Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 mittaristo-ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Antza
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2002
    • 2143
    • Espoo

    E46 mittaristo-ongelma

    Yksi päivä autoa käynnistäessä ei yksikään mittariston viiisari liikkunut suuntaan tai toiseen - kaikki nolla-asennossa. Mittariston varoitusvalot ja muut auton sähkölaitteet toimivat normaalisti. 10km lenkki ei auttanut. Huomasin, että akun jännite lepotilassa alle 11.9V (lähtee hyvin käyntiin, joten ei ole tullut mittailtua aikoihin). Käynnissä näyttää 13.98-14.02, eli jännitteensäädin lienee kunnossa. Akkuostoksille siis. Vanha pois, tunti ilman akkua, uusi akku kiinni ja mittariston sulakkeiden (nro. 10, 34 ja 43) tsekkaus. Edelleenkään ei toimi. Yön aikana bensamittari oli noussut nolla-asennosta n. 3/4 -täynnä -asentoon (akun irroituksella ei vaikutusta - pysyy samassa asennossa). Vinkkejä? Onko mittaristossa jokin varmuusparisto? Digitaalisen valikon kautta nopeus, lämpötila ja kierrokset näkyvät OK. Samoin ajotietokoneen kautta esim. kulutustiedot.
    Current rides:
    F36 420iA xDrive M-Sport Gran Coupe | E46 M3 Coupe SMG | 981 Spyder | 996 GT3 Mk1 Clubsport | Ap1 S2000

    Previous rides:
    E86 Z4 3.0Si Coupe | 987 Mk1 Cayman S | E90 325xiA M-Sport | 2 x E46 M3 Coupe | E46 328Ci
  • Antza
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2002
    • 2143
    • Espoo

    #2
    Kellään ideoita?

    Vikakoodeista löytyi: Instrument Cluster, 11 EGS signal disturbed. Sinänsä outo koodi, auto kun on manuaali.

    Sen verran lisätietoa, että mittaristosta kuuluu pientä "sirinää" vaikka virrat ovat poissa. Ikään kuin yksi askelmoottoreista yrittäisi pyöriä. Yksikään viisari ei kylläkään liiku. Jos yksi näistä on mennyt rikki, voiko se lamauttaa muidenkin toiminnan?
    Current rides:
    F36 420iA xDrive M-Sport Gran Coupe | E46 M3 Coupe SMG | 981 Spyder | 996 GT3 Mk1 Clubsport | Ap1 S2000

    Previous rides:
    E86 Z4 3.0Si Coupe | 987 Mk1 Cayman S | E90 325xiA M-Sport | 2 x E46 M3 Coupe | E46 328Ci

    Comment

    • Jolli
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2006
      • 2556
      • Virolahti

      #3
      Originally posted by Antza View Post
      Kellään ideoita?

      Vikakoodeista löytyi: Instrument Cluster, 11 EGS signal disturbed. Sinänsä outo koodi, auto kun on manuaali.

      Sen verran lisätietoa, että mittaristosta kuuluu pientä "sirinää" vaikka virrat ovat poissa. Ikään kuin yksi askelmoottoreista yrittäisi pyöriä. Yksikään viisari ei kylläkään liiku. Jos yksi näistä on mennyt rikki, voiko se lamauttaa muidenkin toiminnan?
      Mites mittaristotesti, pyöräyttääkö neulat kuitenkin tappiin jne?
      Jolli Detailing -kulkupelit kiiltäväksi-

      Myös vikakoodien luvut, huollot sekä korjaukset. Kaikki merkit!
      PM tavoittaa, puhelimella ei.

      Comment

      • Antza
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2002
        • 2143
        • Espoo

        #4
        Ei pyöräytä.
        Current rides:
        F36 420iA xDrive M-Sport Gran Coupe | E46 M3 Coupe SMG | 981 Spyder | 996 GT3 Mk1 Clubsport | Ap1 S2000

        Previous rides:
        E86 Z4 3.0Si Coupe | 987 Mk1 Cayman S | E90 325xiA M-Sport | 2 x E46 M3 Coupe | E46 328Ci

        Comment

        • Antza
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2002
          • 2143
          • Espoo

          #5
          Palatakseni tähän ongelmaan..

          "Rutina" kuuluu bensamittarista, jonka neula tosiaankin yön aikana nousee itsestään. Irroitin ko. askelmoottorin ja rutina katosi. Täytyy vielä tarkistaa, loppuiko virrankulutus. Tämä ei kuitenkaan vaikuttanut muiden viisareiden toimintaan - yksikään niistä ei edelleenkään nouse.

          Osaako joku vastata: Jotta joku askelmoottori toimisi, täytyykö kaikkien toimia/olla kytkettynä? Käykö tilalle mittari mistä tahansa bensamallista pl. M3?
          Current rides:
          F36 420iA xDrive M-Sport Gran Coupe | E46 M3 Coupe SMG | 981 Spyder | 996 GT3 Mk1 Clubsport | Ap1 S2000

          Previous rides:
          E86 Z4 3.0Si Coupe | 987 Mk1 Cayman S | E90 325xiA M-Sport | 2 x E46 M3 Coupe | E46 328Ci

          Comment

          • Antza
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2002
            • 2143
            • Espoo

            #6
            Palatakseni tähän vanhaan ongelmaan taas.

            Ongelma oli mittaristossa, eikä esim. signaalissa mittaristolle. Toinen mittaristo toimi autossa hyvin. Onko kellään hyviä arvauksia, missä vika ja onko korjattavissa? Mittaristotestissä kaikki muut toimivat, mutta analogiset viisarit eivät liiku.

            Jos ajaa vaihtomittaristolla (käytetty), siihen toki syttyy ns "tamper dot" merkiksi ettei täsmää ECU:n tietoihin, mutta syttyykö tämän jälkeen alkuperäiseen mittaristoon sama valo kun sen taas kytkee? Tässä vaiheessahan autoon on tullut lisää kilsoja kun taas alkuperäiseen mittaristoon ei. Vai huomioiko se vain että VIN täsmää? Saako tällaisessa tapauksessa alkuperäiseen mittaristoon ECU:lta oikeat kilometrit takaisin kotikonstein? Luulisi, että ne on palautettavissa: esim. jos tapahtuu tilanne, että ajon aikana menee mittariston sulake tms. eli tulee jokin tilanne, ettei mittaristo ole kytkettynä. Tällöinhän ECUun tulee kilsoja, mutta mittaristoon ei siltä ajalta.
            Current rides:
            F36 420iA xDrive M-Sport Gran Coupe | E46 M3 Coupe SMG | 981 Spyder | 996 GT3 Mk1 Clubsport | Ap1 S2000

            Previous rides:
            E86 Z4 3.0Si Coupe | 987 Mk1 Cayman S | E90 325xiA M-Sport | 2 x E46 M3 Coupe | E46 328Ci

            Comment

            • WSE1
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 3242
              • Suomusjärvi

              #7
              Originally posted by Antza View Post
              Palatakseni tähän vanhaan ongelmaan taas.

              Ongelma oli mittaristossa, eikä esim. signaalissa mittaristolle. Toinen mittaristo toimi autossa hyvin. Onko kellään hyviä arvauksia, missä vika ja onko korjattavissa? Mittaristotestissä kaikki muut toimivat, mutta analogiset viisarit eivät liiku.

              Jos ajaa vaihtomittaristolla (käytetty), siihen toki syttyy ns "tamper dot" merkiksi ettei täsmää ECU:n tietoihin, mutta syttyykö tämän jälkeen alkuperäiseen mittaristoon sama valo kun sen taas kytkee? Tässä vaiheessahan autoon on tullut lisää kilsoja kun taas alkuperäiseen mittaristoon ei. Vai huomioiko se vain että VIN täsmää? Saako tällaisessa tapauksessa alkuperäiseen mittaristoon ECU:lta oikeat kilometrit takaisin kotikonstein? Luulisi, että ne on palautettavissa: esim. jos tapahtuu tilanne, että ajon aikana menee mittariston sulake tms. eli tulee jokin tilanne, ettei mittaristo ole kytkettynä. Tällöinhän ECUun tulee kilsoja, mutta mittaristoon ei siltä ajalta.
              Näissä mittaristoissa on komponettivikoja. Tamper Dot tarkoittaa sitä että mittariston ja auton VIN koodit ovat erilaiset, eli tamper dot ei syty alkuperäiseen mittaristoon jos sen palauttaa autoon. Nollaamalla mittaristo tehdasasetuksille ja koodaamalla oikea VIN (+muut asetukset auton mukaan) homma alkaa toimimaan niinkuin kuuluukin. Tehdasasetuksille nollaaminen ei kaikissa mittaristotyypeissä onnistu kovin helposti, joissakin kysymys on vain parin minuutin toimenpiteestä. Joskus on helpompi vaihtaa (juottamalla) alkuperäisen mittariston eeprom vaihtomittaristoon kuin alkaa nollaamaan mittaristoa tehdasasetuksille ja koodaamaan autoon, eepromin vaihtamalla kaikki tiedot siirtyvät.

              Jos vaihtomittaristossa ole enemmän kilometrejä kuin alkuperäisessä -> nyt auton kilometrit muilla moduuleilla = vaihtomittariston kilometrit.

              Jos vaihtomittaristossa oli vähemmän kilometrejä kuin alkuperäisessä eikä alkuperäistä ajomäärää ole ylitetty vielä ajamalla -> kilometrit muilla moduuleilla ovat jääneet siihen mitä olivat kun alkuperäinen mittaristo irroitettiin, toki lukemat alkavat kasvaa mittarinlukeman ylittäessä muiden moduulien kilometrit.

              Jos ajetaan ilman mittaristoa tai mittaristo pimenee ajon aikana ei kilometrimäärä millään moduulilla kasva.

              Kilometrien muuttamiseen on olemassa erilaisia ohjelmistoja/laitteita ja menetelmiä. Kilometrilukema millä moduulilla tahansa on aina muutettavissa millaiseksi tahansa tuntemalla siihen sopivat työkalut tai menetelmät. Joillakin foorumilaisillakin vaikuttaa joitakin näistä työkaluista olevan.

              Comment

              • Antza
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2002
                • 2143
                • Espoo

                #8
                Kiitos vastauksesta, WSE1.

                Ymmärsinkö oikein, että jos vaihtomittaristolla, jossa on vähemmän kilometrejä kuin autolla on oikeasti ajettu, ajaa niin kilometrit eivät kerry yhtään auton muihin moduuleihin kunnes vaihtomittariston kilometrit ylittävät tämän kilometrimäärän, joka oli mittaristo vaihdettaessa? Jos mittaristoja vaihtelee, jääkö mihinkään auton tietoihin talteen todelliset, mittaristoista riippumattomat, kilometrit?
                Current rides:
                F36 420iA xDrive M-Sport Gran Coupe | E46 M3 Coupe SMG | 981 Spyder | 996 GT3 Mk1 Clubsport | Ap1 S2000

                Previous rides:
                E86 Z4 3.0Si Coupe | 987 Mk1 Cayman S | E90 325xiA M-Sport | 2 x E46 M3 Coupe | E46 328Ci

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎