Announcement

Collapse
No announcement yet.

e46 iskarin yläpäät korkkas

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • parviainenp
    Bimmer Rookie
    • Nov 2007
    • 57
    • espoo

    e46 iskarin yläpäät korkkas

    Eli sama konkurssipesä (lue bmw 330d) iskee jälleen.

    Ongelma olis tällä kertaa seuraavanlainen:

    Eli viime kesänä tuli vaihdettua alustasarja autoon. Tilasin eibach prosystemin 30/30 sarjan ja laitettiin alle. Samassa vaihtoon meni tietenkin
    iskarin yläpäät. No katsastuksessa pari viikkoa sitten inssi sanoi, että toinen taka tolppa olisi lopussa. Ajelin siinä pari päivää sen jälkeen ja huomasin sattumoisin, että juurikin sen puolen tolppa mikä pommasi katsastuksessa niin sen yläpää pilkisti verhoilun läpi!
    No ei muuta kun verhoiluiden purku ja oli sitten korkannu se yläpään "laakerin" kumi paikoiltaan. Vaihtoon pistin ja samalla purkasin toisenkin puolen yläpään näkyviin. Kunnossa näytti olevan. Samalla siinä tuli tarkasteltua iskarin kunto ja tuntui olevan ihan ok.
    No ei mitään, lähdin työkeikalle keskisuomeen ja paluumatkalla oli vähän taas jännän tuntuinen alusta. Kotopihassa sitten totesin, että oli tullu se toisenkin puolen yläpää läpi. Vaihdoin senkin ja tulin johtopäätökseen, että vissiin oli huonot tarvike osat. Nyt oli kuitenkin alla aidot orggis osat joten asia sillä selvä.... ei nyt kuitenkaan. Tänään huomasin, että oli sitten taas korkannut toinen yläpää. Että silleen. Mikähän tässä nyt mättää.

    Iskarit/jouset/pohjaanlyöntikumit tuli samassa paketissa ja sarja on tarkoitettu juurikin 330dt:n. Olisikohan sinne voinut eksyä vääriä palikoita sekaan? Liian pitkä iskari? Liian lyhyt jousi? Pääsee iskari pohjaamaan liikaa?

    Tarkastelin tossa realoemin kuvista:

    http://www.realoem.com/bmw/showparts...41&hg=33&fg=45

    On vaan osat 1,2,3,4,7,12,13. 19 on vissiin auton runko? välistä puuttuu ainakin 5,6,9,11,14 mutta ovatko tarpeellisia?

    Ehdotuksia?
    BMW e46 330D Touring -03
  • Thuppu
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2007
    • 3626
    • Seinäjoki

    #2
    Kyllä tuossa nyt joku on menny väärin. Onko osat 5 ja 6 varmasti paikoillaan?
    BMW 740iA "ALPINA"
    BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
    Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
    Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

    Comment

    • parviainenp
      Bimmer Rookie
      • Nov 2007
      • 57
      • espoo

      #3
      Takapäähän kun tuli kaikkea muutakin osaa viime kesänä niin vaihdatin tolpat ja jouset siinä samalla niin en tiedä oliko niitä (osia 5 ja 6) ennen tota remppaa, mutta nyt ei ainakaan ollu kumpaakaan.

      Originally posted by Thuppu View Post
      Kyllä tuossa nyt joku on menny väärin. Onko osat 5 ja 6 varmasti paikoillaan?
      BMW e46 330D Touring -03

      Comment

      • jackou
        Newbiemmer
        • Jun 2009
        • 21
        • tampere

        #4
        Kaverilla oli 320d:ssä sama homma. Oli rikkonu yhden tollasen lautasen iskarin yläpäästä vanhan iskarin irrotuksessa. Olisko ollu just tuo osa nro 6.

        Comment

        • WnBasisti
          Bimmer Rookie
          • Jul 2007
          • 69
          • Nastola

          #5
          Nostellaas tätäkin. Sama tarina kun alottajalla. Sama alusta, mutta 330i ja tässä tapauksessa vetää ton kumiholkin aina alaspäin pois paikoiltaan. Osanrot 12 ja 5 tuolta puuttuu mutta niin puuttui edelliselläkin alustalla ja mitään ongelmia ei ollut joten voiko se johtua noista? Puuttuvat toki toiseltakin puolelta mutta se tuntuu kestävän. Kolme yläpäätä siis nyt jo mennyt ja aina samalta puolelta.

          Onhan se toki kiva kun tulee tekniikka tutuksi ja yläpään vaihdossa alkaa olla F1 pitstop tyylistä ripeyttä mutta alkaa tää nyt jo riittämään.
          E91 318i Touring -All show&no go-
          Corvette C5 -Got Vortech?-

          Comment

          • Jürgen_
            Bimmer Enthusiast
            • May 2008
            • 2707
            • Mylsä

            #6
            Ne osat 6 ja 12 eivät pitäisi mahtua sen osa 7:n reijästä läpi vaikkei olisi koko kumia siinä 7:n silmässä. Eli siellä on vääriä osia tai joku puuttuu. :think
            Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

            Comment

            • jarci
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2006
              • 783
              • Sawo

              #7
              saakos näitä iskarin yläpään osia ihan varaosa liikkeestä vai merkkiliikkeeseenkö täytyy vääntäytyä?
              Nykyisin mennään X3 E83

              Comment

              • MNi
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2008
                • 3142
                • Tampere

                #8
                Saa varaosana, kelpuuttaisin ehkä Lemförderin. Kokemuksia rikkaampana ottaisin ehkä alkuperäiset osat, hintaero ei ole oleellinen.

                Kuten Jürgen totesi, osat 5, 6 ja 12 ovat oleelliset yläpään tuen kestolle. Ilman osia 5 ja 6 korkkaa parissa päivässä, kokeiltu on. Tässä(kin) tapauksessa kyse oli mokasta ja korjaamo lisäsi osat 5 ja 6 sekä vaihtoi äänieristyksen ja kontin verhoilun.

                Purkaessa kannattaa tarkistaa tuleeko metallillautanen 6 reunat alaspäin vai ylöspäin. RealOEM vihjaisi että ulkoreunat alaspäin.

                EDIT: näitä löytyy value line pakettinakin: KLIK, 32€ koko yläpää.
                Last edited by MNi; 24-09-2013, 23:29. Reason: value line

                Comment

                • Bamberg
                  Newbiemmer
                  • Jul 2012
                  • 11
                  • Uusimaa

                  #9
                  Originally posted by jarci View Post
                  saakos näitä iskarin yläpään osia ihan varaosa liikkeestä vai merkkiliikkeeseenkö täytyy vääntäytyä?
                  Itsellä oli sama homma e36 kanssa kun vaihdoin kovemman alustasarjan. meni ainakin 3 settiä noita kumeja yhteensä, aina siis korkkas kun ajoi töyssyyn. töissä painoin aina prässillä sit takas.

                  Ongelma ratkesi kun tilasin ebaysta uretaaniset yläpäänlaakerit.

                  tällaiset

                  toinen vaihtoehto on laittaa vakio iskarit (uudet) taakse.

                  Comment

                  • MNi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2008
                    • 3142
                    • Tampere

                    #10
                    Tukikumin alapuolelle kuuluva tukilevy eli yo. linkin osa 6 on niin iso ettei se mahdu tulemaan tukigummin aukosta läpi.

                    Jos korkkaa, niin tukilevy puuttuu.

                    Comment

                    • ockelbo4500
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2007
                      • 921
                      • Sotkamo--Oulu

                      #11
                      Niin tai sitten se reikä siinä osassa nro. 6 on kulunu niin isoksi että iskarin varsi menee siitä läpi. Itselle kävi näin. Tosin vanha osa ja ruoste oli jo tehnyt tehtävänsä, mutta vahvikeprikan avustuksella pelittää edelleen.
                      BMW E84 X1 18dXdrive -14

                      Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                      Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                      Ex, E46 320 d Touring -01
                      Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                      Comment

                      • Retze
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2006
                        • 422
                        • Keski-Suomi

                        #12
                        Osa numero 5 on todella tärkeä olla paikallaan. Muuten ei kauaa kestä.
                        nyk. jalkapelillä
                        ex BMW 320i

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎