Announcement

Collapse
No announcement yet.

e46 ohjaus väristää ja on rauhaton sekä "pykii" käänneltäessä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • parviainenp
    Bimmer Rookie
    • Nov 2007
    • 57
    • espoo

    e46 ohjaus väristää ja on rauhaton sekä "pykii" käänneltäessä

    Tällaista jännää ongelmaa olisi tarjolla:

    Eli e46 330d 01 touring. Vaihdettu viime kesänä alle eibachin prosystem 30/30 ja siinä samalla eteen kolmiotukivarret, raidetagon päät, koiran luut plus kaverit. eli ts. kaikki. Taakse myös tuli sisemmät puslat ja kelkkakin sain uusia puslia osakseen. Ainut asia, joka jäi hankkimatta remppaan oli etupään kolmiotukivarsien taaemmat puslat kun oli ollu vaihdossa silloin vasta n. 25tkm. Asennuksen yhteydessä huomasin, että kovin olivat löysät vaikka melkein uudet olivatkin. No eipä siinä - tuli uusi alusta alle, mutta tuntui olevan vähän levottomuutta jarrutuksissa sekä uraherkkyyttä... eli varmaankin ne löysät puslat sielä kummitteli. No minäpoika päätin, että nyt tulee powerflexit alle ja sellaiset sitten tilattiin ja paikoilleen sorvattiin kaverin kanssa. Jarrutukset rupesivat sujumaan suoraan ja uraherkkyys katosi. Tilalle tuli levoton värinä rattiin, siis sellainen puolelta toiselle väriseminen -> tämä siis 80+ vauhdeissa. Jos kädet irroittaa ratista niin sellaista muutaman millin-puolensentin nopeaa nykimistä puolelta toiselle. Kuvitellaan että ajellaan suoraan vaikkapa noin 100km/h tätä värinää on siis koko ajan, lisäksi tuntuu vähän kuin keula kevenisi huomattavasti vauhdin kasvaessa, sellainen perus jämpti tuntuma katoaa kokonaan; ohjauksesta tulee vähän rauhaton. Lisäksi jos suorittaa siinä samalla vähän "kaartelua" siis rattia puolelta toisella ihan kevyesti niin tuntee pientä nykimistä ratista vähän kuin joku sielä potkisi vastaan kun rattia kääntee. Aika epämäärästähän toi on mutta kun about kaikki palikat on vaihdettu niin vähän sitä jää funtsimaan. Outo juttu tossa oli se, ettei ks. oiretta tullu ennen kun vaihdettiin powerflexit alle. 18" kesänakeilla nytkyttelyt on paljon voimakkaampaa kun näillä tän hetkisillä 17" talvivalsseilla. Koko talven oon ajellu näillä oireilla, mutta sen verta miedommiks jäi vaikutukset, ettei se nyt oo menoa haitannut. Huomenna pitäis kesäpallot taas laittaa alle, joten aloin tässä miettimään taas että mikähän vois aiheuttaa tommosta, että jos on ideoita niin tänne vaan rohkeasti.

    Niin ja pientä välystä oli vissiin tossa hammastangossa.. voiskohan se aiheuttaa?

    Oliskohan ne kuluneet kolmiotukivarsien puslat saattanut peittää jotain muuta vikaa? sitten kun vaihto jämäkkään osaan niin tuli muut välykset esille?

    Kiitos jos kaikista kommenteista etukäteen.
    BMW e46 330D Touring -03
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #2
    Perssonien yläpäät "nakeltaa". Eli joko koottu väärin, tai tiensä päässä.

    Comment

    • Antsah
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2009
      • 1776
      • Oulu

      #3
      Voiko raidetangon väljät sisäpäät aiheuttaa moista?

      Comment

      • parviainenp
        Bimmer Rookie
        • Nov 2007
        • 57
        • espoo

        #4
        Raidetangon sisäpäät on vaihdettu samoin ulkopäät tossa rempan yhteydessä.

        Mitä tossa personeiden kasaamisessa voi sössiä? tuskin kuitenkaan tiensä päässä kun alkoivat tekemään tota melkein heti kun oli vaihdettu (siis tolppien vaihdon ja powerflexien vaihdon välissä oli varmaan 2 viikkoa)
        BMW e46 330D Touring -03

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #5
          Originally posted by parviainenp View Post

          Mitä tossa personeiden kasaamisessa voi sössiä?
          No siis mikäli kyse ei ole tehostimen nesteiden vähyydestä, niin homman voi "sössiä" esim.laittamalla kuvan no:6 prikan väärään väliin.

          Comment

          • Antsah
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2009
            • 1776
            • Oulu

            #6
            Itsellä on hieman samanlaista vikaa. Viikonloppuna olisi tarkoitus vaihtaa raidetankojen sisä ja ulkopäät. Pitäisikö suosiolla ostaa sitten nuo uudet yläpäätkin?

            Comment

            • parviainenp
              Bimmer Rookie
              • Nov 2007
              • 57
              • espoo

              #7
              Joo nyt on kesäpallot alla. Sellaisia korjauksia ongelmakuvaukseen, että jarrutuskin täryttää, mutta vain siellä yli 80km/h nopeuksissa.
              BMW e46 330D Touring -03

              Comment

              • quakes
                Bimmer Rookie
                • Jun 2008
                • 37
                • Mikkeli

                #8
                Onko vanteet suorat? Pystyheittoa renkaissa?

                Comment

                • parviainenp
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2007
                  • 57
                  • espoo

                  #9
                  En tiedä vielä... maanantaina vielä uusi kulmien tarkastus ja tasapainotuskierros. Jos on pystyheittoa niin sitten on molemmissa talvi sekä kesärenkaissa.

                  Originally posted by quakes View Post
                  Onko vanteet suorat? Pystyheittoa renkaissa?
                  BMW e46 330D Touring -03

                  Comment

                  • Jolli
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2006
                    • 2556
                    • Virolahti

                    #10
                    Originally posted by parviainenp View Post
                    Joo nyt on kesäpallot alla. Sellaisia korjauksia ongelmakuvaukseen, että jarrutuskin täryttää, mutta vain siellä yli 80km/h nopeuksissa.
                    Itsellä sama ongelma ja se johtuu alatukivarsien taaempien puslien väsymisestä / väljyydestä. Ratkaisu on powerflex, hintaan 35eur
                    Jolli Detailing -kulkupelit kiiltäväksi-

                    Myös vikakoodien luvut, huollot sekä korjaukset. Kaikki merkit!
                    PM tavoittaa, puhelimella ei.

                    Comment

                    • parviainenp
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2007
                      • 57
                      • espoo

                      #11
                      Jos nyt yhtään luit tätä thrediä niin varmaan huomasit, että mulla on ollu ks. puslat alla (ja niiden vaihdon jälkeen alkaneet oireilemaan) alle 20tkm.

                      Originally posted by Jolli View Post
                      Itsellä sama ongelma ja se johtuu alatukivarsien taaempien puslien väsymisestä / väljyydestä. Ratkaisu on powerflex, hintaan 35eur
                      BMW e46 330D Touring -03

                      Comment

                      • Jolli
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2006
                        • 2556
                        • Virolahti

                        #12
                        Originally posted by parviainenp View Post
                        Jos nyt yhtään luit tätä thrediä niin varmaan huomasit, että mulla on ollu ks. puslat alla (ja niiden vaihdon jälkeen alkaneet oireilemaan) alle 20tkm.
                        Edittiä, silmää käteen ja lukemaan aloituspostaus uudestaan.

                        Mutua täytenä faktana mutta searchilla löytyy liian monta threadia jossa ratissa oleva tärinä jarruttaessa 60-80km/h vauhdissa on paljastunut viallisiksi alatukivarsien takapusliksi.

                        Onkos alla minkälainen rengastus, sitähän ei ole vielä tullut ilmi?
                        Last edited by Jolli; 13-04-2010, 21:57.
                        Jolli Detailing -kulkupelit kiiltäväksi-

                        Myös vikakoodien luvut, huollot sekä korjaukset. Kaikki merkit!
                        PM tavoittaa, puhelimella ei.

                        Comment

                        • tuumas
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2007
                          • 2564
                          • Lapland, Finland

                          #13
                          Mulla on samaa ongelmaa ja etutukivarret kaikkine hilppeineen vaihdettu hieman alle 10tkm sitten. Ja samoin raidetangot. Kohta uudet vanteet + kumit alle sekä pyörien suuntaus, tiedän että camberit ja casterit vituillaan autossa...

                          Comment

                          • Radon
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2003
                            • 463
                            • Suomi-Finland

                            #14
                            Originally posted by parviainenp View Post
                            Jos kädet irroittaa ratista niin sellaista muutaman millin-puolensentin nopeaa nykimistä puolelta toiselle. Kuvitellaan että ajellaan suoraan vaikkapa noin 100km/h tätä värinää on siis koko ajan, lisäksi tuntuu vähän kuin keula kevenisi huomattavasti vauhdin kasvaessa, sellainen perus jämpti tuntuma katoaa kokonaan; ohjauksesta tulee vähän rauhaton. Lisäksi jos suorittaa siinä samalla vähän "kaartelua" siis rattia puolelta toisella ihan kevyesti niin tuntee pientä nykimistä ratista vähän kuin joku sielä potkisi vastaan kun rattia kääntee.

                            Niin ja pientä välystä oli vissiin tossa hammastangossa.. voiskohan se aiheuttaa?
                            Lienee ihan mahdollista että on hammastankossa tuo väljyys, mutta kannattaa katsoa myös että ei ole rattiakselissa väljää ennen kun alkaa hammastankoa vaihtamaan, näissä on kyllä ollut noita hammastanko vikoja mutta yleensä niissä kyllä ihan kolinaa, juuri jonkin aika sitten oli vastaava ketju e46, onko ratissa "tyhjää" kun vääntelee?

                            Comment

                            • parviainenp
                              Bimmer Rookie
                              • Nov 2007
                              • 57
                              • espoo

                              #15
                              Eli jarrutuksissa tärinää vain samoilla nopeuksilla kun ajaessakin (jarruttaessa vain kovempana). Kun nopeus tippuu alle 80kmh niin loppuu tärinäkin (ajettaessa sekä jarruttaessa)

                              Rengastuksena talvella 225/45R17 ja kesällä 225/40R18. Talvikumeina gislavedin nordfrost 5 ja kesällä toyon proxes T1R.

                              Taas updatea hommaan sen verran myöskin, että samantyyppistä pykimistä josta kirjoittelin niin rattia käännellessä ilmenee myös pienemmillä nopeuksilla kuitenkin vain ajoittain ja paljon heikompana.

                              Originally posted by Jolli View Post
                              Edittiä, silmää käteen ja lukemaan aloituspostaus uudestaan.

                              Mutua täytenä faktana mutta searchilla löytyy liian monta threadia jossa ratissa oleva tärinä jarruttaessa 60-80km/h vauhdissa on paljastunut viallisiksi alatukivarsien takapusliksi.

                              Onkos alla minkälainen rengastus, sitähän ei ole vielä tullut ilmi?
                              BMW e46 330D Touring -03

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎