Joo, eli hyviä neuvoja kaivattaisiin.
Oma e46 330i '01 on viime päivinä ollut hieman omituinen.
Keltainen öljyn merkkivalo syttyi silloin tällöin ja sammui välillä kesken ajon, välillä taas syttyi kun sammutti virrat.
Tarkistin tietenkin mittatikusta ensimmäisellä kerralla, minimiä näytti, lisäsin litran verran öljyä ja ajelin päivän verran. Taas syttyi öljyvalo kesken ajon. Epäilin anturivikaa, tarkistin öljyt tikusta, näytti minimiä, lisäsin noin 4 desiä ja katsoin tikusta uudestaan parin minuutin kuluttua. Näytti edelleen minimiä. Ajoin lyhyen matkan ja annoin jäähtyä pari minuuttia, näytti vieläkin minimiä. Tarkistin mittatikun näyttämän useampaan kertaan ennen ja jälkeen öljyn lisäyksen, mutta pinta ei tosiaan noussut yhtään. Luulisi 4 desiä näkyvän jossain...
Tarkistin alustan ja koneen, ulkoisia vuotoja ei näy eikä pakokaasut haise poikkeavalle tai ole mitenkään poikkeuksellisen paksua sinertävää savua. Tehot tuntuvat myös olevan tallella eikä millään kierrosalueella esiinny mitään poikkeavaa, kone käy nätisti, enkä ole huomannut mitään muutosta.
Sitten huomasin, ettei flekti pyöri, vaikka pitää autoa tyhjäkäynnillä reilusti. Kojetaulun mittari näyttää kuitenkin vain hieman yli puolivälin, ei kuitenkaan 3/4 viivaan asti.
Yhden pienen ongelman huomasin myös. Imuputken mutkaan tuleva muovinen F-haara liitin oli rikki siten että alempi haara, F:n alempi sakara, oli poikki. Mihin tämä haara menee? Uuden liittimen kävin jo tilaamassa ja korjasin nykyisen pikaisesti teipillä.
Luin vikakoodit, ei mitään.
Näillä M54 moottoreillahan on tapana hieman naukkailla öljyä ajotavan ja moottorin rasituksen mukaan, mutta mielestäni tuollainen määrä ei ole enää normaalin rajoissa. Tosin, myönnettäköön että ongelman ilmentyessä oli todella kovat helteet, joka voisi osaltaan lisätä rasitusta, etenkin jos flekti ei pyöri. Myös nuo anturit voisivat viitata siihen.
Joten, mikä neuvoksi. Onko flektin osalta ongelma itse flektin moottorissa vaiko lämpötila-anturissa? Voiko kohonneet lämmöt selittää öljyn kulumisen vai onko syytä pelätä jotain pahempaa? :think
Oma e46 330i '01 on viime päivinä ollut hieman omituinen.
Keltainen öljyn merkkivalo syttyi silloin tällöin ja sammui välillä kesken ajon, välillä taas syttyi kun sammutti virrat.
Tarkistin tietenkin mittatikusta ensimmäisellä kerralla, minimiä näytti, lisäsin litran verran öljyä ja ajelin päivän verran. Taas syttyi öljyvalo kesken ajon. Epäilin anturivikaa, tarkistin öljyt tikusta, näytti minimiä, lisäsin noin 4 desiä ja katsoin tikusta uudestaan parin minuutin kuluttua. Näytti edelleen minimiä. Ajoin lyhyen matkan ja annoin jäähtyä pari minuuttia, näytti vieläkin minimiä. Tarkistin mittatikun näyttämän useampaan kertaan ennen ja jälkeen öljyn lisäyksen, mutta pinta ei tosiaan noussut yhtään. Luulisi 4 desiä näkyvän jossain...
Tarkistin alustan ja koneen, ulkoisia vuotoja ei näy eikä pakokaasut haise poikkeavalle tai ole mitenkään poikkeuksellisen paksua sinertävää savua. Tehot tuntuvat myös olevan tallella eikä millään kierrosalueella esiinny mitään poikkeavaa, kone käy nätisti, enkä ole huomannut mitään muutosta.
Sitten huomasin, ettei flekti pyöri, vaikka pitää autoa tyhjäkäynnillä reilusti. Kojetaulun mittari näyttää kuitenkin vain hieman yli puolivälin, ei kuitenkaan 3/4 viivaan asti.
Yhden pienen ongelman huomasin myös. Imuputken mutkaan tuleva muovinen F-haara liitin oli rikki siten että alempi haara, F:n alempi sakara, oli poikki. Mihin tämä haara menee? Uuden liittimen kävin jo tilaamassa ja korjasin nykyisen pikaisesti teipillä.
Luin vikakoodit, ei mitään.
Näillä M54 moottoreillahan on tapana hieman naukkailla öljyä ajotavan ja moottorin rasituksen mukaan, mutta mielestäni tuollainen määrä ei ole enää normaalin rajoissa. Tosin, myönnettäköön että ongelman ilmentyessä oli todella kovat helteet, joka voisi osaltaan lisätä rasitusta, etenkin jos flekti ei pyöri. Myös nuo anturit voisivat viitata siihen.
Joten, mikä neuvoksi. Onko flektin osalta ongelma itse flektin moottorissa vaiko lämpötila-anturissa? Voiko kohonneet lämmöt selittää öljyn kulumisen vai onko syytä pelätä jotain pahempaa? :think
Comment