Announcement

Collapse
No announcement yet.

E 46 Caster

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jakkee78
    Newbiemmer
    • Jul 2010
    • 6
    • Ulvila

    E 46 Caster

    Foorumilla näytti olevan jonkun verran juttua caster/camber säädöistä, mutta kirjoittelen nyt kuitenkin tästä caster ongelmasta.

    Autona E46 320d sedan 18" 225/40 renkailla, vakio alustalla. Käväisin nelipyörä suuntauksessa ja muuten kaikki kulmat tehdastoleranssien sisällä, paitsi etu pyörien casterit. Sallitut toleranssit muistaakseni 5,30`+/-30` ja mittauksessa todetut vasen pyörä 4,10`ja oikea 4,50`.
    Eli käsittääkseni pyöriä pitäisi saada siirrettyä etiäpäin n. asteen verran.

    Onko kellään tieoa paljonko tämä aste on mm:ssä, suurin piirtein?

    Foorumia on tullu kahlattua ja autoa ihmeteltyä niin Casterille ei ilmeisesti ole tehdas säätöä.
    Kuinka nämä casterit nyt saisi kohdilleen? Ilmeisesti iskarin yläpäähän tulevat camber/caster levyt olisi kai yksi vaihtoehto.
    Sellainenkin kävi mielessä, jos suurentaisi alatukivarren takimmaisen puslan kiinnikken (valumöltti) reikiä jolloin saisi vähän casteria lisää. Mutta mitä katsastusetä sanoo tällaisesta säätöjen teosta?

    Onko jotain muita konsteja olemassa?

    Kiitos!
  • Dani
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2007
    • 3847
    • Espoo

    #2
    Ei siihen kannata kauheesti puuttua/välittää, vaikuttaa vissiinkin ratin palautukseen tuo casteri, ei muuhun näin karkeesti sanottuna.

    Edellisessä E46 oli casterit myös "punaisella".
    sigpic
    Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #3
      Originally posted by Jakkee78 View Post
      Foorumilla näytti olevan jonkun verran juttua caster/camber säädöistä, mutta kirjoittelen nyt kuitenkin tästä caster ongelmasta.

      Autona E46 320d sedan 18" 225/40 renkailla, vakio alustalla. Käväisin nelipyörä suuntauksessa ja muuten kaikki kulmat tehdastoleranssien sisällä, paitsi etu pyörien casterit. Sallitut toleranssit muistaakseni 5,30`+/-30` ja mittauksessa todetut vasen pyörä 4,10`ja oikea 4,50`.
      Eli käsittääkseni pyöriä pitäisi saada siirrettyä etiäpäin n. asteen verran.

      Onko kellään tieoa paljonko tämä aste on mm:ssä, suurin piirtein?

      Foorumia on tullu kahlattua ja autoa ihmeteltyä niin Casterille ei ilmeisesti ole tehdas säätöä.
      Kuinka nämä casterit nyt saisi kohdilleen? Ilmeisesti iskarin yläpäähän tulevat camber/caster levyt olisi kai yksi vaihtoehto.
      Sellainenkin kävi mielessä, jos suurentaisi alatukivarren takimmaisen puslan kiinnikken (valumöltti) reikiä jolloin saisi vähän casteria lisää. Mutta mitä katsastusetä sanoo tällaisesta säätöjen teosta?

      Onko jotain muita konsteja olemassa?

      Kiitos!

      Casterit ovat käytännössä aina jotain ihan muuta kuin tehtaan antama toleranssialue, riippuen ajokorkeudesta sekä etu+takapään ns.epäsuhta madalluksesta.
      Tällä ei kuitenkaan ole mitään käytännön merkitystä, kunhan keskinäinen ero on sallitussa toleranssissa.
      Eli niiden castereiden "viilaaminen" toleranssien sisälle on täysin hukkaanheitettyä hommaa(muuttuu alustan korkeuden/epäsuhtamadalluksen mukaan), eikä sillä ole juurikaan käytännön merkitystä ajettavuuteen mikäli ollaan edes "hehtaarilla".

      Comment

      • petrolhead
        Moderator
        • Feb 2004
        • 13793
        • Hyvinkää

        #4
        Originally posted by Hemi View Post
        Casterit ovat käytännössä aina jotain ihan muuta kuin tehtaan antama toleranssialue, riippuen ajokorkeudesta sekä etu+takapään ns.epäsuhta madalluksesta.
        Tällä ei kuitenkaan ole mitään käytännön merkitystä, kunhan keskinäinen ero on sallitussa toleranssissa.
        Eli niiden castereiden "viilaaminen" toleranssien sisälle on täysin hukkaanheitettyä hommaa(muuttuu alustan korkeuden/epäsuhtamadalluksen mukaan), eikä sillä ole juurikaan käytännön merkitystä ajettavuuteen mikäli ollaan edes "hehtaarilla".
        +1 Nimenomaan juurikin näin.

        Jos sillä olis väliä niin mun katiska kääntyis oik/vas aivan erilailla. Mulla kun on e46:en caster-ero paljon suurempi. Huomaa että caster ei ole pyöränkulma vaan kääntöakselikulma
        2015 VW Crafter
        1984 BMW 316
        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

        Comment

        • k0rppi
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2008
          • 784
          • Varkaus

          #5
          powerflexin race puslissa oli jonkunlainen säätö caster kulmille

          Comment

          • Jakkee78
            Newbiemmer
            • Jul 2010
            • 6
            • Ulvila

            #6
            Näinhän se on, tuolla caster kulmalla ei juurikaan ole merkitystä ainakaan tässä normaalissa katu ajossa.

            Jäi tuossa ensimmäisessä postissa sanomatta eli auto on saanut pienen nokkamällin ja tarvis saada rekisteröintikatsastettua. Ja vaateena on aina nelipyöräsuuntaus ja luultavasti konttorille on turha mennä mikäli casterit ovat toleranssien ulkopuolella.

            Tuli tänään ihmeteltyä vähän lisää. Silmämääräsesti katsottuna etutolpat, olka-akselit ja etutukivarret ovat suoria (tiedä sitten kuinka pienestä on kiinni). Avartelin pikkusen vasemman pyörän tukivarren kiinnityksen reikiä, jolla sai pyörää tulemaan n. 3 mm etiäpäin (täytyy käydä mittauttamassa paljonko vaikutti). Rullamitalla mitattuna pyörät ovat aika tarkkaan samalla kohdalla nyt.

            Toinen asia mikä tuli mieleen. Autodatasta kun katselee ko. autolle annettavat ohjearvot pyöränkulmia varten niin se antaa kolme eri alusta vaihtoehtoa: Vakio, madallattettu tai vahvistettu.
            Madallettu on selvä, mutta kuinka vakio ja vahvistettu alusta/jousitus eroaa toisistaan? onko jousien pituudessa/vahvuudessa jotain eroa?
            Meinaan vain että vahvistetun jousituksen arvot sopisivat kaikista parhaiten(castereissa pieni ero, mutta taka cambereissa aika paljonkin eroa)

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #7
              Originally posted by Jakkee78 View Post
              ...Jäi tuossa ensimmäisessä postissa sanomatta eli auto on saanut pienen nokkamällin ja tarvis saada rekisteröintikatsastettua. Ja vaateena on aina nelipyöräsuuntaus ja luultavasti konttorille on turha mennä mikäli casterit ovat toleranssien ulkopuolella.
              Ei pidä paikkaansa. Caster on ohjelmassa vain ohjeellinen vaikka antaakin toleranssialueen.
              Mällipelin rekisteröintikatsastuksella caster ei tarvitse olla ohjearvon sisällä, kunhan keskinäinen maksimiero on.
              Eli kaikki muut kulmat pitää olla ohjearvojen sisällä paitsi siis juuri tuo caster, koska se on täysin riippuvainen auton kulloisestakin ajokorkeudesta+asennosta.
              Eli voi huoletta rekisteröintikatsastaa autosi vaikka casterissa tuo asteen poikkeama ohjearvosta olisikin, kunhan kaikki muu on "vihreällä".

              Comment

              • Jakkee78
                Newbiemmer
                • Jul 2010
                • 6
                • Ulvila

                #8
                Originally posted by Hemi View Post
                Ei pidä paikkaansa. Caster on ohjelmassa vain ohjeellinen vaikka antaakin toleranssialueen.
                Mällipelin rekisteröintikatsastuksella caster ei tarvitse olla ohjearvon sisällä, kunhan keskinäinen maksimiero on.
                Eli kaikki muut kulmat pitää olla ohjearvojen sisällä paitsi siis juuri tuo caster, koska se on täysin riippuvainen auton kulloisestakin ajokorkeudesta+asennosta.
                Eli voi huoletta rekisteröintikatsastaa autosi vaikka casterissa tuo asteen poikkeama ohjearvosta olisikin, kunhan kaikki muu on "vihreällä".

                Tuohan nyt olisikin hieno juttu! Uskon, että caster ero on nyt OK.
                Onko tuosta jossakin mustaa valkoisella, vai mistä sulla on tuo tieto?

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #9
                  Originally posted by Jakkee78 View Post
                  Tuohan nyt olisikin hieno juttu! Uskon, että caster ero on nyt OK.
                  Onko tuosta jossakin mustaa valkoisella, vai mistä sulla on tuo tieto?
                  20-vuoden aikana kerätty ammatillinen tieto ko.kolarikorjauksista.

                  Comment

                  • kye
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2008
                    • 320
                    • Forssa

                    #10
                    Ei liity nyt oikeastaan tähän asiaan, mutta eikös ole niin että mitä suurempi on tuo caster kulman arvo niin sitä suuntavakaampi auto. Ns. "kulkee kuin kiskoilla" tuntu ajattaessa. Edellyttää, että alusta on tietysti muutoinkin kunnossa.
                    - N62xxx moottoreiden venttiilivarsitiiviste korjaukset ja lisäilmajärjestelmän nuohoukset,
                    - N42/46 jakopäät
                    - N47 jakoketjuvikojen korjaukset

                    tied. 0407247465

                    Comment

                    • petrolhead
                      Moderator
                      • Feb 2004
                      • 13793
                      • Hyvinkää

                      #11
                      Originally posted by kye View Post
                      Ei liity nyt oikeastaan tähän asiaan, mutta eikös ole niin että mitä suurempi on tuo caster kulman arvo niin sitä suuntavakaampi auto. Ns. "kulkee kuin kiskoilla" tuntu ajattaessa. Edellyttää, että alusta on tietysti muutoinkin kunnossa.
                      Joo
                      (ja ei)
                      2015 VW Crafter
                      1984 BMW 316
                      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                      Comment

                      • Jakkee78
                        Newbiemmer
                        • Jul 2010
                        • 6
                        • Ulvila

                        #12
                        Originally posted by Hemi View Post
                        20-vuoden aikana kerätty ammatillinen tieto ko.kolarikorjauksista.

                        OK, koitetaan näillä mennä leimalle. On vaan aikasemmista rekisteröinti/muutoskatsastuksista oppinu notta parempi olla paperilla tietoo, ettei tarvi alkaa selitellä

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #13
                          Originally posted by Jakkee78 View Post
                          OK, koitetaan näillä mennä leimalle. On vaan aikasemmista rekisteröinti/muutoskatsastuksista oppinu notta parempi olla paperilla tietoo, ettei tarvi alkaa selitellä
                          Ollos kuitenkin huoleti siitä casterista jos keskinäinen ero ja kaikki muu on ok.

                          Comment

                          • Jakkee78
                            Newbiemmer
                            • Jul 2010
                            • 6
                            • Ulvila

                            #14
                            Palataan nyt vielä aiheeseen eli katsastus takanapäin ja kilvet tuli!

                            Casterit olivat loppujen lopuksi kohtuu hyvät. Viilamisten jälkeen avasin vielä tukivarsien, moottorin alapalkin ja kolmioputken(reaktiotanko?) pultit. Jonkun asteinen pänniki siellä oli päällä, pyöriä sai vielä hivenen etiäpäin sillä. Lopputulema oli, että molemmat pyörät karvan yli 5 astetta. Ero jäi kolmeen minuuttiin (aika tarkka käsisäätö).

                            Comment

                            • apajo
                              Newbiemmer
                              • Jul 2012
                              • 8
                              • Helsinki

                              #15
                              Nostetaan vahna keskustelu E46 castereista.

                              Asensin autooni H&R 35/20 madallussarjan. Vuosikatsastuksen jälkitarkastuksen yhteydessä (iskarit) yritin muutoskatsastaa autoani Heikinlaakson Helppokatsastuksessa, insinööri vaati saada nähdä pyöränsuuntausraporttia, muuten ei leimaa heruisi.

                              Olinkin jo varannut ajan Schmiedmannilta. Suuntauksen jälkeen casterin olivat edessä vas 5,20 ja oik 4,54 melkein asteen ero siis. Kysyin tästä ja minulle kerrottiin, että Casterit eivät ole säädettävissä.
                              Helppokatsastuksessa en saanut leimaa koska Castereissa oli tuo edellä mainittu ero oikean ja vasemman välissä.

                              Missään muualla ei ilmeisesti vaadita pyöränsuuntausraporttia madallussarjan muutoskatsastukselle, joten konttoria vaihtamalla saan ainakin leiman autolle.

                              Varsinainen kysymys kuuluu onko totta, että tuota Casteria ei saa säädettyä. Jos saa säädettyä kuka sen osaa tehdä pk-seudulla? Miten tuollainen Casterien ero oikeasti tekee autolle?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎