Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 ja merkkihuolto ei pääse testerillä autoon kiinni(uudemmalla testerillä onnistui)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • expertti
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2005
    • 868
    • Kainuu

    E46 ja merkkihuolto ei pääse testerillä autoon kiinni(uudemmalla testerillä onnistui)

    330d kyseessä, eikä tosiaan merkkiliike pääse auton väylään kiinni. Testeri ei löydä autosta dataa.

    Tai joskus ovat satunnaisesti päässeet, usean yrittämisen jälkeen.

    Muilla ollut samaa ja onko löytynyt syytä/ratkaisua?


    Edit: Eli tosiaan eri merkkihuollon uudemmalla testerillä pääsi auton moduleihin käsiksi.
    Last edited by expertti; 27-05-2010, 00:48. Reason: tilannepäivitys...
  • arska84
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2006
    • 1356
    • Seinäjoki

    #2
    Originally posted by expertti View Post
    330d kyseessä, eikä tosiaan merkkiliike pääse auton väylään kiinni. Testeri ei löydä autosta dataa.

    Tai joskus ovat satunnaisesti päässeet, usean yrittämisen jälkeen.

    Muilla ollut samaa ja onko löytynyt syytä/ratkaisua?
    Mitäköhän vuosimallia? Löytyykö autosta molemmat liittimet piuhoille eli se pyöreä konetilassa ja obd kuskin jalkatilassa? Jos löytyy molemmat niin siitä obd pistokkeesta ei pääse kun moottorinohjaukselle..
    BMW PREMIUM

    BMW E46 318

    Comment

    • expertti
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2005
      • 868
      • Kainuu

      #3
      Originally posted by arska84 View Post
      Mitäköhän vuosimallia? Löytyykö autosta molemmat liittimet piuhoille eli se pyöreä konetilassa ja obd kuskin jalkatilassa? Jos löytyy molemmat niin siitä obd pistokkeesta ei pääse kun moottorinohjaukselle..
      vm 2001.

      Siis joskus ovat päässeet, useiden yrittämisien jälkeen. Sanoivat että pitäis riisua yksitellen kaikki ohjausyksiköt että näkis mikä niistä estää auton tietojen lukemisen testerillä. Ja noita yksiköitä kai on lähemmäs 1o kpl tuossa autossa.... He olivat itsekin kovin epätietoisia vian syystä, joten en ole aikaa osannut varata. Siksi täältä kyselen apuja vian rajoittamiseksi.

      Comment

      • expertti
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2005
        • 868
        • Kainuu

        #4
        Originally posted by arska84 View Post
        Mitäköhän vuosimallia? Löytyykö autosta molemmat liittimet piuhoille eli se pyöreä konetilassa ja obd kuskin jalkatilassa? Jos löytyy molemmat niin siitä obd pistokkeesta ei pääse kun moottorinohjaukselle..
        Niin, autossa ei ole kuin kabiinissa se liitin josta dataa luetaan.

        Kellään ollut vastaavaa ongelmaa??!?

        Comment

        • Dunky
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2003
          • 4929
          • Kotka

          #5
          Kyllähän se on otettava irti ecuja väylästä yksitellen et löytyy lotju joka diagnostiikan alas vetää. Mittaristo, valomoduli, ABS, DDE, jne jne

          Näitä aina silloin tällöin tulee vastaan...
          Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

          Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

          Comment

          • Juubi
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2004
            • 999

            #6
            Originally posted by expertti View Post
            Kellään ollut vastaavaa ongelmaa??!?
            On ollut vastaava ongelma. Itsellä vasemman xenonin ohjainlaite pimensi väylän. Itse valo toimi kuitenkin muuten normaalisti.

            Jos saisit jonkun yrittämään diagnoosia erikseen 7 ja 8 pinnien kautta niin selviäisi että kumpi siellä on pimeänä. Nuo taitaa olla useimmissa interfaceissa sillattuna, jolloin luettaessa esim seiskan takana oleva vika pimentää myös kasin kun töpseli tökätään kiinni.

            Muistaakseni seiskan pinnin takaa löytyy moottori + automaatti vaihteisto ja tuon kasin takaa sitten kaikki muut laitteet.

            Comment

            • expertti
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2005
              • 868
              • Kainuu

              #7
              Originally posted by Juubi View Post
              On ollut vastaava ongelma. Itsellä vasemman xenonin ohjainlaite pimensi väylän. Itse valo toimi kuitenkin muuten normaalisti.

              Jos saisit jonkun yrittämään diagnoosia erikseen 7 ja 8 pinnien kautta niin selviäisi että kumpi siellä on pimeänä. Nuo taitaa olla useimmissa interfaceissa sillattuna, jolloin luettaessa esim seiskan takana oleva vika pimentää myös kasin kun töpseli tökätään kiinni.

              Muistaakseni seiskan pinnin takaa löytyy moottori + automaatti vaihteisto ja tuon kasin takaa sitten kaikki muut laitteet.
              Hmmm, mitä tuo siis käytännössä tarkoittaa? Kuka tuollaisen diagnoosin voi/osaa tehdä ja millä laitteella...? Ajatuksesi ei minulle heti avautunut, tällaiset ei niin tuttua kauraa meikäläiselle ole.

              Comment

              • expertti
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2005
                • 868
                • Kainuu

                #8
                Originally posted by Dunky View Post
                Kyllähän se on otettava irti ecuja väylästä yksitellen et löytyy lotju joka diagnostiikan alas vetää. Mittaristo, valomoduli, ABS, DDE, jne jne

                Näitä aina silloin tällöin tulee vastaan...
                Tuollainen epäily myös merkkiliikkeellä. Mutta kun hekään eivät voi tietää mikä noista moduleista sen ongelman välillä aiheuttaa. Käyttivät kai jotain "perusmodulia" kabiinista jo irtikin, muttei vaikutusta.

                Onko noista moduleista jossain esillä kuvaa siitä missä ne autossa(ni) sijaitsee?

                Comment

                • Clavurion
                  BTCF Member
                  • Feb 2005
                  • 9156
                  • Oulu

                  #9
                  Hanskalokeron takaa pitäisi löytyä väylien liitoskammat, eli samassa väylässä olevat on siinä liitetty yhteen. Siitä saa kerralla aina yhden väyläsysteemin pois pelistä, niin pääsee haarukoimaan vikapaikkaa.
                  E39 530dA -02 M-Sport
                  E53 X5 3.0dA -06 Sport
                  * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                  Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                  Comment

                  • Supa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2005
                    • 7597
                    • Järvenpää

                    #10
                    Originally posted by expertti View Post
                    Hmmm, mitä tuo siis käytännössä tarkoittaa? Kuka tuollaisen diagnoosin voi/osaa tehdä ja millä laitteella...? Ajatuksesi ei minulle heti avautunut, tällaiset ei niin tuttua kauraa meikäläiselle ole.
                    Tällä tarkoitetaan siis sitä että diagnostiikkaliittimestä mennään kytkentänastaa (eli ns. pinni) 7 pitkin kiinni moottorinohjaukselle ja 8 pinnin kautta muualle.
                    Nyt olisi siis hyvä testata ensimmäisenä kumpi puoli tuossa on mykkänä.
                    Suurella todennäköisyydellä syy on kyllä 8 pinnin takana.

                    Siellä tulee vastaan ensimmäisenä kytkentärima missä on kiinni seuraavat laitteet (riippuen auton varusteista toki). Oletin että autosi on tehty 9/2001 jälkeen koska pelkästään kabiinin puolelta löytyi diagnostiikkapistoke:
                    - Mittaristo
                    - ABS/DSC
                    - Ohjauskulma-anturi
                    - Xenon ajovalot
                    - Myös tätä kautta löytyvä moottorinohjaus



                    Eli pääseekö mihinkään näistä kiinni? Kannattaa kokeilla mittaristoa ensimmäisenä.
                    Jos ei pääse kiinni niin vika on todennäköisesti tässä diagnostiikkaväylässä.
                    Joten liitäntärimalta kaikki muut irti paitsi diagnostiikkapistokkeelta pinnistä 8 tuleva piuha sekä vaikka mittaristolle menevä piuha. Nyt jos kokeilee päästä mittaristoon kiinni ja pääsee niin aina yksi moduuli liitäntärimalle kiinni jonka jälkeen tarkistus pääseekö kiinni. Jossainvaiheessa varmaankin esiin tulee piuha minkä kytkettyä ei mihinkään pääse enään kiinni ja syyllinen on löytynyt.

                    Mutta jos taas mittaristoon pääsee suoraan kiinni mutta ei esimerkiksi sen takana oleviin laitteisiin mitkä ovat K-väylässä niin K-väylä on tällöin jumissa jonkin moduulin takia ja siellä pitää tehdä sama vianhaku kuin tuossa aikasemmin neuvoin.



                    Tuossa vielä kuva mittaristosta, siinä näkee että pinniin 25 tulee diagnostiikkaväylä ja pinnistä 14 lähtee K-väylä minkä takana tosiaan muut moduulit ovat (yllä oleva kuva).



                    Tiedän, kuvat ovat huonoja joten kannattaa käydä tutustumassa tarkemmin netti WDS:stä suoraan. Kas täällä.
                    Toimii IE:llä ja vaatii adobe svg pluginin sekä javan toimiakseen.
                    Mutta ihmettelen myös hiukan taas merkkiliikkeen osaamattomuutta asiassa.
                    Heillä kun on käytössään bemarin dokumentaatiot missä on kerrottu aika selkeästi miten eri väyläsignaaleita voi mitata esim oskilloskoopilla ja katsoa liikkuuko väylällä dataa vai onko se täysin jumissa. Myös ihan yleismittarilla näkee kätevästi onko väyläpiuhoissa sinne kuulumatonta DC-tason signaalia.

                    Pidä huoli etteivät yritä ryöstää merkkiliikkeessä opiskelustaan.
                    Melkeen kannattaa näyttää autoa jossain bemareihin erikoistuneella pienemmällä pajalla taikka harrastajalla jollei kyseinen merkkiliike osaa sanoa asiaan mitään.

                    EDIT: Mutta siis toimiiko auton kaikki sähköt täysin ok? Vai onko jossain jotain hämärää vikaa?
                    Last edited by Supa; 23-04-2010, 13:29.
                    - E90 320i LCI M-sport -09
                    - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                    Comment

                    • Juubi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2004
                      • 999

                      #11
                      OT:na täytyy kyllä nyt antaa propsit Supalle vastauksen laajuudesta

                      Comment

                      • expertti
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2005
                        • 868
                        • Kainuu

                        #12
                        Originally posted by Supa View Post
                        Tällä tarkoitetaan siis sitä että diagnostiikkaliittimestä mennään kytkentänastaa (eli ns. pinni) 7 pitkin kiinni moottorinohjaukselle ja 8 pinnin kautta muualle.
                        Nyt olisi siis hyvä testata ensimmäisenä kumpi puoli tuossa on mykkänä.
                        Suurella todennäköisyydellä syy on kyllä 8 pinnin takana.

                        Siellä tulee vastaan ensimmäisenä kytkentärima missä on kiinni seuraavat laitteet (riippuen auton varusteista toki). Oletin että autosi on tehty 9/2001 jälkeen koska pelkästään kabiinin puolelta löytyi diagnostiikkapistoke:
                        - Mittaristo
                        - ABS/DSC
                        - Ohjauskulma-anturi
                        - Xenon ajovalot
                        - Myös tätä kautta löytyvä moottorinohjaus



                        Eli pääseekö mihinkään näistä kiinni? Kannattaa kokeilla mittaristoa ensimmäisenä.
                        Jos ei pääse kiinni niin vika on todennäköisesti tässä diagnostiikkaväylässä.
                        Joten liitäntärimalta kaikki muut irti paitsi diagnostiikkapistokkeelta pinnistä 8 tuleva piuha sekä vaikka mittaristolle menevä piuha. Nyt jos kokeilee päästä mittaristoon kiinni ja pääsee niin aina yksi moduuli liitäntärimalle kiinni jonka jälkeen tarkistus pääseekö kiinni. Jossainvaiheessa varmaankin esiin tulee piuha minkä kytkettyä ei mihinkään pääse enään kiinni ja syyllinen on löytynyt.

                        Mutta jos taas mittaristoon pääsee suoraan kiinni mutta ei esimerkiksi sen takana oleviin laitteisiin mitkä ovat K-väylässä niin K-väylä on tällöin jumissa jonkin moduulin takia ja siellä pitää tehdä sama vianhaku kuin tuossa aikasemmin neuvoin.



                        Tuossa vielä kuva mittaristosta, siinä näkee että pinniin 25 tulee diagnostiikkaväylä ja pinnistä 14 lähtee K-väylä minkä takana tosiaan muut moduulit ovat (yllä oleva kuva).



                        Tiedän, kuvat ovat huonoja joten kannattaa käydä tutustumassa tarkemmin netti WDS:stä suoraan. Kas täällä.
                        Toimii IE:llä ja vaatii adobe svg pluginin sekä javan toimiakseen.
                        Mutta ihmettelen myös hiukan taas merkkiliikkeen osaamattomuutta asiassa.
                        Heillä kun on käytössään bemarin dokumentaatiot missä on kerrottu aika selkeästi miten eri väyläsignaaleita voi mitata esim oskilloskoopilla ja katsoa liikkuuko väylällä dataa vai onko se täysin jumissa. Myös ihan yleismittarilla näkee kätevästi onko väyläpiuhoissa sinne kuulumatonta DC-tason signaalia.

                        Pidä huoli etteivät yritä ryöstää merkkiliikkeessä opiskelustaan.
                        Melkeen kannattaa näyttää autoa jossain bemareihin erikoistuneella pienemmällä pajalla taikka harrastajalla jollei kyseinen merkkiliike osaa sanoa asiaan mitään.

                        EDIT: Mutta siis toimiiko auton kaikki sähköt täysin ok? Vai onko jossain jotain hämärää vikaa?
                        No huh, aikamoinen annos bittimaailman kiemuroista. Merkkiliike ei tosiaankaan vakuuttanut osaamisellaan, kertoivat vaan että modulit pitää etsiä ja irroitella yksitellen pois ja kokeilla data-lukua. Ko hetkellä mietin että mitä mahtaa kustantaa moinen etsiskely ja kokeilu. Mistään muusta vianrajaamisesta heiltä kuullut. Siispä asia jäi ns pöydälle....

                        Autossa toimii kaikki, siksi ei voi suoraan mitään modulia epäillä. Ainoa outous mistä taisin tännekin jo aiemmin kirjoittaa on tuo lämmityslaite ja sen toiminta. Eli webastoa käytettäessä olen huomannut että lämmityslaitteen asetukset on välillä mitä sattuu, siis muuta kuin mitä oli kun auton sammutin. Eli jätän yleensä puhallukset tuulilasi+sivuikkunat ja joskus myös jalkatila, sekä nopeus manuaalille. Mutta kun aamulla mennyt autoon, on saattanut olla autom- asetus päällä.

                        Minulla on printti aiemmasta onnistuneesta vianluvusta(pikatesti) siellä on jotain faultteja kerrottu:
                        ZKE(keskuslukko+ ikkunan nostimien mekanismit, fuse- currently not present)
                        DDE- moduuliin(activation auxialiary heater B1361_D4EDH)
                        MRS4-50 Power Supply currently not present - under voltage(Power supply B6510_30018)
                        LSZ Terminal R missing- currently not present (LSZ B6300_00000) + jotain istuinlämmittimistä, undervoltage....

                        Comment

                        • Supa
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2005
                          • 7597
                          • Järvenpää

                          #13
                          Originally posted by expertti View Post
                          Minulla on printti aiemmasta onnistuneesta vianluvusta(pikatesti) siellä on jotain faultteja kerrottu:
                          ZKE(keskuslukko+ ikkunan nostimien mekanismit, fuse- currently not present)
                          DDE- moduuliin(activation auxialiary heater B1361_D4EDH)
                          MRS4-50 Power Supply currently not present - under voltage(Power supply B6510_30018)
                          LSZ Terminal R missing- currently not present (LSZ B6300_00000) + jotain istuinlämmittimistä, undervoltage....
                          Eivät vaikuta liittyvän tähän ongelmaan. Enkä usko että lämmityslaitteen muistin menetykselläkään olisi tähän yhteyttä.
                          Ihan ekana kantsii tietysti tarkistaa se itse diagnostiikkapistoke. Että on ehjä ja että mikään pinni ei ole painunut syvemmälle kuin kuuluu, näkee ihan taskulampulla kun tiirailee vaikka.
                          Outoa jos kerran välillä pääsee kiinni ja toisinaan ei. Hankala sanoa, pitäisi päästä itse käpistelemään.
                          - E90 320i LCI M-sport -09
                          - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                          Comment

                          • kaizzu
                            Bimmer Rookie
                            • Feb 2007
                            • 93

                            #14
                            itse asiassa voi kyllä olla.mikäli mittaristo on pimeä mutta luule toimivansa ei muistakaan yksiköistä saa järkevää tietoa ulos.ZKE:n singnaali kulkee IKE:n kautta,eli jos se on vialla ei koodit välltämättä ole todellisia.mittariston toiminta vaikuttaa myös ehkä ilmastointiin(en muista varmasti)
                            Last edited by kaizzu; 23-04-2010, 19:31.
                            ja monta muuta...
                            e 34 525
                            e34 520 sedan
                            e36 328 touring
                            ex:e34 525,520i e 34,e30 touring,e30 sedan
                            ex:1100 suzuki gsx-r

                            Comment

                            • expertti
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2005
                              • 868
                              • Kainuu

                              #15
                              Originally posted by kaizzu View Post
                              itse asiassa voi kyllä olla.mikäli mittaristo on pimeä mutta luule toimivansa ei muistakaan yksiköistä saa järkevää tietoa ulos.ZKE:n singnaali kulkee IKE:n kautta,eli jos se on vialla ei koodit välltämättä ole todellisia.mittariston toiminta vaikuttaa myös ehkä ilmastointiin(en muista varmasti)
                              Mittaristo toimii ja siinä on myös valaistus ok....

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎