Tässä viimeisimmillä pakkasilla alkoi auto vuotaa jonkin verran öljyä öljykorkin juuresta, joten päätin tarkastaa huohottimen mahdollisten tukosten varalta. Puolen tunnin ahertamisen ja autotallin lattialle kertyneen kuution muovikasan jälkeen pääsin käsiksi itse huohottimeen.
Venttilikopan päältä löytyi vortex -mallinen separaattori, joka oli ihan ok kunnossa, osa numero 11 http://www.realoem.com/bmw/showparts...12&hg=11&fg=15 . Hieman kylmälimaa kannen alla, mutta kumikalvo oli ehjä ja erottelija näytti muutenkin ihan kunnossa olevalta. Seuraavaksi tarkastin huohotinputken, osa numero 7 http://www.realoem.com/bmw/showparts...62&hg=13&fg=20 , joka oli ilman sähkövastusta olevaa mallia. Kylmälimaa oli jonkin verran, putken halkaisija oli ehkä vain puolet alkuperäisestä. Putsasin huohotinputken. Itse turbon imuputkessa ei ollut ylimääräistä tavaraa. Lopuksi putsasin vielä ilmanputsarin kotelon alapuolella olevan putkiyhteen (osa numero 2 edellisestä linkistä) niin syvältä kuin sormilla ylsin. Sielläkin oli tavaraa milli kaksi putken seinämillä.
Nyt itse kysymyksiin: Minne tuo ilmanputsarin kotelon alapuolelta menevä putki johtaa? Onko sitä mahdollista putsata kunnolla ilman venttiilikopan irrotusta? Onko putkea ylipäätään tarpeellista enempää rassata vai onko öljyvuoto johtunut aiemmin havaituista "ahtauksista"? Varsinaista tukosta ei siis ole löytynyt mistään. Öljykorkin tai sen tiivisteen viallisuuten en usko. Kun koneen käydessä raottaa öljykorkkia varovasti, kuuluu koneesta voimakasta pärinää ja öljyä roiskuu. Onko normaalia vai oireileeko kuitenkin rikkinäisestä vortex huohottimesta? Jos venttilikopan joutuu aukaisemaan täydellisen huohotinjärjestelmän siivoamisen suorittamiseksi, niin pitääkö todellakin irrottaa imusarja, polttoainelinjat, suuttimet ja hehkut ennen kuin saa kopan irti. Uusi venttiilikopan tiiviste on jo aiemmin ostettu, joten kopan irrottaminen ja tiivisteen vaihtaminen olisi kyllä muutenkin perusteltua.
Toivon pikaisia vastauksia, sillä projekti odottaa uutta oikean mallista termaria ja vielä olisi mahdollisuuksia tehdä "helposti" lisähuoltotoimenpiteitä huohotinjärjestelmälle. Noista termostaateista löytyy M47 ja M57 koneisiin kahta mallia vesipumpusta riippuen, joten olkaa tarkkoja. Itse sain tietenkin juuri väärän mallisen ja oikea olikin tilaustavaraa.
Venttilikopan päältä löytyi vortex -mallinen separaattori, joka oli ihan ok kunnossa, osa numero 11 http://www.realoem.com/bmw/showparts...12&hg=11&fg=15 . Hieman kylmälimaa kannen alla, mutta kumikalvo oli ehjä ja erottelija näytti muutenkin ihan kunnossa olevalta. Seuraavaksi tarkastin huohotinputken, osa numero 7 http://www.realoem.com/bmw/showparts...62&hg=13&fg=20 , joka oli ilman sähkövastusta olevaa mallia. Kylmälimaa oli jonkin verran, putken halkaisija oli ehkä vain puolet alkuperäisestä. Putsasin huohotinputken. Itse turbon imuputkessa ei ollut ylimääräistä tavaraa. Lopuksi putsasin vielä ilmanputsarin kotelon alapuolella olevan putkiyhteen (osa numero 2 edellisestä linkistä) niin syvältä kuin sormilla ylsin. Sielläkin oli tavaraa milli kaksi putken seinämillä.
Nyt itse kysymyksiin: Minne tuo ilmanputsarin kotelon alapuolelta menevä putki johtaa? Onko sitä mahdollista putsata kunnolla ilman venttiilikopan irrotusta? Onko putkea ylipäätään tarpeellista enempää rassata vai onko öljyvuoto johtunut aiemmin havaituista "ahtauksista"? Varsinaista tukosta ei siis ole löytynyt mistään. Öljykorkin tai sen tiivisteen viallisuuten en usko. Kun koneen käydessä raottaa öljykorkkia varovasti, kuuluu koneesta voimakasta pärinää ja öljyä roiskuu. Onko normaalia vai oireileeko kuitenkin rikkinäisestä vortex huohottimesta? Jos venttilikopan joutuu aukaisemaan täydellisen huohotinjärjestelmän siivoamisen suorittamiseksi, niin pitääkö todellakin irrottaa imusarja, polttoainelinjat, suuttimet ja hehkut ennen kuin saa kopan irti. Uusi venttiilikopan tiiviste on jo aiemmin ostettu, joten kopan irrottaminen ja tiivisteen vaihtaminen olisi kyllä muutenkin perusteltua.
Toivon pikaisia vastauksia, sillä projekti odottaa uutta oikean mallista termaria ja vielä olisi mahdollisuuksia tehdä "helposti" lisähuoltotoimenpiteitä huohotinjärjestelmälle. Noista termostaateista löytyy M47 ja M57 koneisiin kahta mallia vesipumpusta riippuen, joten olkaa tarkkoja. Itse sain tietenkin juuri väärän mallisen ja oikea olikin tilaustavaraa.
Comment