Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 perän kolina

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • |auri
    Bimmer Rookie
    • Mar 2010
    • 198
    • Helsinki

    E46 perän kolina

    Koitin haulla ettiä, mutta ei oikeen löydy vastaavaa vikaa. Eli ongelma on se, että kun kiihdyttää pintakaasulla perästä kuuluu sellanen jännä rutina, tai nopea kolina, vaikea selittää. Myös tälläinen humina kuuluu: http://www.youtube.com/watch?v=w3A1aJ7G0M4 vaimentui todella paljon talvirenkaiden vaihdon jälkeen, mutta edelleen humisee, ei noin pahasti kun tossa videossa.

    E: Jos yhtään auttaa niin ääni on aika lähelle tälläinen: http://www.youtube.com/watch?v=R6VpTOuVtgc Tuon huminan lisäksi.
    Last edited by |auri; 10-11-2010, 22:54.
  • tomppa84
    Bimmer Rookie
    • Nov 2007
    • 60

    #2
    käsijarru

    En tiedä, mut tuli mieleen että voiko renkaan pultinkannat ottaa takana käsijarru systeemeihin, tai siellä käsijarrun rummuissa olla joku hely irti?!
    Iha vaa tälläsii heittoja.

    Comment

    • |auri
      Bimmer Rookie
      • Mar 2010
      • 198
      • Helsinki

      #3
      Empä usko kun ääni kuuluu satunnaisesti kuskin puolelta, eikä "taajuus" kasva nopeuden mukaan. No huomenna heti aamusta saan auton nosturille niin näkee mikä mättää.

      Comment

      • |auri
        Bimmer Rookie
        • Mar 2010
        • 198
        • Helsinki

        #4
        Tänään sain auton nostorille ja perässä pitkittäin olevassa alatukivarressa olevat helat olivat ihan loppu molemmilta puolilta. Milläköhän nimellä noi löytyy motonetistä? Näyttäisi olevan sisä ja ulkohela, kumpikohan on oikea? Eli tartten helat sinne kohtaan missä tukivarsi tulee koriin kiinni.

        E46 Taka-alatukivarren sisähela v/o [1998 - 2005]
        vai
        E46 Taka-alatukivarren ulkohela v/o [1998 - 2005]

        Comment

        • huitoja2
          BTCF Member
          • Dec 2007
          • 226
          • Porvoo

          #5
          Viestiketjua lainatakseni, itsellä kolisee perässä myös jokin mikä ei meinaa selvitä... Vaihdettuja osia tähän mennessä:

          iskarit pariin kertaan, iskarin yläpäät samalla molemmilla kerroilla, jouset, alatukivarren etummaiset puslat powerflexeihin, kallistuksenvakaajan kumipuslat powerflexeihin sekä koiranluut kahteen kertaan.

          Kolina kuuluu hitaassa ajossa töyssyissä terävänä kolahduksena mutta ei tietenkään tasaisella ja kuulostaa edelleen että ääni tulisi iskarin yläosasta mutta tiedä häntä kun nuo äänet tuntuu "kaikuvan" tuolla peräpäässä...:think

          Kaikkea mahdollista on tullut perästä väännettyä ja käännettyä ja väljää ei tunnu mistään löytyvä, perän apurungon hitsit on kunnossa ja tankin panta kunnolla kiinni. Jarrut ok ja toimii normaalisti eli nekin on pois luettu.

          Apuja ja ideoita kaivataan mitä puretaan ja vaihdetaan seuraavaksi!!!
          G30 530e, E61 523ia
          ex e60 525da
          ex e90 320Si
          ex e91 320d
          ex e46 330 Ci
          ex e46 330D touring
          ex e46 323 sedan
          ex e36 320 Coupe
          Yms lajiin kuulumattomia...

          Comment

          • Tupelex
            Bimmer Rookie
            • Oct 2008
            • 151
            • --

            #6
            Originally posted by huitoja2 View Post
            Viestiketjua lainatakseni, itsellä kolisee perässä myös jokin mikä ei meinaa selvitä... Vaihdettuja osia tähän mennessä:

            iskarit pariin kertaan, iskarin yläpäät samalla molemmilla kerroilla, jouset, alatukivarren etummaiset puslat powerflexeihin, kallistuksenvakaajan kumipuslat powerflexeihin sekä koiranluut kahteen kertaan.

            Kolina kuuluu hitaassa ajossa töyssyissä terävänä kolahduksena mutta ei tietenkään tasaisella ja kuulostaa edelleen että ääni tulisi iskarin yläosasta mutta tiedä häntä kun nuo äänet tuntuu "kaikuvan" tuolla peräpäässä...:think

            Kaikkea mahdollista on tullut perästä väännettyä ja käännettyä ja väljää ei tunnu mistään löytyvä, perän apurungon hitsit on kunnossa ja tankin panta kunnolla kiinni. Jarrut ok ja toimii normaalisti eli nekin on pois luettu.

            Apuja ja ideoita kaivataan mitä puretaan ja vaihdetaan seuraavaksi!!!
            Eihän kontissa ole mitään irrallista osaa?
            Edellisessä autossa ihmettelin takapään kolinaa ja loppujenlopuksi tunkin veivirauta siellä kopsahteli.
            F11 523i
            Ex: e61 530da , e21 320, e28 520, e34 525ix, e46 320d

            Comment

            • huitoja2
              BTCF Member
              • Dec 2007
              • 226
              • Porvoo

              #7
              Originally posted by Tupelex View Post
              Eihän kontissa ole mitään irrallista osaa?
              Edellisessä autossa ihmettelin takapään kolinaa ja loppujenlopuksi tunkin veivirauta siellä kopsahteli.
              Eipä ole irtonaista kamaa mitään, tunkkikin on tukevasti kiinni.
              Takaluukku on tiiviisti paikallaan eikä siis kolise, takapenkin selkänojat ovat tiukalla eli lukot ei helise, kaikkea mahdollista ja mahdotonta on tullut tutkittua ja alkaa hermo mennä pikkuhiljaa koko kikottimen kanssa...

              Onko jollain mennyt nuo puslat tukivarsista vaihtoon kolinan tai jonkin vastaavan syyn takia, nro: 2, 3, 6, 14?
              G30 530e, E61 523ia
              ex e60 525da
              ex e90 320Si
              ex e91 320d
              ex e46 330 Ci
              ex e46 330D touring
              ex e46 323 sedan
              ex e36 320 Coupe
              Yms lajiin kuulumattomia...

              Comment

              • huppu
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2010
                • 423
                • Rovaniemi

                #8
                Kolina

                Itse käytin muutama viikko sitten autoa ihan muussa operaatiossa ja siinä samalla onneksi selvisi, että toinen takaiskari oli tyhjä. Rikkoontunut iskari aiheuttaa kuskin puolella takana terävää kolinaa, kun ajaa epätaisella tiellä. Lisäksi takaylätukivarren hela oli väljä, mikä aiheutti kolinaa/tärinää. Huomenna on edessä pikku remppa Molemmat iskarit vaihtuu samalla, joten kolinan pitäis loppua varmasti ja ompahan sitten kummatkin tuliterät.
                BMW E46 318d 10/04

                Comment

                • JJ
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2002
                  • 94
                  • Juva

                  #9
                  Originally posted by huitoja2 View Post
                  Viestiketjua lainatakseni, itsellä kolisee perässä myös jokin mikä ei meinaa selvitä... Vaihdettuja osia tähän mennessä:

                  iskarit pariin kertaan, iskarin yläpäät samalla molemmilla kerroilla, jouset, alatukivarren etummaiset puslat powerflexeihin, kallistuksenvakaajan kumipuslat powerflexeihin sekä koiranluut kahteen kertaan.

                  Kolina kuuluu hitaassa ajossa töyssyissä terävänä kolahduksena mutta ei tietenkään tasaisella ja kuulostaa edelleen että ääni tulisi iskarin yläosasta mutta tiedä häntä kun nuo äänet tuntuu "kaikuvan" tuolla peräpäässä...:think

                  Kaikkea mahdollista on tullut perästä väännettyä ja käännettyä ja väljää ei tunnu mistään löytyvä, perän apurungon hitsit on kunnossa ja tankin panta kunnolla kiinni. Jarrut ok ja toimii normaalisti eli nekin on pois luettu.

                  Apuja ja ideoita kaivataan mitä puretaan ja vaihdetaan seuraavaksi!!!

                  itsellä oli sama vaiva ja lopuksi syyksi ilmeni iskarin alapään kiinnitystappi joka oli korkannu hieman kierteitä mihin se tappi kierretään niin kun sen tiukkasi niin tuntui että on kiinni mutta hetken ajon jälkeen se oli juuri sen verran löystyny että kalina alkoi ja se tuli juuri hitaassa ajossa. tasasella tiellä ei kuulunut mitään matkanopeuksissa. korjasin ongelman läpitapilla niin loppui siihen.
                  E46 325

                  Comment

                  • huitoja2
                    BTCF Member
                    • Dec 2007
                    • 226
                    • Porvoo

                    #10
                    Originally posted by huppu View Post
                    Itse käytin muutama viikko sitten autoa ihan muussa operaatiossa ja siinä samalla onneksi selvisi, että toinen takaiskari oli tyhjä. Rikkoontunut iskari aiheuttaa kuskin puolella takana terävää kolinaa, kun ajaa epätaisella tiellä. Lisäksi takaylätukivarren hela oli väljä, mikä aiheutti kolinaa/tärinää. Huomenna on edessä pikku remppa Molemmat iskarit vaihtuu samalla, joten kolinan pitäis loppua varmasti ja ompahan sitten kummatkin tuliterät.
                    Siis ylätukivarren hela väljä? meinaatko nro 2?
                    G30 530e, E61 523ia
                    ex e60 525da
                    ex e90 320Si
                    ex e91 320d
                    ex e46 330 Ci
                    ex e46 330D touring
                    ex e46 323 sedan
                    ex e36 320 Coupe
                    Yms lajiin kuulumattomia...

                    Comment

                    • huitoja2
                      BTCF Member
                      • Dec 2007
                      • 226
                      • Porvoo

                      #11
                      Originally posted by JJ View Post
                      itsellä oli sama vaiva ja lopuksi syyksi ilmeni iskarin alapään kiinnitystappi joka oli korkannu hieman kierteitä mihin se tappi kierretään niin kun sen tiukkasi niin tuntui että on kiinni mutta hetken ajon jälkeen se oli juuri sen verran löystyny että kalina alkoi ja se tuli juuri hitaassa ajossa. tasasella tiellä ei kuulunut mitään matkanopeuksissa. korjasin ongelman läpitapilla niin loppui siihen.
                      Siis häh, iskarin alatappi? Tarkoitat varmaan siis pulttia millä iskari tulee alhaalta kiinni? Itsellä ainakin pysyy kireällä eli se ei ainakaan kolinaa aiheuta...
                      G30 530e, E61 523ia
                      ex e60 525da
                      ex e90 320Si
                      ex e91 320d
                      ex e46 330 Ci
                      ex e46 330D touring
                      ex e46 323 sedan
                      ex e36 320 Coupe
                      Yms lajiin kuulumattomia...

                      Comment

                      • Peltola
                        Newbiemmer
                        • Nov 2010
                        • 18
                        • Pori

                        #12
                        Itellä samaa vikaa oikeella takana (e46 328i) niin perkeleen terävää kolinaa kun pientäkin epätasaisuutta tiessä. Ja kolahtaa oikeen kunnolla vasen puoli ok, mutta oikeelta takaa ihan järkyttävää pauketta

                        Comment

                        • mikkis
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2006
                          • 1898
                          • Vantaa

                          #13
                          Originally posted by Peltola View Post
                          Itellä samaa vikaa oikeella takana (e46 328i) niin perkeleen terävää kolinaa kun pientäkin epätasaisuutta tiessä. Ja kolahtaa oikeen kunnolla vasen puoli ok, mutta oikeelta takaa ihan järkyttävää pauketta
                          Eiköhän siellä ole vaan joku niistä takapään miljoonasta puslasta loppu, ei muuta kuin auto nosturille ja tutkimaan

                          Comment

                          • tmee
                            Bimmer Rookie
                            • Jan 2010
                            • 63
                            • 05-09

                            #14
                            Originally posted by huitoja2 View Post
                            Siis häh, iskarin alatappi? Tarkoitat varmaan siis pulttia millä iskari tulee alhaalta kiinni? Itsellä ainakin pysyy kireällä eli se ei ainakaan kolinaa aiheuta...
                            Itellä alko kolisee järkyttäväst pari päivää sitte, ja syy löyty löystyneestä iskarin alapään kiinnityspultista..tiedä mikä sen sitte saanu aukeemaa, kesällä käännetty niin tiukkaa kun uskals...

                            Comment

                            • Antsah
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2009
                              • 1776
                              • Oulu

                              #15
                              Kannattaisi tarkistaa myös, että iskarien yläpäässä on varmasti ne kaikki prikat yms osat tallella. Verrata vaikka tuonne realoemin räjäytyskuviin.

                              Itsellä on samaa ongelmaa vasemmalla takana. Mitä enemmän pakkasta niin sen enemmän se kolahtelee terävissä töyssyissä. Nyt lauhemmalla kelillä ei taas kolahtele paljon ollenkaan ja kesällä ei käytännössä kuin jossain hiekkatiellä satunnaisesti.
                              Last edited by Antsah; 24-01-2011, 20:05.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎