Aiheuttaja löytyy melko varmasti huono(i)sta pyöränlaaker(e)ista. Ei tarvitse olla väljä, pyörii osan kierrosta tahmeasti ja osan kevyesti tärinäsetti on valmis varsinkin kevyissä jarrutuksissa.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E46 jarruttaessa tärinää kaikilla nopeuksilla
Collapse
X
-
Mäntäjumin yhteydessä tärinä syntyy siitä, että jarrumateriaalia siirtyy liiallisen kuumuuden takia epätasaisesti palasta levyyn. Levy ei siis kieroudu, mutta ei ole aivan tasapaksuinen. Aikanaan vastaanvantyylisestä ongelmasta selvisin kohtalaisesti "ajamalla ratasession" autolla sen jälkeen kun vika oli poistettu.
Saksalaiset suosittivat levyjen käsittelyn imupaperilla (kyllä, imupaperilla eli sellaisella karhealla paperilla, koska hiekkapaperistakin siirtyy väärää kamaa levyyn epätasaisesti) niiden tasoittamiseksi.
Jos tärinä ei johdu levyista mun analyysi palautuu kuopalla oleviin vanteisiin, koska niissä jumputus muuntuu jarruvoiman mukaan. Saat varmasti jostain pyöreät tassut lainaan koeajoa varten. Nyt siis tasapainotuksella ei ole väliä, vaan sillä että olet ajanut kuopan vanteeseen joka jumputtaa vain jarrutettaessa. Eli soikea vanne voi olla koneen mielestä tasapainossa.
Olen alkanyt arvostaa Jeeppini jäykkiä akseleita erinäisten puslahelvettien jälkeen.
T AV
Ps. Toki puslat ja navatkin voi olla syy, mutta ylläolevat probleemit oli mun omia kokemuksia ja ratkaisuja enkä osaa muista sanoa.Last edited by asvirkku; 10-08-2010, 13:32.e60 550iA - e32 730iA - Freude am Fahren
Comment
-
-
tärinä ??
Originally posted by Antsah View PostEn ainakaan löytänyt laakereista mitään vikaa. Eikä löytänyt katsastusmieskään. Ei ihan summassa viittis noita laakereitakaan mennä ostamaan jos entiset on ehjät.
Ja tärinäähän ei kevyesti jarruttaessa edes ole.
oletko mitannut heittokellolla levyjen suoruuden autossa paikallaan ??
muistaakseni max. sivuheitto on 0.07mm voin kaivaa tuon tehdasarvon, kun ehdin.
arvaukseni on kieroksi vääntynyt levy eli tarkista heittokellolla levyjen suoruus autossa paikallaan.__________________________________________________ ____________
Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!
Comment
-
-
Milloin tämä tärinäongelma on ylipäätään ilmennyt? Tullut pikkuhiljaa vai renkaiden/vanteiden uusimisen yhteydessä? Onko suorasovitteiset vanteet ja istuuko napaan 100%sesti? Mitkä pallot sulla ylipäätään on alla? Kokeile jollain toisella vannesetillä. Ja ennenkuin uusit sinne eteen enää yhtään mitään täysin turhaan huolla ne jarrut myös sieltä takaa, takapää voi myös aiheuttaa jarruttaessa tärinää joka tuntuu ratissa.
Comment
-
-
Heittokellolla ei ole mittailtu jarrulevyjä.
Tärinät alkoivat pikkuhiljaa tuossa talvella eli siis on sama ongelma kesä ja talvivanteilla. Joten en usko, että molemmat setit on paskana. Vanteet on suorasovitteiset.
Talvivanteet on 16" hkpl4 ja kesät on 17" 225/45/17 kumho ecstat. Tasapainotin noi kesärenkaat uudestaan tossa pari viikkoa sitten ja vianorilla oikein kehuivat että ei ole selkäheittoakaan juuri ollenkaan.
Voisi tosiaan aukaista ne takajarrut, kun eipä siitä haittakaan ole.
Comment
-
-
e30/36/46 jarrutärinöistähän ei montaa topikkia olekkaan vielä.
Vaiha ne etutukivarren takahelat.2015 VW Crafter
1984 BMW 316
2009 Kawasaki Ninja 250RRR
petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Comment
-
-
Originally posted by petrolhead View Poste30/36/46 jarrutärinöistähän ei montaa topikkia olekkaan vielä.
Vaiha ne etutukivarren takahelat.Jolli Detailing -kulkupelit kiiltäväksi-
Myös vikakoodien luvut, huollot sekä korjaukset. Kaikki merkit!
PM tavoittaa, puhelimella ei.
Comment
-
-
Originally posted by Jolli View Post"Vaihdettu: Jarrulevyt ja palat eteen, Iskarit+yläpäät, alatukivarret eteen+powerflexin ja taka-alatukivarressa edessä, koiranluut eteen ja taakse, samoten vakaajatangon runkokumit, raidetangot(sisä+ulko). Kokeiltu 2 eriä hammastankoa-> ei vaikutusta."Originally posted by Antsah View PostNo oli vähän huonosti kirjotettu aloitusviestiin, mutta ne on vaihdettu.2015 VW Crafter
1984 BMW 316
2009 Kawasaki Ninja 250RRR
petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Comment
-
-
Uusia havaintoja taas tehty.
Eli kävin vähän räväkämmin eilen illalla jarruttelemassa, jos vaikka niistä etupaloista ois epätasaisesti irronnu jarrulevyihin tavaraa.
Huomasin sitten kun radio oli pois päältä jarruttelujen jälkeen, että jostakin kuului sellainen "kihnuttava" ääni. Sammutin sitten ilmastoinnin/tuulettimen ja ääni loppuu kun painaa jarrua ja alkaa taas kun päästää jarrulta jalan. Ei mikään iso ääni mutta erottaa kun kaikki ääntä tuottavat laitteet on ohjaamosta sammutettu.
Jarruihin siis ilmeisesti vahvasti viittaa? En oikein saanut paikallistettua tuleeko edestä vai takaa.Last edited by Antsah; 11-08-2010, 14:55.
Comment
-
-
Originally posted by Antsah View PostUusia havaintoja taas tehty.
Huomasin sitten kun radio oli pois päältä jarruttelujen jälkeen, että jostakin kuului sellainen "kihnuttava" ääni. Sammutin sitten ilmastoinnin/tuulettimen ja ääni loppuu kun painaa jarrua ja alkaa taas kun päästää jarrulta jalan. Ei mikään iso ääni mutta erottaa kun kaikki ääntä tuottavat laitteet on ohjaamosta sammutettu.
Onko hyviä vinkkejä miten löytää parhaiten väljyyden pyöränlaakereista?Last edited by Antsah; 11-08-2010, 13:53.
Comment
-
-
Originally posted by Antsah View PostNonni nyt huomasin sitte, että ääni voimistuu(tai tihenee) kun rattia sievästi kääntää esim 40km/h vauhdista eli onko se nyt sitten kuitenki pyöränlaakerissa vika? Pitää vissii nostaa renkaita ylös ja pyöritellä uudestaan. Outoa kun katsastusmies ei mitään huomannut, mutta kokeileeko ne vain että onko väljää pystysuunnassa?
Onko hyviä vinkkejä miten löytää parhaiten väljyyden pyöränlaakereista?
SKF laakeri on noin 100e/kpl ja vaihto ei ole ameriikan temppu.
Joku täällä tuota jo ehdotti, mutta eiköhän sun tärisyttäjä oo löytynyt.
Jatkuva ääni joka ei muutu olennaisesti ohjausliikkeestä ois sitten takalaakeri... vai onko täällä jollakulla helppo tapa vielä varmistua asiasta?
T AVLast edited by asvirkku; 11-08-2010, 14:04.e60 550iA - e32 730iA - Freude am Fahren
Comment
-
-
Joo kyllä ajattelin molemmat vaihtaa jos vaihtohommiin aletaan. Mulla on semmonen periaate, että pareina kaikki sitten vaihtoon
Lähinnä kiinnostaa, että eikai tuo sitten takaa voi tulla kun ratin asento vaikuttaa?
EDIT: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=167779 Löysinkin Petrolheadin hienon sepustuksen laakerivioista
Harmi kun ei tullut aikaisemmin tuota löydettyä..Last edited by Antsah; 11-08-2010, 15:10.
Comment
-
-
Noilla ohjeilla sitten tutkiskelin laakereita, mutta ei niistä kyllä tunnu etupäästä väljää löytyvän. Eikä minkäänlaista ääntä tule tai resonaatiota jouseen.
Sen sijaan takajarrut tuntuu melkoisesti laahaavan verrattuna etujarruihin. Ei pysty sanomaan edes, että tuleeko se ääni jarruista vai laakereista kun vanteita pyörittelin. Edelleen se nopeuden mukaan tihenevä kihnutus kuuluu. Ei siis kuulu koko rengaskierroksella.
Otan nyt ensin takasatulat irti/työnalle samalla näkee takapyörien laakereiden kunnon.Last edited by Antsah; 16-08-2010, 12:44.
Comment
-
Comment