Announcement

Collapse
No announcement yet.

Käynnistysvika [BMW e46, 10/99]

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ViKiNGi
    Newbiemmer
    • Jun 2007
    • 23

    Käynnistysvika [BMW e46, 10/99]

    Eli ongelma on seuraavanlainen:

    Käännän virta-avaimesta, voin pyörittää starttimoottoria tosi pitkään, mutta kone ei käynnisty. Tekee tällaista vikaa toisinaan.

    Lisäilmettä vika tuo tullessaan:
    - ajovalot eivät syty (ajovalojen tasaussäätö säätää kyllä itsensä ~ylösalas)
    - mittariston merkkivalot ei syty
    - radio toimii ihan kivasti yms sähkölaitteet
    - melkeimpä uusi akku, paljon ajeltu et ei virrasta olis kiinni

    Pari sekunttia odotellessa tai välillä kauemmin -> ajovalot syttyy ja mittaristo pärähtää päälle. -> Tämän jälkeen käynnistyy ihan heti starttauksesta. Tässä kuuluu jokin rele-naksahdus mutta en osaa kyllä paikallistaa..

    Tai sitten kääntää suoraan virrat pois ja takaisin päälle -> taas toimii.

    Käynyt merkkihuollossa -> Ei löytynyt vikaa, ei ollut vikaa päällä, vikamuistissa ei ollut mitään. Osasivat vain arvella ajonestoa.

    Onko kenelläkään samanlaista vikaa tai ollut?
  • Jolli
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2006
    • 2556
    • Virolahti

    #2
    Originally posted by ViKiNGi View Post
    Eli ongelma on seuraavanlainen:

    Käännän virta-avaimesta, voin pyörittää starttimoottoria tosi pitkään, mutta kone ei käynnisty. Tekee tällaista vikaa toisinaan.

    Lisäilmettä vika tuo tullessaan:
    - ajovalot eivät syty (ajovalojen tasaussäätö säätää kyllä itsensä ~ylösalas)
    - mittariston merkkivalot ei syty
    - radio toimii ihan kivasti yms sähkölaitteet
    - melkeimpä uusi akku, paljon ajeltu et ei virrasta olis kiinni

    Pari sekunttia odotellessa tai välillä kauemmin -> ajovalot syttyy ja mittaristo pärähtää päälle. -> Tämän jälkeen käynnistyy ihan heti starttauksesta. Tässä kuuluu jokin rele-naksahdus mutta en osaa kyllä paikallistaa..

    Tai sitten kääntää suoraan virrat pois ja takaisin päälle -> taas toimii.

    Käynyt merkkihuollossa -> Ei löytynyt vikaa, ei ollut vikaa päällä, vikamuistissa ei ollut mitään. Osasivat vain arvella ajonestoa.

    Onko kenelläkään samanlaista vikaa tai ollut?
    Mistäpäin?
    Bensa vai diesel?
    Mikä kone?
    Aikaisemmin toiminut hyvin ja nyt vasta alkanut?

    Nykyhetken tiedoilla veikkaan että vararenkaan ilmanpaineesta johtuva. Kun ylläoleviin saa tarkennusta niin varmaan diagnoosi muuttuu.
    Jolli Detailing -kulkupelit kiiltäväksi-

    Myös vikakoodien luvut, huollot sekä korjaukset. Kaikki merkit!
    PM tavoittaa, puhelimella ei.

    Comment

    • Dunky
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2003
      • 4929
      • Kotka

      #3
      Originally posted by ViKiNGi View Post
      Eli ongelma on seuraavanlainen:

      Käännän virta-avaimesta, voin pyörittää starttimoottoria tosi pitkään, mutta kone ei käynnisty. Tekee tällaista vikaa toisinaan.

      Lisäilmettä vika tuo tullessaan:
      - ajovalot eivät syty (ajovalojen tasaussäätö säätää kyllä itsensä ~ylösalas)
      - mittariston merkkivalot ei syty
      - radio toimii ihan kivasti yms sähkölaitteet
      - melkeimpä uusi akku, paljon ajeltu et ei virrasta olis kiinni

      Pari sekunttia odotellessa tai välillä kauemmin -> ajovalot syttyy ja mittaristo pärähtää päälle. -> Tämän jälkeen käynnistyy ihan heti starttauksesta. Tässä kuuluu jokin rele-naksahdus mutta en osaa kyllä paikallistaa..

      Tai sitten kääntää suoraan virrat pois ja takaisin päälle -> taas toimii.

      Käynyt merkkihuollossa -> Ei löytynyt vikaa, ei ollut vikaa päällä, vikamuistissa ei ollut mitään. Osasivat vain arvella ajonestoa.

      Onko kenelläkään samanlaista vikaa tai ollut?
      Jumittuva polttoainepumppu, nokan asentoanturi tai kammen vastaava. Noista antureista ei välttämättä vikakoodia jää muistii, pumpusta ei koskaan.
      EWS olisi näkynyt koodina jos se takkuaa.
      Seuraavaksi kun ei käynnisty niin kuuntele pyöriikö tankin pumppu

      EDIT, niin ja onhan näissä ollut mittaristo ongelmiakin... Kaikki liittyy kaikkeen, joskus
      Last edited by Dunky; 25-09-2010, 11:37.
      Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

      Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

      Comment

      • Dunky
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2003
        • 4929
        • Kotka

        #4
        Originally posted by Jolli View Post
        Mistäpäin?
        Bensa vai diesel?
        Mikä kone?
        Kristallipallo sanoi: vm2001 318 E46 Paikkakunta oli jossakin päin Suomea mutta oli hieman pilveä päällä, ei tarkkaa tietoa siksi
        Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

        Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

        Comment

        • fraatti
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 4582
          • Tampere

          #5
          Jos silloin kuin auto ei käynnisty myös mittaristo ja valot on pimeenä ei vika voi olla polttoainepumpussa. Itse ehkä miettisin virtalukonpohjankuntoa.. esim II-asento hukassa välillä virtaluokosta..

          testaa onko kaikki samat virrat hukassa autosta kuin mitä normaalisti tapahtuu kun käännät sähköt 2-asentoon..
          F11 535dX LCI
          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

          Comment

          • Jolli
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2006
            • 2556
            • Virolahti

            #6
            Originally posted by Dunky View Post
            Kristallipallo sanoi: vm2001 318 E46 Paikkakunta oli jossakin päin Suomea mutta oli hieman pilveä päällä, ei tarkkaa tietoa siksi
            Onko kristallipallo mahdollista vuokrata, käyttöä olisi illan lottoarvontaa varten ja oma on huollossa.
            Jolli Detailing -kulkupelit kiiltäväksi-

            Myös vikakoodien luvut, huollot sekä korjaukset. Kaikki merkit!
            PM tavoittaa, puhelimella ei.

            Comment

            • Supa
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2005
              • 7597
              • Järvenpää

              #7
              Jokin virransyötön linja ei lähde mukaan virtalukon mukana. Pohja ehkäpä? Tosin harvemmin näissä e46:ssa moisia menee.
              Mittaa sytytysvirrat päällä kun vika ilmenee sulakkeet 23-34, tai ainakin pari noista. Jos virrat puuttuu niin virtalukon pohjassa vikaa.
              - E90 320i LCI M-sport -09
              - Porsche Boxster 987 2.7 -07

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #8
                Originally posted by ViKiNGi View Post
                Eli ongelma on seuraavanlainen:

                Käännän virta-avaimesta, voin pyörittää starttimoottoria tosi pitkään, mutta kone ei käynnisty. Tekee tällaista vikaa toisinaan.

                Lisäilmettä vika tuo tullessaan:
                - ajovalot eivät syty (ajovalojen tasaussäätö säätää kyllä itsensä ~ylösalas)
                - mittariston merkkivalot ei syty
                - radio toimii ihan kivasti yms sähkölaitteet
                - melkeimpä uusi akku, paljon ajeltu et ei virrasta olis kiinni

                Pari sekunttia odotellessa tai välillä kauemmin -> ajovalot syttyy ja mittaristo pärähtää päälle. -> Tämän jälkeen käynnistyy ihan heti starttauksesta. Tässä kuuluu jokin rele-naksahdus mutta en osaa kyllä paikallistaa..

                Tai sitten kääntää suoraan virrat pois ja takaisin päälle -> taas toimii.

                Käynyt merkkihuollossa -> Ei löytynyt vikaa, ei ollut vikaa päällä, vikamuistissa ei ollut mitään. Osasivat vain arvella ajonestoa.

                Onko kenelläkään samanlaista vikaa tai ollut?
                Vaihda/vaihdata virtalukon pohja. Missään ajonestossa vika ei 100% varmuudella ole, vaan virtalukon pohja on tullut tiensä päähän.

                Comment

                • ColdFusion
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2006
                  • 410
                  • Tampere

                  #9
                  Ihan ensimmäisenä kannattaa kuitenkin tarkistaa akun jännite. Omassa pommissa sekoili mittaristo, valot ei syttynyt heti ym. käynnistyksien yhteydessä, kunnes ei enää startannut ollenkaan, vaikka akku jaksoi hyvin starttia pyörittää. Vika korjaantui uudella akulla. (vanhasta tarvikeakusta nesteet jo pihalla) Se ajonesto tarvitsee korkeamman jännitteen toimiakseen kuin millä akku jaksaa pyörittää starttia. Ehkä tässä todennäköisempää tuo virtalukonpohja, kun oireet viittaavat siihen jos kerran virrat käyttämällä lähtee käyntiin aina hyvin, mutta kannattaa se akkukin samalla tsekata kun on niin pieni toimenpide. En tiedä voisko sitä virtaa varautua johonkin kondensaattoriin josta myös ajonesto saa virrat tämmösessä autossa virtoja käyttämällä päällä ja sitten uudestaan starttaamalla. (ei mitään hajua autosähköstä)
                  E89 z4, E60 530d Msport, E36 330TIC Coupe,

                  Comment

                  • ViKiNGi
                    Newbiemmer
                    • Jun 2007
                    • 23

                    #10
                    joo

                    Kiitos hyvistä ja vieläkin PAREMMISTA kommenteista..! Koitetaan etsiä vikaa.. toistaseks ei oo tänään ainakaan ilmenny..Tarvii kantaa volttimittaria mukana

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #11
                      Originally posted by ViKiNGi View Post
                      Kiitos hyvistä ja vieläkin PAREMMISTA kommenteista..! Koitetaan etsiä vikaa.. toistaseks ei oo tänään ainakaan ilmenny..Tarvii kantaa volttimittaria mukana
                      Vaihda nyt kuitenkin vain se muutaman kympin lukonpohja, ennen kuin jäät sen kanssa tienpäälle.
                      Se akku vain ei ole välillä niin kuollut että mittaristossa ei värähdä mikään samalla kun osa muista laitteista kuitenkin toimii normaalisti ja herää yht`äkkiä täyteen säpinään kuin taikaiskusta.

                      Comment

                      • racing02
                        BTCF Member
                        • Nov 2004
                        • 2015
                        • Riihimäki

                        #12
                        Mulla oli muistaakseni aikalailla samanlaiset oireet ja virtalukon pohjassa oli ongelma. Kontaktit oli kyllä ihan hyvässä kunnossa että pelkkä putsauskin olis varmaan auttanut mutta vaihdoin sen silti kun oli varaosa etukäteen hankittuna.

                        Comment

                        • pahaninja
                          Newbiemmer
                          • Aug 2010
                          • 3
                          • Tampere

                          #13
                          Ensimmäinen postaus tälle foorumille, kun nyt meni sormi suuhun ja apua kaivataan. Yritin perustaa ketjua mutta foorumi ei antanut sitä tehdä? Tähän siis jatkoksi:

                          316i 1.9 vm-00. Auto oli huollossa jossa siihen asennettiin lohkolämmitin ja sisätilapistoke, välittömästi tämän jälkeen alkoi oireilemaan käynnistyksessä. Startti kestää useita sekunteja ja välillä tuntuu että ei käynnisty ollenkaan kunnes lopulta, onneksi käynnistyy. Voiko tuollaisen huollon yhteydessä aiheutua tuohon asiaan vaikuttavia vikoja, esim anturit yms.? Itse en keksi mikä voisi olla syynä, mutta samantien alkoi, heti korjaamon pihalta lähdettäessä (ajattelin ensin että on akku jotenkin tyhjentynyt kun ovat siellä kikkailleet enkä ollut näkemässä mutta vika sitten jatkuikin)
                          Muutoin toimii normaalisti, valot yms mittarit syttyy ihan ok, ajossa normaali kierrosluku ja tyhjäkäynti. Startti vaan pyörii tosi laiskasti ja kestää kauan. Ei ole vaikutusta starttiaikaan sillä vaikka olisi yön yli ollut tai vain 15min parkissa.
                          :think
                          E46 316i -00
                          Z3 2.0 roadster -00

                          Comment

                          • Cell
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2004
                            • 7037
                            • Uusikaupunki

                            #14
                            Originally posted by ColdFusion View Post
                            Se ajonesto tarvitsee korkeamman jännitteen toimiakseen kuin millä akku jaksaa pyörittää starttia.
                            Startti ei pyöri jos ajonesto ei anna lupaa startata. 80-luvulla asiat olivat toisin.
                            325i -08
                            i3 REx -17
                            M5 -98 Imolarot
                            535i -90 N/A project (maatumassa)

                            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                            Comment

                            • bemu-freak
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2003
                              • 277
                              • Kerava

                              #15
                              E46 320i vm 1999 ilmenee seuraavn kaltaista ongelmaa satunnaisesti käynnistyksen yhteydessä siten, että virrat tulee normaalisti päälle, mutta kun starttaa, niin mitään ei tapahdu, mutta jos vain pitää avainta starttaus asenossa, niin sitten yht äkkiä alkaakin startata ja lähtee käyntiin.

                              Voiko olla virtalukon pohja, ajonesto vai olisiko itse startti rikki? Vika koodia ei tästä tule.
                              BMW E61 525iA -05, E38 740ia -97
                              ex E53 3.0DA 04, E90 320DA -05, E36 325CiA -94, E34 525iAT -95, E87 120DA -05, E60 530DA -03, E39 523iA -96, E30 318i -90, E39 530DAT -99, E34 525i 24V -89, E36 316i -95, E28 520i -87, E21 318i -82, 2002 -69

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎