Announcement

Collapse
No announcement yet.

e46 farmari -> m47 ja m47n koneiden luotettavuus ja tyyppiviat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tero_v
    BTCF Member
    • Sep 2006
    • 972
    • Etelä-pohjanmaa, lehtimäki

    e46 farmari -> m47 ja m47n koneiden luotettavuus ja tyyppiviat

    emännälle iskeny auto kuume ja emännän vanhan golf -99 1.9tdi:n tilalle pitäisi löytää vähintään yhtä luotettava kampe ku se on, omistukses ollu viimeiset 100000km, eikä ole teknisesti ollu mitään vikaa. mittarissa 280tkm nyt. täytyy olla luotettava kampe seuraavakin, kun emäntä ajaa 100km per. päivä työ ajoa.

    annoin emännälle vaihtoehdot vw, audi tai bmw. vähintään 130hv ja 2001-> ja max.200tkm ajettu, jos itse merkin valitsisin, niin ei olisi mitään epäselvää

    nyt haluaisin saada tietooni mahdolliset tyyppiviat bemarin r4 dieselistä, haulla jo kauhistukseni löysin katkenneita kampiakseleita n.200tkm ajetuista. :think

    laittakaa kokemuksia tulemaan, niin hyviä kuin niitä ikäviäkin, niin katsotaan vaihtuuko VAG BMW:hen, vai pysyykö ennallaan.
    E28 M30b34 turbo - > m54b30 Turbo
    650hp/850nm 1.8bar
    1/4m 11.48s/208km/h
    100-150km/h 2.01s
    100-200km/h 6.99s


    EX jatkeet:
    e39 528 M-Sport -99
    e36 318is "M-sport" -92
  • Olsberg
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2006
    • 349
    • Jyväskylä

    #2
    Haulla löytyy vaikka mitä. Moottorin osalta on varmaan yleisimpiä ollut turbojen hajoamiset ja imusarjan läppien katkeamiset. Molemmat saa aikaan aika nopean matkan keskeytymisen... Läpät on kohtalaisen helppo kuitenkin poistaa, palstaltakin löytyy ohjeita. Omalla -04 farkulla on työnnetty 147tkm, eikä ole ollut mitään moottoriin liittyviä ongelmia kahden vuoden aikana.
    Ex. e46 330iA -03, e46 320d Touring -04, e36 323i -97

    Comment

    • Mikozu
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2008
      • 256
      • Tampere

      #3
      Tyypillisimmät viat

      M47: Jakajapumppu

      M47n: Turbo

      Ja imusarjan läpäthän löytyvät tuosta M47n koneesta sekä manuaalina että automaattina, M47 koneesta ainakaan manuaalilla ei löydy, en nyt muista löytyikö automaatilla. Jos ekaa kertaa tekee niin parin tunnin homma rauhassa tehtynä tuo läppien irroitus ja tulee samalla imusarja + EGR puhdistettua.

      Moottoreiden luonnehan on melko paljon sivistyneempi kuin tuo 1.9tdi, ei nakuta niin paljoa ja tehoalue laajempi.

      Niin ja niitä kokemuksia, 1,5 vuotta ja 60tkm eikä mitään moottoriin liittyviä vikoja ole ollut.
      Last edited by Mikozu; 10-03-2010, 16:07.
      Tesla Model 3 Performance -21
      MB Sprinter -23

      Comment

      • janne320d
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2008
        • 1342
        • jns

        #4
        m47 automaatissa ei myöskään läppiä

        Originally posted by Mikozu View Post
        Tyypillisimmät viat

        M47: Jakajapumppu

        M47n: Turbo

        Ja imusarjan läpäthän löytyvät tuosta M47n koneesta sekä manuaalina että automaattina, M47 koneesta ainakaan manuaalilla ei löydy, en nyt muista löytyikö automaatilla. Jos ekaa kertaa tekee niin parin tunnin homma rauhassa tehtynä tuo läppien irroitus ja tulee samalla imusarja + EGR puhdistettua.

        Moottoreiden luonnehan on melko paljon sivistyneempi kuin tuo 1.9tdi, ei nakuta niin paljoa ja tehoalue laajempi.

        Niin ja niitä kokemuksia, 1,5 vuotta ja 60tkm eikä mitään moottoriin liittyviä vikoja ole ollut.
        ex:316i99,320dt-03,323ci-99 hamann,320dat-01,e91 330d -06 lemon,e39 528i-96, X5 e53 3.0ia

        Comment

        • Olsberg
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2006
          • 349
          • Jyväskylä

          #5
          Tuli vielä mieleen, että jos golfilla on ajettu nyt 100 000km ilman ongelmia ja tarkoituksena on löytää VÄHINTÄÄN yhtä luotettava auto, en välttämättä ottaisi bemarin dieseliä. Miun mielestä ihan pelkät järkisyyt ei BMW:n pariin vie. Luotettavampaa saattaa löytyä jonkin verran halvemmassakin hintaluokassa.
          Ex. e46 330iA -03, e46 320d Touring -04, e36 323i -97

          Comment

          • Antsah
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2009
            • 1776
            • Oulu

            #6
            Omalla ajettu nyt 380tkm aika tasan. Ei ole kyllä ollut teknisiä murheita moottorissa/voimansiirrossa. Normaaleilla huolloilla on menty viimeiset 100tkm. Turbo on varmaankin vaihdettu edellisen omistajan toimesta, minun aikana sille ei ole tehty mitään. Kunnostetun ahtimenhan saa alle 500e. Jos ei sitten luota kunnostettuun VNT ahtimeen niin joutuu ostamaan uuden joka taitaa olla yli 1000e.

            http://www.professionalmotor.fi/turbohuolto vuoden takuun ainakin tuolta saa kunnostetulle vnt-ahtimelle.

            Toinen huomiota vaativa(t) osat voi olla myös ne siittimet. Mutta nekin kuulostaa olevan, että osalla kestää alkuperäiset koko auton käyttöiän ja osalla 100tkm.

            Kulutushan ainakin tässä M47N koneesssa on pientä. Itse ajan matka-ajoa ja kaasujalka ei ole mikään kevein 5.5l kulutuksissa on pyörinyt. Jos ajaisi talvirajoitusten mukaisesti niin pääsee alle 5l lukemiin.

            Vaihdetut osat normaalien huoltojen lisäksi 100tkm aikana:
            -Etualatukivarsien ne isot puslat (powerflexit vaihdoin) (70€)
            -Koiranluut eteen (30€)
            -Takaiskarit (120€)
            -Etujarrut (180€)
            -Lämmityslaitteen "siili" (80€)

            Lisäksi imusarjasta nappasin läpät pois 320tkm kohdalla. Läpät oli kyllä ihan hyvän näköiset, mutta otin ne silti mielenrauhan takia pois.

            Minun käytössä ainakin on 320d täyttänyt tuon asettamasi 100tkm kestovaatimuksen
            Last edited by Antsah; 11-03-2010, 07:39.

            Comment

            • tero_v
              BTCF Member
              • Sep 2006
              • 972
              • Etelä-pohjanmaa, lehtimäki

              #7
              no mitä itsellä on tiedossa tuon vioista vajaan 300tkm aikana, niin hehkut on vaihdettu, muuta ei tietääkseni ole koneesta menny. audi quattro vois olla yksi vaihtoehto? yhtä hiljainen suurin piirtein ajaa, kuin bmw. ja quattrona mukavampi kuin etuveto. itse en ainakaan osaa enää etuvedolla edes ajaa talvella
              E28 M30b34 turbo - > m54b30 Turbo
              650hp/850nm 1.8bar
              1/4m 11.48s/208km/h
              100-150km/h 2.01s
              100-200km/h 6.99s


              EX jatkeet:
              e39 528 M-Sport -99
              e36 318is "M-sport" -92

              Comment

              • Smistik
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2009
                • 1130
                • Kanta-Häme

                #8
                Originally posted by Olsberg View Post
                Tuli vielä mieleen, että jos golfilla on ajettu nyt 100 000km ilman ongelmia ja tarkoituksena on löytää VÄHINTÄÄN yhtä luotettava auto, en välttämättä ottaisi bemarin dieseliä. Miun mielestä ihan pelkät järkisyyt ei BMW:n pariin vie. Luotettavampaa saattaa löytyä jonkin verran halvemmassakin hintaluokassa.

                Nyt kun oma, tosin m57 koneella, on hinattu taas polttoainesysteemin vikojen (siirtopumppu pari kertaa, nykyinen vika tuntematon) takia korjaukseen, niin en suosittele tuollaisen jälkeen. Jos valmis tavittaessa syytämään vähintään 1000€ vuodessa erilaisiin korjauksiin, niin sitten varmaan ajonautinto ehjänä ollessa kattaa vitutuksen. Sitä oppii starttaamaan kylmähiki otsalla, että joko taas. Hinurikuski suositteli Octaviaa.
                ex E91 320d käsiaskilla
                ex E46 330dat
                japski
                ranu

                ex E30 316i 4d

                Comment

                • Cell
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 7037
                  • Uusikaupunki

                  #9
                  Originally posted by Smistik View Post
                  Hinurikuski suositteli Octaviaa.
                  Paska mäsi voi käydä octaviallakin.
                  325i -08
                  i3 REx -17
                  M5 -98 Imolarot
                  535i -90 N/A project (maatumassa)

                  Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                  Comment

                  • van cleef
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2006
                    • 1894
                    • 01830

                    #10
                    Originally posted by Smistik View Post
                    Hinurikuski suositteli Octaviaa.
                    Mitä jos hinurikuskilla oli oma lompakko ojassa?
                    ...

                    Comment

                    • Smistik
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2009
                      • 1130
                      • Kanta-Häme

                      #11
                      Mistä näistä tietää Oman autohistorian perusteella vehkeet ei kestä normikäytöllä vaikkei rälläisi yhtään. Onhan tuo jo nähty...Pitäisi vissiin siirtyä työsuhdeautoilijaksi.
                      ex E91 320d käsiaskilla
                      ex E46 330dat
                      japski
                      ranu

                      ex E30 316i 4d

                      Comment

                      • tonttu81
                        Bimmer Rookie
                        • Dec 2008
                        • 37
                        • Joensuu

                        #12
                        Noh omat kokemukset 320d M47N -03. Nyt ajettu n.250tkm, itse ajanut 50tkm. Osiin palanut reilun vuoden aikana n.3500 e. mm. 3kpl suuttimia, siirtopumppu, värinän vaimennin, hehkut, hehkujen ohjaus yksikkö, iskarit, releitä, takalasinpyyhin mekanismi, vesipumppu, termari, takapyörän laakeri + repullinen muuta pikkunippeliä normi huoltojen lisäksi...seuraavaksi odottelen turbon hajoamista...Että onhan näissä ja jos jakari tuntematon työkalu, niin eipä voi suositella... Näin minulla...

                        Comment

                        • aapok
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2003
                          • 807
                          • Liperi

                          #13
                          Viimeisen vuoden aikana -03 320dat:hin mennyt yli 12000€ korjauksiin... Melko yleinen vika tuntuu olevan mäntien sulaminen suutinvian takia. Koneen korjaus melko arvokasta ja käytettyjä koneita ei juurikaan markkinoilla ole.
                          -Aapo-

                          520da touring Lci M-sport -07
                          1600-2 -68 (kaveriprojekti)
                          Chevrolet Avalanche LTZ -09
                          Sea Ray 230 sundancer -94

                          Comment

                          • Antsah
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2009
                            • 1776
                            • Oulu

                            #14
                            Originally posted by aapok View Post
                            Viimeisen vuoden aikana -03 320dat:hin mennyt yli 12000€ korjauksiin... Melko yleinen vika tuntuu olevan mäntien sulaminen suutinvian takia. Koneen korjaus melko arvokasta ja käytettyjä koneita ei juurikaan markkinoilla ole.
                            Itselle ainakin ensimmäinen kerta kun kuulen, että suutin olisi männän sulattanut.

                            Comment

                            • Iltsu
                              Bimmer Fanatic
                              • Jun 2004
                              • 778
                              • Espoo

                              #15
                              Joo ei järkisyillä bemarin (automaatti)diisseliä kyllä laiteta...mammas on parempi pysyä vaginassa itellä mm. käyntivikoja, johtuu varmaan suuttimista. Sitten moottorin tukikumit on loppu (tärisee), pitäs jaksaa vaihtaa.
                              Ja tukivarret eteen odottaa myös asennusta. Laatikon ja/tai turbon hajoamista odotellessa
                              Kilsoja 173k. Ja kuluttaakin melkeen yhtä paljon ku 330d.
                              Tesla Model Y Performance
                              E36 318iS "jäärata/rallicross"

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎