Originally posted by honkalama
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E46 325ia -06 automaattivaihteiston vikavalo loskakelillä
Collapse
X
-
Totta sekin, noi arviot metallihileestä öljyn seassakin on joskus niin mielipidejuttuja, ettei niillä tee mitään etenkin kun ihmeempiä vikojakaan ei tunnu tai kuulu. Sitten kun sitä metallia on siellä sen verran, ettei tarvitse pelata mielipiteillä, ei auto kyllä enää liikukkaan.
Eipä vissiin kerrottu wetterillä mitä koodeja siellä oli?325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
-
Originally posted by honkalama View PostVaihteistoöljyn seassa oli ollut metallihilettä sekä öljyt olivat olleet sen verran tuoreen näköiset minkä takia huoltokaveri osasi epäillä että niitä öljyjä olisi joskus aikaisemminkin laatikkoon vaihdettu.
Se "metallihile" ei enää laatikon öljypohjasta mihinkään etene, sitä varten siellä on suodatin (ja magneetit).Last edited by WSE1; 07-03-2011, 17:12.
Comment
-
-
Originally posted by honkalama View PostNo, päivitystä taas. Eli aamulla lähdin viemään emäntää töihin niin risteyksestä lähtiessä vikatila päälle ja auto tuntui siltä että olisi vaihteiston tilalla nippu kuminauhoja, sen verran verkkaisesti lähti liikkeelle... Taisi olla sen vaihteiston tarina sitten siinä.
Voipi olla että laatikon mahdollisen vaihdon jälkeen etsitään vikaa edelleen, mutta neuvotaan sitten lisää.Last edited by WSE1; 07-03-2011, 17:13.
Comment
-
-
Originally posted by WSE1 View PostTottakai se on laiska kun vikatilan ilmetessä laatikko lykkää kolmosen sisään, ei 325iA ole mikään raketti lähtemään liikkeelle kolmosella. Ihan normaalia eikä tarkoita laatikossa olevan mitään mekaanista vikaa, vikatila kun voi aiheutua aivan muista syistä.
Voipi olla että laatikon mahdollisen vaihdon jälkeen etsitään vikaa edelleen, mutta neuvotaan sitten lisää.
Originally posted by WSE1 View PostSuoraan sanottuna en pätkääkään ymärrä että näiden oireiden perusteella ollaan nyt menossa laatikkoa vaihtamaan.
Originally posted by WSE1 View Post"metallihilettä" vai normaalisti magneetteihin kertynyttä mujua? Ratkaisevaahan tässä on määrä, pakkojen ja laatikon kuluessa mujua tulee aina hieman öljypohjan magneetteihin, noin vähän ajettuna toki minimaalisesti, paitsi jos ohjausvikaa on alunalkaenkin ollut ja ensimäinen omistaja ei ole vikatilasta välitellyt ja suorittanut lähdöt aina kolmosella. Tottakai se öljy on tuoreen näköistä, eihän autolla pitäisi olla ajettukaan kuin 22tkm!
Se "metallihile" ei enää laatikon öljypohjasta mihinkään etene, sitä varten siellä on suodatin (ja magneetit).
Originally posted by Cell View PostTotta sekin, noi arviot metallihileestä öljyn seassakin on joskus niin mielipidejuttuja, ettei niillä tee mitään etenkin kun ihmeempiä vikojakaan ei tunnu tai kuulu. Sitten kun sitä metallia on siellä sen verran, ettei tarvitse pelata mielipiteillä, ei auto kyllä enää liikukkaan.
Eipä vissiin kerrottu wetterillä mitä koodeja siellä oli?
Comment
-
-
Originally posted by minnamaria View PostSiitä metallihileestä ja sen seurauksista en tiiä, mut vaihdelaatikon vikatila ei välttämättä johdu ite vaihdelaatikosta, varsinki jos se muuten toimii hyvin. Auto voi vetää laatikon jumiin just tollee että lyö kolmosen päälle, eikä vaiha isommalle eikä pienemmälle, jos jossain muualla on vikaa. Tiettyhän se voi olla laatikossakin, mutta kantsii eka tarkistaa auto muuten, ennen ku alkaa kallista laatikkoa vaihtamaa.
nimim. mun e36:ssa vaihdelaatikon vikatilan syy oli lopussa olleet sytytyspuolat...
Comment
-
-
Originally posted by honkalama View Postekalla kerralla vikatila oli johtunut vaihteiston luistamisesta.325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
-
Originally posted by Bmw Master View PostVaihtoiko ne suodattimen myös? Paljonko meni uutta öljyä? Paljonko laskuttivat?
Originally posted by Cell View PostTodettiinko tämä vikakoodeista? Jos, niin pyydäppä sanatarkasti mitä siellä oli.
Comment
-
-
Oukei,
olin ruokiksella niin tuli tekstiviesti jossa luki että: autonne on valmis noudettavaksi, terveisin Wetteri Oy... :think
No, soittelin perään ja kyselin mitä sille on tehty ja mikä oli vikakoodien tilanne, niin luistamisesta vikakoodi, öljyt olivat ok, vaihteisto ok, johdotukset ok, kaikki ok!! Mutta valmistajan ohjeistuksen mukaisesti vaihtavat vaihdelaatikon ohjausyksikön semmoiseen update-malliin missä on joku jännitesuojaus tjsp... Eli tässä mallissa olevassa ohjauslaatikossa ei ole sitä jännitesuojausta mikä sitten saattaa sopivan tilanteen tullen räpsäistä sen vikatilan päälle.
Yllättävää kaiken kaikkiaan. Myyjäliike ehdotti sovitteluratkaisuksi että maksan 25% osista ja liike 75% osista plus asennukset... Kuluttajaneuvonta meinasi että yleistä käytäntöä ei kyllä tämmöisestä tilanteesta ole mutta jos tuntuu että maksaa liikaa niin sieltä kuluttajaneuvonnasta voivat olla vielä yhteydessä.
Että semmottis tällä kertaa, mikähän olisi tuon ohjausyksikön hinta? Sanoikohan se Wetterin kaveri että TCM on sen boksin oikea nimi, pitääpä melkein alkaa googlella etsiskelemään...Last edited by honkalama; 08-03-2011, 13:24.
Comment
-
-
Oolrait update nro. ties kuinka mones:
eli vaihteiston ohjauslaatikko tulee koodattuna Saksasta joten sen saamisen takia huolto venyy ensi viikkoon. Boksi töineen tulee maksamaan noin 1400€ josta itse henkilökohtaisesti joudun maksamaan pyöreät nolla euroa. Valmistajan ohjeistuksen mukaan jos luistamis-vikatilaongelmaa vielä öljynvaihtohuollon jälkeen ilmenee, niin tuo ohjauslaatikko menee vaihtoon, eli jännitesuojattu malli millä pitäisi vikatilaongelma loppua.
Wetterin kaveri soitteli tuossa muutama tunti sitten ja meinasi että mikäli siellä vaihdelaatikossa olisi jotain epänormaalia kulumista (metallihileen aiheuttaja) niin siinä tapauksessa öljyissä pitäisi jotain näkyäkin. Näissä öljyissä ei sitä metallihilettä enää ollut... Eli hänen tuomio oli se, että laatikko ei ole lopussa tuo ohjainyksikkö vain reistasi. Ensimmäisissä viesteissä joku mainitsi jänniteviat, tämä osui siis ihan oikeaan paikkaan eli vaihteiston ohjainboksissa ei ollut jännitesuojausta minkä takia vikatila paukahti päälle. Toisin sanoen tämän kerran pitäisi päästä säikähdyksellä tästä vaihteistorempasta!
Myyjäliike yritti saada puhumalla minua tulemaan osakustannuksissa vastaan, mutta onneksi en antanut periksi. Wetterin kaveri meinasi vain soittaessaan että myyjäliike oli suostunut maksamaan koko laskun, mutta taitaa olla laitimmainen kerta että on itsellä asiakkaana asiaa ko. liikkeeseen, vaan onneksi Suomessa on vielä auton ostajallakin oikeutensa!
Toivottavasti ensi viikolla saan auton alle ja tien päälle! Vaikka auto ei vielä olekaan alla saati kunnossa niin pitää muistin aikana kiittää kanssafoorumilaisia asiantuntevista mielipiteistä ja vinkeistä! On se hienoa että on tämmöinen paikka missä saa avautua ja lievittää vitutusta!!!
Comment
-
-
Tuo ohjausyksikön herkkyys heittää vikatila päälle lähinnä hetkellisen alijännitteen vuoksi on tuttu vika muutamista tapauksista. Kyseessä on siis ohjausyksikköön tuleva vika, voi toki olla että rakennetta on parannettu tältä osin uudemmissa yksikköversioissa, mutta vika kyllä korjaantuu vaihtamalla käytettykin toimiva yksikkö, halvimmillaan noin 200€. Joskus yksikkö on myös ollut korjattavissa mutta aivan jokaisessa tapauksessa en ole toistaiseksi saanut vikaa yksiköstä paikallistettua, tai se ei ole ollut taloudellisesti kannattavaa vrt käytetyn ehjän yksikön hinta. Puheet "jännitesuojatusta" mallista ovat lähinnä kuitenkin sanahelinää. Sitä en ymmärrä miksi tai miten yksikkö tulee "koodattuna", koodaus autolle BMW Progmanilla kestää noin puoli tuntia, sekä uudella että käytetyllä yksiköllä. Työtähän ko. yksikön vaihdossa on korkeintaan 45min koodauksineen...
Toki laatikon toimintaa kannattaa seurata tämän jälkeen. Luistamisen näkee kyllä varmuudella jos lukee laatikon nopeusantureiden livedataa ajon aikana.Last edited by WSE1; 10-03-2011, 00:05.
Comment
-
-
Originally posted by honkalama View PostEttä semmottis tällä kertaa, mikähän olisi tuon ohjausyksikön hinta? Sanoikohan se Wetterin kaveri että TCM on sen boksin oikea nimi, pitääpä melkein alkaa googlella etsiskelemään...
Tuossa on softaamaton, johon siis saa kuitenkin ajettua softan progmanilla puolessa tunnissa.
Jos itse joutuisi maksamaan hintojen vertailu olisi kannattavaa. Toki se olisi sitä myös automyyjillekin...
Comment
-
-
Originally posted by WSE1 View Posthttp://suomi.schmiedmann.com/2460755...numerolla.aspx
Tuossa on softaamaton, johon siis saa kuitenkin ajettua softan progmanilla puolessa tunnissa.
Jos itse joutuisi maksamaan hintojen vertailu olisi kannattavaa. Toki se olisi sitä myös automyyjillekin...
Comment
-
-
Oukei updeittiä kehiin:
eli nyt on pirssi ollut noin pari viikkoa alla ja jotenkin tuntuu tehokkaammalta koko auto... Outoa... Mutta joka tapauksessa tuhannen kilsaa takana ja laatikko näyttää kestävän. Mutta jotain uutta tuli vastaan... Eli tässä muutama päivä sitten huomasin semmoisen ovelan jutun että jos ajan autolla normaalia kaupunkivauhtia ~50 km/h ja vapautan kaasun, niin auton nopeus pysyy samana ilman kaasua!!! Eli auton kierrokset pysyvät jossain hiukan yli tuhannen kierroksen ja auto vetää menemään ikäänkuin joku painaisi kaasua!!! Ekalla kerralla tuli hiukan "mit* vit***" -olo kun nostan jalan kaasulta ja pirssi vaan vetää menemään samalla vauhdilla. Onko kenelläkään tullut vastaavaa vastaan? Jo tuo tyhjäkäyntikin tuntuu jotenkin turhan suurelta välillä, varsinkin liikennevaloissa D-asento päällä se hyrrää jossakin tuhannessa kierroksessa...
Niin, ja toinen homma: kulutusmittari seilaa omituisesti... Kun jarrutan vaikka esim. valoihin, niin jarruttaessa kulutusmittari näyttää TODELLA oudosti eli käy ~10km/h nopeudessa aivan tapissa! Ei se ennen semmoista ole tehnyt!?!? Onko jotain anturoita tms. sökönä vai pitääkö taas alkaa varaamaan huoltoaikaa... Alkaa pikkuhiljaa vituttamaan kun aina joku sökönä, automerkinvaihtokin on käynyt välillä mielessä.
Comment
-
Comment