Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 ratin täristys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Squamish
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2009
    • 260
    • HEL

    E46 ratin täristys

    Foorumin vanhat tärinä -ketjut on haettu ja luettu läpi, mutta ihan vastaavia oireita ei löytynyt, so here goes...

    Potilas: E46 330i sedan, vakioalusta, renkaat 225/45R17 91W

    Oireet: ohjauspyörä täristää noin 115 - 125 km/h nopeudessa.

    Auto on ollut omassa ajossa viime talvesta alkaen, ja huomasin ongelman keväällä kesärenkaiden, koiranluiden ja alatukivarren puslien (Powerflex) vaihdon jälkeen. Täristys ilmenee kolmella tavalla:
    1. Nostamalla nopeutta tasaisesti moottoritielukemiin, joilloin vispaaminen alkaa olla huomattavaa jossain 115 km/h paikkeilla. Sitä ennenkin se on huomattavissa vaimeana, jos ottaa molemmat kädet pois ohjauspyörältä.
    2. Nostamalla nopeutta nopeasti kiihdyttämällä, jolloin täristys alkaa jo ehkä vähän alhaisemmassakin nopeudessa ja tulee esiin rajummin.
    3. Jarruttamalla voimakkaasti kovan kiihdytyksen jälkeen (en ole kokeillut täysjarrutusta motarinopeudesta).

    Tärinä ei koskaan tunnu korissa, vain ja ainoastaan ratissa, eikä pidä mitään ääntä. Ilmiö tuntuu esiintyvän hieman vaihtelevasti (voimakkuus, ajonopeus), mutta on kuitenkin aina enemmän tai vähemmän havaittavissa. Rengaspaineiden nosto yli suositusten tuntuisi vähentävän ilmiötä jonkin verran.

    Itse arvelen, että syynä voisi olla esim.
    • renkaiden runkovika tai pystyheitto (tasapainotus tarkastettu)
      • K: miten runkoviat yleensä ilmenevät?

    • Powerflexien väärin tehty asennus (en tiedä onko mahdollista)
    • kierot/soikeat vanteet (ei tarkistettu eikä aiempaa kokemusta näistä vanteista)
    • voimalinjan värinät (korissa tosin ei tunnu mitään tärinöitä eikä ylimääräisiä ääniä esiinny)
    • pyörien suuntaus (tarkistamatta)

    Ongelman mahdollisia aiheuttajia voi varmasti olla monia, mutta mitä sanoo arvon raati? Merkkiliikkeeseen ei viitsisi lähteä vikaa etsityttämään...
    Byrokratian motto: älä tee mitään ensimmäistä kertaa
  • petrolhead
    Moderator
    • Feb 2004
    • 13793
    • Hyvinkää

    #2
    Mitkä kumit ja missä valmistettu?

    Rakennevaurio näkyy joskus pullistumina. Voisi olla tästä kyse oireiden perusteella.

    Toinen mikä tulee mieleen on nostaa auto ylös ja tuomita alustasta vialliset komponentit. (mainitsemaasi merkkiliikettä edullisempiakin tapoja tähän on jos ei itsellä onnistu varmuudella).

    E46 alustan osat ei ole niin halpoja että niitä kannattaa varuiksi ja/tai summassa vaihtaa IMO
    2015 VW Crafter
    1984 BMW 316
    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

    Comment

    • Squamish
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2009
      • 260
      • HEL

      #3
      Originally posted by petrolhead View Post
      Mitkä kumit ja missä valmistettu?

      Rakennevaurio näkyy joskus pullistumina. Voisi olla tästä kyse oireiden perusteella.

      Toinen mikä tulee mieleen on nostaa auto ylös ja tuomita alustasta vialliset komponentit. (mainitsemaasi merkkiliikettä edullisempiakin tapoja tähän on jos ei itsellä onnistu varmuudella).

      E46 alustan osat ei ole niin halpoja että niitä kannattaa varuiksi ja/tai summassa vaihtaa IMO

      Renkaat on mallia Goodyear Eagle F1 Asymmetric 225/45R17 91W TL. Missä lie valmistettu.

      Alustan tarkistus olisi tosiaan varmasti paikallaan, täältä Helsingistä on vaan tuota matkaa Hyvinkäälle...
      Byrokratian motto: älä tee mitään ensimmäistä kertaa

      Comment

      • Dani
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2007
        • 3847
        • Espoo

        #4
        Ravistaako ratti jos raidetangonpää on väljä?

        Ja sitten veikkaukset:

        - Pyöränlaakerit alkaa olemaan väljät?
        - Jarrusatulan mäntä hivenen jumissa (onko vanne lämmin ajon jälkeen?)
        sigpic
        Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

        Comment

        • petrolhead
          Moderator
          • Feb 2004
          • 13793
          • Hyvinkää

          #5
          Originally posted by Squamish View Post

          Renkaat on mallia Goodyear Eagle F1 Asymmetric 225/45R17 91W TL. Missä lie valmistettu.

          Alustan tarkistus olisi tosiaan varmasti paikallaan, täältä Helsingistä on vaan tuota matkaa Hyvinkäälle...
          Jos olisin itseäni kaupannut kattomaan alustaa niin olisin sen sanonut tai lähestynyt privalla. Mutta en toimi niin (tyrkytä palvelujani tekniikkatopikeissa ). Samassa pitäjässä kuin sinä , on noin miljoona kykenevää palveluntarjoajaa tutkimaan alustaa huomattavasti merkkiliikettä halvemmalla. Alueellisen keskustelun puolella taisi olla "nyrkkipajoja PK seudulla" aiheinen topic , kannattaa katsoa.

          Mielummin usein vastaan että " nosta auto ylös ja tutki" kuin että tarjoan lotolla jotain alustan komponenttia vialliseksi intternetin välityksellä. Kirjoitin jopa ohjeet topikkiin "alustan vianmäritys" koska se ei ole rakettitiedettä ja tarvittavat välineet on tunkki ja fikkari.

          Kysyin renkaiden valmistuspaikkaa siksi että mm "Nokia made in Russia" on aiheuttanut jos jonkinlaisia tuntemuksia kuljettajille.
          Ei mitkään paskimmat renkaat sulla
          Last edited by petrolhead; 06-09-2010, 18:35.
          2015 VW Crafter
          1984 BMW 316
          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

          Comment

          • asvirkku
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2004
            • 514
            • Bern

            #6
            no tässä tredissä about kaikki vaihtoehdot käyty läpi osia vaihtamalla, siitä vaan kopioimaan



            AV
            e60 550iA - e32 730iA - Freude am Fahren

            Comment

            • Antsah
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2009
              • 1776
              • Oulu

              #7
              Meinasinkin kirjottaa, että onko aloittaja vilkaissut minun aloittamaani ketjua

              Comment

              • Squamish
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2009
                • 260
                • HEL

                #8
                Takk.

                Unohdin mainita, etujarrupalat on vaihdettu ja samalla jarrut herkistelty Schmiedmannilla. Takajarruja ei ole tsekattu eikä herkistelty. Näppituntumalla en huomaa levyjen kuumentuneen mitenkään epätasaisesti.

                Autolla on ajettu 101 tkm - missä lukemissa pyöränlaakereita alkaa yleensä menemään? Ikäähän autolla on tietysti jo 7-8 vuotta ja elänyt ikänsä sohjoisissa olosuhteissa. Kävin lisäksi varmuuden vuoksi heittämässä pidemmän mutkapätkälenkin, ja mitään laakerien ääntelyä en saanut esiin mutkissakaan.

                Samalla lenkillä tuli kokeiltua myös tiukkoja jarrutuksia, ja nyt en saanut värinöitä esiin, paitsi kerran pienen nypytyksen, kun renkaat ei olleet ihan suorassa.

                Kaikkia osia ei viitsisi alkaa ihan summassa vaihtelemaan, seuraavaksi pitää varmaan mennä jonnekin luotettavalle nyrkkipajalle pk-seudulla.
                Byrokratian motto: älä tee mitään ensimmäistä kertaa

                Comment

                • _Larry_
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2008
                  • 51

                  #9
                  Täällä on sama ongelma. Eli ratti täristää, välillä voimakkaammin, välillä ei ollenkaan. Yllensä tärinä ilmenee pahiten noin 60km/h nopeudessa mutta tämä vaihtelee todella paljon. Välillä ei täristä yhtään. Välillä täristää jarruttaessa, välillä ei.
                  Autona siis myös 330i 2002.

                  Eli missä järjestyksessä kannattaisi lähteä osia vaihtelemaan? Renkaista se ei johdu koska koitin laittamalla kitkat alle mutta täristi edelleen.

                  Voisiko tärinä johtua kierosta jarrulevystä? mielestäni täristys alkoi sen jälkeen kuin vaihdoin alle uudet jarrupalat ajettuani epähuomiossa vanhat palat täysin loppuun. Kun etulevyjä pyörittää niin toisella puolelle huomaa että levy on ihan aavistuksen verran kiero.

                  Silmämääräisesti alusta on hyvässä kunnossa, ja autolla ajettu 115 tkm.

                  Eli kannattaako ensiksi vaihtaa jarrulevyt ? Sitten puslat ?
                  Ei viitsisi turhaan kaikkea vaihtaa...

                  Kaikki vinkit ovat tervetulleita.

                  Comment

                  • JKK
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2006
                    • 2310
                    • Uusimaa

                    #10
                    No mulla oli täsmälleen samanlainen ongelma, kun laitoin uudet rankaat ja vanteet alle. Siis kuten ensimmäisessä viestissä kuvailtiin. Renkaat tasapainotettiin uudelleen, ja sama homma; ei apua. Takaisin rengasliikkeeseen, ja vaatimalla piti vaatia, että pistavät vielä kerran renkaat koneeseen ja katsovat mahd. tarkasti pystyheitot. Eivät meinanneet oikein millään suostua. Noh vänkäämisen jälkeen homma eteni, ja todettiin sitten, että eturenkaissa on havaittavissa pieni, ehkä n. 3mm pompotus molemmissa renkaissa. Seuraavaksi alkoi se perinteinen pilkkaaminen, kuinka ulkomailta tilatut (Contin SP3:set) ovat surkeaa kakkoslaatua, että laitetaan tuosta heidän varastostaan tuplahintaiset, uudet vastaavat tilalle. Kuitenkin taas vaatimalla vaadin että painetaan kumit irti vanteista, ja runsaalla liukasteella ja 7barin paineella losautetaan takaisin paikalleen. Kas kummaa; pystyheitot katosivat ja kaikki tutinat samalla. Ja kaikki tämä näillä ulkomaiden kakkoslaatuisilla Conteilla
                    BMW G30 530e X-Drive

                    Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                    Comment

                    • _Larry_
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2008
                      • 51

                      #11
                      no mulla on alla oz ultaleggerat joita ei ole ajettu mihinkään monttuun. Kumeina continentalin sport contactit, ihan suomesta. Eli ihan laatupaketti.

                      Talvirenkaina orkkis 17'' bemmi vanteet kumho renkailla, ei täristänyt viime talvena.

                      Joten tuskin siis minulla ongelma renkaissa, en ainakaan jaksa uskoa että yhtäkkiä molemmat sarjat päin vittua.

                      Eli jostain muualta joudun vikaa etsimään.

                      Comment

                      • _Larry_
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2008
                        • 51

                        #12
                        Noniin, tuli vaihdettua jarrulevyt. Ei mitää vaikutusta. Mikäs seuraavaks neuvoks??

                        Comment

                        • Dani
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2007
                          • 3847
                          • Espoo

                          #13
                          En tiedä oletko jo vaihtanut, mutta itselläni auttoi kun vaihdoin eteen molemmat laakeripesät/navat. Toinen puoli lähti kivuttomasti mutta toinen ei millään, joutu vähän leikkimään kirurgia rälläkällä mutta lähti kuitenkin siististi irti. Ei maksa hirveesti, suosittelen vaihtamaan jos ei jaksa arpoa mikä olis seuraava palikka menossa vaihtoon.
                          sigpic
                          Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                          Comment

                          • _Larry_
                            Bimmer Rookie
                            • Jan 2008
                            • 51

                            #14
                            Kun oli levyt irti niin pyörittelin laakereita ja tuntui kyllä tosi hyvä kuntosilta molemmat, toinen puoli ehkä hiukan jäykempi kuin toinen. Tosin tiedän kyllä miltä oikeast huonot laakeri tuntuu joten en usko että laakeri olisi paskana.

                            Paljonko sulla oli mittarissa kilometrejä?? Itselläni on 115tkm. Tuskin laakerit loppu siinä kohtaa viellä?

                            Comment

                            • Dani
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2007
                              • 3847
                              • Espoo

                              #15
                              En muista paljon oli mittarissa, mutta kyllä tohon napaan kohdistuu kohtuu kova voima ajaessa että vaikka ei käsin tunnu väljältä niin se pieni väljyys joka esiintyy ajaessa tuntuu kyllä ratissa sitten kun massat alkaa jylläämään.

                              Käytätkö spacereita?
                              Onko etualatukivarren kumihelat 100% kunnossa? Sehän nimittäin riittää että niissä on alkava väsymys niin se tuntuu sitten aina välillä ratissa.
                              sigpic
                              Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎