Heps,
Aattelin tästä pistää kyssärin, kun omat havainnot ei oikeen "korreloi" sen kanssa, mitä E39/E46 persgrilleistä on aiemmin kirjoiteltu.
Eli ollut aiemmin juttua, että tuo lämmitin toimisi silleen, että siellä on termostaatti, joka katkaisee lämmityksen aina samassa lämmössä, riippumatta siitä millä teholla on katkaisija, eli onko 1, 2 tai 3 palkkia. Ja että se palkkien määrä vaikuttaa vain siihen nopeuteen, millä penkki lämpiää, ei lämpötilaan.
No empiiriset kokemukset niin omasta E39:stä kuin kakkosauto E46:sta kertoo jotain aivan muuta. Eli tänä aamuna työmatkalla ronklasin E46:sen grillejä koko matkan ajan, ja aivan "polttava" ero on siinä, mimmonen lämpö grillistä irtoaa 3:lla palkilla vs. 1 palkki. Joten tuo systeemi ei tosiaankaan voi toimia sillä tavalla, että lämpötila persusta vasten olisi joka asetuksella sama. Oisko siinä joku semmonen sydeemi, että lämmitin toimii 3:lla palkilla täydellä teholla, ja silloin tulee se termostaatin säätämä lämpötila vastaan, ja 2:lla ja 1:llä palkilla tuossa esim tuo käyttöjännite lämmitinelementille katkoisi eri sykleillä, jolloin lämpöä irtoaisi vastaavasti vähemmän eikä termarin lämpötilaa välttämättä (siis ainakaan talvella) koskaan edes saavuteta.
Eihän tuossa olis vähäsintäkään järkeä, jos tuo valinta ei vaikuttaisi kuljettajan saamaan lämpömäärään. Eikait kukaan autolla ajava nyt voi olettaa, että perslämmittimen tehoasetus = lämpiämisnopeus, ja lämpöön ei olisi sitten mitään vaikutusta.
Tero
Aattelin tästä pistää kyssärin, kun omat havainnot ei oikeen "korreloi" sen kanssa, mitä E39/E46 persgrilleistä on aiemmin kirjoiteltu.
Eli ollut aiemmin juttua, että tuo lämmitin toimisi silleen, että siellä on termostaatti, joka katkaisee lämmityksen aina samassa lämmössä, riippumatta siitä millä teholla on katkaisija, eli onko 1, 2 tai 3 palkkia. Ja että se palkkien määrä vaikuttaa vain siihen nopeuteen, millä penkki lämpiää, ei lämpötilaan.
No empiiriset kokemukset niin omasta E39:stä kuin kakkosauto E46:sta kertoo jotain aivan muuta. Eli tänä aamuna työmatkalla ronklasin E46:sen grillejä koko matkan ajan, ja aivan "polttava" ero on siinä, mimmonen lämpö grillistä irtoaa 3:lla palkilla vs. 1 palkki. Joten tuo systeemi ei tosiaankaan voi toimia sillä tavalla, että lämpötila persusta vasten olisi joka asetuksella sama. Oisko siinä joku semmonen sydeemi, että lämmitin toimii 3:lla palkilla täydellä teholla, ja silloin tulee se termostaatin säätämä lämpötila vastaan, ja 2:lla ja 1:llä palkilla tuossa esim tuo käyttöjännite lämmitinelementille katkoisi eri sykleillä, jolloin lämpöä irtoaisi vastaavasti vähemmän eikä termarin lämpötilaa välttämättä (siis ainakaan talvella) koskaan edes saavuteta.
Eihän tuossa olis vähäsintäkään järkeä, jos tuo valinta ei vaikuttaisi kuljettajan saamaan lämpömäärään. Eikait kukaan autolla ajava nyt voi olettaa, että perslämmittimen tehoasetus = lämpiämisnopeus, ja lämpöön ei olisi sitten mitään vaikutusta.
Tero
Comment