Announcement

Collapse
No announcement yet.

Penkinlämmittimen toiminnasta E46/E39

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • teropa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 3855
    • Oulu

    Penkinlämmittimen toiminnasta E46/E39

    Heps,

    Aattelin tästä pistää kyssärin, kun omat havainnot ei oikeen "korreloi" sen kanssa, mitä E39/E46 persgrilleistä on aiemmin kirjoiteltu.

    Eli ollut aiemmin juttua, että tuo lämmitin toimisi silleen, että siellä on termostaatti, joka katkaisee lämmityksen aina samassa lämmössä, riippumatta siitä millä teholla on katkaisija, eli onko 1, 2 tai 3 palkkia. Ja että se palkkien määrä vaikuttaa vain siihen nopeuteen, millä penkki lämpiää, ei lämpötilaan.

    No empiiriset kokemukset niin omasta E39:stä kuin kakkosauto E46:sta kertoo jotain aivan muuta. Eli tänä aamuna työmatkalla ronklasin E46:sen grillejä koko matkan ajan, ja aivan "polttava" ero on siinä, mimmonen lämpö grillistä irtoaa 3:lla palkilla vs. 1 palkki. Joten tuo systeemi ei tosiaankaan voi toimia sillä tavalla, että lämpötila persusta vasten olisi joka asetuksella sama. Oisko siinä joku semmonen sydeemi, että lämmitin toimii 3:lla palkilla täydellä teholla, ja silloin tulee se termostaatin säätämä lämpötila vastaan, ja 2:lla ja 1:llä palkilla tuossa esim tuo käyttöjännite lämmitinelementille katkoisi eri sykleillä, jolloin lämpöä irtoaisi vastaavasti vähemmän eikä termarin lämpötilaa välttämättä (siis ainakaan talvella) koskaan edes saavuteta.

    Eihän tuossa olis vähäsintäkään järkeä, jos tuo valinta ei vaikuttaisi kuljettajan saamaan lämpömäärään. Eikait kukaan autolla ajava nyt voi olettaa, että perslämmittimen tehoasetus = lämpiämisnopeus, ja lämpöön ei olisi sitten mitään vaikutusta.

    Tero
    E60 520dA M-sport
    ---Ex
    E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
    E90 330iA, 325iA, 320dA
    E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
    E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

    PPL(A)
  • Antti O
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 6935
    • N/A

    #2
    Noin perstuntumalla arvioituna ainaskin facelift e46 pätee tuo sinun havaitsemasi logiikka. 3 teholla lämmitin lämmittää penkin kuumimmaksi ja taas 1 teholla vähemmän kuumaksi. Termostaatti tai ohjaus katkaisee lämmityksen tietyn ajan päästä tai ainaskin pudottaa tehoja koska 3 asennossakaan penkki ei tunnu vaikkapa 20km ajon jälkeen enää "kuumalta"

    Comment

    • Macinaggio
      Bimmer Rookie
      • Jan 2010
      • 119
      • Espoo

      #3
      Originally posted by teropa View Post
      Heps,

      Aattelin tästä pistää kyssärin, kun omat havainnot ei oikeen "korreloi" sen kanssa, mitä E39/E46 persgrilleistä on aiemmin kirjoiteltu.

      Eli ollut aiemmin juttua, että tuo lämmitin toimisi silleen, että siellä on termostaatti, joka katkaisee lämmityksen aina samassa lämmössä, riippumatta siitä millä teholla on katkaisija, eli onko 1, 2 tai 3 palkkia. Ja että se palkkien määrä vaikuttaa vain siihen nopeuteen, millä penkki lämpiää, ei lämpötilaan.

      No empiiriset kokemukset niin omasta E39:stä kuin kakkosauto E46:sta kertoo jotain aivan muuta. Eli tänä aamuna työmatkalla ronklasin E46:sen grillejä koko matkan ajan, ja aivan "polttava" ero on siinä, mimmonen lämpö grillistä irtoaa 3:lla palkilla vs. 1 palkki. Joten tuo systeemi ei tosiaankaan voi toimia sillä tavalla, että lämpötila persusta vasten olisi joka asetuksella sama. Oisko siinä joku semmonen sydeemi, että lämmitin toimii 3:lla palkilla täydellä teholla, ja silloin tulee se termostaatin säätämä lämpötila vastaan, ja 2:lla ja 1:llä palkilla tuossa esim tuo käyttöjännite lämmitinelementille katkoisi eri sykleillä, jolloin lämpöä irtoaisi vastaavasti vähemmän eikä termarin lämpötilaa välttämättä (siis ainakaan talvella) koskaan edes saavuteta.

      Eihän tuossa olis vähäsintäkään järkeä, jos tuo valinta ei vaikuttaisi kuljettajan saamaan lämpömäärään. Eikait kukaan autolla ajava nyt voi olettaa, että perslämmittimen tehoasetus = lämpiämisnopeus, ja lämpöön ei olisi sitten mitään vaikutusta.

      Tero
      Minullakin sama havainto: Mitä suurempi tehoasetus sen kuumempi penkki. Tämähän on ainoa logiikka, jonka asiaan sen enempää syventymättä voi ymmärtää. Mutta nahkapenkki läpiää joka tehoasetuksella harmittavan hitaasti.

      Comment

      • Cell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7037
        • Uusikaupunki

        #4
        E39 9/98 ->


        The following setpoint temperatures are reached in the three-stage seat heating system:
        • Stage 1 operation (3 LEDs lit):
          The seat is heated to a setpoint temperature of 35 °C
        • Stage 2 operation (2 LEDs lit):
          The seat is heated to a setpoint temperature of 39 °C
        • Stage 3 operation (1 LED lit):
          The seat is heated to a setpoint temperature of 44 °C
        325i -08
        i3 REx -17
        M5 -98 Imolarot
        535i -90 N/A project (maatumassa)

        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

        Comment

        • teropa
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2005
          • 3855
          • Oulu

          #5
          Originally posted by Cell View Post
          E39 9/98 ->


          The following setpoint temperatures are reached in the three-stage seat heating system:
          • Stage 1 operation (3 LEDs lit):
            The seat is heated to a setpoint temperature of 35 °C
          • Stage 2 operation (2 LEDs lit):
            The seat is heated to a setpoint temperature of 39 °C
          • Stage 3 operation (1 LED lit):
            The seat is heated to a setpoint temperature of 44 °C
          Onko tossa kirjotusvirhe?

          Tero
          E60 520dA M-sport
          ---Ex
          E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
          E90 330iA, 325iA, 320dA
          E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
          E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

          PPL(A)

          Comment

          • Cell
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 7037
            • Uusikaupunki

            #6
            Joo eiköhän nuo ledimäärät mee väärinpäin, suora copypaste vaan wds:stä.
            325i -08
            i3 REx -17
            M5 -98 Imolarot
            535i -90 N/A project (maatumassa)

            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

            Comment

            • teropa
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2005
              • 3855
              • Oulu

              #7
              Originally posted by Cell View Post
              Joo eiköhän nuo ledimäärät mee väärinpäin, suora copypaste vaan wds:stä.
              No tuohan nyt taasen sitten (kirotusvirheestä huolimatta) todistaa sen (loogisenkin) asian, että enempi valoja on kuumempi jakkara. Niinkuin olettaa sopii.

              En löytänyt sitä keskustelua enää searchilla, missä joskus todettiin, ettei noin muka olisi. Itestä se on aina tuntunut järjenvastaiselta ajatukselta kaikkinensa.

              Tero
              E60 520dA M-sport
              ---Ex
              E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
              E90 330iA, 325iA, 320dA
              E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
              E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

              PPL(A)

              Comment

              • Cell
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 7037
                • Uusikaupunki

                #8
                Originally posted by teropa View Post
                No tuohan nyt taasen sitten (kirotusvirheestä huolimatta) todistaa sen (loogisenkin) asian, että enempi valoja on kuumempi jakkara.
                Näinpä. Laitellaas vielä pari muuta.

                <- 9/98 E39, E38

                The heating temperature can be adjusted by means of a potentiometer within the range from 20 o C to 42 o C.

                E46 pre-facelift

                A two-stage seat heating system with the following heating stages is installed in E46 series vehicles:
                • Stage 1 operation:
                  The seat is heated to a setpoint temperature of 40 °C
                • Stage 2 operation:
                  The seat is heated to a setpoint temperature of 37 °C
                E46 facelift

                Initially, heating stage 1 is activated when the seat heating is switched on (button pressed once). The seat surface is heated up to approx. 44 °C. All three LEDs light to indicate operation.
                By pressing the button once more, the topmost LED goes out and heating stage 2 is activated. The seat is now only heated up to 39 °C.
                The seat heating system is switched to heating stage 3 by pressing the button once again. The bottom-most LED lights. The seat is heated up to 35 °C.
                325i -08
                i3 REx -17
                M5 -98 Imolarot
                535i -90 N/A project (maatumassa)

                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                Comment

                • teropa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2005
                  • 3855
                  • Oulu

                  #9
                  Näyttäs olevan Facelift E39&E46

                  Stage1, 3 lediä 44C
                  Stage2, 2 lediä 39C
                  Stage3, 1 ledi 35C

                  Tässä tapauksessa siis persdyno oli oikeassa .

                  Tero
                  E60 520dA M-sport
                  ---Ex
                  E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                  E90 330iA, 325iA, 320dA
                  E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                  E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                  PPL(A)

                  Comment

                  • Bmw Master
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 13155
                    • Kokomo

                    #10
                    Originally posted by Macinaggio View Post
                    Mutta nahkapenkki läpiää joka tehoasetuksella harmittavan hitaasti.
                    Ratkaisin asian ostamalla Motonetista lämpiävän penkinpäällisen, kyllä kelpaa

                    Comment

                    • Masatus
                      Bimmer Fanatic
                      • Dec 2006
                      • 867
                      • Haukipudas

                      #11
                      Originally posted by Macinaggio View Post
                      Mutta nahkapenkki läpiää joka tehoasetuksella harmittavan hitaasti.
                      Kieltämättä omankin -99 e39 nahkapenkki voisi lämmettä nopeammin. E60:ssä taas penkki lämpenee aivan riittävällä vauhdilla. Tiedä sitten onko e39 vs e60 lämmitin elementin tehoissa eroa vai onko vanhuksen lämmitin vain väsynyt ja kaipaisi uudistusta. Ja jos niissä tehoissa on eroa niin voisiko e60:in lämmitinelementtiä käyttää näissä vanhuksissa.


                      Mutta muuten aiheesta niin komppaan kyllä Teropaa lämmittimen toiminnan suhteen.

                      Comment

                      • Macinaggio
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2010
                        • 119
                        • Espoo

                        #12
                        Originally posted by Bmw Master View Post
                        Ratkaisin asian ostamalla Motonetista lämpiävän penkinpäällisen, kyllä kelpaa
                        Pitääpä tehdä sama liike. Ja onhan sillä sähköpefletillä sitten käyttöä myös silloinkin jos joku joutuu istumaan takapenkillä. En nyt vain äkkiseltään muista onko takapenkkiläisille oma sytkäri.

                        Comment

                        • 525iiäxä
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2005
                          • 1842
                          • Lappeenranta, Finland

                          #13
                          Uskaltaako E46 penkinlämmitintä testata antamalla sille suoraan jakkaran liittimen piikkeihin 12V? Kestäähän se melkoisia virtoja, mutta entäs jos ei ole mitään elektroniikkaa rajoittamassa?

                          Volvo V70 2.4T -02
                          E30 323i -84 (taas)

                          Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                          Comment

                          • Havis
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2004
                            • 1835
                            • Kotona/Poissa

                            #14
                            Originally posted by 525iiäxä View Post
                            Uskaltaako E46 penkinlämmitintä testata antamalla sille suoraan jakkaran liittimen piikkeihin 12V? Kestäähän se melkoisia virtoja, mutta entäs jos ei ole mitään elektroniikkaa rajoittamassa?
                            Mittaa mielummin lämmitysvastuksen resistanssi yleismittarilla. Jos näyttää ääretöntä, lanka on poikki jostain. Jos näyttää jotain muuta ni tod.näk. vastus on OK.
                            "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                            E60 523iA -08

                            Comment

                            • 525iiäxä
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2005
                              • 1842
                              • Lappeenranta, Finland

                              #15
                              Originally posted by Havis View Post
                              Mittaa mielummin lämmitysvastuksen resistanssi yleismittarilla. Jos näyttää ääretöntä, lanka on poikki jostain. Jos näyttää jotain muuta ni tod.näk. vastus on OK.
                              Tuo on tietysti varma diagnoosi jos on ääretön. Jostain luin, että vähän reilu 1 Ohm pitäisi olla ehjässä vastusta. Lukema alkaa kasvaa sitä myöden, mitä enemmän lankoja poikki. Vai mykistyykö se sitten kerrasta...? Tuossa olisi yhdet elementit, joissa vastus on luokkaa 16 ja 19 Ohm.

                              Volvo V70 2.4T -02
                              E30 323i -84 (taas)

                              Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎