Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 330i temppuilee

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • NV85
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2009
    • 472
    • Rovaniemi

    E46 330i temppuilee

    Joo, eli hyviä neuvoja kaivattaisiin.


    Oma e46 330i '01 on viime päivinä ollut hieman omituinen.

    Keltainen öljyn merkkivalo syttyi silloin tällöin ja sammui välillä kesken ajon, välillä taas syttyi kun sammutti virrat.

    Tarkistin tietenkin mittatikusta ensimmäisellä kerralla, minimiä näytti, lisäsin litran verran öljyä ja ajelin päivän verran. Taas syttyi öljyvalo kesken ajon. Epäilin anturivikaa, tarkistin öljyt tikusta, näytti minimiä, lisäsin noin 4 desiä ja katsoin tikusta uudestaan parin minuutin kuluttua. Näytti edelleen minimiä. Ajoin lyhyen matkan ja annoin jäähtyä pari minuuttia, näytti vieläkin minimiä. Tarkistin mittatikun näyttämän useampaan kertaan ennen ja jälkeen öljyn lisäyksen, mutta pinta ei tosiaan noussut yhtään. Luulisi 4 desiä näkyvän jossain...

    Tarkistin alustan ja koneen, ulkoisia vuotoja ei näy eikä pakokaasut haise poikkeavalle tai ole mitenkään poikkeuksellisen paksua sinertävää savua. Tehot tuntuvat myös olevan tallella eikä millään kierrosalueella esiinny mitään poikkeavaa, kone käy nätisti, enkä ole huomannut mitään muutosta.

    Sitten huomasin, ettei flekti pyöri, vaikka pitää autoa tyhjäkäynnillä reilusti. Kojetaulun mittari näyttää kuitenkin vain hieman yli puolivälin, ei kuitenkaan 3/4 viivaan asti.

    Yhden pienen ongelman huomasin myös. Imuputken mutkaan tuleva muovinen F-haara liitin oli rikki siten että alempi haara, F:n alempi sakara, oli poikki. Mihin tämä haara menee? Uuden liittimen kävin jo tilaamassa ja korjasin nykyisen pikaisesti teipillä.

    Luin vikakoodit, ei mitään.

    Näillä M54 moottoreillahan on tapana hieman naukkailla öljyä ajotavan ja moottorin rasituksen mukaan, mutta mielestäni tuollainen määrä ei ole enää normaalin rajoissa. Tosin, myönnettäköön että ongelman ilmentyessä oli todella kovat helteet, joka voisi osaltaan lisätä rasitusta, etenkin jos flekti ei pyöri. Myös nuo anturit voisivat viitata siihen.


    Joten, mikä neuvoksi. Onko flektin osalta ongelma itse flektin moottorissa vaiko lämpötila-anturissa? Voiko kohonneet lämmöt selittää öljyn kulumisen vai onko syytä pelätä jotain pahempaa? :think
    BMW 335i M-sport e91LCI '09
    BMW 1502 '75
    http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=228805
    EX: BMW 330i M-sport '01

  • unskelotti
    Bimmer Rookie
    • Oct 2007
    • 92
    • Espoo

    #2
    Originally posted by NV85 View Post
    Keltainen öljyn merkkivalo syttyi silloin tällöin ja sammui välillä kesken ajon, välillä taas syttyi kun sammutti virrat.
    Veikkaisin öljyntasoanturia. Samat oireet on mullakin, mutta öljyä on tikun mukaan normaali määrä.
    E91 325d (04/2008)
    Ex: E46 330iAT (10/2000)

    Comment

    • NV85
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2009
      • 472
      • Rovaniemi

      #3
      Originally posted by unskelotti View Post
      Veikkaisin öljyntasoanturia. Samat oireet on mullakin, mutta öljyä on tikun mukaan normaali määrä.

      Tota minäkin olen pohtinut, mutta ei antanut vikakoodia ja nyt ongelma on poistunut. Tosin öljyn pinta on silti vielä melko alhainen, jos mittatikkua on uskominen. :think
      BMW 335i M-sport e91LCI '09
      BMW 1502 '75
      http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=228805
      EX: BMW 330i M-sport '01

      Comment

      • NV85
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2009
        • 472
        • Rovaniemi

        #4
        Kokeilin ottaa flektille suoraan akulta virtaa, ei elon merkkejä, joten veikkaisin että vika on siinä.
        BMW 335i M-sport e91LCI '09
        BMW 1502 '75
        http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=228805
        EX: BMW 330i M-sport '01

        Comment

        • jarkki85
          Newbiemmer
          • May 2010
          • 7
          • pohjanmaa

          #5
          Originally posted by unskelotti View Post
          Veikkaisin öljyntasoanturia. Samat oireet on mullakin, mutta öljyä on tikun mukaan normaali määrä.
          täällä sama juttu... ekalla kerralla vaan säikäytti

          Comment

          • fraatti
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 4582
            • Tampere

            #6
            Originally posted by NV85 View Post
            Kokeilin ottaa flektille suoraan akulta virtaa, ei elon merkkejä, joten veikkaisin että vika on siinä.
            olihan tuossa vain kaksi johtoa? mikäli menee 3-johtoa se on pulssiohjattu ja tarvii kaikki kolme johtoa että pyörii..

            jos on kolmejohtoa voi virtaa yrittää antaa myös puhaltimen nopeudensäätimen jälkeisiin kahteen piuhaan

            hanskaluukussa on myös 50a sulake tuota varten

            ja sitten erikseen on vielä jäähdyttimen etupuolella oleva sähköinen puhallin ilmastointia varten jonka kimpusta itse juuri saavuin.. sekin on pulssiohjattu ja omasta oli moottorin päästä johdo hapettunut ja lopulta palanut poikki. Myös tuon toimimattomuus on aiheuttanut paisuntasäiliön halkeamisia. Eli ilmastoinnin ollessa päällä tuon pitäisi pyöriä..

            Ja oman lisänsä soppaan lisää se että moottorinohjaus haistelee tuota alavesiletkun lämpötilaa ja ohjaa puhaltimia sen mukaan..
            F11 535dX LCI
            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

            Comment

            • amfe
              BTCF Member
              • Apr 2008
              • 281
              • 54500

              #7
              Osaiskos joku kertoa miulle miten tuon flektin pitäis toimia? Eilen nosti lämpöjä tyhjäkäynnillä.. nyt kun katoin niin flekti ei pyöri kun auto on käynnissä.
              Ilmastoinnin kun laittaa päälle niin pyörii kyllä.

              Ja siitä hopeisesta mötikästä mikä on flektissä kii tuli vähän savua?!?! Ehkä niistä johdoista 🤔
              Katsoin vikakoodit mut mitään ei näyttänyt.
              Vai voisko olla vaan et oli ilmaa järjestelmässä? Paisari räjähti aiemmin ja se vaihettiin.
              Jostain muualtakin luin että tuo toimimaton flekti voi aiheuttaa paisarin paukahtamisen? Silloin ei kyllä lämpöjä nostanut.

              Aamulla kun lähdin ajamaan puhallin kylmällä nosti aika nopeesti viisarin pystyyn.. laitoin lämmöt päälle niin viisari laski aika nopeesti. En ole ennen tälläistä nähnyt? Tai sit en oo vaa kiinnittänyt huomiota.

              Autona siis tuo 330i 2002 e46
              Last edited by amfe; 05-09-2016, 10:11.
              BMW 325 sedan vm 2005


              ex-BMW 330i touring vm.2002
              ex-BMW 328 coupe vm.99 topasblau

              ex-BMW 320i coupe vm.92
              ex-BMW 316 sedan vm.91

              Comment

              • BMW525Xda
                BTCF Member
                • Feb 2014
                • 8681
                • Xxxxxx

                #8
                Flektin toiminta on melko varmasti kaksivaiheinen.
                Jossain 95-100 pyörii 50% teholla ja 100-115 täysteholla. (Arvauksia)

                Minulla ei tällä hetkellä ole flektiä kiinni E46 330i ollenkaan, ei paikallaankaan joutokäynnillä nosta yli normaalien lämpöjä. Ajossakin viisari tapittaa normilämmöissä vaikka vähän käyttäisi tehojakin.

                Ilmastointi ohjaa flektiä lisäksi lauhduttimen tarpeiden mukaan.

                Comment

                • MNi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2008
                  • 3143
                  • Tampere

                  #9
                  INPAlla muistaakseni pystyy pakkoaktivoimaan flektin, vielä kun kaverin pyytää avuksi antamaan pikkasen alkuvauhtia niin tietää onko yhtään eloa.

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎