Announcement

Collapse
No announcement yet.

e46 330d m57n tehon lisäys progis/vauhtipyörän vaihto/pakoputken vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • parviainenp
    Bimmer Rookie
    • Nov 2007
    • 57
    • espoo

    e46 330d m57n tehon lisäys progis/vauhtipyörän vaihto/pakoputken vaihto

    Terve,

    Ensinnäkin, olen tässä yrittänyt käydä searchilla läpi foorumeita, mutta mitään kunnollisia vastauksia en ole oikein löytänyt, joten päätin kirjoittaa uuden topikin, vaikka tuntuu olevan aihetta sivuavia topikkeja jonkin verran.

    Mutta asiaan...

    Tässä on kova pohdinta päällä kun otsikon mukaista rassia pitäisi vähän ehostaa tehopuolella. Tarkoituksena olisi kutitella vähän lisätehoa, ei mitään "kaikki irti"-meininkiä vaan ihan arkiajoon soveltuvaa maltillista tehon lisäystä tyyliin 240-250hp. Autoon ajettiin koemielessä aiemmin ohjelma joka nosti numerot ~240hp/~500nm lukemiin. Tuloksena oli luistava kytkin ripeillä kiihdytyksillä (esim. 4 vaihde -> luisto alkoi ~2000rpm ja luisti "loppuun asti" tai 6 vaihde, kierroksia 1500 ja kun painoit kaasun pohjaan niin kierrosten noustessa 1750rpm niin luistatusta loppuun asti.) Vakio-ohjelmalla ei mitään ongelmia. Lisäksi koko auto jyrisi/resonoi/humisi kun painoi tallan pohjaan päästiin parhaalle vetoaluelle... sellainen humahdus, joka katosi taas kierrosten noustessa. Ekan kerran ihan säikähdin kun ääni oli niin voimakas. Ensimäiseksi tuli mieleen vauhtipyörä, mutta voisiko tämä olla pakoputken resonanssi äkillisestä liian kovasta pakopaineen noususta? Luulisin tietäväni vp:n resonanssin ja se on yleensä sellainen vaimeampi värinä persessä kaasua painettaessa - voimakkuus riippuu tietty kuormituksen asteesta.

    Kysymykset olisivat siis seuraavanlaiset:

    1. Tulee ajettua paljon pk-seudulla myös ruuhkissa ja mukava pehmeätoiminen kytkin on mieleeni, joten voiko kaksoismassan tyyppistä mukavuutta saavuttaa mitenkään esim. asentamalla samanpainoisen kovan vp:n ja vaikkapa vakio kytkimen ja asetelman? Tuolla oli foorumilla vaihdeltu erillaisia komboja, mutta ihan selkoa en saanut, että onko mikään niistä käyttökelpoinen? Esim. pidän siitä, että liikkeellelähdöt voi tehdä pelkkää kytkintä nostamalla ja voi vaihdella laiskasti (välillä tulee köröteltyä melkein 1000rpm kierroksilla, ei kuitenkaan niin että jyristelisi) ja voi esim. moottori jarrutukselta suoraan siirtyä "ryömintä moodiin" vain nostamalla jalat polkimilta ilman mitään nykimisiä tms.

    2. Mulla ei ole tietoa tosta 240hp ohjelman käyristä, joten voi olla että sitä pitäis vähän loiventaa sieltä alle 2000rpm:n kohdalta vääntöjen puolesta. Koodarilta kun kysyttiin niin pitäis kestää kuulemma ihan kunnossa olevilla kamoilla hyvin, eikä pitäis rasittaa mitenkään erityisen paljoa kun väännötkin jää alle 500nm. Mitenhän on asian laita asiaa paremmin tuntevien mielestä? Oliskohan suositeltavaa ohjelmoida voimansiirron uusinnankin jälkeen sellainen ohjelma mikä ois esim. vakio 2000rpm:n asti ja siitä sitten ruvettais vasta nostelemaan? Säästäis noita voimansiirron osia?

    3. Voiko olla että toi ohjelmointi aiheuttaa sitä putken rajua liikettä? Kai tossa vakioputkessa pitäis riittää pinta-alaa? Tossa oli harkinnassa vapaasti virtaava rosteriputkisto, mutta mitenhän on, onko noilla tehoilla mitään järkeä? Entäs katin poisto? Voiko siellä putkessa resonoida esim. noi putken änkkärien fyllit tms?

    Sellasta. Kiitoksia vaan vastauksista kaikille jo ennakkoon.
    BMW e46 330D Touring -03
  • elreino
    Bimmer Rookie
    • Apr 2009
    • 90
    • s-joki

    #2
    kun vauhtipyörä pohjaa niin tulee värinää ja se värinän isku saa viimmeistään kytkin levyn luistamaan

    voipi olla jotta vauhtipyörä on löystynyt eikä ole enää parhaassa kunnossa

    ohjelmanteossa riittinen alue on 1600-2400rpm välillä ja ei ole mikään vaikea temppu saada sille kohtaa liikaa vääntöä
    jos kytkin on kunnossa ja kierroksia on 2500rpm niin sitä ei saa ohjelmoimalla luistamaan jos autossa on vakio suuttimet

    kyllä normi kytkimellä pitäis tulla toimeen ja kun teet tuollaisia vedätys kokeita isolla vaihteella niin kova vauhtipyörä voi särkeä laatikon tai kampiaksila katkee

    Comment

    • Matson^
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2008
      • 2113
      • Seinäjoki

      #3
      Niin että mitäs tässä nyt oltiin hakemassa, tyhmä ei ymmärrä?

      Sulla on 240hv & 500nm "perus softa".. ja nyt haluat miedon softan jolla tulee 240-250hv? :think

      Tuollaisella ajolla antautuu vakiostakin vauhtipyörät ja kytkimet jos tahallaan vedätellään pienillä kierroksilla, isolla vaihteella kaasu pohjassa.. ei oo enää ohjelman vika
      Kaksoismassakin kyllä kestää oikein käytettynä yli 800nm vääntöjä, kunhan ajo on järkevää.
      | BMW G30 X-Drive M-Sport |
      | Nissan Navara TREK-1 |
      ex. | BMW e61 535dA Sport Edition LCI 2010 | Mercedes-Benz Vito 116CDI 4x4 2012 |Opel Astra H 5D | BMW e60 535d M5-look | Audi A3 2.0TDI Ambition | BMW e46 330D | Opel Omega 3.0 V6 Executive | Opel Astra G Coupe Bertone | Opel Astra G 3D |

      Comment

      • parviainenp
        Bimmer Rookie
        • Nov 2007
        • 57
        • espoo

        #4
        Originally posted by Matson^ View Post
        Niin että mitäs tässä nyt oltiin hakemassa, tyhmä ei ymmärrä?

        Sulla on 240hv & 500nm "perus softa".. ja nyt haluat miedon softan jolla tulee 240-250hv? :think

        Tuollaisella ajolla antautuu vakiostakin vauhtipyörät ja kytkimet jos tahallaan vedätellään pienillä kierroksilla, isolla vaihteella kaasu pohjassa.. ei oo enää ohjelman vika
        Kaksoismassakin kyllä kestää oikein käytettynä yli 800nm vääntöjä, kunhan ajo on järkevää.
        Siis joo eli vakio = 204hp/410nm eli (tehdas)vakio ... ja en kyl vedätä niin, että jyrisis, mutta jos sii vedätys sun termein tarkottaa isojen (5-6?) vaihteiden käyttöä alle 1500rpm? 2000rpm?
        BMW e46 330D Touring -03

        Comment

        • Esal
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2009
          • 1344
          • Lempäälä

          #5
          Originally posted by parviainenp View Post
          Siis joo eli vakio = 204hp/410nm eli (tehdas)vakio ... ja en kyl vedätä niin, että jyrisis, mutta jos sii vedätys sun termein tarkottaa isojen (5-6?) vaihteiden käyttöä alle 1500rpm? 2000rpm?
          Tuohon autoosi saa ilman mitään rakenteellisia muutoksia n. 260hp ja yli 600nm, turha siihen mitään muutoksia on tehdä, Karalan vakio on 258/550 ja se on varsin moniin varmasti laitettu. Autossasi on voinut olla jo jossain vaiheessa tehokas ohjelmointi ja vauhtipyörä/kytkin on sökö.

          Kaksoismassavauhtipyörä on tietenkin mitoitettu sille vakioväännölle, jotta se poistaisi niitä moottorin jyrinöitä tehokkaimmin. Itse kokeilin joskus autossa jossa oli vakio 250nm ohjelmointia, joka arviolta nosti väännön n. 300nm ja 5-vaihteella satasessa kaasun painaminen aiheutti jyrinää ja lievää luistoa. Tämä uudellä vauhtipyörällä ja kytkimellä. Veikkaampa että tuossa kokeilemassasi ohjelmassa on ollut ehkä vielä enemmänkin vääntöä kuin 500nm.

          Mielestäni max. vääntö alakierroksilla tulee kyllä paljon aikaisemmin kuin kaasu pohjassa, ei tuossa autossa mistä kerroin ainakaan paljoa tarvinut kaasua lisätä kun jyrinä alkoi. Täytyisi katsoa tuo inpalla joskus missä kohtaa vääntöpyynnit on tapissa alemmilla kerroksilla.
          *** E53 X5 3.0d 2005 ***

          Comment

          • parviainenp
            Bimmer Rookie
            • Nov 2007
            • 57
            • espoo

            #6
            Ei parempia vastauksia? (kyllä ihan informatiivisiä, mutta ei ihan sitä mitä hain)

            Muuten, oliskohan kellään tässä uudellamaalla vastaavanlaista autoa johon olisi vaihdettu kovaa vptä? Josko olisi mahdollista päästä kokeilemaan, että miltä tollainen tuntuu ajaa? Jos joku ystävällinen yksilö löytyy niin hienoa ois. Privalla vaan yhtyksiä.. kiitos
            BMW e46 330D Touring -03

            Comment

            • parviainenp
              Bimmer Rookie
              • Nov 2007
              • 57
              • espoo

              #7
              Suoritetaas oma nosto.

              Eli uusi yritys ohjelmoinnin kanssa. Päädyin sitten 240hp lastuun, jossa vähän rajoiteltiin alle 2000rpm vääntöjä ihan vaan että olis vähän pitkäikäisempi. Viimeksihän luisti vp tai kytkin, nyt ne on vaihdettu ja kestää kyllä vedot. Tuo korvia huumaava hurinä/järinä (ilmeisesti perän suunnalta) on vielä läsnä, tosin alkaa nyttenmin harvemmin/yli 2000rpm kiekoilla 4,5 tai 6 vaihteella, mahdollisesti juurikin siksi, että sitä vääntöä on rajoiteltu alemmilla kiekoilla. Ne pakoputken kannakkeet on kunnossa, joten ei varmaankaan ole se putki, vai voisiko se tehdä silti turhan suurta liikettä? Voimansiirtoon/alustaan vaihdeltiin hetki sitten paljon paloja, mutta tähän ongelmaan eivät tuntuneet auttavan (vaikka ei niitä tätä ongelmaa varten sinne vaihdettu)... voisikohan joku tyyliin ristikko nivel, moottorin tukikumit, vetareiden jumi tjs. aiheuttaa tollasta?
              BMW e46 330D Touring -03

              Comment

              • lurkki3
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2004
                • 657
                • ylivieska

                #8
                Originally posted by Matson^ View Post


                Kaksoismassakin kyllä kestää oikein käytettynä yli 800nm vääntöjä, kunhan ajo on järkevää.
                onkos tuossa m57n koneessa kestävyydeltään parempi kaksoismassa kuin m57:ssa?jos tuollaisia vääntöjä kestää
                E60 525d -05 m-sport 300hv/700nm
                Bagged e32
                Ex E61 525d m-sport -06
                Ex e39 530d touring By Aj Tech 365hv/650nm
                Lukuisia muita bmw merkin viritelmiä

                Comment

                • FlowAmp
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2007
                  • 161
                  • Hyvinkää

                  #9
                  Ongelmia ohjelmoinnissa

                  Olin auton kanssa ohjelmoinnissa perjantain. Kyseessä itellä M57N koneella oleva 10/03 330d touring. Herjaa vikakoodina IMM. Saatiin softa sisään ja lähettiin koe ajolle, ei mitää eroa vakioon.

                  Epäilykset: Joko IMM sotkee ohjelmointia/ pudottaa tehoja, ohjelmoitu joskus (tosin huonosti)

                  Onko jollain tietoa paljonko esim laakkonen velottaa vakio softan palautuksesta?

                  IMM laakkosella yli 400€ eli jos jollain on ylimääränen ni saa tarjota
                  -BMW E30 318i 2d
                  -BMW E36 325i 4d
                  -BMW E30 325i 2d Turbo Projekti
                  -Hiace
                  -VW Transporter
                  -BMW E46 330d M-Sport
                  -BMW F11 535d M-Sport

                  Comment

                  • Malagutisti
                    BTCF Member
                    • Aug 2010
                    • 211
                    • Kurikka/Tre

                    #10
                    Kokeilitteko ajaa maf:in liitin irti? Tämä lienee sopiva maf? Itsellä ainakin ko. puljusta hyviä kokemuksia. Muuhun en osaa kommentoida
                    BMW E46 328i -03 Silbergrau Metallic ratapäivälelu, maybe one day
                    BMW E90 320d -08 Sparkling Graphite Metallic
                    E46 320d purettua palikkaa tarjolla

                    Comment

                    • FlowAmp
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2007
                      • 161
                      • Hyvinkää

                      #11
                      Originally posted by Malagutisti View Post
                      Kokeilitteko ajaa maf:in liitin irti? Tämä lienee sopiva maf? Itsellä ainakin ko. puljusta hyviä kokemuksia. Muuhun en osaa kommentoida
                      Ei ollu vaikutusta vaikka nypättiin Maf:n piuha irti.
                      -BMW E30 318i 2d
                      -BMW E36 325i 4d
                      -BMW E30 325i 2d Turbo Projekti
                      -Hiace
                      -VW Transporter
                      -BMW E46 330d M-Sport
                      -BMW F11 535d M-Sport

                      Comment

                      • expertti
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2005
                        • 847
                        • Kainuu

                        #12
                        Originally posted by FlowAmp View Post
                        Olin auton kanssa ohjelmoinnissa perjantain. Kyseessä itellä M57N koneella oleva 10/03 330d touring. Herjaa vikakoodina IMM. Saatiin softa sisään ja lähettiin koe ajolle, ei mitää eroa vakioon.

                        Epäilykset: Joko IMM sotkee ohjelmointia/ pudottaa tehoja, ohjelmoitu joskus (tosin huonosti)

                        Onko jollain tietoa paljonko esim laakkonen velottaa vakio softan palautuksesta?

                        IMM laakkosella yli 400€ eli jos jollain on ylimääränen ni saa tarjota
                        Ohjelmoitu joskus... Teittehän uuden ohjelmoinnin orkkis fileeseen kuitenkin?

                        Comment

                        • FlowAmp
                          Bimmer Rookie
                          • Jul 2007
                          • 161
                          • Hyvinkää

                          #13
                          Originally posted by expertti View Post
                          Ohjelmoitu joskus... Teittehän uuden ohjelmoinnin orkkis fileeseen kuitenkin?
                          No en ole ihan varma mutta luulisin näin. Menen uudestaan kun IMM on vaihdettu, Pitäs tulla huomenna MAF serviceltä. Kiitos muuten MALAGUTISTILLE vinkistä!

                          Oli meinaan 162,90€ Fedexillä kotiin tuotuna.
                          Last edited by FlowAmp; 19-10-2015, 14:01.
                          -BMW E30 318i 2d
                          -BMW E36 325i 4d
                          -BMW E30 325i 2d Turbo Projekti
                          -Hiace
                          -VW Transporter
                          -BMW E46 330d M-Sport
                          -BMW F11 535d M-Sport

                          Comment

                          • expertti
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2005
                            • 847
                            • Kainuu

                            #14
                            Omaan E46 M57n lullaan pitäisi vaihtaa kytkin ja vauhtipyörä. Hieman hämillään kun saanut taas niin erilaista tietoa maailmalta. Joten ajattelin tulla tänne päätä selvittämään...

                            Ensinnäkin, sain kuulla ettei tuosta kiinteästä ja kevennetystä vauhtipyörästä ole dieselissä hyötyä. Perusteluna että matalakierroksinen moottori....

                            Toiseksi, sain kuulla että E60 218hp kytkin istuu ko autoon OEM vauhtipyörän kera. Kokemuksia? Tuossahan olisi hieman parempi voiman kesto ainakin numeroiden valossa(410nm/500nm).

                            Kolmanneksi, ilmeisesti LuK ja SACHS on yksi ja sama valmistaja tätä nykyä? Vaikka ko auton osia löytyy molempien nimellä edelleen..

                            Comment

                            • lurkki3
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2004
                              • 657
                              • ylivieska

                              #15
                              Eihän tuolla kiinteällä pyörällä ole muuta vaikutusta kuin että mahdollistaa huomattavat tehon lisäykset koska kaksoismassavauhtis tuppaa hajoamaan kun lisä tehoa haetaan.jos auto vakio niin mukavuuden kannalta sinne kannattaa ihan oma kaksoismassa vauhtis jättää
                              E60 525d -05 m-sport 300hv/700nm
                              Bagged e32
                              Ex E61 525d m-sport -06
                              Ex e39 530d touring By Aj Tech 365hv/650nm
                              Lukuisia muita bmw merkin viritelmiä

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎