Announcement

Collapse
No announcement yet.

e46 tyhjäkäynti ja vikavalo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • SammyE46
    Bimmer Rookie
    • Jun 2010
    • 75
    • Varsinais-Suomi

    e46 tyhjäkäynti ja vikavalo

    Tätä aihetta on käyty täällä jo monessa topiikissa läpi. Eli E46 318iA Touring Valvetronic koneella, ajettu 130tkm, vm.-03.
    Tyhjäkäynti seilaa 500-1000rpm, 1-4 sylinterissä sytkäkatkoja, puolat kunnossa. Johtunee alipaineletkun vuodosta? Tai ainakin näin huollossa epäilivät. Samalla purettu vikakoodit joissa oli kolme eri merkintää.
    1. Seos liian laihalla
    2. Liian suuri polttonestemäärä 165L ja ilmanlämpötila -35C.
    3. Liian suuri polttonestemäärä 155L ja ilmanlämpötila -40C.

    Moottorin vikavalo pysyi viikon verran pois, mutta syttyi taas tänään. Tyhjäkäynti seilaa satunnaisesti riippumatta lämpötilasta. Autolle on tilattu uusi aika "sähköspesialistille" joka korjaa tyhjäkäynnin ja tutkii mistä vikakoodit juontaa juurensa. Mutta ajaakin pitäisi ennen sitä. Huollon mukaan tuo "laiha seos"-vika ei aiheuttanut toimenpiteitä koska vika poistui muistista. Epäilivät noihin kaikkiin syyksi liian alhaista jännitettä? Mahtaako tuolla uskaltaa ajaa vielä viikon vaikka vikavalo palaa? Mitään nakutuksia tai muita epämääräisiä ääniä ei kuulu ja auto toimii normaalisti, lukuunottamatta tuota tyhjäkäynnin seilailua.
  • Netsk
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2009
    • 238
    • Helsinki

    #2
    Originally posted by SammyE46 View Post
    Tätä aihetta on käyty täällä jo monessa topiikissa läpi. Eli E46 318iA Touring Valvetronic koneella, ajettu 130tkm, vm.-03.
    Tyhjäkäynti seilaa 500-1000rpm, 1-4 sylinterissä sytkäkatkoja, puolat kunnossa. Johtunee alipaineletkun vuodosta? Tai ainakin näin huollossa epäilivät. Samalla purettu vikakoodit joissa oli kolme eri merkintää.
    1. Seos liian laihalla
    2. Liian suuri polttonestemäärä 165L ja ilmanlämpötila -35C.
    3. Liian suuri polttonestemäärä 155L ja ilmanlämpötila -40C.

    Moottorin vikavalo pysyi viikon verran pois, mutta syttyi taas tänään. Tyhjäkäynti seilaa satunnaisesti riippumatta lämpötilasta. Autolle on tilattu uusi aika "sähköspesialistille" joka korjaa tyhjäkäynnin ja tutkii mistä vikakoodit juontaa juurensa. Mutta ajaakin pitäisi ennen sitä. Huollon mukaan tuo "laiha seos"-vika ei aiheuttanut toimenpiteitä koska vika poistui muistista. Epäilivät noihin kaikkiin syyksi liian alhaista jännitettä? Mahtaako tuolla uskaltaa ajaa vielä viikon vaikka vikavalo palaa? Mitään nakutuksia tai muita epämääräisiä ääniä ei kuulu ja auto toimii normaalisti, lukuunottamatta tuota tyhjäkäynnin seilailua.
    Imuvouto, 100%. Voi ajaa huoletta.
    F26 X4 xDrive20d M-Sport -18, E90 320dA M-Sport -11
    ex. 957 Cayenne Turbo -08, E90 320iA -07, E46 330CiA -03, E36 316i -96, Porsche 924S -87

    Comment

    • SammyE46
      Bimmer Rookie
      • Jun 2010
      • 75
      • Varsinais-Suomi

      #3
      Originally posted by Netsk View Post
      Imuvouto, 100%. Voi ajaa huoletta.

      Ok. Moitteettomasti meni tämäkin päivä. Ei mitään oireita valon palamisen lisäksi.

      Comment

      • SammyE46
        Bimmer Rookie
        • Jun 2010
        • 75
        • Varsinais-Suomi

        #4
        Vika paikallistettu.

        Rikkoutunut huohotus venttiili. Oireisiin tuli myös lisäksi savutus ja lisääntynyt öljynkulutus.
        Eli tyhjäkäynnin seilausta, sammumisia, vikavalo, öljynkulutuksen lisääntyminen ja sinisen sauhun tupruttelu voi johtua noinkin pienestä asiasta.

        Onko muilla ollut samantapaisia ongelmia?
        Last edited by SammyE46; 15-07-2010, 18:16. Reason: Lisäkysymys

        Comment

        • eizzi
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2006
          • 234
          • jeppis

          #5
          Tänään teki oma 318i touring -00 samaa paitsi valo ei syttyny. Ei mitään ennakko varoituksia. Ensi kierrokset oli n.1500rpm ja ku sammutti niin ny käy ja seilaa n.600-900rpm välillä. Onkohan sama vika tulossa tuon huohotusventtiilin kanssa? Mis kohdassa tuo huohotusventtili on ja millanen on vaihtaa? Vai osaako joku neuvoa kuinka paikallistaa vika kun vikavalo ei pala..??

          Comment

          • Convertible
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2003
            • 2638
            • Turku

            #6
            Originally posted by eizzi View Post
            Tänään teki oma 318i touring -00 samaa paitsi valo ei syttyny. Ei mitään ennakko varoituksia. Ensi kierrokset oli n.1500rpm ja ku sammutti niin ny käy ja seilaa n.600-900rpm välillä. Onkohan sama vika tulossa tuon huohotusventtiilin kanssa? Mis kohdassa tuo huohotusventtili on ja millanen on vaihtaa? Vai osaako joku neuvoa kuinka paikallistaa vika kun vikavalo ei pala..??
            Sulla on eri kone kun topicin autossa, mutta luulisin että kannattaa käydä piuhan päässä lukemassa vikakoodit, voipi olla että on anturivika.
            F25 X3 35d
            E87 118i
            E46 330ti
            E46 M3
            E30 M3
            E30 M3 Convertible
            Z3 Roadster

            Comment

            • eizzi
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2006
              • 234
              • jeppis

              #7
              Juu tiedossa on että on erikone. Elikkäs kyseessä 1.9 M43 pannu tarkentaakseni. Ajattelin kysellä samassa topiikissa ettei aloita uutta jos joku vois vastata kysymyksiini..??? Vois ne vikakooditkin lukea ku paikallinen merkkiliike aukeaa lomilta. Tätä kautta jos saisi apua ongelman tutkimiseen itse niin ei tarttis sinne mennä..

              Comment

              • SammyE46
                Bimmer Rookie
                • Jun 2010
                • 75
                • Varsinais-Suomi

                #8
                Originally posted by eizzi View Post
                Juu tiedossa on että on erikone. Elikkäs kyseessä 1.9 M43 pannu tarkentaakseni. Ajattelin kysellä samassa topiikissa ettei aloita uutta jos joku vois vastata kysymyksiini..??? Vois ne vikakooditkin lukea ku paikallinen merkkiliike aukeaa lomilta. Tätä kautta jos saisi apua ongelman tutkimiseen itse niin ei tarttis sinne mennä..
                Tuota sammahtelua ilmenee monesta eri asiasta. Koitappa ottaa vaikka öljytikku pois kun auto käy. Sammuu. Vikakoodit kannattaa luetuttaa, yritys ja erehdys periaatteella ei tuu mitään. Asiansa osaava autosähköammattilainen hoitaa homman nopeasti.

                Omassa autossani epäiltiin toisessa korjaamossa alipaineletkuja, EHKÄ. Asentaja olisi varannut uuden ajan, 8 tuntia, vian selvittämiseen. On kuulemma niin paljon purkamista että aikaa kuluu. Soitin sitten kuitenkin autosähköihin erikoistuneeseen korjaamoon ja tilasin ajan. Auto testeriin ja ilman turhia purkamisia aikaa kului kaksi tuntia vian selvitykseen.

                Tämä on kyllä hyvä foorumi, täältä saa monesti apua sihen akuuttiin tilanteeseen kun tuntuu epävarmalta. Mutta korjaaminen kannatta monesti jättää korjaamolle.

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎