Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 uusi kaukovalo ei pala

Collapse
X
Collapse
+ More Options
Posts
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Miquela
    Newbiemmer
    • Sep 2010
    • 21
    • Viiala

    E46 uusi kaukovalo ei pala

    Apuja tarvisi! Vaihdoin pimeää syksyä varten pitkiksi polttimoiksi toimivien polttimoiden tilalle Philipsin H7 55W jotkin "extreme racing tms. +80%" -valotehoa lisäävät polttimot. (aikaisemmin muissa autoissa käyttänyt samallaisia ilman ongelmia)

    Jostain syystä apukuskin puolen kaukovalo ei toimi enään, ei uudella, ei vanhalla, ei siis millään polttimolla. Kantaan tulee jännitte 11.5V-13.5V riippuen onko auto sammuksissa tai käynnissä. Kuormaa ei kestä kuitenkaan edes 3W testerillä?!?

    Mittaristossa joku vika ilmoitus apukuskin valo ei pelaa. Yritin tuota saada pois ilrroittamalla miinus navan muutamaksi minuutiksi, mutta kun kytkin uudelleen niin edelleen vika kummittelee mittaristossa eikä oikea kaukovalo pala vaikka kokeilee useammalla polttimolla.

    Ainut ero oikealla ja vasemmalla puolella on se, että oikealle (apukuskin) puolelle vaidoin myös lyhyeksi tuollaisen +80% valotehoa H7 polttimon. Vasemmalle ei viitsinyt vaihtaa lyhyttä tuollaiseksi, kun häikäisee vain vastaan tulijoita.

    Vinkkejä millä tuon valon saisi taas pelaamaan? EDIT: (toistaiseksi) valo taas pelaa!!!
    Last edited by Miquela; 02-11-2010, 21:41. Reason: (toistaiseksi) valo taas pelaa
    BMW E46 330i -01 => Crashed
  • Jürgen_
    Bimmer Enthusiast
    • May 2008
    • 2707
    • Mylsä

    #2
    Luultavasti valomoduuli mennyt särki :think
    Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

    Comment

    • Miquela
      Newbiemmer
      • Sep 2010
      • 21
      • Viiala

      #3
      Originally posted by Jürgen_ View Post
      Luultavasti valomoduuli mennyt särki :think
      Auts! Milläköhän tuon tarkistaisi? Pitääkö käydä vikaakoodit luettamassa?


      BTW, miten tava halogeeni polttimon vaihto voi rikkoa jotain?!? Eihän tuota kohta uskalla avata konepeltiä
      BMW E46 330i -01 => Crashed

      Comment

      • Miquela
        Newbiemmer
        • Sep 2010
        • 21
        • Viiala

        #4
        Hieman vielä kysyisin neuvoa ennenkuin vien bemarille ihmeteltäväksi. Tarkemmin kun nyt muistelen niin aluksi repsikan puolen pitkä toimi, nimittäin:
        1) vaihdoin oikean puolen polttimot lauantaina reissunpäällä, mutta en viitsinyt yrittää kuskin puolen pitkää vaihtaa koska siinnä on se ilmansuodatin boxi edessä -> tällöin toimi vielä kaikki polttimot
        2) sunnuntaina vaihdoin valoisalla tuon kuskinpuolen kaukovalon polttimon (on muuten sitten ahdas vaihtaa ) ja tällöinkin toimi kaikki polttimot
        3) maanataina ilmestyi tuo vika kojetauluun ja huomasin ettei repsikan kaukovalo toimi

        Ei vastaavaa ole muille tapahtunut?
        Saako vikakoodeja pois millään muulla kuin jollain testerillä?
        Eli ainut tapa edetä poiketa tukku eeroja kourassa bemarille vai oisko vielä jotain mitä kannattaisi tarkistaa ennen sitä :think?
        BMW E46 330i -01 => Crashed

        Comment

        • buksin-1
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2003
          • 4592
          • Keski-Pohjanmaa

          #5
          Käytä ensin roikassa kiinni. Esim. nm. Rahu.
          Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
          Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
          SISUSTAT modaukset

          Comment

          • Esal
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2009
            • 1344
            • Lempäälä

            #6
            Originally posted by Miquela View Post
            Hieman vielä kysyisin neuvoa ennenkuin vien bemarille ihmeteltäväksi. Tarkemmin kun nyt muistelen niin aluksi repsikan puolen pitkä toimi, nimittäin:
            1) vaihdoin oikean puolen polttimot lauantaina reissunpäällä, mutta en viitsinyt yrittää kuskin puolen pitkää vaihtaa koska siinnä on se ilmansuodatin boxi edessä -> tällöin toimi vielä kaikki polttimot
            2) sunnuntaina vaihdoin valoisalla tuon kuskinpuolen kaukovalon polttimon (on muuten sitten ahdas vaihtaa ) ja tällöinkin toimi kaikki polttimot
            3) maanataina ilmestyi tuo vika kojetauluun ja huomasin ettei repsikan kaukovalo toimi

            Ei vastaavaa ole muille tapahtunut?
            Saako vikakoodeja pois millään muulla kuin jollain testerillä?
            Eli ainut tapa edetä poiketa tukku eeroja kourassa bemarille vai oisko vielä jotain mitä kannattaisi tarkistaa ennen sitä :think?
            Tuo vian ilmestyminen juuri lampun vaihdon lähellä on luultavasti sattumaa, uusi lamppuhan oli kuitenkin teholtaan ihan oikea 55w. Ooko koittanut toisella lampunpidikkeellä?

            Jos tässä tarkoitat vikakoodilla niitä palaneen lampun merkkejä, niin ne saattaa palaa joskus vaikka lamppu olisi ehjäkin (esim. heikko kontakti) eli ne ei mitään valoa sammuta vaan ilmaisee vaan sen.

            Jotkut on korjannut itse valomoduuleja, mutta ei ihan yksinkertainen homma.
            *** E53 X5 3.0d 2005 ***

            Comment

            • Miquela
              Newbiemmer
              • Sep 2010
              • 21
              • Viiala

              #7
              Originally posted by buksin-1 View Post
              Käytä ensin roikassa kiinni. Esim. nm. Rahu.
              Tampereen likellä jollain roikkaa??? Tuusulaan menee benziiniä saman eeron edestä kun ottavat tiskillä luvusta...
              BMW E46 330i -01 => Crashed

              Comment

              • Miquela
                Newbiemmer
                • Sep 2010
                • 21
                • Viiala

                #8
                Originally posted by Esal View Post
                Tuo vian ilmestyminen juuri lampun vaihdon lähellä on luultavasti sattumaa, uusi lamppuhan oli kuitenkin teholtaan ihan oikea 55w. Ooko koittanut toisella lampunpidikkeellä?
                Polttimot oli tosiaa 55W (ei plexit taida nykyjään kestääkään sitä kasvattaa watteja kuten lasiumpiot kesti). Hyvä idea kokeilla vielä toisella pitimellä vaikkakin olisi aikas ihme juttu, kun polttimen pitimien nastoille tulee jännite, muttei kestä kuormaa
                Originally posted by Esal View Post
                Jos tässä tarkoitat vikakoodilla niitä palaneen lampun merkkejä, niin ne saattaa palaa joskus vaikka lamppu olisi ehjäkin (esim. heikko kontakti) eli ne ei mitään valoa sammuta vaan ilmaisee vaan sen.
                Eli vaikka nollais tuon vian niin silti lamppu pimeä? Eli vikakoodin päällä olo ei estä toimintaa vaan pitää bongata ja korja itse häiriö/vika ensitöiksi? On vaan niin #¤!X% helppoa kun ei ole vielä paljon tutustunut tämän vehkeen sielun elämään :( Tarvis jostain löytää joku softa+kaapeli läppärille millävoisi lueskellä vikakoodit niin voisi ehkä päästä kartalle...
                BMW E46 330i -01 => Crashed

                Comment

                • NokiLeka
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2006
                  • 2341
                  • Eurajoki

                  #9
                  Originally posted by Miquela View Post
                  Eli vaikka nollais tuon vian niin silti lamppu pimeä? Eli vikakoodin päällä olo ei estä toimintaa vaan pitää bongata ja korja itse häiriö/vika ensitöiksi?
                  Tarkoitti sitä, että kojetaulussa voi palaa varoitusvalo palaneesta polttimosta vaikka polttimo olisikin ehjä ja toimii. Eli voi sytyttää varoitusvalon heikon kontaktin tms. takia ilman että polttimo olisi paskana.
                  "I do everything my Rice Crispies tell me to"

                  Comment

                  • Esal
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2009
                    • 1344
                    • Lempäälä

                    #10
                    Originally posted by Miquela View Post
                    Polttimot oli tosiaa 55W (ei plexit taida nykyjään kestääkään sitä kasvattaa watteja kuten lasiumpiot kesti). Hyvä idea kokeilla vielä toisella pitimellä vaikkakin olisi aikas ihme juttu, kun polttimen pitimien nastoille tulee jännite, muttei kestä kuormaa
                    Eli vaikka nollais tuon vian niin silti lamppu pimeä? Eli vikakoodin päällä olo ei estä toimintaa vaan pitää bongata ja korja itse häiriö/vika ensitöiksi? On vaan niin #¤!X% helppoa kun ei ole vielä paljon tutustunut tämän vehkeen sielun elämään :( Tarvis jostain löytää joku softa+kaapeli läppärille millävoisi lueskellä vikakoodit niin voisi ehkä päästä kartalle...
                    Kyllä, se palaneen lampun kuva ei ole vikakoodi ollenkaan, vaan sammuu heti kun lamppu ok. Otat lampun liittimen irti, ei tarvi olla edes valo päällä niin heti syttyy tauluun ja sammuu kun pistät takaisin.
                    *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                    Comment

                    • Risto113
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2005
                      • 1204
                      • GrassLake

                      #11
                      Mitä tarkoitat, "ei kestä kuormaa"?

                      Tippuuko jännite, kun lisäät kuormaa yli 3w, palaako sulake, vai mitä tapahtuu?

                      Comment

                      • antti79
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2003
                        • 2499
                        • Littoinen

                        #12
                        Hieman on epäselvästi viankuvaus selitetty, mutta olet siis mitannut polttimon kannasta että sinne tulee n. 12V? Mihin maadoitit mittapiuhat, mittasitko siis yleismittarilla? Onko polttimon maadoitus ok? Eli tarkista maadoitus, voi olla piuha irti tms. kun polttimoita olet räplännyt.

                        Kerro mitä tarkoitat sillä että ei kestä yli 3W kuormaa?

                        Ja se palaneen polttimon ilmoitus mittaristosta tosiaan häviää heti kun saat valon toimimaan, vikakoodista ei tuossa ole kyse.

                        Eli summa summarum, jos sinne tulee +12V niinkuin kerroit, vian täytyy olla maadoituksessa olettaen että olet maadoittanut yleismittarin johonkin muualle...

                        EDIT: niin ja asenna nyt vaan molemmille puolille uudet polttimot, ei se ketään häikäise jos valot on oikein suunnattu. Näyttää vaan tyhmältä kun toisella puolella on himmeämpi kuin toinen.
                        Last edited by antti79; 02-11-2010, 17:07.
                        sigpic
                        Originally Posted by jari kihlman
                        "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.

                        Comment

                        • petrolhead
                          Moderator
                          • Feb 2004
                          • 13793
                          • Hyvinkää

                          #13
                          Tai. Polttimo kiinni , valo palaen mittaat välin
                          -polttimon maadotusnasta<->kori , (ehjässä alle 0,3V häviö , tai omassa oli..)
                          -paljonko tulee plusnastaan kun valo palaa? Vertaa paljonko lähtee valojen ohjainlaitteen piuhasta siellä kabiinin päässä. Saat johdot mitattua.

                          ...eikä niitä ohjainlaitteitakaan tarvi summassa uusia
                          2015 VW Crafter
                          1984 BMW 316
                          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                          Comment

                          • Miquela
                            Newbiemmer
                            • Sep 2010
                            • 21
                            • Viiala

                            #14
                            Nyt vihdoin pääsin mittaamaan polttimon johtimia lisää. Valmistauduin pirulliseen sessioon pimeessä ja viileässä, mutta heti näytti nastat oikein jännitteet runkoon nähden ja toisiinsa nähden. Polttimo äkkiä takas paikalleen ja voilaa siellä se halogeenimutaatio loisti.

                            Koko päivänä ei kaukovalo toiminut. Mutta uudelleen irroitus ja kappas toimi Saapa nähdä toimiiko huomenna...

                            Mitähän tastäkin oppi Ei muutakun tietää että tuolla puolella on jotain häikkää mahdollisti johdoissa/liittimissä. Eilen kyllä putsasin toisen nastan johtoliitimestä - oli aika hapettunut, mutta ei ainakaan silloin auttanut.

                            Kiitos vaan vinkeistä! Toivottavasti toi lamppu loistaisi nyt vaikka edes kesään niin olisi valoa ja lämpöä ja ehkä inspiraatiota korjaillakin...

                            ---

                            Kuorma oli 3w testi lamppu, joka ei eilen nastojen väliltä otettuna palanut vaikka nastojen välillä oli jännite. Runkoon nähden toimi muistaakseni maanastan ja akulta tulevan +12V välillä, muttei +nastan ja rungon välillä. Tuosta päättelin ettei syötä virtaa ja epäilin jotta onko joku komponentti sökö... Onneksi taitaa olla ihan tavallinen vanhemman auton sähkövika eli johtimessa tai liittimessä kosketus häikkää.
                            BMW E46 330i -01 => Crashed

                            Comment

                            • Esal
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2009
                              • 1344
                              • Lempäälä

                              #15
                              Kyllä noita sähköjä on valoilta aika epävarmaa mittailla kotikonstein kun sähkö on pulssimuotoista (PWM), yleismittarit voi näyttää mitä sattuu.

                              Edit: Oho, sehän tuli tätä kirjoittaessani kuntoon, toivotaan että pysyykin kunnossa.
                              Last edited by Esal; 02-11-2010, 21:46.
                              *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                              Comment

                              Working...
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎