääkö todellakin irrottaa imusarja, polttoainelinjat, suuttimet ja hehkut ennen kuin saa kopan irti. Uusi venttiilikopan tiiviste on jo aiemmin ostettu, joten kopan irrottaminen ja tiivisteen vaihtaminen olisi kyllä muutenkin perusteltua.

        Toivon pikaisia vastauksia, sillä projekti odottaa uutta oikean mallista termaria ja vielä olisi mahdollisuuksia tehdä "helposti" lisähuoltotoimenpiteitä huohotinjärjestelmälle. Noista termostaateista löytyy M47 ja M57 koneisiin kahta mallia vesipumpusta riippuen, joten olkaa tarkkoja. Itse sain tietenkin juuri väärän mallisen ja oikea olikin tilaustavaraa.
        __________________________________________________ ____________
        Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

        Comment

        • Ai
          Bimmer Rookie
          • Mar 2004
          • 92
          • Kurikka

          #5
          No niin, päätin jättää venttiilikopan irrottamatta. Rupesi aikataulu painamaan päälle, joten tyydyin putsaamaan tuon ilmansuodatinkotelon alapuolisen putken räikkävääntimen varsiosalla ja rievulla niin syvältä kuin ylsin. Mönjää ei tullut juuri nimeksikään ulos. Vaihdoin samalla uuden ilmansuodattimen, jonka vaihtaminen pelkästään on kyllä tehty aika hankalaksi. Tuossa 523:ssa vaihtaminen on minuutin homma, kun taas tässä saa purkaa puoli konehuonetta ennen kuin näkee vilauksenkaan ilmansuodattimesta . No mutta nyt vaihtaminen oli helppoa, kun nuo roippeet joutui tämän huoltotoimenpiteen yhteydessä muutenkin purkamaan edestä pois.

          Termarin vaihtaminen oli plug and pray, kunhan löysi sopivan avaimen noiden uros torxien kääntelemiseen. 1/4" (6,5mm) hylsy osoittautui sopivaksi työkaluksi tähän, jos ei satu löytymään naaras torx hylsysarjaa työkaluvalikoimasta. Putsasin samalla tuon imusarjan paineanturin, kun välillä on esiintynyt kovemmilla pakkasilla kierrosten humpaamista. Oli kiitettävän piilossa tuokin mötikkä, mutta löytyi käsikopelolla. Kamoja nippuun laittaessani, onnistuin noiden tulipeltiin tulevien ilmanottokaukaloiden asennuksen yhteydessä tiputtamaan yhden kiinnitysruuvin tuonne tulipellin taakse lämppärikoteloon. Jouduin käyttämään molemmat kaukalot irti ja teleskooppimagneetilla onnistuin sokkona noukkimaan ruuvin takaisin. Eli pitäkää ruuveista kaksin käsin kiinni tässä kaukaloita irrottaessa / kiinnittäessä.

          Lopuksi jäähdytysjärjestelmää ilmatessani tein mielenkiintoisen havainnon. 5-10 minuutin kuluttua koneen käynnistämisestä alkoi öljyä valumaan öljyntäyttöaukon kaulukselle. Putsailin öljyä ilmauksen edetessä, mutta valuminen jatkui. Ilmauksen jälkeen otin öljykorkin tutkintaan. Huomasin, että toinen öljykorkin peltisiivekkeistä oli selvästi jyrkemmässä kulmassa, eli korkki ei toiselta reunalta painautunut tiiviisti täyttöaukon reunaa vasten. Korjasin siivekkeen kulmaa ja käänsin vielä oljykorkin tiivisteen toisinpäin ja tein koeajolenkin. Lenkin jälkeen öljyvuotoa ei havaittavissa (toki kaikki muovit oli jo paikoillaan). Kokeilin auton vielä käydessä nostaa öljyn mittatikkua, mutta hengittelyä sieltä kautta en havainnut. Mittatikku ei pyrkinyt nousemaan vaikka laskin sen vain vapaasti reikään painamatta sitä perille. Koneen käynti ei muuttunut miksikään.

          Summa summarum:
          Öljyvuoto näyttää johtuneen aiemmista epäuskomusista huolimatta öljykorkista. Jos öljyvuoto jatkuu, niin voihan olla, että venttiilikoppa on halki (muovia) tai venttiilikopan tiiviste on kovettunut ja / tai kiinnitysruuvien kumit kuoleentuneet. Mutta seurataan tilannetta. Onpahan nyt vaihdettu termari (lämmöt aiemmin 78-80, nyt 86-88), ilmansuodatin ja putsattu huohotinjärjestelmä perusteellisesti.
          320dA -04
          _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
          523i -97
          320dA touring -03
          530dA touring -03
          528iA touring -97
          525dA touring -01
          525tds touring -93
          525i -95
          520iA -89
          316i -89
          316 -84

          Comment

          • Ai
            Bimmer Rookie
            • Mar 2004
            • 92
            • Kurikka

            #6
            Originally posted by e46touring View Post
            moro

            se huohotin putki johtaa sinne vortexin juuresta löytyvään pieneen suorakaiteen malliseen koloon. kannattaa puhdistaa liuotinaineella/paineilmalla/pienipulloharja. vortexin suunnasta.
            laita huohotinputkeen letkunpätkä niin et sotke koko konehuonetta.
            vaihda samalla sähkölämmitin malliksi se huohotin. kannattaa !!
            wds:stä löytyy kytkentäkaava mihin kytket ne 2kpl johdinta.
            voin kaivaa kytkennän esiin jos tarvetta.

            t:e46touring
            Kiitoksia neuvoista! Tuli vain aavistuksen liian myöhään - minun tapauksessani. Mutta meitä avun tarvitsijoitahan riittää. Näin ajattelinkin järjestelmän toimivan. Vortexin alla olevan kolon rassasin ihan mekaanisesti. Pitää seuraavalla kerralla putsata oikein liuottimella. Tuon huohotinputken vaihtaminen lämmitettyyn malliin on kyllä käynyt mielessä. Mutta ajelen pääsääntöisesti matka-ajoa, joten olen päätellyt, että huohotinputken irrottaminen ja tarkastaminen kerran talvessa riittää. Pitää kysellä kytkentäohjeita, jos kuitenkin innostun sen vaihtamaan Nyt tuon kylmäliman muodostuminen huohotinjärjestelmään on todennäköisesti johtunut rikkinäisestä termarista ja sen aiheuttamasta kondenssi-ilmiöstä. Ja öljyvuoto on saattanut johtua viallisesta öljykorkista, kuten ylempänä kirjoitan.
            320dA -04
            _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
            523i -97
            320dA touring -03
            530dA touring -03
            528iA touring -97
            525dA touring -01
            525tds touring -93
            525i -95
            520iA -89
            316i -89
            316 -84

            Comment

            • carlssonc35
              Newbiemmer
              • Jun 2006
              • 15
              • Siilinjärvi

              #7
              Mikä osa

              Anteeksi ratsastukseni....mutta lukiessani kiinnitin huomion tuohon imusarjan painetunnistimeen, missä osa on nuissa RealOEM kuvissa, itsellä kyseisessä anturissa ehkä vikaa( vikakoodi ilmankuormituksen painetunnistin) kuulostaa aika vapaasti suomennetulta......onkohan sama osa kyseessä? MAP-anturi?
              Last edited by carlssonc35; 03-03-2010, 20:33.

              Comment

              • e46touring
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2003
                • 1321
                • Tornio

                #8
                paineanturi ??

                Originally posted by carlssonc35 View Post
                Anteeksi ratsastukseni....mutta lukiessani kiinnitin huomion tuohon imusarjan painetunnistimeen, missä osa on nuissa RealOEM kuvissa, itsellä kyseisessä anturissa ehkä vikaa( vikakoodi ilmankuormituksen painetunnistin) kuulostaa aika vapaasti suomennetulta......onkohan sama osa kyseessä? MAP-anturi?
                e46 320d m47n kone


                tuossa osoitteessa osa n:o 16 on painetunnistin.
                joka on hyvin usein erg venttiilin toiminnan takia KARSTAN peitossa.

                lieneekö karstan aiheuttamaa tuo rikkoontuminen ??
                anturissa on n.2mm reikä josta paine pääse vaikuttamaan kalvoo.
                helposti tuommoinen rakenne tukkeentuu.

                ultraääni pesurilla olen nuita puhdistanut ja ovat jopa alkaneet toimimaan.

                t:e46touring
                __________________________________________________ ____________
                Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

                Comment

                • KoPe
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2004
                  • 251
                  • Helsinki

                  #9
                  Kannattaisiko tossa venttiilikoppa käyttää irti ja puhdistaa?

                  Silloin luulisi ainakin kannessa kiinni olevat majoneesit lähtee kerralla pois eikä mene uusiksi putkiin.
                  KoPe
                  --------
                  Jag XF, ex: e30, e36 komposti, e46, e90, f10, e91

                  Comment

                  • Clavurion
                    BTCF Member
                    • Feb 2005
                    • 9141
                    • Oulu

                    #10
                    Originally posted by KoPe View Post
                    Kannattaisiko tossa venttiilikoppa käyttää irti ja puhdistaa?

                    Silloin luulisi ainakin kannessa kiinni olevat majoneesit lähtee kerralla pois eikä mene uusiksi putkiin.
                    Kyllähän sen voi mutta on melkoinen savotta, kun ensin pitää irrottaa imusarja ja suuttimet.
                    E39 530dA -02 M-Sport
                    E53 X5 3.0dA -06 Sport
                    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                    Comment

                    • Ai
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2004
                      • 92
                      • Kurikka

                      #11
                      Originally posted by Clavurion View Post
                      Kyllähän sen voi mutta on melkoinen savotta, kun ensin pitää irrottaa imusarja ja suuttimet.
                      Sitä tavaraa on kyllä ihan riittävästi pultattu tuohon venttiilikoppan kylkeen Eli ei aivan heti viitti alkaa aukomaan. Eiköhän nuo majoneesit tuolta liukene, kunhan kone lämpenee tarpeeksi. Eikä omassa tapauksessani paikat olleet vielä edes tukossa vaan "vain hieman" ahtautuneet.

                      Palatakseni vielä tähän omaan "huoltotoimenpiteeseen" ja sen käynnistäneeseen impulssiin, niin nyt näyttäisi pahasti (hyvästi) siltä, että öljyvuoto on johtunut viallisesta öljykorkista. Ainakin siltä vaikuttaa näin puolen tuhannen ajokilometrin jälkeen. Auto ei enää kärytä ja näkyviä öljyvuotoja ei ole havaittavissa. Toki tuon venttiilikopan päällä olevan kaukalomaisen rakenteen täyttyminen öljystä ja sen läikkyminen sieltä koneen kylkiä pitkin pakosarjan päälle ja muualle vie oman aikansa. Mutta toistaiseksi oireet eivät ole palanneet ja myös moottori vaikuttaa huohottavan normaalisti.
                      320dA -04
                      _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
                      523i -97
                      320dA touring -03
                      530dA touring -03
                      528iA touring -97
                      525dA touring -01
                      525tds touring -93
                      525i -95
                      520iA -89
                      316i -89
                      316 -84

                      Comment

                      • carlssonc35
                        Newbiemmer
                        • Jun 2006
                        • 15
                        • Siilinjärvi

                        #12
                        Jo vain

                        Niin oli tukossa paineanturi, mutta ei rassailun jälkeenkään ruvennu toimimaan, en kyllä omista tuota ultrapesuria, mutta neulalla varovasti rikkomatta kalvoa rassattu. Liekkö nyt sitten jäänyt paskaiseksi tai rikki. Vaihettu uus anturi, ja auto liikkuu kuin raketti (pari viikkoa turruutettu ilman ahtoja).

                        Olikos tuota vortex tyyppistä huohotinta saatavana 4/2000 mallin 320d.iin?
                        Vai täytyykö vaihella tamppooneja?

                        Comment

                        • Jukka_
                          Bimmer Rookie
                          • Aug 2009
                          • 156
                          • finland Keski-suomi

                          #13
                          Originally posted by carlssonc35 View Post
                          Niin oli tukossa paineanturi, mutta ei rassailun jälkeenkään ruvennu toimimaan, en kyllä omista tuota ultrapesuria, mutta neulalla varovasti rikkomatta kalvoa rassattu. Liekkö nyt sitten jäänyt paskaiseksi tai rikki. Vaihettu uus anturi, ja auto liikkuu kuin raketti (pari viikkoa turruutettu ilman ahtoja).

                          Olikos tuota vortex tyyppistä huohotinta saatavana 4/2000 mallin 320d.iin?
                          Vai täytyykö vaihella tamppooneja?

                          Saiko tuon paineanturin rassattua irti ilman imusarjan irroittamista ?
                          Eli riittääkä suojamuovien poisto :think
                          Bmw X5 3.0DA 2005

                          Comment

                          • hattiwatti
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2008
                            • 255
                            • Vantaa

                            #14
                            Originally posted by Jukka_ View Post
                            Saiko tuon paineanturin rassattua irti ilman imusarjan irroittamista ?
                            Eli riittääkä suojamuovien poisto :think
                            Joo, ei tarvitse imusarjaa irroittaa. Ainakin oma käsi mahtuu sen sieltä välistä ruuvaamaan kunhan muoveja purkaa päältä niin paljon, että koko imusarjan näkyy.

                            Comment

                            • Clavurion
                              BTCF Member
                              • Feb 2005
                              • 9141
                              • Oulu

                              #15
                              E46:ssa pitää tosiaan purkaa se raitisilmakotelo, moottorisuojien lisäksi. Liitin irtoaa alaspäin, kun jousiklipsin painaa pohjaan. Itse anturi kiinni yhdellä 10 mm pultilla.
                              E39 530dA -02 M-Sport
                              E53 X5 3.0dA -06 Sport
                              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎