Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 jarruttaessa tärinää kaikilla nopeuksilla

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Antsah
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2009
    • 1776
    • Oulu

    #31
    Hep, nyt otin auki toisen takajarrusatulan. Mäntä liikkui oikein hyvin sormillakin, mutta satulan liu'ut oli aivan jumissa. Sitten kun sain ne vedettyä auki niin liukukumien sisällä oli paakuksi mennyttä kuparitahnaa ja liu'ut aivan kuivat. Eivät kuitenkaan olleet ruostuneet.

    Jarrupaloista oli männän puoleinen kulunut kieroon, toinen pala aivan suora, aika jännä vaikka itse mäntä kyllä huilasi todella hyvin. Liekkö sitten liukuosa väännättänyt sisempää palaa.

    No jätin sitten homman kesken kun totesin, että jarrupalat täytynee vaihtaa uusiin ja löin vain tämän vasemman takasatulan kasaan rasvattuna.

    Kas kummaa tärinät katosi melkein kokonaan ja auto rullaa nyt todella kevyesti vaikka toinen puoli on vielä käsittelemättä ja toisessa ainakin on kiero pala.

    Taisi siis tosiaan löytyä syyllinen takapäästä ratin tärinään Raportoin kunhan saan tehtyä tuon homman vielä kunnolla loppuun.
    Last edited by Antsah; 17-08-2010, 23:06.

    Comment

    • petrolhead
      Moderator
      • Feb 2004
      • 13793
      • Hyvinkää

      #32
      Originally posted by Antsah View Post
      Hep, nyt otin auki toisen takajarrusatulan. Mäntä liikkui oikein hyvin sormillakin, mutta satulan liu'ut oli aivan jumissa. Sitten kun sain ne vedettyä auki niin liukukumien sisällä oli paakuksi mennyttä kuparitahnaa ja liu'ut aivan kuivat. Eivät kuitenkaan olleet ruostuneet.

      Jarrupaloista oli männän puoleinen kulunut kieroon, toinen pala aivan suora, aika jännä vaikka itse mäntä kyllä huilasi todella hyvin. Liekkö sitten liukuosa väännättänyt sisempää palaa.

      No jätin sitten homman kesken kun totesin, että jarrupalat täytynee vaihtaa uusiin ja löin vain tämän vasemman takasatulan kasaan rasvattuna.

      Kas kummaa tärinät katosi melkein kokonaan ja auto rullaa nyt todella kevyesti vaikka toinen puoli on vielä käsittelemättä ja toisessa ainakin on kiero pala.

      Taisi siis tosiaan löytyä syyllinen takapäästä ratin tärinään Raportoin kunhan saan tehtyä tuon homman vielä kunnolla loppuun.
      Takapää sitä autoa ohjaa. Sama juttu , esim pullistunut takarengas voi laittaa ruorin vispaamaan jarruttaissa. Eipä tullu kyllä itellekään mieleen kun topikkia luin ja viisastelin.
      2015 VW Crafter
      1984 BMW 316
      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

      Comment

      • Antsah
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2009
        • 1776
        • Oulu

        #33
        Tuli vielä mieleen, että eihän tuon sisemmän palan kuulukkin olla hieman vinoon kulunut? Tuli vaan vastaan googlettaessa, että joissakin jarruissa palat asettuisivat tuollain? Esim volkkareissa ilmeisesti takajarruissa näin?

        Comment

        • asvirkku
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2004
          • 514
          • Bern

          #34
          Sorry etten tajunnut ettet ollut ronannut kaikkia jarruja.
          Ei mulla ainakaan missään bemarissa ole varta vasten kulunut palat vinoon.
          Paitsi kerran, kun ylikuumeneminen aiheutti liukusatulakonstruktion "vääntymisen" liukujen puslien varassa, josta seurasi palan vinoon kuluma. Kulostaa siis vähän samalta kun sun liuku-jumi-bugi.
          Eli uutta palaa vaan paikalleen, ei ne maksa mitään. Hieno homma jos alko pelaan taas,
          T AV
          e60 550iA - e32 730iA - Freude am Fahren

          Comment

          • petrolhead
            Moderator
            • Feb 2004
            • 13793
            • Hyvinkää

            #35
            Originally posted by Antsah View Post
            Tuli vielä mieleen, että eihän tuon sisemmän palan kuulukkin olla hieman vinoon kulunut? Tuli vaan vastaan googlettaessa, että joissakin jarruissa palat asettuisivat tuollain? Esim volkkareissa ilmeisesti takajarruissa näin?
            Ihan tasaiseen kuuluu kulua. Uivassa satulassa sisäpala (männän puoleinen) kuluu aina nopeammin. Useimmat jarrutukset on niin kevyitä ettei liukutapit liiku ja ulkopuolen pala ei siis puristu yhtäsuurella voimalla levyä vasten.

            Kevyen jarrutuksen etuihin kuuluu myös herkemmin jumittuvat männät ja liu't sekä ruostuneet jarrulevyt.

            Itsehän jarrutan niin arkiliikenteessä kuin radallakin viimetingassa "jalka läpi tulipellistä" tyylilllä.
            2015 VW Crafter
            1984 BMW 316
            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

            Comment

            • Antsah
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2009
              • 1776
              • Oulu

              #36
              Kiitoksia taas neuvoista, ilmeisesti volkkarien takajarrupaloissa on jo uutena tuollainen viiste jostakin syystä.

              Huomenna jarrupalaostoksille

              Comment

              • petrolhead
                Moderator
                • Feb 2004
                • 13793
                • Hyvinkää

                #37
                Originally posted by Antsah View Post
                Kiitoksia taas neuvoista, ilmeisesti volkkarien takajarrupaloissa on jo uutena tuollainen viiste jostakin syystä.

                Huomenna jarrupalaostoksille
                Juu viistettyjä on osa VWAGien paloista (päät) mutta tasapaksuja nekin on muuten.
                2015 VW Crafter
                1984 BMW 316
                2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                Comment

                • Antsah
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2009
                  • 1776
                  • Oulu

                  #38
                  Tänään oli siis tarkoitus vaihdella ne palat ja putsailla toinenki takasatula. Hyvät aikeet oli siihen asti kun huomasin autolla, että missäs vitussa on lukkomutterin avain! Eikä löydy mistään enään vaikka eilen käytin, todennäköisesti jätin sen sitten vanteeseen epähuomiossa, huoh! Voi prkle, että vastustaa viimeseen asti!

                  Sain selviteltyä, että ei tuo ainakaan taida olla bemarin orkkista kun on nimenomaan tässä omassa ainakin mutteri (kaikissa navoissa on siis yksi pultti korvattu mutterilla) En tiedä onko kovinkin normaali ratkaisu tässä facelift e46, ainakaan realoem ei moista tunnista. Pienen googlettelun jälkeen totesin, että Specialfälgarin mallistossa on tismalleen samannäköiset:



                  Eli tommoset 24 on mulla ja tuo 26 on se avain. Vianor näyttää ainakin Specialfälgaria myydä, joten sinne siis kyseleen huomenissa. Pääasia, että saisi edes nuo mutterit pois ja korvaisi vaikka tavallisilla. Tuohon saattaisi sopiva hylsyavainkin passata.
                  Last edited by Antsah; 18-08-2010, 20:12.

                  Comment

                  • Antsah
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2009
                    • 1776
                    • Oulu

                    #39
                    19mm hylsyllä ja vasaralla lähti sitten lukkomutterit irti. Laitoin tavalliset tilalle.

                    Pääsin sitten huoltamaan ne takajarrut kunnolla.

                    Siitä heräsikin sitten kysymys, että kun nuo takajarrumännät liikkuu aika nätisti sormilla painamalla ja saa vaikka meisselillä kammettua nätisti ylös, niin kuuluisiko etujarrusatuloissa männät liikkua yhtä kevyesti?? Niitä saa melko voimalla survoa pohjaan vaikka ei ruostetta olekkaan. Ylöshän ne saa sitten pohjasta vain polkimella tai paineilmalla.

                    Huomasin vain nyt aika selvän eron kun otti nuo takajarrut käsittelyyn.

                    Comment

                    • Antsah
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2009
                      • 1776
                      • Oulu

                      #40
                      Eikö kukaan osaa sanoa?

                      Sen huomasin tuossa kun kokeilin takavanteita eteen, että ne takana olleet ovat ilmeisesti sen verran kierot, että ei riitä pelkkä tasapainotus. Täristävät rattiin. Taitaa tulla myös siis takapään kautta hieman sen takia sitä tärinää.
                      Pitänee odotella syksymmälle, että vaihtaa talvivanteet, että huomaako eroa ja laittaa suoristukseen nuo kesävanteet vaikka niissäkään ei mitää isoja painumia ole, pari pientä molemmissa takavanteissa.

                      Ilmeisesti se sitten riittää tekemään bemarissa tärinää? Rengasliikkeessä sanottiin, että tuommoisista heitoista ei pitäisi tulla. Painoja on kyllä noissa takavanteissa n.80g molemmissa.
                      Last edited by Antsah; 24-08-2010, 13:02.

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎