Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 Automaatti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jsr85
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2007
    • 1375
    • Oulainen

    #16
    Originally posted by Hemi View Post
    Mihin tämä väittämä perustuu? Mutuun? Ihan omiin romanttisiin mielikuviin?
    Kerrotko mekaniikan miten ko.laatikon kytkinpintojen elinikä ratkaisevasti muuttuu öljyjä vaihtamalla, varsinkin kun huomioidaan että ko.laatikkoa ja sen kytkinpintoja ei ole suunniteltukaan toimivan juuri uusilla öljyillä?
    Kuitenkin ko.öljyjen laatu säilyy suunniteltuna x2 pakkojen käyttöelinkaaren?
    Paskashokin ja vajaatöytön riski on lisäksi kuitenkin AINA kolikon kääntöpuolella kun vaihtoja eri ammattitaidoin tässä maassa tehdään.
    Ok, ammattitaidolla huuhdellen ja taatusti oikealla täytöllä vaihdosta tuskin on haittaakaan, mutta 350€:llä maksetut hyödyt pitäisi sitten jollain oikeasti pystyä esittelemään...muuta kuin..."musta tuntuu"....?
    Onko sinulla kertoa asiaan faktaa joka puoltaa vanhoilla öljyillä ajamista? Enkä todellakaan kysy piikitelläkseni vaan mielenkiinnosta.
    ..pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...

    Comment

    • pav
      Bimmer Rookie
      • Dec 2004
      • 178
      • Varkaus

      #17
      Minun ex-528ia E39:iin nykyinen omistaja vaihdatti öljyt noin 320tkm kohdalla ensimmäistä kertaa. Nyt rullattu varmaan se 350tkm. Eikä huomannut eroa laatikon toiminnassa. Toimii yhtä hyvin kuin aiemmin, eli loistavasti.

      Comment

      • Guest's Avatar

        #18
        Paskashokki on hyvinkin yleinen syy laatikon "rikkoutumiseen" mutta kyllä sinne kannattaa vaihtaa öljyt ennekuin siellä on vettä ja öljyä 50/50 suhteella. Suomen oloissa se veden kertyminen on aika voimakasta, -25celciusta ja laatikko lämpimäksi +80celciusta niin kyllä siinä rupeaa jo vettä kertymään

        OT: Milläs sen asteen merkin saa tehtyä, eli sen pienen ympyrän?

        Comment

        • Rocla
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2002
          • 7692
          • Kajaani

          #19
          Originally posted by rizzo View Post
          OT:na sen verran että kaverin E38 740:ssa ainakin huomasi laatikkoöljyjen huuhtelun + vaihdon aivan selkeästi, vaihtoi paljon sulavammin.
          Pelkkä romanttinen mielikuva, ei muuta.
          Olli.

          Comment

          • peto2
            BTCF Member
            • Jan 2007
            • 8262
            • Järvikylä (Nakkila)

            #20
            Originally posted by anspa87 View Post
            OT: Milläs sen asteen merkin saa tehtyä, eli sen pienen ympyrän?
            OT: alt+0176
            F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
            ex:
            E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
            Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
            Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
            Nakkaa privaa jos tarvetta.

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #21
              Originally posted by Siankarlo View Post
              Nyt kun tästä taas keskustellaan niin on pakko kysyä, että jos kerran asia on niin kuin sanot, miksi laatikon valmistaja antaa öljyille vaihtovälin? Eikö silloin myös laatikon valmistaja toteaisi että öljyt vaihdetaan laatikon remontin yhteydessä, ei muuten?

              Ja siis tosiaan vain ihmettelen, minä en ymmärrä autotekniikasta mitään :think.
              Kerrotko vielä mikähän se vaihtoväli näissä LL-laatikoissa mahtaneekaan olla?

              Comment

              • Takalo_kari
                BTCF Member
                • Mar 2007
                • 1359
                • tku

                #22
                Originally posted by anspa87 View Post
                Paskashokki on hyvinkin yleinen syy laatikon "rikkoutumiseen" mutta kyllä sinne kannattaa vaihtaa öljyt ennekuin siellä on vettä ja öljyä 50/50 suhteella. Suomen oloissa se veden kertyminen on aika voimakasta, -25celciusta ja laatikko lämpimäksi +80celciusta niin kyllä siinä rupeaa jo vettä kertymään

                OT: Milläs sen asteen merkin saa tehtyä, eli sen pienen ympyrän?

                Miten perustelet ton että paskat lähtee liikkeelle?

                Kun vaihdatan suodattimen myös niin samalla joutuvat ottamaan koko pohjan auki, ja tulee suuremmat paskat putsattua pois. samalla suodattimen vaihdolla lähtee lisää paskaa toki sinne jotain jää.

                Jos ajat kovaa kunnon kuopasta tietä ja auto tärähtelee kunnolla niin luulis sillonkin paskojen lähtevän liikkeelle?

                niin tuskimpa uudet öljyt mitään kauheeta paskashokkia tekevät, voihan sieltä tietty jokin murena lähteä matkaan mutta kyllähän se suodattimeen lopulta pysähtyy.

                Korjaa toki jos olen ihan väärässä.
                Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
                -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
                Kiitos ajastasi? :think

                Comment

                • -TM-
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2008
                  • 208
                  • Nurmes

                  #23
                  sillähän niiltä paskashokeilta välttyy kun aina vaihtaa niitä öljyjä silloin tällöin eikä kymmenen vuoden välein.

                  Comment

                  • Guest's Avatar

                    #24
                    Originally posted by Aksuli89 View Post
                    Miten perustelet ton että paskat lähtee liikkeelle?

                    Kun vaihdatan suodattimen myös niin samalla joutuvat ottamaan koko pohjan auki, ja tulee suuremmat paskat putsattua pois. samalla suodattimen vaihdolla lähtee lisää paskaa toki sinne jotain jää.

                    Jos ajat kovaa kunnon kuopasta tietä ja auto tärähtelee kunnolla niin luulis sillonkin paskojen lähtevän liikkeelle?

                    niin tuskimpa uudet öljyt mitään kauheeta paskashokkia tekevät, voihan sieltä tietty jokin murena lähteä matkaan mutta kyllähän se suodattimeen lopulta pysähtyy.

                    Korjaa toki jos olen ihan väärässä.
                    Ei minun sitä tarvitse perustella kun tälläkkin foorumille on kirjoitettu tästä tilanteesta jo useasti. En tiedä miksi ne laatikot "hajoavat" öljynvaihdon jälkeen, onko se vaihto tehty päin vittuja vai onko alitäyttö, yli täyttö tai ei täyttöä ollenkaan.

                    Kuka tietää? En ainakaan minä mutta olen nähnyt, kuullut, koskettanut ja maistanut tämän asian.
                    Voihan olla että pieni paha peikko odottaa siellä perse pystyssä uusia öljyjä, uusilla liukkailla öljyillä tulee se paskashokki ja kauhuissan hyppää johonkin öljykanavaan poikittain.

                    Edit: Tämä on vain yksi teoria, voihan olla että siellä ei välttämättä ole sitä peikkoa...Hmmmm.....
                    Last edited by Guest; 21-01-2011, 08:37.

                    Comment

                    • Tome
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2003
                      • 548
                      • Joensuu

                      #25
                      Originally posted by Aksuli89 View Post
                      Miten perustelet ton että paskat lähtee liikkeelle?

                      Kun vaihdatan suodattimen myös niin samalla joutuvat ottamaan koko pohjan auki, ja tulee suuremmat paskat putsattua pois. samalla suodattimen vaihdolla lähtee lisää paskaa toki sinne jotain jää.

                      Jos ajat kovaa kunnon kuopasta tietä ja auto tärähtelee kunnolla niin luulis sillonkin paskojen lähtevän liikkeelle?

                      niin tuskimpa uudet öljyt mitään kauheeta paskashokkia tekevät, voihan sieltä tietty jokin murena lähteä matkaan mutta kyllähän se suodattimeen lopulta pysähtyy.

                      Korjaa toki jos olen ihan väärässä.
                      Vai lähtee se paska liikkeelle ajellessa kuoppasta tietä..morjestapäivää. Eiköhän se kyse nyt kumminkin ole siitä että sillä uudella öljyllä on puhdistava/liuottava vaikutus siihen paskasedimenttiin mitä sinne laatikkoon/lauhduttimeen on ajansaatossa kertynyt ja niin sitä paskaa sitten lähtee kiertoon ja tukkii paikkoja ym. Tosiaan eikö tästä asiasta ole jaariteltu jo satoja sivuja.

                      Comment

                      • Takalo_kari
                        BTCF Member
                        • Mar 2007
                        • 1359
                        • tku

                        #26
                        Originally posted by Tome View Post
                        Vai lähtee se paska liikkeelle ajellessa kuoppasta tietä..morjestapäivää. Eiköhän se kyse nyt kumminkin ole siitä että sillä uudella öljyllä on puhdistava/liuottava vaikutus siihen paskasedimenttiin mitä sinne laatikkoon/lauhduttimeen on ajansaatossa kertynyt ja niin sitä paskaa sitten lähtee kiertoon ja tukkii paikkoja ym. Tosiaan eikö tästä asiasta ole jaariteltu jo satoja sivuja.
                        Voi se näinkin, olla mutta kuten -TM- sanoi jos niitä öljyjä vaihtais useammin kuin kerran 10 vuodessa ei sitä paskaa paljoa kertyisi.

                        Uskon kyllä vahvasti myös anspa87 :n mainitsemasta peikosta.

                        Tosin olen myös kuullut puhuttavan että vähäpäästöisten autojen pakoputkessa on myös katti?
                        Tämä kyseinen kissahan on voinut päästä pois pakoputkesta ja mennä tyhjennysaukosta automaatin sisälle piiloon?
                        -kai tuo kattikin voi öljynkierron tukkia?


                        ps. ne kenen askit ovat hajonneet ovat hyvin varmasti oikaisseet ja jättäneet suodattimen vaihtamatta?

                        Huollossa otetaan tomaatin Ö-pohja irti, puhdistetaan ja vaihdetaan suodatin samalla.
                        lähtee kyllä suurimmat paskat pois.
                        Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
                        -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
                        Kiitos ajastasi? :think

                        Comment

                        • Tome
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2003
                          • 548
                          • Joensuu

                          #27
                          Originally posted by Aksuli89 View Post
                          Voi se näinkin, olla mutta kuten -TM- sanoi jos niitä öljyjä vaihtais useammin kuin kerran 10 vuodessa ei sitä paskaa paljoa kertyisi.

                          Uskon kyllä vahvasti myös anspa87 :n mainitsemasta peikosta.

                          Tosin olen myös kuullut puhuttavan että vähäpäästöisten autojen pakoputkessa on myös katti?
                          Tämä kyseinen kissahan on voinut päästä pois pakoputkesta ja mennä tyhjennysaukosta automaatin sisälle piiloon?
                          -kai tuo kattikin voi öljynkierron tukkia?


                          ps. ne kenen askit ovat hajonneet ovat hyvin varmasti oikaisseet ja jättäneet suodattimen vaihtamatta?

                          Huollossa otetaan tomaatin Ö-pohja irti, puhdistetaan ja vaihdetaan suodatin samalla.
                          lähtee kyllä suurimmat paskat pois.
                          Enpä tiedä liekkö luetun ymmärtämisessä vikaa mutta olet siis sitä mieltä että jos öljyt vaihdetaan ekan kerran vaikka 10 vuoden päästä niin sitä sedimenttipaskaa on kertynyt ainoastaan sinne öljypohjaan? Ei lauhduttimeen/putkistoihin/öljykanaviin?En tiedä oliko sekin vitsi että niillä joilla laatikko on paskahalvaukseen hajonnut eivät olisi vaihtaneet suodatinta.Se sen sijaan kyllä on totta että säännöllisesti vaihdettuna homma toimii ok.Suosittelen lukemaan läpi sen öljynvaihon riskit ja hyödyt -topikin.

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            #28
                            Originally posted by Aksuli89 View Post
                            ....niin tuskimpa uudet öljyt mitään kauheeta paskashokkia tekevät, voihan sieltä tietty jokin murena lähteä matkaan mutta kyllähän se suodattimeen lopulta pysähtyy.

                            Korjaa toki jos olen ihan väärässä.
                            Korjaan kun olet väärässä.
                            Eli se uusi öljy liuottaa kaiken...siis KAIKEN laatikon sisäpintojen sopukoihin, lauhduttimeen ja lauhdutinputkistoon kertyneen lähinnä kytkinpintamateriaalia olevan sedimentin kiertoon(jonka seassa pientä metallipurua).
                            Uusi automaattiöljy on tässä liuotustehtävässä aivan erityisen tehokas, joten oikein millään liuottimillakaan ei saa niin puhdasta jälkeä kuin uudella automaattiöljyllä.
                            Öljynvaihdon jälkeen n.1000km ajolla kaikki sedimentti metallipuruineen on viimeistään kierrossa, josta toki suodatin nappaa kaikki tai huonoimmillaan vain suurimman osan.
                            Kuitenkin myös suodattimen takana venttiilikoneistossa on hitunen kertynyttä sedimenttiä joka liikkeelle lähtiessään pahimmillaan jumittaa ko.venttiilin sillä seurauksella että jokin pakka alkaa luistamaan, tai toiminta estyy kokonaan.
                            Dieselaskeissahan jumi tulee aina 3-4 pakan venttiilille jolloin 1min ajoa tuhoaa ko.pakan levyt.
                            Kuukaan ei väitäkkään että aina öljynvaihto laatikkoa tuhoaisikaan, vaan kyse on siitä miksi ottaa edes riskiä täysin turhan takia ja vielä maksaa siitä?
                            Todellisuudessa nämä paskashokkiin kuolemiset ovat harvinaisempia kuin laatikon tuhoavat alitäytöt, mutta mikään 0% riski se ei ole bemarissakaan, kuten se ei ole ollut koko automaattilaatikoiden olemassaolon aikana 50-luvulta lähtien. Eli ongelma on tiedetty jo yli 50-vuotta, jolloin se kyllä pitäisi olla tiedossa "automiehilläkin". Vai onko Suomessa automaattiaskit olleet niin harvinaisia että tätä kulttuuria/tietoa ei ihan kaikilla "automiehillä" vielä ole?
                            Riittävän tiheä öljynvaihtohistoria toki pienentää riskin paskashokin osalta lähelle nollaa, mutta kasvattaa samalla sitten alitäyttöriski koko elinkaaressa.
                            Tämä kaikki vieläpä nykyisin täysin turhan takia, koska nuo LL-öljyt pitävät suunnitellut ominaisuudet x2 pidempään kuin mitä pakkojen kytkinlevyt kestävät. Pakkojen kytkinlevyjen elinikään ko.öljynvaihdot ei käytännössä vaikuta lainkaan.

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎